Oletko jo ottanut sikainfluenssarokotteen?
Raskaana olevia rokotetaan parhaillaan sikainfluenssaa vastaan. Luen Vauvan kysymykset ja vastaukset rokotuksen turvallisuudesta: http://www.vauva.fi/artikkelit/673/sikainfluenssa_ja_raskaus
Kommentit (42)
Sain rokotteen tasan viikko sitten. Paikallisoireena tuli pistoskohta kipeäksi, mutta se meni parissa päivässä ohi. Osasin varautua siihen, koska neuvolassa varoitettiin asiasta. Muuten mitään sivuoireita ei ole ilmaantunut, vaikka seurailin kyllä esimerkiksi lämpöä mittaamalla. Itselläni on rv 37.
Rokotusta en juurikaan miettinyt, vaan luotan alan asiantuntijoihin tässä asiassa. Kesällä jouduin syömään antibioottikuurin ja ottamaan kipulääkettä suoraan suoneen, enkä silloinkaan kyseenalaistanut hoidon tarvetta. En näe sitä järkeväksi nytkään.
Jokainen tekee tietenkin oman ratkaisunsa ja kantaa siitä sitten myös vastuun. Nyt tunnen ainakin tehneeni parhaan tietoni mukaan. Tulevastahan ei koskaan tiedä, mutta eipä nämä asiat liialla pohtimisella ja murehtimisella parane.
Omalla äidilläni näitä ollut normi kausi-influenssasta. Itse en koskaan ole rokotetta ottanut. Olen myös 38, eli en kuulu siihen pahimpaan riskiryhmään. Lisäksi saatoin sairastaa tuon jo kesällä. Todella lievänä, eli ei testattu, mutta kiersi kyllä kuudella ihmisellä. Eli kaikilla, jotka olivat samassa paikassa.
Haluaisin tietää miksi odottava äiti voidaan rokottaa, mutta alle puolivuotiasta ei? Onko istukka jotenkin niin ihmeellinen, että se suodattaa jotain haitta-aineita pois? Saavathan alle puolivuotiaat muita rokotuksia kuitenkin. Vai mikä on peruste siihen, että alle puolivuotiaita ei rokoteta?
on vähän eri pitoisuuksissa se aine siellä vauvassa, kun on pistetty äidin lihakseen eikä suoraan vauvaan. Plus vauvat saa läjän kaikkia muitakin rokotuksia .. yhteisvaikutusta ei varmaan ole tutkittu..
ainoa vaiva on kipeytynyt käsi..
En aio asiaa enempää murehtia, koska elämässä ei voi muutenkaan tietää miten käy. Jännät paikat kun olen raskaana viikoilla 5+ jotain..
Mitään muuta vaivoja ei aiheutunut kun kipeä käsi yhdeksi yöksi. Kosketusarka oli joitain päiviä.
Rokotteen otin, koska itse tautia pidän suurempana uhkana kuin rokotetta, jossa kuitenkin käytetty jo "tuttuja" aineita.
Käsittääkseni alle puolivuotiaan rokotus ei sinällään hyödytä, koska vauva ei vielä siinä vaiheessa tuota vastaaineita vaikka rokotteen saisikin... En kyllä mikään alan ammattilainen ole ja tämänkin olen vain kuullut erään sairaanhoitajan suusta ;)
kuin loppuraskaudessa oleville. Ensi viikolla on alle 36 rv:lla olevat.
Olisin ottanut, jos olisin voinut, silla olisin halunnut rokotteen vaikuttavan jo kun lahden matkalle Keski-Eurooppaan.
Ja tässä on oikea perustelu siihen, miksei alle puoli vuotiaita vauvoja rokoteta tällä rokotteella.
Käsittääkseni alle puolivuotiaan rokotus ei sinällään hyödytä, koska vauva ei vielä siinä vaiheessa tuota vastaaineita vaikka rokotteen saisikin.
Killa rv 33+4
en ota ja rv25+1 nyt.
meillä rokotukset olisivat olleet jo eilen ja tänään
Otin keskiviikkona rokotteen ja mitään sivuoireita ei ole tullut. Pistoskohta on edelleen hiukan turvonnut ja arka.
Danja, rv 37+1
Minulla oli toinen yö rokotuksen jälkeen pahempi kuin eka. Luulin jo toisena päivänä, ettei suurinpiirtein kaikilla ollut olkapääkipu ollutkaan minulla ollenkaan paha ja lähdössä kokonaan pois, mutta se kipu levisikin yöllä hartiasta niskaan ja toiseenkin hartiaan. Pistoskohdassa ei ollut mitään turvotusta, mutta en saanut nostettua kättä ylös. Pää oli kovemmin kipeä ja hikoilin, joten pientä lämpöä ilmeisesti pukkasi. Nenä meni ihan tukkoon ja oli vaikea hengittää. Se hengitysvaikeus oli inhottavinta. Olen 37. raskausviikolla. Mahaa kipusi, mutta sitähän voi kivuta kyllä muutenkin näin loppuraskaudesta. Kun minulla oli tuollaisia lievähköjä influenssaoireita, niin toivon, että kehitin immuniteetin varsinaista tautia vastaan. Toivossa on hyvä elää, mutta toisaalta kyllä vähän pelottaa ne virusjäämät kropassani.
Otin eilen(pe)sikainfluenssa rokotteen,rv 15.Mulla ollut vaan rokotuksen jälkeen pisto kohta kipeä ja hiukan väsymystä. Tänään(la)ei enää kuin rokotteen pisto kohta pikkasen kipeä.
En kadu rokotteen ottoa!
Olen rv 12 ja omassa terveyskeskuksessani rokotukset aloitetaan maanantaina jolloin meinaan ottaa rokotteen.En halua riskeerata omaa ja sikiön terveyttä. En pelkää sivuvaikutuksia, joita tulee kaikissa otetuissa lääkkeissä sekä pistoksissa. Tutkimustulosten mukaan nämä sivuvaikutukset eivät ole normaalia pahempia.
Rokotus otettu viime to, jolloin niitä alettiin jakamaan täällä neuvolassa... Käsi edelleen tosi kipeä, muuta ei tullut... Pakon sanelemana "jouduin" ottamaan rokotteen, koska minulla on myös astma ja olen töissä Helsingin keskustassa asiakaspalvelutyössä... Suuremmat riskit olisivat olleet jos en olisi ottanut...
fantasy rv19+1
En pelkää sivuvaikutuksia, joita tulee kaikissa otetuissa lääkkeissä sekä pistoksissa. Tutkimustulosten mukaan nämä sivuvaikutukset eivät ole normaalia pahempia.
Jeps. Pitää paikkansa, mutta äitini onkin saanut niveloireita ja mitäs jos sikiöni saisi niitä myös? Kukaan, ei kukaan voi sitä taata ettei saisi. Itsellä ei nyt ole niin väliä.
Sitäpaitsi miksi Sveitsissä ei rokoteta enää lapsia ja raskaana olevia? Sveitsi on kuitenkin yksi johtavista maista lääketieteen saralla.
Itse en osaa tautia enää pelätä (missään vaiheessa en sitä ole pelännyt, pöpöjä on ollut ja tulee olemaan aina ja jotkut on kuolemaksi) ja synnytyskin on jo kovin lähellä, eli voi olla, että tämä masukki ei edes pysy sisällä sitä vaadittavaa kahta viikkoa, jotta saisi immuniteetin (kuinka pitkäksi aikaa? Tähänkään ei osata vastata). Tiedän, että immuniteetin saa siksi aikaa kunnes vauvan verisolut uusiutuvat, mutta kauan siinä menee - kovin yksilöllistä on se. Eli tässä tullaan siihen samaan asiaan miksi alle puolivuotiaita ei rokoteta... Miksi alle puolivuotiaita rokotetaan sitten muuten, jos immuniteettia ei kerran saada aikaiseksi...?
Mä pitäisin huomattavasti tärkeämpänä, että rokotetaan muut ihmiset kuin meidät raskaana olevat - se suojaisi meitäkin... Ainakin lähimmäiset olisi hyvä rokottaa, mutta tämä ei ole mahdollista. Rokote tulee auttamattomasti liian myöhäänkin - mitäs jos olet jo saanut tartunnan ja sitten otat rokotteen...? Eniten toivoisin nyt, että tämä kauhea hysteria ja ihmisten painostaminen lopetettaisiin. Tämä on mennyt todella ahdistavaksi monesta. Voisiko media jo lopettaa? Kauheaa lietsontaa.
Sveitsissä rokotetaan kyllä raskaana olevat jne, mutta siellä käytetään eri rokotetta kuin Suomessa. Siellä käytetty rokote on WHO:n mukaan samanlainen kuin Pandemrix, eli sisältää adjuvanttia (joka on kai se syy miksi tätä Pandemrixia haukutaan), mutta sattuu ihan vahingossa varmaan olemaan sveitsiläinen tuote...
WHO lausahti juuri, perjantainakohan se oli, että ei ole mitään syytä suosia tiettyä sikaflunssarokotetta toisen kustannuksella riskiryhmillekään.
Menen ottamaan rokotteen heti tiistaina kun sen täällä saa. Uskon siihen, että WHO ja kymmenien maiden terveysviranomaiset kuitenkin jotakin tietävät.
t
Sinisini rv 16+3
tällä viikolla
En joutunut suuremmin miettimään otanko vai enkö rokotetta. Asia oli aika selvä, että tulen ottamaan.
Rokotekäsi oli hieman särkevä sen päivän sekä seuraavan, mutta otin suosiolla raskaanaoleville tarkoitettua särkylääkettä jo ennen rokotetta, sillä sain migreenioireet aamulla. Siksi luulen että pääsin lievillä rokotusoireilla.
Nyt vain odotellaan että kaksi viikkoa kuluu ja ennätän saada suojan, ennen kuin itse tauti iskee...
nyt rv11
Sveitsissä rokotetaan kyllä raskaana olevat jne, mutta siellä käytetään eri rokotetta kuin Suomessa. Siellä käytetty rokote on WHO:n mukaan samanlainen kuin Pandemrix, eli sisältää adjuvanttia (joka on kai se syy miksi tätä Pandemrixia haukutaan), mutta sattuu ihan vahingossa varmaan olemaan sveitsiläinen tuote...
http://www.swissmedic.ch/aktuell/00003/01111/index.html?lang=en
Jokainen tekee omat päätöksensä ja varmasti kaikkien on syytä tuntea tehneensä oikein - miksi joku tekisi väärin jos EI ota rokotetta tai jos sen ottaa? Oma päätös jokaisella. Turha sitä on alkaa toisia mollaamaan (mitä koen monen tekevän - olkoon kyse sitten kummasta vaihtoehdosta tahansa). Faktat on faktoja ja mielipiteet mielipiteitä. Kukin päättää itse mikä on omasta mielestä faktaa ja mikä mileipidettä. Lopetettaisiinko jo se mollaaminen puolin ja toisin ja laitoin tämän nyt vain, jotta faktat tulisi kuntoon.
Enkä näillänäkymin aio ottaa. Pelkäsin neuvolatädin painostusta, mutta onneksi se vaan sanoi, että neuvolassa X annetaan rokotteita, jos haluat, ajankohtana Y.
Jenkeistä saadun tutkimustiedon mukaan raskaana olevilla on joo moninkertainen riski sairastua vakavasti, mutta kyse on jostain 0.x% sairastuneista (raskaana olevat) versus 0.0x% sairastuneista (ei-raskaana olevat). Matemaattisesti siis "moninkertainen", mutta "ihmisnumeroiksi" muuteltuna ei enää niin radikaalit luvut.
Rokotteen ottaminen, tai ottamatta jättäminen pitäisi olla jokaisen päätettävissä, eikä pitäisi päätöksestä syyllistää ketään (otti rokotteen tai ei).
rv 32+1
Otin rokotteen, vaikka aluksi mietin asiaa kovasti.
Ja olin melko varma etten ota..
Mieli muuttuu... Tarpeeksi moni ihminen vakuutteli, että on turvallinen ja kannattava.
Minulla tosin riskiä monenlaista; Raskaus vko 15, allergiaa/ astmaa ja lisäksi opiskelen sairaanhoitajaksi ja menossa 2 viikon päästä harjoitteluun yliopistolliseen sairaalaan..
Opiskelijatoverit rokotetaan koulun puolesta.
Tosiaan tuosta rokotteesta jo 4 päivää ja vieläkin on käsi tosi kipeä.
Alkuunsa golfpallon kokoinen patti (punainen ja kuuma) on kyllä jo hieman pienentynyt, mutta ei paljoa vasemmalla kyljellään nukuta eikä kättä ojennella. Mitään muuta oiretta ei ole kyllä tullut. Naureskelin, että taitaa olla paikallinen tämän rokotteen suojateho.... No heh, ei vaiskaan.
Taisi rokottaja täti vaan tökätä vähän ikävään kohtaan lihaksen kiinnityskohdassa..
Rv 12 menossa. Tyytyväinen olen valintaani, nyt ei tarvitse enää jahkailla.