Raivostuttaa AINA myöhässä oleva ystävä
Minulla on ystävä, joka on monella tavalla ihan tyyppi, mutta hänessä on yksi todella ärsyttävä piirre: hän on ihan hirveä säätäjä aikataulujen kanssa ja aina myöhässä. Siis ihan AINA. Esim. kun sovimme kyläilystä, että hän tulee luokseni vaikkapa klo 13, laittaa hän samana aamuna viestiä "Sori, tämä on minulle nyt hidas aamu, en saa lähdettyä, haittaako jos tulen kaksi tuntia myöhemmin?". Taannoin sovimme, että nähdään sunnuntaina kolmen maissa ja kun samana aamuna sitten vielä varmistin nähdäänkö paikassa x, josta oli ollut aikaisemmin puhe, niin tämä ilmoittaa " Hei, mä oonkin nyt sopinut xxx (toisne kaverin) kanssa myöhäisen brunssin klo kahdeks, et en mä ehdikään kolmeks vielä, sori, käykö viideltä?". ARRRRGGHHH!!
Tyyppi on suloinen ja mukava ihminen, mutta aivan äärimmäisen boheemi säätäjä aikataulujen kanssa. Oon pitkään jaksanut joustaa, mutta pikku hiljaa asia on alkanut suorastaan raivostuttaa. Tuntuu, että jos haluan nähdä tätä ystävää täytyy koko päivä suunnilleen raivata tyhjäksi, koska en voi luottaa yhtään, että aikataulut oikeasti pitävät.
Mitä tekisitte tällasen kaverin kanssa? Sanonko ens kerralla, että sori, meni jo, mitäs oot myöhässä ja sovitaanpa treffit uusiks sitten, kun et muuta aina aikatauluja? En itsekään tajua, miksi asiasta on niin vaikeaa sanoa hänelle...
Kommentit (492)
Vierailija kirjoitti:
Tuo kertoo minusta siitä, ettei halua tai pysty näkemään toisen ihmisen näkökulmasta asioita, eli ihan silkasta itsekkyydestä. Tunnen tuollaisia ihmisiä, ja selitys on vain: en osaa ajankäyttöä, en tahallani sitä tee.
Olen eri mieltä. Tuo on valtapeliä ja halua ikäänkuin etänä säätää toisten ihmisten elämää.
Ei tarvitse kyllä olla mitään valtapeliä tuollainen. Voi varmasti olla ihan myös vaan ajattelmattomuutta ja sellaista itsekkyyttä, että keskittyy omiin asioihin ja ajanköyttön huomioimatta ja ymmärtämättä kunnollisesti toista ja vaikutusta toiseen. Ei siis sillä tavalla tarkoituksellista ikävyyden aiheuttamista toiselle. Riippuu vähän persoonasta muuten, mikä on todennäköinen syy. Toki voi varmasti olla joillekin tuota vallanpitoakin tai valtapeliä, mutta ei ehkä niinkään sellaiselle, joka on muuten kiva ja välittävä ihminen. Kaikilla on jotain sokeita pisteitä omassa käytöksessään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on todella alhaista käyttää lapsia tekosyynä myöhästymiseen säännöllisesti. Kolmen lapsen äitinä tiedän hyvin, että lasten kanssa sattuu ja tapahtuu, mutta kappas vain, ennakkoon moneen varautuva vanhempi pystyy silti tapaamaan ystäviä ja saapumaan tapaamisiin ajoissa. Sama ennakointi toimii tässäkin. Lapseni ovat jo teinejä, enkä ole vielä kertaakaan myöhästynyt yhtikäs mistään heistä johtuen.
Kun on kroonisesti kaikkeen varautuva ja lähtee kaikkeen hyvissä ajoin, jää kummasti tilaa monen kriisin ratkomiselle ilman, että myöhästyy. Tässä kohtaa tiedän olevani erilainen kuin kroonisesti myöhästyvät ystäväni ja sukulaiseni.
Mieheni yksi sisarus on aina myöhässä. Anoppi, joka on aina ajoissa, muistuttaa yhä siitä, kun tämä lapsi myöhästyi meidän esikoisemme ristiäisistä - ja hän on yksi kummeista. Ystäväni taas saapui häihimme myöhässä ja samalla myöhästyi toinenkin ystäväni, sillä
Samaa mieltä. Ikinä en ole lasten kanssa enkä yksin myöhästynyt mistään.
Kroonisesti myöhästyvät ovat alhaisimpia aikavarkaita. Todella raivostuttavaa yrittää sopia mitään aikaa näiden kanssa. Eivät kunnioita yhtään sovittuja aikoja ja kehtaavat toisinaan vielä syyttää tilanteesta muita.
Yksi ystävä myöhästyy kroonisesti aina muutaman minuutin tai tulee juuri ha juuri ajoissa- tämä ei sentään enää haittaa koska olen jo oppinut huomioimaan tämän.
Se toinen ystävä joka saattaa tulla paikalle tuntikausia myöhässä jos tulee ollenkaan- olen tulkinnut asian niin että emme ole ystäviä enää koska arvostus ei ole selvästi molemminpuolista.
Senkin vielä ymmärtäisin, että ilmoittaisi hyvissä ajoin peruuntumisesta/ yrittäisi sopia uuden ajan mutta se ei saa olla toistuvaa eikä se saa tapahtua silloin kun ajoissa olija on jo lähtenyt liikenteeseen.
As simple as that
Joskus oli kaveri, joka tuli monesti vartin myöhässä, joskus puolituntia jopa tunnin myöhässä sovitun ajan. Joskus piti lähteä yhteisesti reissuun paikkaan, minne matkustettiin osittain bussilla. Puhuttiin ja sovittiin milloin nähdään ja missä etukäteen. Olin paikalla hyvissä ajoin, mutta kaveria ei näkynyt. Laitoin viestiä onko tulossa, kun lähtöön oli enää muutama minuutti. Sanoi että on tulossa. Menin bussiin ja bussi lähti. Tuli vietettyä reissu yksin.
Yksi keino mikä voisi auttaa, niin sovi jatkossa vain sellaisia tekemisiä joiden aikatauluja ei vain voi itse muuttaa, esim, vaikka teatteri, konsertti tms, lukitettu juttu, joka oikeasti alkaa silloin kun se on ilmoitettu. Eli silloin ystävän olisi vähän niinkuin pakko olla sovittuun aikaan paikalla jos haluaa mukaan, eikä silloin kun hänelle sattuu sopimaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös tuollainen ystävä. Kaiken huipuksi voi perua, koska hänellä on huono päivä ja on mieluummin itsekseen. Eikö tällainen jo kerro psyykkisistä ongelmista? Tai sitten ei edes halua nähdä.
Hohhoi, nämä on näitä. Ehdottavat että mennään johonkin tapahtumaan tai tutun synttäreille tiettynä päivä. Joo, mennään vaan, koetan toivoa päivän töistä vapaaksi tai vaihdan vuoron työkaverin kanssa jos ei onnistu. Asia on sovittu, joskus keikkalippukin hankittu. Menosta puhutaan vielä myöhemminkin ja varmasti ollaan yhdessä lähdössä. Vien työkaverille suklaalevyn kiitokseksi siitä, että vaihtoi vuoroa kanssani.
Sitten kun parhaimmillani olen jo sutimassa ripsaria naamaan ja kyselen kaverilta alkaako hän olla valmis lähtöön, tulee vastaus että oho unohdin koko asian ja lähdinkin toisen kaverin kanssa jonnekin, tai että nyt ei kyllä kiinnosta yhtään lähteä.
Välillä miettii, että onko näillä jokin pitkittynyt lähtöjännityskakkahätä, ja sitten syytä ei kehdata sanoa suoraan.
Tässä ohje:
1)sano myöhästyjälle, että sinua vaivaa myöhästely
2)joko myöhästely loppuu tai jatkuu
3)tee päätös, hyväksytkö asian vai päättyykö ystävyys siihen
Simple as that. Muita ihmisiä ei voi muuttaa, mutta heidän kanssa ei tarvitse olla myöskään tekemisissä jos häiritsee liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli kaveri, joka tuli monesti vartin myöhässä, joskus puolituntia jopa tunnin myöhässä sovitun ajan. Joskus piti lähteä yhteisesti reissuun paikkaan, minne matkustettiin osittain bussilla. Puhuttiin ja sovittiin milloin nähdään ja missä etukäteen. Olin paikalla hyvissä ajoin, mutta kaveria ei näkynyt. Laitoin viestiä onko tulossa, kun lähtöön oli enää muutama minuutti. Sanoi että on tulossa. Menin bussiin ja bussi lähti. Tuli vietettyä reissu yksin.
Kiinnostaa, että oliko bussin lähdön jälkeen mitään viestinvaihtoa ja miten kaveri itse suhtautui siihen että jäi matkasta?
En tuosta sen kummempia pultteja tai omia suunnitelmia vetäisi. Jos ei sovi klo 14, ja soittaa onnistuuko klo 17, niin sanosikn että ei onnistu ja tavataan joku toinen päivä.
Kummalinen kynnysnatro sinäkin jos tämmöisen takia itse et voi tehdä mitä haluat.ä, vaan muutat omat suunnitelmat sen vuoksi kun toinen ei pysy aikataulussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa, että oliko bussin lähdön jälkeen mitään viestinvaihtoa ja miten kaveri itse suhtautui siihen että jäi matkasta?
Yritn soittaa ja laittaa viestiä, mutta ei vastannut. Annoin olla ja ajattelin, että soittaa vuorostaan itse. En tiedä miten reagoi, koska ei ollut reissun aikana tai sen jälkeen enää yhteydessä. Siitä on jo aika pitkä aika.
Aika lapsellista tuo ettei mitään ilmoita vaikka ihan omaa syytä jäi matkasta pois.
Nuo ovat kyllä raivostuttavia tyyppejä jotka sanovat tulevansa mutta ei kuitenkaan näy mailla eikä halmeilla kun pitäisi lähteä, varsinkin jos on tuollainen bussikuljetus vieläpä kyseessä jossa on se tietty aikataulu jota pitää noudattaa, jos aikoo mukaan tulla.
Minusta on todella alhaista käyttää lapsia tekosyynä myöhästymiseen säännöllisesti. Kolmen lapsen äitinä tiedän hyvin, että lasten kanssa sattuu ja tapahtuu, mutta kappas vain, ennakkoon moneen varautuva vanhempi pystyy silti tapaamaan ystäviä ja saapumaan tapaamisiin ajoissa. Sama ennakointi toimii tässäkin. Lapseni ovat jo teinejä, enkä ole vielä kertaakaan myöhästynyt yhtikäs mistään heistä johtuen.
Kun on kroonisesti kaikkeen varautuva ja lähtee kaikkeen hyvissä ajoin, jää kummasti tilaa monen kriisin ratkomiselle ilman, että myöhästyy. Tässä kohtaa tiedän olevani erilainen kuin kroonisesti myöhästyvät ystäväni ja sukulaiseni.
Mieheni yksi sisarus on aina myöhässä. Anoppi, joka on aina ajoissa, muistuttaa yhä siitä, kun tämä lapsi myöhästyi meidän esikoisemme ristiäisistä - ja hän on yksi kummeista. Ystäväni taas saapui häihimme myöhässä ja samalla myöhästyi toinenkin ystäväni, sillä hän saapui samalla kyydillä. Tuolle säntilliselle ystävälle se oli kovempi paikka kuin meille.