Ruokalaskut (4 henk.) 25e viikossa. Onko muita?
Kaivoin juuri kuitteja ja olen tässä jo useamman viikon laittanut ruokakauppaan 25e viikossa. Tilannetta toki helpottaa, että mies syö ruoan päivittäin töissä ja molemmat lapset syövät arkisin päiväkodissa...mutta siltikin. Siihen päälle saippuat,shamppoot sekä vessapaperit ja n. 120e kuussa on meidän perheen kauppalaskut.
Aikaisemmin olen pistänyt n.300e kuussa kauppaan mutta oikealla suunnittelulla ja tarjouksia seuraamalla tosiaankin säästää ja paljon! Kesään mennessä on jo extraa kertynyt yli 600e, vain olemalla tarkempi ostelemisissaan.
Ja syöty on ihan hyvin,muutakin kuin puuroa.
Kommentit (96)
leipäjuusto 460 g 4,60 e
seitikuutiot 2 x 300 g 3,18
keittojuures 2 x 200 g 0,60
kalkkunan fileesuikale 2 x 250 g 6,30
Vatajan ylikypsä kinkku 200 g 2,29
luomumaito 4 l 4,60
kuohukerma 0,5 l 2,40
luomupiimä 2 l 2,60
tonnikala 2 2,30
oliivi 160 g 0,98
luomutomaatti 400 g 3,99
siitakesieni luomu 2 x 100 g 5,00
porkkana luomu 1 kg 2,29
hiivapala 0,20
luomukananmunat 2 kennoa 3,18
voi 500 g 1,79
parsa 500 g 2,69
ranskankerma 150 g 1,10
Aurajuusto 170 g 2,09
kylmäsavukirjolohifile 150 g 2,99
emmental 700g 6,99
suippopaprika 200 g 1,49
jälkiuuninleipä luomu 3 3,87
kurkku 2 1,82
tilliruukku 1,10
Vatajan täyslihalenkki 450 g 3,79
rouhelimppu luomu 750 g 3,10
vihannessekoitus 250 g 0,39
seesaminsiemen 400 g 2,60
oliiviöljy 500 ml 4,89
maustekurkku 1,17
luomuviili 2 1,10
presidentti kahvi 2,99
hunaja 450 g 3,99
maitorahka 0,79
Ynnätkääpä yhteen. Tuolla pärjätään muutama päivä. Pakkasesta löytyy lisäksi mm. marjoja, haukea, luomulihaa. Kaapeista jauhoja yms.
Vain silloin kun meille on tulossa vieraita (eli valmistamme monen sorttista moneen makuun), saamme menemään tämän summan (130 e /lauauntai). Ja väitän, että meillä eletään tosi terveellisesti! Eli meillä lapset oppivat tekemään itse ruokaa ja näkevät, mistä se ruoka valmistetaan. Samoin he tietävät, että " pitää olla vähän vihreää ja vähän punaista" . He myös näkevät, että arkiruoka on erilaista kuin pyhäruoka.
Mitä sinun lapsesi oppivat: ....? Sen, että pitää syödä kaksi kiloa aterialla, jotta lapset muistuttaisivat vanhempiaan?
Siis ihan todella ja oikeasti, opettakaa lapsianne OLEMAAN SYÖMÄTTÄ LIIKAA. Se näyttää olevan nykyajan oppi nro 1.
Vierailija:
nuukuudellaan leveileviä liikenteessä!?jos normaali perhe käy kaupassa ja ostaa normaalit ruoka-aineet, myös ne kaapin perustäydennykset ja parit ylimääräiset siiderit, niin ei voida sanoa että se on ökyilyä mutta kyllä siinä meillä hupenee 130 e vaikka kuinka tarjouksia metsästän, tämä siis lauantaina ja noista ruuista riittää suunnilleen tiistaille jämiä, maitoa haetaan lisää jo maanantaina.
100 huitteilla menee ja pärjätään muutama päivä, ravinto ei koostu eineksistä ja on terveellistä, herkkuja jonkin verran
Vierailija:
Vain silloin kun meille on tulossa vieraita (eli valmistamme monen sorttista moneen makuun), saamme menemään tämän summan (130 e /lauauntai). Ja väitän, että meillä eletään tosi terveellisesti! Eli meillä lapset oppivat tekemään itse ruokaa ja näkevät, mistä se ruoka valmistetaan. Samoin he tietävät, että " pitää olla vähän vihreää ja vähän punaista" . He myös näkevät, että arkiruoka on erilaista kuin pyhäruoka.Mitä sinun lapsesi oppivat: ....? Sen, että pitää syödä kaksi kiloa aterialla, jotta lapset muistuttaisivat vanhempiaan?
Siis ihan todella ja oikeasti, opettakaa lapsianne OLEMAAN SYÖMÄTTÄ LIIKAA. Se näyttää olevan nykyajan oppi nro 1.
Vierailija:
nuukuudellaan leveileviä liikenteessä!?jos normaali perhe käy kaupassa ja ostaa normaalit ruoka-aineet, myös ne kaapin perustäydennykset ja parit ylimääräiset siiderit, niin ei voida sanoa että se on ökyilyä mutta kyllä siinä meillä hupenee 130 e vaikka kuinka tarjouksia metsästän, tämä siis lauantaina ja noista ruuista riittää suunnilleen tiistaille jämiä, maitoa haetaan lisää jo maanantaina.
terveellisesti kalaa ja vihanneksia, lihaa, kanaa, punaista ja vihreetä. kaikkea on. ja kaikki tuo maksaa. emme mässää kahta kiloa kerralla, rumasti vihjattu, nautimme ruuasta, emme napsi turhia välipalojakaan.
Niin, näin juuri meilläkin eletään aina silloin, kun minä en muista kiinnittää asiaan mitään huomiota. Mutta se onkin se jännä juttu: olen oppinut esiäideiltäni säästäväisyyden. Eli jos kauppalasku on tällainen (sisältäen parsat, aurajuustot ja suippopaprikat), kiinnitän siihen heti huomiota. Ja sitten ajattelen: terveelliseen elämään riittävät kaurapuuro, ruisleipä ja maitotuotteet.
Eli meillä tehdään tällaisia ostoksia kerran kuukaudessa. Muuten ostamme ihan vain perusjuttuja. Ja onhan se selvä, että jos aina tällaisia ostaisi, ei siitä nauttisi.
Vierailija:
leipäjuusto 460 g 4,60 e
seitikuutiot 2 x 300 g 3,18
keittojuures 2 x 200 g 0,60
kalkkunan fileesuikale 2 x 250 g 6,30
Vatajan ylikypsä kinkku 200 g 2,29
luomumaito 4 l 4,60
kuohukerma 0,5 l 2,40
luomupiimä 2 l 2,60
tonnikala 2 2,30
oliivi 160 g 0,98
luomutomaatti 400 g 3,99
siitakesieni luomu 2 x 100 g 5,00
porkkana luomu 1 kg 2,29
hiivapala 0,20
luomukananmunat 2 kennoa 3,18
voi 500 g 1,79
parsa 500 g 2,69
ranskankerma 150 g 1,10
Aurajuusto 170 g 2,09
kylmäsavukirjolohifile 150 g 2,99
emmental 700g 6,99
suippopaprika 200 g 1,49
jälkiuuninleipä luomu 3 3,87
kurkku 2 1,82
tilliruukku 1,10
Vatajan täyslihalenkki 450 g 3,79
rouhelimppu luomu 750 g 3,10
vihannessekoitus 250 g 0,39
seesaminsiemen 400 g 2,60
oliiviöljy 500 ml 4,89
maustekurkku 1,17
luomuviili 2 1,10
presidentti kahvi 2,99
hunaja 450 g 3,99
maitorahka 0,79Ynnätkääpä yhteen. Tuolla pärjätään muutama päivä. Pakkasesta löytyy lisäksi mm. marjoja, haukea, luomulihaa. Kaapeista jauhoja yms.
voi parsat ja suippopaprikat, voi kaurapuuro ja aamen.
Miten ihmeessä ihmiset nauttiikaan siitä että ne saa karsia itseltään pois kaiken ilon elämästä? Ihan tavallisia ruoka-aineitakin katsotaan sillä silmällä että pitää tuntea syyllisyyttä. Kun on noita kaurahiutaleitakin tuolla kaapissa.
No. Jokainen tavallaan.
perheessämme on 1-vuotiaat kaksoset ja 2 aikuista.
Olen lasten kanssa kotona ja mies syö päivällä lounaan töissä.
Laitan itse 99% ruuasta (eineksinä syödään lähinnä maksalaatikko ja pinaatti- ja hernekeitto)
Syömme paljon kasviksia ja kalaa. Saunasiiderit , limsaa ja karkkia ostetaan viikonlopuksi sekä lapsille jotain naminamia tms.
Mitä katsot itse antaneesi säästäväisyyden rohkaisemiseksi / edesauttamiseksi? Minusta sinun puheenvuorosi on ollut vain toisten väheksymistä ja halveksumista.
Jos itse tykkäät törsätä ( ja siitä lienemme samaa mieltä - sinä et kiinnitä huomiota ravintosi hintaan), miksi sitten osallistut tähän ap:n aloittamaan keskusteluun?
Minua ärsyttävät tällä palstalla lähinnä leveilijät, ja niiitä löytyy joka lähtöön.
Vierailija:
voi parsat ja suippopaprikat, voi kaurapuuro ja aamen.Miten ihmeessä ihmiset nauttiikaan siitä että ne saa karsia itseltään pois kaiken ilon elämästä? Ihan tavallisia ruoka-aineitakin katsotaan sillä silmällä että pitää tuntea syyllisyyttä. Kun on noita kaurahiutaleitakin tuolla kaapissa.
No. Jokainen tavallaan.
Jos joku haluaa nauttia niistä suippopaprikoistaan ja hänellä on siihen varaa, niin siitä vaan. Ei se ole keneltäkään pois. Jos jollekin muulle riittää gastronomiseksi nautinnoksi ruisleipä ja kaurapuuro, niin olkaa hyvät vaan, jää rahaa muuhunkin.
Absurdia kritisoida toisia siitä, minkälaisia ruokia ostavat.
Maitotuotteet, ruisleipä ja kaurapuuro muuten eivät riitä terveelliseen elämään. Päivän ruuasta noin puolen pitäisi koostua kasviksista.
kaurapuurolla, ruisleivällä ja maidolla elää. Aivan varmasti. Säästäväisestikin. Lycka till vaan että miten kasvavat lapset saa tuosta ravinnosta kaiken tarvitsemansa.
Perheille maksetaan mm. lapsilisiä sitä varten että ne käyttäisivät sitä rahaa lasten ruokkimiseen, kunnolla.
perhettä erittäin niukalla, ilottomalla ja miltei epäterveellisellä ravinnolla, ja kaikki vain siksi että hän itse pelkään persaustensa leviävän jos kaappiin ostetaan yhtään mitään ylitse terveysravinnon.
Eukko on tikunlaiha, palelee aina ja on kiukkuinen nälissään.
Sairasta touhua. Lapset käyvät sitten sukulaisissa oppimassa kulinaristisia nautintoja.
Lueskelin ketjua ja pitää tähän kommentoida.
Riippuu lasten iästä paljon. Miellä lapset 1v ja 3v. Ja hyvin riittää 400g jauhelihasta tehty laatikko kahdelle aterialle.
Minä en ole laskenut kuinka paljon meillä menee viikossa ruokaan. Veikkaan kuitenkin jotain 80-100 euroa. Rahat ovat todella tiukilla, joten ruoassa säästäminen kiinnostaisi. Meitä on yhteensä viisi henkilöä (2 aikuista, 2 koululaista ja 1 päiväkoti-ikäinen). Meidän ongelma on ehkä nuo herkut, joita lähinnä vanhemmat syövät. Jos jättäisimme turhat jätskit ja mehut ostamatta, saisimme varmasti pienennettyä ruokalaskuamme melko paljonkin.
Vierailija:
ma jauhelihakastike+perunat+porkkanaraaste 2 ¿
ti letut + hillo 1 ¿, omput 1 ¿
ke nakkikastike + makaroni 1,5 ¿
to hernekeitto 1,5 ¿
pe pinaatti/veriletut + puolukkahillo 2 ¿
la1 kalapuikot + muussi 1,5 ¿
la2 makaronilaatikko 2 ¿
su1 nakit + ranskikset 2 ¿
su2 lihapullat + perunat 1,5 ¿maito yht. 3 ¿ meillä, sämpylät itse, ruisleipä kaupasta yht. 3 e, margariini 1 ¿, jugurttia 2 kg 2 ¿
Pari euroa lisää, niin saa lopuillekin päiville jälkkäribanskut. Tosin hinnat yläkanttiin, eli muutaman kurkun ja banskun vielä saa.
Kävin äsken kaupassa ja ostin kasviksia viikon tarpeiksi itselleni, lisäksi ostin broileria, munia yms. myöskin viikon tarpeiksi. Lasku oli 29 euroa, syön lounaan työpaikkaruokalassa eli tässä on vain osa syömisistäni.
Toivottavasti apn pakastin on vielä marjoja pullollaan, sillä muussa tapauksessa lapset jäävät aivan liian vähäiselle hedelmien ja kasvisten saannille. Ap saa minun puolestani itse syödä vaikka pelkkää makaronia, mutta lapsille pitää antaa terveellistä ruokaa, jossa on ravinteita.
Minä laskeskelin, että n. 30 euroa tekisivät nuo ap:n ostokset. En tosin osaa arvioida, paljonko 2 kpl kurkkuja maksaa, mutta laitoin, että euron kappale.