Raivostuttaa AINA myöhässä oleva ystävä
Minulla on ystävä, joka on monella tavalla ihan tyyppi, mutta hänessä on yksi todella ärsyttävä piirre: hän on ihan hirveä säätäjä aikataulujen kanssa ja aina myöhässä. Siis ihan AINA. Esim. kun sovimme kyläilystä, että hän tulee luokseni vaikkapa klo 13, laittaa hän samana aamuna viestiä "Sori, tämä on minulle nyt hidas aamu, en saa lähdettyä, haittaako jos tulen kaksi tuntia myöhemmin?". Taannoin sovimme, että nähdään sunnuntaina kolmen maissa ja kun samana aamuna sitten vielä varmistin nähdäänkö paikassa x, josta oli ollut aikaisemmin puhe, niin tämä ilmoittaa " Hei, mä oonkin nyt sopinut xxx (toisne kaverin) kanssa myöhäisen brunssin klo kahdeks, et en mä ehdikään kolmeks vielä, sori, käykö viideltä?". ARRRRGGHHH!!
Tyyppi on suloinen ja mukava ihminen, mutta aivan äärimmäisen boheemi säätäjä aikataulujen kanssa. Oon pitkään jaksanut joustaa, mutta pikku hiljaa asia on alkanut suorastaan raivostuttaa. Tuntuu, että jos haluan nähdä tätä ystävää täytyy koko päivä suunnilleen raivata tyhjäksi, koska en voi luottaa yhtään, että aikataulut oikeasti pitävät.
Mitä tekisitte tällasen kaverin kanssa? Sanonko ens kerralla, että sori, meni jo, mitäs oot myöhässä ja sovitaanpa treffit uusiks sitten, kun et muuta aina aikatauluja? En itsekään tajua, miksi asiasta on niin vaikeaa sanoa hänelle...
Kommentit (492)
Toi on oikeesti todella törkeää ja ITSEKESKEISTÄ. Unohda koko tyyppi. Jos joku ei tuon vertaa huomioi toista, niin kyseessä on kyllä aikamoinen ongelmatapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin myöhästelen, tosin johtuu OCD:sta. Anteeksi :(
Alapeukuttajalle: sulla on oikeesti v*tusti helpompaa kun mulla, mä myöhästyn usein jopa töistä koska kaikki asiat täytyy tarkistaa vähintään 20kertaa.
Mitäpä jos et tarkista asioita 20x?
Teet vaikka taulukon johon ruksaat hellat ja mitälie tarkistatkaan, sitten vaan lähdet ulos.
Kyse on vaan itsehillinnän puutteesta, varmasti itsekin tajuat että turhaan tarkistat samat jutut? Vai onko myös dementia ja unohdat heti asiat?
Jos et oikeasti kykene lähtemään parin tarkistuksen jälkeen niin kuulut hoitolaitokseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajalle: sulla on oikeesti v*tusti helpompaa kun mulla, mä myöhästyn usein jopa töistä koska kaikki asiat täytyy tarkistaa vähintään 20kertaa.
Mitäpä jos et tarkista asioita 20x?
Teet vaikka taulukon johon ruksaat hellat ja mitälie tarkistatkaan, sitten vaan lähdet ulos.
Kyse on vaan itsehillinnän puutteesta, varmasti itsekin tajuat että turhaan tarkistat samat jutut? Vai onko myös dementia ja unohdat heti asiat?
Jos et oikeasti kykene lähtemään parin tarkistuksen jälkeen niin kuulut hoitolaitokseen
selkeästi et tunne ocd:tä ollenkaan.
t. toinen jolla on ocd
Kaikissa meissä on hyviä ja huonoja puolia. Sun on vain arvioitava voitaako tuossa tapauksessa hyvät puolet vielä silti ne huonot ja kannattaako ystävä silti pitää.
Mulla OLI paras, raivostuttava ystävä joka sääti ja oli aina myöhässä, moneen tappeluun ja riitaan asti... aina myöhässä.
Hän kuoli neljä vuotta sitten.
Silti olen sitä mieltä, että myöhässäei olla.
"Tieteen mukaan nimittäin ihmiset, jotka ovat kroonisesti myöhässä tuppaavat olemaan muita optimistisempia, pitelevät sujuvasti monia lankoja käsissään yhtä aikaa ja ovat muita toiveikkaampia."
"…he ovat myös rentoja, mukautuvaisia ja joustavia. Lyhyesti sanottuna: myöhästelijät katsovat suurta kuvaa, eivätkä takerru pikkuseikkoihin. He eivät myöskään hikeennyt pienistä asioista."
"yhdysvaltalaistutkija Diana DeLonzorin mukaan se, että kehoittaa myöhästelijää olemaan ajoissa on yhtä hyödyllistä kuin käskisi sokeriholistia lopettamaan makean himoitsemisen. Kyse ei ole hänen mukaansa siitä, etteivät myöhästelijät arvostaisi toisten aikaa tai että he haluaisivat huomioita."
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000001135362.html
"Myöhästyjät eivät yritä ärsyttää eivätkä koe, että heillä on oikeus myöhästelyyn - myöhästely vaan kuuluu heidän persoonaansa."
"Myöhästyminen ei ole epäkunnioituksen osoitus. Myöhästelijöiden syyttely tulisi lopettaa. He ovat tuskin laiskoja, vaan heillä voi olla liikaa asioita hoidettavanaan. Multitaskaaminen saa ihmisen kadottamaan ajantajun."
"Jos näyttää siltä, että olet aina myöhässä aikataulusta, se voi johtua siitä että olet optimisti. Jos olet optimisti, ajattelet, että sinulla on enemmän aikaa kuin mitä sitä oikeasti onkaan. Tämän tyyppinen persoonallisuus tekee ihmisestä menestyneemmän."
https://www.talouselama.fi/uutiset/naista-syista-ikuiset-myohastelijat-…
Pari ehdotusta selitykseksi:
- Hetken lapsi
- Epäluotettava
- Masentunut
- Itsekeskeinen (kyl mua odotetaan, mä oon niin ihana)
Olen lähes aina myöhässä. Olen avosydäminen, ystävällinen ja empaattinen ihminen. Kauhean ahdaskatseisia ihmisiä, joiden mielestä myöhästely johtuu itsekeskeisyydestä.
Mulla on kans yks tämmönen kaveri. Olen ratkaissut asian siten, että aina kun hänen kanssaan sovitaan mitään, olen alkanut olemaan itsekin rutkasti myöhässä. Muutoin olen aina hyvissä ajoin paikalla, mutta hänen kanssaan en jaksa vaivautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kielessä ei ole yhtäkään tuollaista sanaa.
Voooiiiiii oon niin pahoillani pikkuinen etten kirjoittanut "pakko-oireinen häiriö" vaan laitoin lyhenteen jota kaikki lääkäritkin käyttävät välillä. Voi sua raukkaa....
Homoseksuaalisuus (kreikan sanasta ὁμός ’sama’ ja latinan sanasta sexus ’sukupuoli’) tarkoittaa seksuaalista suuntautumista, jossa yksilön seksuaalinen kiinnostus, romanttiset ajatukset, tunteet tai molemmat kohdistuvat pelkästään tai ensisijaisesti hänen omaan sukupuoleensa. Naisten homoseksuaalisuutta kutsutaan myös lesboudeksi.[1][2] Sanaa homo merkityksessä homoseksuaali käytetään enimmäkseen miehistä, ja vastaava naispuolista homoseksuaaleista käytettävä sana on lesbo.
Nykykäsityksen mukaan homoseksuaalisuus ei ole valinta, vaan sillä on biologinen perusta. Homoseksuaalisuus on kiellettyä useissa maissa ja homoseksuaalisista teoista voi saada jopa kuolemanrangaistuksen. Homoseksuaalisuus on saanut useissa länsimaissa kuitenkin viime aikoina laajan hyväksynnän, eivätkä homoseksuaaliset teot ole enää rangaistavia eikä homoseksuaalisuutta enää pidetä mielisairautena. Homoseksuaalit voivat useissa maissa rekisteröidä parisuhteen tai solmia avioliiton.
Homoseksuaalisuutta pidetään synnynnäisenä aivojen ominaisuutena. Homoseksuaalisuutta esiintyy useilla eläinlajeilla. Homoseksuaalisuuden epäillään periytyvän äidiltä X-kromosomissa, mutta mekanismi on vielä tuntematon. Homoseksuaalisuuden evolutiivinen selitys on, että homomiehen siskot ovat poikkeuksellisen viehättäviä, vetävät miehiä puoleensa ja saavat enemmän lapsia kuin muut naiset.[3] Miesten homoseksuaalisuus on voimakkaasti perinnöllistä[4].
Homoseksuaalista seksuaalista suuntautumista ei ole nykykäsityksen mukaan mahdollista muuttaa. Henkilöstä ei siis ole mahdollista tehdä heteroseksuaalista. Terapia on todettu tehottomaksi. Tiedeyhteisössä homoseksuaalisuutta pidetään nykyään normaalina ja positiivisena seksuaalisen suuntautumisena variaationa.[5]
Sovi tuollaisen kanssa tapaaminen siten, että mukaan tulee joku muukin. Sitten ei mene treffit pilalle yhden säätäjän takia, eikä tarvitse "joustaa" mihinkään suuntaan - tulee jos tulee...
Pidin kerran juhlat alk. klo 18. Yksi hyvä ystävä tuli silloin, istuttiin siinä sitten iltaa ja juotiin viinipulloa. Seuraava vierasta saapui klo 20, siitä tunnin päästä kolmas ja muutamat sitten kymmenen aikaan, muutama ei tullut ollenkaan, vaikka oli luvannut. Olin ollut vähän kipeä ja väsyin sitten jo, menin nukkumaan klo 23. Vieraat lähti vähitellen.
Totta kai tarkoitus oli istua iltaa koko porukalla esim. klo 18 - 22 ja lähteä siitä sitten yhdessä jonnekin kaupungille. Se oli siis jo sovittu, ettei jäädä meille loppuillaksi. Siitä on jo vuosia ja ne ovat viimeiset juhlat, jotka olen pitänyt.
Toisen kerran olin yhden ystävän luona ja oli sama aikataulu: illanistumista hänen luonaan ja siitä sitten kaupungille. No muut ei tulleetkaan, yksi lupaili aina, että tunnin päästä on siellä mutta viipyi aina kauemmin, kävi välillä jossain ja sanoi sitten, että on jo kaupungilla, nähdään siellä. Kello olo n. 23.
Oltiin lähdössä tai siis niin minä luulin, kun ystäväni sanoi, että hänen pitää vielä pestä hiukset ennen lähtöä. Tai siis sanoi, että pitää pestä ja pesee ihan kohta. Pesi sitten n. tunnin päästä ja sanoi, ettei jaksakaan enää lähteä. Minä lähdin sinne, missä se toinen ystävä oli sanonut olevansa. Hän olikin lähtenyt jo kotiin. Otin oluen n. kello 2 ja lähdin kotiin nukkumaan.
Minullakin on lähipiirissäni ihminen, jolla jotain häikkää aikataulujen hallinnassa. Jostain tapaamisesta sovittaessa tuo ei tosin jää edes myöhästelyyn, vaan siihen, ettei tämä osapuoli saavu lopulta paikalle lainkaan. Myöhemmin (= tuntien kuluttua tai jopa seuraavana päivänä) saattaa tulla viesti, että en päässyt. Ehkä joku selitys siinä sitten lisänä.
Itsekin ymmärrän, että joskus voi myöhästyä ja joskus voi muutoksia tulla. Mutta miten voi joka kerta unohtaa, että pitikin lähteä viemään lapsi kaverilleen, käyttämään mummoa kaupassa, mennä itse tyhjentämään kirppispöytää tai että on juuri tuolloin töissä? Tämä on se asia, mikä ei mahdu kaaliin.
Alkuaikoina jäinkin odottelemaan vartiksi tai puoleksi tunniksi, kun hän sitä pyysi ja sanoi noista menoistaan tuossa ajassa suoriutuvansa. Useimmiten ei suoriutunut. Eli odotella sai, ja mitään tästä ihmisestä ei kuulunut eikä tämä myöskään voinut vastata puhelimeensa. Tätä toistui poikkeuksetta, olipa aloite tullut häneltä tai minulta.
Joskus olin nähnyt vaivaa tapaamisten eteen. Esim. hänen piti tulla perheensä kanssa meille syömään ym., olin kokkaillut ja valmistanut tarjolle muutakin. Aloite oli tullut heidän suunnastaan. Aluksi noin puolta tuntia ennen h-hetkeä tuli viesti, että myöhästymme hieman. Tämä oli vielä ihan ok, mutta lopulta tämä porukka ei tosiaan saapunut ollenkaan. Turhaan olin nähnyt vaivaa, kun muutakin tekemistä olisi ollut ja päivän olisi voinut käyttää muuhunkin kuin odotteluun.
Jossain kohtaa meni hermot, ja kerroin hänelle erittäin selväsanaisesti, mitä mieltä tällaisesta toiminnasta olen. Vastaus pahoitteluineen saapui takaisin päin minulle parin viikon kuluttua.
Edelleen tämä henkilö jaksaa ehdotella tapaamisia. Haluaisi tulla käymään, mennä kaupungille, viedä lapset yhdessä uimaan... Saatan sanoa, että mennään vain, mutta todellisuudessa en enää järjestele enkä ota hänen sanomisiaan tosissaan. Jos menen johonkin, teen sen omista lähtökohdistani enkä edes suunnittele tapaavani tätä ihmistä. En vain jaksa jatkuvaa säätämistä aikataulujen kanssa tai tunnetta siitä, että minun ajallani ei ole niin suurta merkitystä ja että voin täten odotella hänen saapumistaan vaikka koko päivän.
Sinänsä kiva ihminen, mutta pääsen todellakin helpommalta ja säästyn kaiken kukkuraksi monelta mielipahalta, kun pidän yhteydenpitomme kuulumistenvaihdon tasolla puhelimitse.
Vierailija kirjoitti:
"Tieteen mukaan nimittäin ihmiset, jotka ovat kroonisesti myöhässä tuppaavat olemaan muita optimistisempia, pitelevät sujuvasti monia lankoja käsissään yhtä aikaa ja ovat muita toiveikkaampia."
"…he ovat myös rentoja, mukautuvaisia ja joustavia. Lyhyesti sanottuna: myöhästelijät katsovat suurta kuvaa, eivätkä takerru pikkuseikkoihin. He eivät myöskään hikeennyt pienistä asioista."
"yhdysvaltalaistutkija Diana DeLonzorin mukaan se, että kehoittaa myöhästelijää olemaan ajoissa on yhtä hyödyllistä kuin käskisi sokeriholistia lopettamaan makean himoitsemisen. Kyse ei ole hänen mukaansa siitä, etteivät myöhästelijät arvostaisi toisten aikaa tai että he haluaisivat huomioita."
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000001135362.html
"Myöhästyjät eivät yritä ärsyttää eivätkä koe, että heillä on oikeus myöhästelyyn - myöhästely vaan kuuluu heidän persoonaansa."
"Myöhästyminen ei ole epäkunnioituksen osoitus. Myöhästelijöiden syyttely tulisi lopettaa. He ovat tuskin laiskoja, vaan heillä voi olla liikaa asioita hoidettavanaan. Multitaskaaminen saa ihmisen kadottamaan ajantajun."
"Jos näyttää siltä, että olet aina myöhässä aikataulusta, se voi johtua siitä että olet optimisti. Jos olet optimisti, ajattelet, että sinulla on enemmän aikaa kuin mitä sitä oikeasti onkaan. Tämän tyyppinen persoonallisuus tekee ihmisestä menestyneemmän."
https://www.talouselama.fi/uutiset/naista-syista-ikuiset-myohastelijat-…
No jos myöhästelijät ovat kerran niin erinomaisia ja menestyneitä, niin miksiköhän KAIKKI tuntemani myöhästelijät ovat aivan tolkuttomia säätäjiä joilla on elämänhallinta täysin hukassa? Eivätkä todellakaan mitään menestyviä. Päin vastoin, esim. luokallani he olivat niitä jotka eivät koskaan valmistuneet, nykyään työttömiä, alkoholisoituneita, mt-ongelmaisia etc.
Ei sillä optimismilla mitään tee jos ei käytännön asiat ole hallussa. Ja aikataulujen noudattaminen on yksi oleellisimmista käytännön taidoista työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Naiset on tollasia. Kymmenkunta vuotta sitten kävin töissä syrjässä olevassa isommassa firmassa ja sinne mentiin kimppakyydillä. Miehistä, kukaan ei ollut ikinä kertaakaan myöhässä. Naiset sen sijaan :-).
Paskat! Tapailin joskus yhtä kaveria, joka saattoi tulla tulla paikalle vaikka kaksikin tuntia myöhässä, kun oli vielä kotona värjännyt hiukset yms. Heivasin tämän miehen elämästäni pois hyvin nopeasti.
Minä olen aika kiireinen (töissä käyvä kahden pikkulapsen äiti), joten jos joku kaveri usein siirtelee aikatauluja, sanon vaan "voi harmi, sitten ei onnistu, tämä oli ainoa vapaa rako kahteen viikkoon. yritetään joku toinen kerta uudestaan!". Ihan noin kiire ei oikeasti ole mutta usein olen oikeasti nähnyt vaivaa järkätäkseni aikataulut niin että pääsen sinne brunssille ilman lapsia ja sitten ärsyttää kun on ollut kamala vaiva ja joku siirtää treffejä vaan koska "aamulla väsytti". Jep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Tuo on valtapeliä ja halua ikäänkuin etänä säätää toisten ihmisten elämää.
Eikä ole, se on just sitä ajankäytön vaikeutta.
Aa okei no minäpä olen jatkossa myöhässä koulusta ja töistä 2h, selitän sen vaan ajankäytön vaikeudella, menee sillä läpi... Samoin, lääkäristä ja harrastuksista, leffoista ja kaikesta millä on mitään aikataulua, lentokoneet, junat ja laivat odottakoon minua ja kulkekoot koko maailma minun napani ympärillä enhän voi ajankäyttöni vaikeudelle mitään, en yhtikäs mitään!
Eräs ystäväni käyttäytyi aiemmin samalla tavoin kuin sinun ystäväsi. Lyhyelläkin varoituksella saattoi tulla viesti, että nähdäänkö sittenkin joku toinen päivä, kun nyt tulikin joku muu meno tai sukulainen kylään. Harmittihan se kun yhteinen tekeminen vaihtuikin yksinäisyyteen, koska harvemmin sitä lennosta saa muuta seuraa tilalle. Hän varmaan ajatteli ettei asia haittaa minua, koska pitkään en nostanut asiasta mitään meteliä.
Sitten kerran mulle tuli mitta täyteen. Taas tuli viestiä, että tulikin joku muu meno. Kirjoitin takaisin etten oikein tiedä mitä minun pitäisi ajatella siitä, että odotan jatkuvasti tapaamisia, joita ei koskaan tule ja että omaa aikaani menee jatkuvasti hukkaan, kun sovin menoja ja lopulta vietän aikaani yksin. Päällekkäisiä menoja ei tule jos niitä ei itse järjestä. Eli jos olet jo sopinut menon, niin kyllä sukulaisille ja muille ihmisille pitää pystyä sanomaan, että nyt mulla on jo sovittu meno. Tuskin he väkisin ovesta sisään paukkaavat tai pakottavat sopimaan päällekkäisiä treffejä.
Ystäväni pyysi anteeksi ja sanoi ettei ollut ymmärtänyt miten hänen toimintansa on vaikuttanut minuun. Tämän jälkeen hän ei ole enää perunut menoja ja ystävyytemme ei lopounut siihen, että otin asian puheeksi. Luulen myös ettei hän tehnytt asiaa tahallaan, vaan hän ei vain ymmärtänyt asiaa toisen osapuolen kannalta. Kai hän vain ajatteli ettei minulla ollut niin väliä, että koska nähdään.
Suosittelenkin siis että seuraavaksi kun tälläinen tilanne tulee, niin laitat ystävällesi asiallisen viestin siitä, että miten ystäväsi käytös vaikuttaa sinuun. Ei mitään haukkumista ja riidanhaastamista, vaan asiallisesti vain hämmästelet miksi hän ei kunnioita sinun aikaasi.
Yleensä nämä säätäjät kyllä ehtivät ajallaan töihin, kouluun, leffaan, lääkäriin jne, joten jos haluaa olla paikalla ajoissa, niin se kyllä onnistuu.
Mulla on kans ystävä joka on AINA myöhässä. Kerran hän on ollut ajoissa ja melkein järkytyin siitä :D
Aina tulee viestiä, että haluaa siirtää tapaamista ja usein peruu kokonaan. Yleensä pitää kaikkia tapaamisia ON HOLD ja päättää viime hetkellä kiinnostaako tänään kahvittelu Veeran kanssa, shoppailu Lauran kanssa, Netflix&Chill Mikon kanssa vai lasilliset Marjon kanssa. Ihan kamalaa. Ja hämmentävää, että hänellä on kymmeniä kavereita jotka tietävät tästä tavasta. Hän on hyvä tyyppi silloin kun hänellä on aikaa nähdä.