Avopuolisoni ei "usko" evoluutioon. Ero?
Juttelin äsken mieheni kanssa pseudotieteestä ja otin esimerkiksi kreationismin ja evoluution. Mies sanoi, että hän ei ainakaan ole ollut ameeba, mitä pidin vitsinä. Kun jatkoin juttelua, selvisi, että hän ei tiedä evoluutiosta oikein mitään. (Mies on uskovaisesta perheestä, mutta on sanonut, ettei usko jumalaan.) Aloin epäuskoisena selittää hänelle evoluutiota oikein juurtajaksaen, mutta mies sulkeutui eikä selvästikään ymmärrä asiaa. Olen pitänyt miestäni ihan fiksuna, vaikka hän ei olekaan korkeakoulutettu vaan perus duunari. Nyt en tiedä mitä ajatella hänestä.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Nyt mies ei puhu mitään. On selvästi nolona tapahtuneesta. Mies on ihan fiksu muissa asioissa. Tieteestä ei ole kovin kiinnostunut. Enemmän teknologiasta.
Elä viitsi enää. Ei yksikään mies olisi tuossa tilanteessa nolona. Nämä AV:n propvot on vähän kuin naisten romanttista kirjallisuutta lukisi. Miesten repliikin on jostain ihan toiselta planeetalta.
Suvaitsevuutta miehesi kaipaisi. Ehkä uusi nainen olisi suvaitsevampi kuin nipottaja.
Evoluutioteoria on jo todistettu saduksi. Tietäisit, jos olisit ajan tasalla...
Keskustelkaa. Ehkä ette pääse samaan lopputulokseen ja sitten pitää miettiä kuinka tärkeä asia tämä on. Puolisoilla yleensäkin voi olla jopa melko suuria erimielisyyksiä asioista eivätkä ne silti tuhoa parisuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika kauhea tilanne, että näin myöhään paljastuu jotain noin perustavanlaatuista. Minä katsoisin että koko suhde on siihen asti perustunut väärinkäsitykselle. Kuvittelin miehen olevan jotain mitä hän ei ole, eikä sitä miestä johon rakastuin ollutkaan edes koskaan olemassa.
En tiedä mitä sinuna tekisin. Yhdesti olen päättänyt suhteen vastaavasta syystä, mutta se oli vasta vähän alle vuoden vanha eikä asuttu yhdessä. Toivottavasti löydät oikean ratkaisun.
Vähän tarkempana näiden trollailujen kanssa.
Öm, tarkoitatko etten saisi ottaa trolleja vakavasti, vai että mun pitäisi trollata paremmin?
Sekä että.
Okei. No opettele säkin sitten vähän tarkemmaksi, olen ihan täysin vilpitön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt mies ei puhu mitään. On selvästi nolona tapahtuneesta. Mies on ihan fiksu muissa asioissa. Tieteestä ei ole kovin kiinnostunut. Enemmän teknologiasta.
Elä viitsi enää. Ei yksikään mies olisi tuossa tilanteessa nolona. Nämä AV:n propvot on vähän kuin naisten romanttista kirjallisuutta lukisi. Miesten repliikin on jostain ihan toiselta planeetalta.
Ei tämä ole mikään propvo vaan ihan oikeaa elämää. Elämässä, kun sattuu ihmisille yhtä jos toista, sitä ei tietenkään tavallisesta elämästä vieraantunut av-mamma voi käsittää. Ja ehkä tulkitsin mieheni hiljaisuuden väärin ja hän olikin siirtynyt jo ajattelemaan jotain muuta. Itselleni asia vaan oli pöyristyttävä, koska hän on antanut ymmärtää olevansa jotenkin perillä näistäkin asioista. Ei kai sitten, eikä siinä mitään, mutta kyllähän tämä asia on kaikille koulussa opetettu.
Vierailija kirjoitti:
Evoluutioteoria on jo todistettu saduksi. Tietäisit, jos olisit ajan tasalla...
Linkkaatko meillekin ne todisteet?
Siis oletko ihan tosissasi??? Mietit voitko elää miehen kanssa jos hän uskoo kreationismiin?? Ja uskovia syytetään suvaitsemattomuudesta!! Huhhei..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on ihan fatka, ettei miehesi koskaan ole ollut ameeba :D En ymmärä missä meni vikaa..
Joo on, mutta kukaan ei ole väittänytkään, että hän on ollut ameeba. Miksi siis alkaa inttämään, että minä en ainakaan ole ollut ameeba.
Missäs niin on sanottu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuuko evoluutio ainoastaan luonnonvalinnan kautta, vai tuleeko perimään muutoksia yksilön kokemusten myötä?
Tietenkään perimään ei tule muutoksia yksilön kokemusten myötä. Sun DNA ja geenit ei muutu sun henkilökohtaisten elämänkokemuksien myötä ja just ne geenit on se mitä sä jälkeläisillesi välität lisääntyessäsi. Sun henkilökohtaiset kokemukset luonnollisesti vaikuttaa siihen millainen ihminen itse olet, ja se taas siihen miten jälkeläisesi kasvatat ja millaisen elämän heille tarjoat, ja se taas todennäköisesti osaltaan heidän elämäänsä ja parinvalintaansa, että siinä mielessä kyllä tavallaan. Perimään se ei vaikuta.
Tämäkin on väärin, jos tarkkoja ollaan.
Huhhuhhei kirjoitti:
Siis oletko ihan tosissasi??? Mietit voitko elää miehen kanssa jos hän uskoo kreationismiin?? Ja uskovia syytetään suvaitsemattomuudesta!! Huhhei..
Se on vähän eri asia suvaita homoja sen verran ettei vastusta heidän oikeuksiensa tasaveroista toteutumista laissa tai edustustaan mediassa, kun ruveta homolle elämänkumppaniksi vaikka on heteromies. Toinen on sitä suvaitsevaisuutta. Toinen on typerä ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on ihan fatka, ettei miehesi koskaan ole ollut ameeba :D En ymmärä missä meni vikaa..
Joo on, mutta kukaan ei ole väittänytkään, että hän on ollut ameeba. Miksi siis alkaa inttämään, että minä en ainakaan ole ollut ameeba.
Missäs niin on sanottu?
Mietin ihan samaa. Epäilen, että mies on tälläkin hetkellä ameeba.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuuko evoluutio ainoastaan luonnonvalinnan kautta, vai tuleeko perimään muutoksia yksilön kokemusten myötä?
Tietenkään perimään ei tule muutoksia yksilön kokemusten myötä. Sun DNA ja geenit ei muutu sun henkilökohtaisten elämänkokemuksien myötä ja just ne geenit on se mitä sä jälkeläisillesi välität lisääntyessäsi. Sun henkilökohtaiset kokemukset luonnollisesti vaikuttaa siihen millainen ihminen itse olet, ja se taas siihen miten jälkeläisesi kasvatat ja millaisen elämän heille tarjoat, ja se taas todennäköisesti osaltaan heidän elämäänsä ja parinvalintaansa, että siinä mielessä kyllä tavallaan. Perimään se ei vaikuta.
Kerro ihmeessä missä kohtaa ja millä tavalla se on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Elämänaikaiset mutaatiot
2. Epigenetiikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nämä perus nipotukset, että mutaatioita tulee sukusoluihin osin ympäristön vaikutuksesta, ja ympäristö vaikuttaa epigeneettisten tekijöiden kautta jälkeläisten perimään laajasti ymmärrettynä vaikkakaan ei itse DNA:han.
huuhaata koko evoluutioteoria. Teoria on täynnä reikiä ja aina keksitään jokin uusi teoria selittämään puutteita. Hatusta vedettyä baskaa evoluutioteoria. Menee samaan sarjaan alkuräjähdyksen ja universumin laajentumisen kanssa. Ihan roskaa kaikki, mutta suureen yleisöön uppoaa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa geenien ilmenemiseen vaikuttaa myös nk. epigeneettinen säätely, joka saattaa periytyä jälkeläisille tuoden lapsen fenotyyppiin/geenien ilmenemiseen vanhemman kokemuksia. Melko uutta tutkimusta enkä tiedä opetetaanko tästä vielä esim. lukiossa.
Ja ap:lle, en itse biologian tutkijana voisi vastaavan miehen kanssa seurustella.
No mitäpä tuosta. Minulle on käynyt samalla tavalla ja edelleen ollaan yhdessä. Mies on uskonnollisesta perheestä ja hänelle on opetettu että Jumala on luonut maailman. Uskokoon mitä uskoo. Tämä ei näy arjessamme mitenkään ja olemme tasan kerran keskustelleet aiheesta. (Kun miehen uskomus selvisi minulle) Ei häiritse minua.
Painovoimateoria on myös "vain teoria".
Suosittelemaan ottamaan selvää mitä tieteellinen teoria tarkoittaa.