Onko kukaan lopettanut lentokoneella lentämistä sen saastuttamisen vuoksi?
Kaikille on varmaankin jo nykyään selvä se, miten saastuttavaa lentäminen on, joten mennään suoraan asiaan: Millä vaihtoehtoisilla tavoilla matkustelette ulkomailla, vai matkusteletteko vain kotimaassa (jossa siinäkin varmasti riittää paljon nähtävää)?
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Opettajana tiedän että hiilidioksi on lentämisen sivutuote, mutta se on vähäinen määrä suhteessa teollisuuteen,
En aio vähentää lentämistä koska jossakin ne lomat on aina vietettävä ja autollakaan ei espanjaan pääse
opettajillla sitä onkin "pätäkkä" millä matkustella
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lennän jatkossakin. On se vähän haastavaa päästä tonne Australiaan ilman lentokoneita. 😂😂
VR laseilla voit helposti katsoa ihmisten kuvaamaa 360 -videota Australiasta ja pysyä kotisohvalla, ei sinun tarvitse itse sinne australiaan mennä. Sen jälkeen kokkaa vaikka australialaista ruokaa suomalaisista aineksista. Itse en edes käytä ollenkaan ulkomailta tuotuja ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Joissain tilanteissa lentokonetta on yksinkertaisesti pakko käyttää. Niin se vain on. Olisi muuten aika järkyttävää, jos ihmiset olisivat ns. "vangittuina" omaan maahansa ja naapurimaihin, eivätkä pääsisi lentäen muualle maailmaan. Ihmiset matkustelevat ja käyttävät lentokonetta lukuisista erilaisista syistä johtuen. Lentokone on ehdottomasti yksi maailman parhaimpia keksintöjä.
Tuo on todellisuutta tänäänkin valtaosalle maailman väestöä. Kun heidän elintasonsa nousee, tämä pallo hukkuu saasteeseen ja joka kolkka polkeutuu turistimassojen alle. Kun matkustat, tajua etuoikeutettu asemasi äläkä pidä sitä selviönä.
Vierailija kirjoitti:
Toki joissain tapauksissa on varmaan pakko lentää. Toisaalta on paljon ihmisiä, joiden ei olisi pakko lentää, tai tämä pakkokin tulisi maksimissaan kerran vuosikymmenessä. Itse kuulun tähän ryhmääm, kaikki lentoni ovat olleet lomamatkoja.
Rakastan matkustelua ja vielä muutama vuosi sitten en voinut kuvitellakaan lopettavani lentämistä.
Nyt taas asia on pyörinyt mielessä. Äsken katsoessani Sinistä Planeettaa Areenasta tuli taas mieleen, että vaikka pidän matkustamisesta, oikeuttaako se minut saastuttamaan ja sitä kautta vauhdittamaan maapallon ja sen merien tuhoamista.
En silti halua ketään muuta syyllistää, ainoastaan itseäni. Ja kysellä niitä vinkkejä lentämättömään matkailuun.
Ap
Ei ole mikän oakko lentää, voit korvata ulkomaan reissut VR-laseilla ja jäädä kotisohvalle katsomaan 360 -videoita.
Onks pakko mennä joka paikkaan ja koko ajan, jos ei voi tehdä sitä ekologisesti? Ihan vain kysyn. Ehkä lennän itsekin vielä, mutta hyvä kysyä, kun en sattumoisin ole lentänyt aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lennän jatkossakin. On se vähän haastavaa päästä tonne Australiaan ilman lentokoneita. 😂😂
VR laseilla voit helposti katsoa ihmisten kuvaamaa 360 -videota Australiasta ja pysyä kotisohvalla, ei sinun tarvitse itse sinne australiaan mennä. Sen jälkeen kokkaa vaikka australialaista ruokaa suomalaisista aineksista. Itse en edes käytä ollenkaan ulkomailta tuotuja ruokia.
Mitä noilla laseilla, kun ja jos on oma pää ja siellä ajatustoimintaa?
riina37 kirjoitti:
autoni on sähköauto, eli se ei saastuta
luuletko ettei sähköauton lataaminen saastuta?
Minusta on ikävää, että poden huonoa omatuntoa max 1 krt vuodessa lennoistani samaan aikaan, kun toisille lentämisen vähentäminen tarkoittaa 6-8 lentomatkaa vuodessa.
Lentomatkustuksen päästöjen kompensoinnin ei pitäisi perustua vapaaehtoisuuteen ja olisi aiheellista rajoittaa lentokertojen sallittua määrää. Esim. siten, että vuoden ensimmäinen lentomatka olisi edelleen veroton, mutta seuraavat asteittain korkeammin verotettuja.
Mutta eipä tuo toteudu, kun lentoyhtiöt menettäisivät tulonsa. Raha tätä maailmaa pyörittää ja kukapa omistaan haluaisi luopua.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ikävää, että poden huonoa omatuntoa max 1 krt vuodessa lennoistani samaan aikaan, kun toisille lentämisen vähentäminen tarkoittaa 6-8 lentomatkaa vuodessa.
Lentomatkustuksen päästöjen kompensoinnin ei pitäisi perustua vapaaehtoisuuteen ja olisi aiheellista rajoittaa lentokertojen sallittua määrää. Esim. siten, että vuoden ensimmäinen lentomatka olisi edelleen veroton, mutta seuraavat asteittain korkeammin verotettuja.
Mutta eipä tuo toteudu, kun lentoyhtiöt menettäisivät tulonsa. Raha tätä maailmaa pyörittää ja kukapa omistaan haluaisi luopua.
Tämä just, ja ne mepitkin voisivat ennemmin vähentää lentämistä kuin ehdottaa muovipillien kieltämistä. Jos on duuni Brysselissä, niin on hyvä ja pitää majaakin siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä noilla laseilla, kun ja jos on oma pää ja siellä ajatustoimintaa?
No niiden VR lasien avulla voit matkustaa sitä lähimetsää pidemmälle. Esim itse tutustuin Helsinkiin 360 -videon kautta vaikka en itse ole siellä koskaan käynyt, ja nytten kun olen nähnyt koko kaupungin niin ei ole enää tarvekkaan käydä.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi olen lentänyt 5 vuotta sitten. Seuraavaa kertaa en edes suunnittele. Vaadin tätä myös muilta. Eri asia, toteutuuko.
Vaatiminen kuuluu kommunistisiin vallankumouksiin ja niiden yrityksiin. Sivistyneessä yhteiskunnassa ihmisten mielipiteisiin vaikuttaminen aiheesta keskustelemalla ketään syyttämättä lienee oikea tapa toimia.
Tietenkään lentäminen ei saastuta, koska se on olennainen osa ulkomaanmatkailua, joka on nykykultturissa pyhä asia ja onnellisuuden mittari.
Ulkomaanmatkojen määrä krt/vuosi kertoo suoraan kuinka hyvä elämä sinulla on...
Nojoo... Meillä on 3 ja 6 vuotiaat lapset ja ajattelin, ettei ulkomaille (pl ruotsi ja viro) lähdetä, ennenkuin ovat noin 10 ikäisiä. Minusta kotimaassa riittää nähtävää aivan tarpeeksi ainakin 10 vuotiaille. Mitä meihin aikuisiin tulee niin vaimo kävi viimevuonna espanjassa ja itse teen ehkä yhden mini reissun jonnekin, kun edellisestä on jo useita vuosia....
Olemme onnellisia ja talouskin on kunnossa. Bruttona yhteensä noin 8.500 €/kk...
Tiedän monia maksuvaikeuksissa olevaa, jotka reissaavat tuon tuosta... minkäs sille voi kun on pakko elää kultuurisen normin mukaista "onnellista elämää"
En ole täysin lopettanut, mutta vähentänyt. Viimeisen kahden lennon välillä oli kolme vuotta ja olen yrittänyt keskiä muita tapoja lomailla. Olenkin käynyt paljon vaeltamassa ja matkannut naapurimaihin junalla ja laivalla. En kuitenkaan halua vielä täysin luopua haaveista nähdä sellaisia kaukaisia maita, jonne ei pääse ilman lentokonetta (kuten islantia ja uutta-seelantia). En vaan aio lentää edes joka vuosi, ja sitten kun menen niin vietän pidemmän aikaa lomalla. Olisin myös valmis maksamaan enemmän hiiliverotetuista lennoista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi olen lentänyt 5 vuotta sitten. Seuraavaa kertaa en edes suunnittele. Vaadin tätä myös muilta. Eri asia, toteutuuko.
Vaatiminen kuuluu kommunistisiin vallankumouksiin ja niiden yrityksiin. Sivistyneessä yhteiskunnassa ihmisten mielipiteisiin vaikuttaminen aiheesta keskustelemalla ketään syyttämättä lienee oikea tapa toimia.
Vetoaminen, perustelemunen ja moralisointi kuuluu länsimaiseen demokratiaan, eihän ihmisiä muuten voisi johdatella ja saada ajattelemaan tekojaan kuin syyllistämällä.
Aika vähän on tullut itse lennettyä viimevuosina. Enemmänkin istunut kyydissä ja antanut ammattipilotin lentää.
Tuolta voi laskea paljonko omat lentomatkat tuottavat päästöjä.
Esim.
HELSINKI VANTAA, SUOMI - BANGKOK INTERNATIONAL, THAIMAA
Meno-paluu -matkan kokonaispituus on 15 759 kilometriä.
Matkalle osallistuvien 2 henkilön lennoista aiheutuu päästömäärä, jolla on yhtä suuri vaikutus ilmastonmuutokseen kuin 6 791 kilolla hiilidioksidia.
Tiesitkö että...
lentomatkastasi syntyy yhtä paljon hiilidioksidipäästöjä kuin tuotettaessa sähkömäärä, jolla pystyisi lataamaan kännykkää 141 499 päivää yhteen menoon.
----
Vuoden autoilu kotimaassa muistaakseni tuottaa hiilidioksidia keskimäärin noin 2000 kg eli alle 1/3 yhdestä edestakaisesta kahden hengen Thaimaa-matkasta.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko olla käymättä siellä, mutta silti elviytyä hengissä?
En ole totaalisesti lopettanut, mutta hyvin vähäistä on lentäminen ollut, noin kolme matkaa Keski-Euroopan etäisyydelle kymmenessä vuodessa. Lapset olivat ensimmäisen kerran lennolla n. 12-vuotiaina. Kyllä tässä lähialueilla riittää kierreltävää ihan hyvin.
Olen, sillä en kestänyt sitä häpeää että lentokoneista jää hirvittävät savupilvet jälkeen. Nykyään matkustan VR-laseilla, esim eilen katsoin illalla kotisohvalla 360 -videota jostain Karibian saaresta. Uskon että virtual reality tulee korvaamaan ulkomaan matkailun kokonaan seuraavan parin kymmenen vuoden aikana.