Ruokalaskut (4 henk.) 25e viikossa. Onko muita?
Kaivoin juuri kuitteja ja olen tässä jo useamman viikon laittanut ruokakauppaan 25e viikossa. Tilannetta toki helpottaa, että mies syö ruoan päivittäin töissä ja molemmat lapset syövät arkisin päiväkodissa...mutta siltikin. Siihen päälle saippuat,shamppoot sekä vessapaperit ja n. 120e kuussa on meidän perheen kauppalaskut.
Aikaisemmin olen pistänyt n.300e kuussa kauppaan mutta oikealla suunnittelulla ja tarjouksia seuraamalla tosiaankin säästää ja paljon! Kesään mennessä on jo extraa kertynyt yli 600e, vain olemalla tarkempi ostelemisissaan.
Ja syöty on ihan hyvin,muutakin kuin puuroa.
Kommentit (96)
Me ostetaan lidlin kevytmaitoo 12prk/vko. Ei kyllä mene kymppiä tuohon...
Ensin päivälliseksi perunoita ja sienimuhennosta lisukkeineen ja sitten vielä lämpimiä leipiä illalla ennen nukkumaanmenoa, huh-huh! (Jälkimmäiset tehdään yleensä vaaleasta leivästä vielä, jota meillä ei syödä lainkaan.) Kyllä saa hiilihydraatteja teidän perhe, mutta naapurin kanoista päättelen, että teette varmaan sitten maatöitä paljon!
Meidän valkokaulusperheelle tuollainen mässäily on kauhistus.
kolme ateriaa päiväkodissa (siis aamiainen, lounas ja välipala,) ei siihen yhteen ateriaan ja iltapalaan paljoa ruokaa ja rahaa mene.
Mutta mitä sitten, kun ne peruselintarvikkeet loppuu sieltä kaapista? Vai onko teillä joku pohjaton varasto, mikä lisääntyy itsestään?
Mun on myös aika vaikea uskoa, että ap:n luettelema määrä ruokaa lähtee 25 eurolla, vaikka olis kuinka Lidl.
Summa summarum, en usko, että nelihenkiselle perheeelle riittää 100 euroa kuukaudessa läpi vuoden päivittäistavaraostoksiin.
Söin niin, että aamiaiseksi vain vähän tuoremehua ja pari hedelmää, sitten söin töissä tosi tuhdin ja monipuolisen lounaan, otin lounaalta vielä jälkkäriksi jugurtin/hedelmän ja säästin leivät iltapäiväksi. Kotona illalla söin puuron mehukeitolla ja tahinilla.
Ja olin muuten elämäni kunnossa.
Teen aina ruokalistan etukäteen, asutaan näet maalla ja käyn kaupassa 2 kertaa viikossa, joten pitää tietää, mitä aikoo ostaa. Kun tekee näin monta kertaa ruokaa päivässä, menisi helposti siihen nakit ja ranskalaiset, purkkihernekeitto-linjalle, ellei olis valmiiksi miettinyt mitä tekee. Lisäksi teen tässä samalla töitä kotona, joten asioiden pitää olla järjestyksessä. Mulla on myös pyykinpesupäivät ja siivouspäivä, ikäänkuin lukujärjestys siis, näin hommat sujuu. Lisukkeita en kirjoita ylös, paitsi salaatit, mutta muistan ihan hyvin, mitä esim. viime viikon ruokien lisukkeina oli.
t.48
ja silti yritän ruokamenoissa säästääkin. Katselin juuri viikonlopun kauppakuittia (aina 150e vähintään) ja pelkät hedelmät ja kasvikset oli tuon 25 e. Ainakin omassa kuusihenkisessä perheessämme (joista nuorin 9 kk-ikäinen vauva) kerralla esim. salaattiin menee kaksi ruukkusalaattia, kurkku ja muita kasviksia. Usein yksi ateria korvataan salaatilla, jolloin esim. pari romainesaattia, jääsalaatti ja tammenlehväsalaatti kuluu kerralla. Salaatteja on jo pelkästään kärryssä 6-8 kpl viikonlopuksi. Paprikoitakin menee kerralla aina kolme.
Sitten leivät, maidot, rasva, juustot, leikkeleet, jugurtit, tuoremehut ja perunat eli perusruoka ja lisäksi yhteen lämpimään ateriaan päivässä aineksia eli esim. 700g jauhelihaa tai filettä tai broil. suikaleita jne. Näillä ostoksilla on jo usein 100 e koossa. Päälle jauho-, hillo, sokeri, kahvi ym.:n varaston täydennystä, vauvanruokia, koiranruokaa, muutama olut, limsa ja viikonlopun karkkipäiväkarkit niin jo on 150 e kasassa. Päälle sitten hygieniakulut, joita omassa perheessämme yli 100 e kuussa kirjanpitoni mukaan käsittäen wc- ja talouspaperin, leivinpaperit, nenäliinat, siteet, kondomit, vaipat, saippuat ja shampoot. viime kuussa ostin uuden ripsivärin ja puuterin ja kuukauden hygieniakulut nousivat nämä mukaanlukien 150 euroon.
Perheessämme on myös diabeetikko ja keliaakikko ja voin kertoa, että terveellinen, vähärasvainen ja kasvispitoinen ruoka on kalliimpaa kuin muu. Sen takiahan esim. keliaakikot saanvat tukea kalliimpiin ruokamenoihinsa ja diabeetikkolapset esim. hoitotukea. Eli kyllä se 25 e on huijausta...
Minä en epäile, etteikö 25¿ pärjää. Pärjää kyllä. Olen ollut opiskelija ilman opintolainaa monta vuotta. Muistan siis. Mutta nuo ruoat kuulostaa ihan yökötyksiltä. Halpaa ruokaa voi tehdä kyllä muutenkin. Meillä on tosi suuret laskumenot, joten ruokaan ei jää rahaa hirveästi. Ollaan suht pienipalkkaisia. Itse ostan usein halvinta tai ainakin halvimmassa päässä olevia. Esim. puuroissa, jauhoissa jne. Lihapuolella ostan suomalaista, mutta niissäkin katson hintaa. En osta mitään pihvejä ikinä! Meillä kun on rahat tiukalla, tehdään riisipuuroa, pizzaa, makkarakeittoa ym vastaavaa. Teen isoja annoksia. Kaikkia ruokia syödään lähes aina 2 pv. Jatkan kaikkia ruokia kasviksilla ja teen itse. Esim. Lihapulliin laitan aina pari porkkanaa taikinaan. Kastikkeisiin aina niitä kasviksia mitä on, samoin uuniruokiin jne.
6l maitoa, 3 litraa jugurttia, 3 pussia Reissumies-leipää, paketti puuroa, kilo mysliä, 2l tuoremehua, kilon pussi omenoita, 5kg perunaa, paketti kalapuikkoja, 10kpl kananmunia, 2 kurkkua, 400g naudan jauhelihaa, pussi savukinkkusuikaletta,HK:n eineslihapullat, 2 pakettia nakkeja, pussi herne/maissi/paprikaa,margariinia,ruokak erma 2dl, broilerin paistisuikaleita 300g, ruukkusalaatti.
onpa kummallista miten tämä kaikki muka voi maksaa vain 25 e?
pitääkö ap palstalaisia pilkkanaan?
alennuksessa. Tai sitten ap käy jossakin semmoisessa kaupassa, jonka osoitteen minäkin haluaisin tietää omia ostoksiani varten.
t. Kaupan täti
Minäkin haluan vinkkejä!! Käymme viikossa pari kolme kertaa kaupassa ja harvoin selviän alle 50¿.. Jos teen kunnon ruokaostokset, menee minulla kauppaan 70-80¿.. En edes osta mitään ihmeellisyyksiä.. Mun on PAKKO oppia säästeliäämmäksi, jos nelihenkinen perhe syö NOIN edullisesti ja meitä on vain kolme ja lapsikin vielä pieni..
Siis kuukaudessa meillä menee ihan järjettömästi kauppaan ja vaikka meillä on diesel auto, menee kk:ssa pelkkiin polttoaineisiinkin vajaa 500¿.. Tosin työmatkani on yli 60km/sivu
Silti, kun käymme kaupassa, kertaostokset (maito, juusto, leipä, salaatti, tomaatti, kurkku, vihannekset, joku liha, joku kala joka toinen kerta, leipä) eivät maksa kuin 20 euroa laaki.
Vain viikonloppuisin meillä menee 50 euroa, ja silloinkin aina miehen kanssa katsahdamme toisiimme: miten siitä nyt taas noin paljon tuli?
Olen melko varma, että nämä " 50 euroa kolme kertaa viikossa" tuhlaavat ostavat myös suklaapatukan, siideriä, olutta, vessapaperia (jota lapsetkin opetetaan kuluttamaan sentin paksuisen kädellisen verran) ynnä muuta hömppää. Nimittäin meidän hyvinvoiva, terveellisesti elävä perhe ei todellakaan kuluta tuota viikossa (150-180 euroa).
Minusta nämä kulutusmenoillaan täällä leveilevät ihmiset ovat suorastaan säälittäviä. Ovatko he juuri näitä tämän yhteiskunnan ylipainoisia tai masennukseensa syöviä? Koska jokainen oman kehonsa tunteva tietää, että ruokaa ei saa kulumaan mahdottomia määriä per päivä.
Vierailija:
Minäkin haluan vinkkejä!! Käymme viikossa pari kolme kertaa kaupassa ja harvoin selviän alle 50¿.. Jos teen kunnon ruokaostokset, menee minulla kauppaan 70-80¿.. En edes osta mitään ihmeellisyyksiä.. Mun on PAKKO oppia säästeliäämmäksi, jos nelihenkinen perhe syö NOIN edullisesti ja meitä on vain kolme ja lapsikin vielä pieni..Siis kuukaudessa meillä menee ihan järjettömästi kauppaan ja vaikka meillä on diesel auto, menee kk:ssa pelkkiin polttoaineisiinkin vajaa 500¿.. Tosin työmatkani on yli 60km/sivu
Meillä syödään kyllä joka päivä aamupala, lounas, välipala / kahvi, päivällinen ja iltapala. Vanhin lapsi syö koulussa, muut kotona, meitä on 5 henkilöä. Ihan siis kaksi kunnon ateriaa lisukkeineen. Arkena keittoja, patoja ja laatikkoruokia. Viikonloppuna kokataan paremmin, eineksiä ei syödä ollenkaan, ja pullapuolta vaan sunnuntaikaffilla. Leivon itse aika paljon ja osa ruuasta tuotetaan itse (potut, juurekset, marjoja yms). Silti ruokaan menee n. 700-800 e. Enkä pidä sitä edes paljona. Laatu ja kotimaisuus maksaa.
Luuletteko te, että jos ruokaa on tarjolla 5 kertaa päivässä, että joka kerta syödään maha täpötäyteen? Ja kasvistenhan tulee olla pääosassa ruokaa, ei perunoiden ja valkoisen leivän.
kopioin sun tekstiä seuraavaan:
" Olen melko varma, että nämä " 50 euroa kolme kertaa viikossa" tuhlaavat ostavat myös suklaapatukan, siideriä, olutta, vessapaperia (jota lapsetkin opetetaan kuluttamaan sentin paksuisen kädellisen verran) ynnä muuta hömppää. Nimittäin meidän hyvinvoiva, terveellisesti elävä perhe ei todellakaan kuluta tuota viikossa (150-180 euroa)."
nuukuudellaan leveileviä liikenteessä!?
jos normaali perhe käy kaupassa ja ostaa normaalit ruoka-aineet, myös ne kaapin perustäydennykset ja parit ylimääräiset siiderit, niin ei voida sanoa että se on ökyilyä mutta kyllä siinä meillä hupenee 130 e vaikka kuinka tarjouksia metsästän, tämä siis lauantaina ja noista ruuista riittää suunnilleen tiistaille jämiä, maitoa haetaan lisää jo maanantaina.
Eli
6 litraa maitoa = 3,3 euroa (0,55 litra meillä päin tai vähän alle)
3 litraa jugurttia = 2,5 euroa
3 pussia Reissumies-leipää = n. 3 euroa, jos tarkoittaa pienempiä paketteja
Puuropaketti = Elovena Plus maksaa 2 euroa
Mysli = 2-4 euroa, riippuen valmistajasta
2 l tuoremehua = 1 euro
Kilo omenoita = 2 euroa
5 kg perunaa `= 3.5 euroa
Paketti kalapuikkoja = 1,5 euroa
10 kpl kananmunia = 2 euroa (vapaan kanan munia)
2 kurkkua = 1,3 euroa (kotimainen)
400 g jauhelihaa = 1,99 e
savukinkkusuikale = jotain 2,5 e? (Meillä ei käytetä säilöntäaineiden vuoksi)
HK:n eineslihapullat = 3,5 euroa?
2 pakettia nakkeja = 5 euroa (meillä ostetaan vain Vatajaa, jossa ei säilöntäaineita, ja joka on kallista)
Herne-maissi-paprika=0,75 euroa
Margariini = 1,5 euroa
Broilerin paistisuikaleet 300g = 4,75
Ruukkusalaatti= 0,99
Ok, täytyy sanoa, että en usko minäkään ap:n juttuja enää.
Siitä huolimatta, kehotan säästäväisyyteen noin yleensä ravinnon suhteen. Lapset, jotka elävät yltäkylläisyydessä, eivät opi elämää.
Ap vastailee.
Tässä yhden viikon ostot 25e;
6l maitoa, 3 litraa jugurttia, 3 pussia Reissumies-leipää, paketti puuroa, kilo mysliä, 2l tuoremehua, kilon pussi omenoita, 5kg perunaa, paketti kalapuikkoja, 10kpl kananmunia, 2 kurkkua, 400g naudan jauhelihaa, pussi savukinkkusuikaletta,HK:n eineslihapullat, 2 pakettia nakkeja, pussi herne/maissi/paprikaa,margariinia,ruokak erma 2dl, broilerin paistisuikaleita 300g, ruukkusalaatti.
niin eli itseasiassa kun laskee sen mitä teillä menee viikossa työpaikkaruokailuihin ja lasten päivähoidosta sen ruuan osuuden niin itse asiassa teille menee ruokaan varmaan tuon laskemasi summan lisäksi se 20 euroa päivässä viitenä päivänä (työpaikkaruuat, kahvit ja lasten pk ruoka). sa
sanoisin siis että te syötte kuitenkin reilusti yli 100 euron edestä per viikko :)