Muotisanontoja/hokemia, jotka riipivät hermojasi?
Kommentit (576)
Kaikki on nykyään tavallaan. Tavallaan asia vertautuu muttei kuitenkaan!
Eräs naistenlehti kirjoitti englannin sanoja/sanontoja suomalaisittain, esim. "Rispektii!" Näyttää kamalalta minusta.
"Et sillee!"
Ruokaresepteissä "pirtsakka", "rapsakka", "kirpsakka".
"Selkeesti"/"selkeästi", vaikka riittäisi "selvästi".
Mikään ei ole vaikeaa, haasteellista vain.
Päivityksissä esiintyvä "josko". Josko sitten töihin..josko se siitä paremmaksi elämä muuttuisi..josko sitä tai tätä..siihen vielä "kera" jonkun, tai vielä pahempi "med".
Esim. "Pitsaperjantai med rakasparas vaimo Jennica" Kun ollaan kaverin kanssa pizzalla.
Parhautta -erityisesti face-päivityksissä
Vierailija kirjoitti:
Ottaa koppi jostain = Kuka haluaa tehdä tämän työn mitä kukaan ei halua tehdä?
Mennä mukavuusalueen ulkopuolelle = Sähän et ole vielä tehnyt tätä inhottavaa hommaa
Työelämässä pitää tulla toimeen kaikkien kanssa = Oikeutan tällä paskamaisen käytökseni
Näitä on viime aikoina kuullut aivan liikaa
Tämä työelämäjargon on kaikista hirveintä, mitä on.
Mä en ota koppia yhtään mistään, ellen oo pelaamassa pallopelejä.
Epämukavuusalueelle menen, jos siitä seuraa jotain oikeesti hyvää, eikä vain se, että nyt vaan tässä sattumalta joudun epämukavuusalueelle kärsimään.
Työelämässä pitää tulla toimeen kaikkien kanssa = Oikeutan tällä paskamaisen käytökseni - tämä on niin totta!
Av:lta bongattu TATTA eli tatuointi. Karmeinta aikoihin.
Miten tätä ei ole vielä mainittu?!!
AIKAS
Mulla on ollu aikas paljon hommia.
Aikasta kiirettä on pitänyt.
”Huutista”
Tekee mieli lyödä, kun kuulen jonkun sanovan näin :D
Saatko kiinni, kun tarkoitetaan, että ymmärrätkö.
Ai saakeli tää on hyvä ketju :D
Asiakaspalveluhenkilön tekopirteä tekohekotukseen päättyvä "Kivakiittimoi!"
Tällainen tekonaminamipositiivinen päättää sitten yksityispuhelunsakin kivakiittimohohohoiii!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinku 😡Varsinkin kun se on suunnilleen joka toinen sana.
Korviin ottaa, kun televisiossa haastateltava hokee niinkua, asia jää kuulematta, kun katsoja laskee mielessään, 38, 39...
Toinen, jota hoetaan on: sanotaan että.
Sana lapsi, jolla mielestäni on kaunis kaiku, on korvattu sanalla taapero, joka on sanana hirveä.Lapsi ja taapero eivät ole synonyymejä. Taapero on 1–3-vuotias lapsi.
taapero on harvoja hyviä uudissanoja, jolle ei ole synonyymiä.
Vai miten muuten kääntyisi 'toddler'?Muutenkin näissä listauksissa ihmetyttä yksittäiset sanat - kuten eskaloitua. Toki minkä tahansa sanan jankuttaminen voi mennä yli, mutta hassua olisi, jos kaikkia kielen sanoja ei saisi käyttää.
Tuo taapero on muuten yksi niistä sanoista, joita tällä palstalla dissataan jatkuvasti. Jotku eivät vain tajua, että kun asioista/ ilmiöistä halutaan puhua tarkemmin, niin tarvitaan tarkempia termejä.
Miten sitten aiemmin pärjättiin ilman tuota hirveää käännöskukkaa? Miksi ei voi sanoa pieni lapsi?
Mummoni käytti sanaa ”vuosikas”, joka tarkoitti n. 10 kk - 18 kk ikäistä lasta, eli kävelemään opettelevaa. Olen ottanut sen käyttöön eikä merkitys ole koskaan jäänyt kuulijalle epäselväksi.
Suuni ei suostu muodostamaan sanahirviötä taapero. Ankka taapertaa, tosin harvoin puhun ankoista.
Onko täällä vaan tämä yksi taaperohullu vai onko kyseessä laajempi ilmiö? Itse epäilen ensimmäistä eikä ole ensimmäinen kerta, kun tähän outoon jankutukseen törmään. Pieni lapsiaan voi tarkoittaa tilanteesta riippuen monenkin ikäistä. Jos sanotaan, että perheessä on pieniä lapsia, tarkoittaako se vain 1-3v? Taaperolle ei ole yhtä korvaavaa sanaa ja siksi sitä käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Ai saakeli tää on hyvä ketju :D
Ai saakeli on kyllä ärsyttävä hokema.
Meillä on pizzamaanantai, -tiistai, -keskiviikko, jne. riippuen minä päivänä syödään pizzaa. Mutta ei kyllä mainosteta sitä