Miksi joillain ihmisillä on vielä tänä päivänä kirjahylly?
Kaiken, siis kaiken, saa nykyään e-kirjoina. Miksi joku hamstraa vielä pölyä kerääviä ja tilaa vieviä kirjoja?
Kommentit (849)
Isoisoisäni ja -äitini kotikylässä Karjalan kannaksella ei ollut kunnan kirjastoa. Mutta heillä oli yksi iso huone täynnä kirjoja ja kirjahyllyjä. Kylän väki kävi heiltä lainaamassa lukemista, kun virallista kirjastoa ei ollut.
Isoäitini eli vaatimattomasti koko elämänsä. Mutta kirjoihin hänellä silti riitti rahaa. Tartutti lukemisinnostuksen mieheensäkin. Kysyi minultakin aina, että mitä sie nyt luet.
Kirjat vain kuuluvat kotiin. Se on tavallaan sukuperintöä, rakkaus kirjoihin. Voin yhä lukea niitä kirjoja, jotka isoäidilleni olivat rakkaita ja joiden sivuilla on hänen merkintöjään. 60 vuoden jälkeen se kirja on yhä tässä. Miten 60 vuotta tästä eteenpäin mahtaa olla lukulaitteelle ladattujen kirjatiedostojen ja niihin sähköisesti tehtyjen merkintöjen laita?
Rakastan paperin tuoksua ja kirjat ovat myos kiva sisustuselementti.
Otin kahden viikon aurinkolomalle Ipadin mukaan, mutta laite oli jatkuvasti ylikuumentuneessa tilassa vaikka ihan vain varjossa yritin lukea siitä. Ei kestä +40 astetta :D
Vierailija kirjoitti:
Rakastan paperin tuoksua ja kirjat ovat myos kiva sisustuselementti.
Otin kahden viikon aurinkolomalle Ipadin mukaan, mutta laite oli jatkuvasti ylikuumentuneessa tilassa vaikka ihan vain varjossa yritin lukea siitä. Ei kestä +40 astetta :D
Ei e-kirjoissa ole mitään järkeä jos niitä lukee tabletilta. Epäkäytännöllistä monella tapaa.
lukutoukka kirjoitti:
Koska joku e-kirja ei todellakaan ole kirja.
Mieheni kerran ehdotti tällaista menetelmää minulle. Sanoin että ei ikimaailmassa.
Kun joku päivä oma asunto ostetaan, niin haluan oman pienen kirjaston sinne.
Kirjat tuoksuu ja näyttää hyvältä, niitä on ihana pitää kädessä ja lukea ja siten syventyä sinne tarinaan.
Haluan sinne kirjastoon myös ison upottavan nojatuolin missä voin lukea ja lipittää teetä villasukat jalassa :)
Mies saa sitten oman digi-hifipeliluolansa missä on vaikka mitä elektroniikkaa.
Mun mies ehdotti myös että jos vaikka ostaisin sellaisen lukulaitteen ja lataisin siihen kirjoja. Katsoin häntä pitkään kulmieni alta ja totesin että ei ikipäivänä.
Sitä rotiskoa pitäisi olla koko ajan lataamassa ja sitten kun sen unohtaa niin jää kirja lukematta. Elektroniikan käyttöikä on sitäpaitsi surkuhupaisan lyhyt, eli parin vuoden päästä pitäisi olla ostamassa uutta lukulaitetta. Lisäksi tosiaan tuo sininen valo, joka ei tee hyvää.
Fyysisissä kirjoissa on jotain lohduttavaa, pysyvää. Elektroniikka on sielutonta ja kylmää.
Vanhimmat kirjani ovat 1910-luvulta. Niistä ei ole vielä koskaan loppunut akku.
Vierailija kirjoitti:
Vanhimmat kirjani ovat 1910-luvulta. Niistä ei ole vielä koskaan loppunut akku.
Tämä. Rakastan lukea aitoa, hyvää kirjallisuutta, käsinkoskeltavin sivun. En enää laske kirjamäärää, lopetin tuhannen kappaleen jälkeen n 10 v sitten.
Kyllä normaalien ihmisten kirjat saa kaikki ekirjoina.
Vierailija kirjoitti:
lukutoukka kirjoitti:
Mieheni kerran ehdotti tällaista menetelmää minulle. Sanoin että ei ikimaailmassa.
Kirjat tuoksuu ja näyttää hyvältä, niitä on ihana pitää kädessä ja lukea ja siten syventyä sinne tarinaan.
Haluan sinne kirjastoon myös ison upottavan nojatuolin missä voin lukea ja lipittää teetä villasukat jalassa :)
Mun mies ehdotti myös että jos vaikka ostaisin sellaisen lukulaitteen ja lataisin siihen kirjoja. Katsoin häntä pitkään kulmieni alta ja totesin että ei ikipäivänä.
Sitä rotiskoa pitäisi olla koko ajan lataamassa ja sitten kun sen unohtaa niin jää kirja lukematta. Elektroniikan käyttöikä on sitäpaitsi surkuhupaisan lyhyt, eli parin vuoden päästä pitäisi olla ostamassa uutta lukulaitetta. Lisäksi tosiaan tuo sininen valo, joka ei tee hyvää.Fyysisissä kirjoissa on jotain lohduttavaa, pysyvää. Elektroniikka on sielutonta ja kylmää.
Taas kommentti josta loistaa isoilla kirjaimilla täydellinen tietämättömyys, mutta silti väärin luulemaansa asiaa pitää toitottaa äänekkäästi.
E-kirjan lukulaite EI tarvitse jatkuvaa latausta, vaan kestää kuukauden lukemiset. Ne ei myöskään välky eikä värise, joten mitkään "sininen valo" ei niistä loista. Lisäksi ne on kevyempiä ja kätevämpiä käytössä kuin mikään kirja.
Lataus hoituu samalla laitteella kuin kännyjen, joten sen kerran kuukaudessa kun virtaa pari tuntia tarttee, niin se ei ole ongelma. Ja vartissa saa ladattua sen mitä yhden romaanin lukeminen vaatii.
Kannattaa kokeilla joskus e-ink lukulaitetta, eikä möykätä siitä, miten huonoja e-kirjat on kun niitä lukee huonoilla välineillä.
Kirjahyllyissä säilytetään muutakin kuin kirjoja, eli kaapeille ja hyllyille on tarvetta. Ja kirjat kiinnostavat paperiversioina edelleen esim. tietokirjat ja englanninkieliset kirjat.
Mulla on seinällinen kirjahyllyä ja siellä kaikki rakkaat kirjat.
En laita astioita tai helyjä kirjahyllyyn. Pursuaa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lukutoukka kirjoitti:
Sitä rotiskoa pitäisi olla koko ajan lataamassa ja sitten kun sen unohtaa niin jää kirja lukematta. Elektroniikan käyttöikä on sitäpaitsi surkuhupaisan lyhyt, eli parin vuoden päästä pitäisi olla ostamassa uutta lukulaitetta. Lisäksi tosiaan tuo sininen valo, joka ei tee hyvää.Fyysisissä kirjoissa on jotain lohduttavaa, pysyvää. Elektroniikka on sielutonta ja kylmää.
Taas kommentti josta loistaa isoilla kirjaimilla täydellinen tietämättömyys, mutta silti väärin luulemaansa asiaa pitää toitottaa äänekkäästi.
E-kirjan lukulaite EI tarvitse jatkuvaa latausta, vaan kestää kuukauden lukemiset. Ne ei myöskään välky eikä värise, joten mitkään "sininen valo" ei niistä loista. Lisäksi ne on kevyempiä ja kätevämpiä käytössä kuin mikään kirja.
Lataus hoituu samalla laitteella kuin kännyjen, joten sen kerran kuukaudessa kun virtaa pari tuntia tarttee, niin se ei ole ongelma. Ja vartissa saa ladattua sen mitä yhden romaanin lukeminen vaatii.
Kannattaa kokeilla joskus e-ink lukulaitetta, eikä möykätä siitä, miten huonoja e-kirjat on kun niitä lukee huonoilla välineillä.
Selkeästi et ole koskaan rakastanut kirjoja. Joillakin vanhoilla kirjoilla on miltei sielu. Se ajatus, että kyseinen teos on luotu paljon ennen syntymääsi, on hieno. Rakastan katsella kirjojani hyllyssä ja miettiä minkä lukisin uudestaan. Varmasti se konkreettisuus viehättää minua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä normaalien ihmisten kirjat saa kaikki ekirjoina.
Entä epänormaalien?
Vierailija kirjoitti:
E-kirjat ovat kammottavia. Kirjahyllyssäni on kirjoja, valokuvia, lasten askarteluja, maljakoita. Se on hyvä säilytyspaikka leluille ja lasten kirjoille. Lapsille en suosittele e-kirjoja.
Kuulostaa ihgulta!
Joku sisustuslehti tulee varmaan kohta kuvaamaan huushollianne...
Rakastan kirjoja. Olen kyllä vähentänyt kirjahamstrausta. Säilytän vain itselleni merkitykselliset kirjat.
E-kirja. Ei kiitos. Ei vain ole mun juttu. Näytöllä saan olla jo ihan tarpeeksi.
Rakastan kirjoja myös esineenä (lukukokemuksen lisäksi). Haluan omistaa minulle tärkeitä kirjoja. Tykkään siitä miltä ne näyttävät ja tuntuvat kädessä. En voisi kuvitella, että minulla ei olisi kotona kirjoja. Mieluummin karsin kaikesta muusta tavarasta, mutta en kirjoistani.
Koska olen vaivalla koonnut itselleni hyvän kotikirjaston. Ja se on mielestäni yksi kauneimmista sistustuselementeistä ja tekee tilasta heti kodikkaan.
Minulla on asuntona yksi pieni huone, ja silti mielessäni ei käynytkään että luopuisin kirjahyllyistäni.
Kulttuurikoti. Arvostetaan muutakin, kuten taidetta, aitoja materiaaleja ja muistoja. Nykyajan kertakäyttölastulevykulttuuri ei edusta perheemme arvoja.
Meillä on yläkerrassa kahdessa huoneessa kirjasto. Noin 2000 kirjaa. Luetaan paljon ja joskus voisi ostaa e-kirjoja, mutta, mutta.. Onneksi asutaan aika väljästi..
Minulla on kirjahylly.
Koska mä haluan.
Ja koska mä voin.
Minulla on hyllyssä muutama 1800-luvulla painettu kirja. Kuinkahan monta näistä e-kirjoista voidaan lukea millään värkillä vuonna 2142?
Hyvä jos ne ovat luettavissa kymmenen vuoden kuluttua, kun tekniset standardit muuttuvat. 1960-luvulla magneettinauhoille tallennettuja tietojahan ei enää pystytä lukemaan ilman hankalia ja kalliita järjestelyjä. Ja lisenssit voivat olla määräaikaisia. Näinhän ne kustantajat jallittavat lukiolaisia. Ylppäreihin ei voi enää lukea lukion ekalle ostettuja e-kirjoja, kun niissä on vain vuoden lisenssi.