Raivostuttaa AINA myöhässä oleva ystävä
Minulla on ystävä, joka on monella tavalla ihan tyyppi, mutta hänessä on yksi todella ärsyttävä piirre: hän on ihan hirveä säätäjä aikataulujen kanssa ja aina myöhässä. Siis ihan AINA. Esim. kun sovimme kyläilystä, että hän tulee luokseni vaikkapa klo 13, laittaa hän samana aamuna viestiä "Sori, tämä on minulle nyt hidas aamu, en saa lähdettyä, haittaako jos tulen kaksi tuntia myöhemmin?". Taannoin sovimme, että nähdään sunnuntaina kolmen maissa ja kun samana aamuna sitten vielä varmistin nähdäänkö paikassa x, josta oli ollut aikaisemmin puhe, niin tämä ilmoittaa " Hei, mä oonkin nyt sopinut xxx (toisne kaverin) kanssa myöhäisen brunssin klo kahdeks, et en mä ehdikään kolmeks vielä, sori, käykö viideltä?". ARRRRGGHHH!!
Tyyppi on suloinen ja mukava ihminen, mutta aivan äärimmäisen boheemi säätäjä aikataulujen kanssa. Oon pitkään jaksanut joustaa, mutta pikku hiljaa asia on alkanut suorastaan raivostuttaa. Tuntuu, että jos haluan nähdä tätä ystävää täytyy koko päivä suunnilleen raivata tyhjäksi, koska en voi luottaa yhtään, että aikataulut oikeasti pitävät.
Mitä tekisitte tällasen kaverin kanssa? Sanonko ens kerralla, että sori, meni jo, mitäs oot myöhässä ja sovitaanpa treffit uusiks sitten, kun et muuta aina aikatauluja? En itsekään tajua, miksi asiasta on niin vaikeaa sanoa hänelle...
Kommentit (492)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset sano vaikka järjestelmällisesti joka kerta - kun kaveri taas yrittää liuttaa tapaamista - että sori EI KÄY, minulla on viideltä jo seuraava meno.
Eli ei tarvitse kovistella sen kummemmin, et vaan suostu ajan siirtoon, koska sinulla on muutakin tekemistä. Nythän tuo "ystävä" (sitaattimerkit koska minusta aito ystävä ei ole noin itsekäs) kuvittelee, että hän on sinulle ainoa ystävä ja meno ja olet ikuisesti valmiina odottelemassa, koska Hänen Kuninkaallinen korkeutensa sopii tulla paikalle.
Lopeta tuo nyt kokonaan. Pidät kiinni sovitusta ja jos ystävä ei tule paikalle, tapaaminen peruuntuu.
Näin olen itse tehnyt ja minulla todella samanlainen ystävä kuin ap:lla, mutta mitä siitä seuraakaan: saa kuulla olevansa joustamaton ja 'en mä jaksa aikatauluttaa mun vapaa-aikaa' - urputukset päälle. Miksi aina vedotaan tuohon ettei jaksa aikatauluttaa omaa vapaa-aikaa?! Mitä aikatauluttamista se on, että sopii jonkin ajan näkemiselle ja pitää siitä kiinni. Toihan on todella itsekästä ajattelua. Että kun minä nyt en viitsi ajatella muita ja haluan vain itsekkäästi mennä omien mielihalujen ja kelloni mukaan niin en halua "aikatauluttaa" omaa vapaa-aikaa.
En voi oikeasti kestää näitä minäminä-ihmisiä.
Mäkään en tykkää aikataulutetusta vapaa-ajasta, mutta se ei kyllä näy myöhästelynä vaan siinä että pidän kalenterini etupäässä tyhjänä. Silloin kun sitten jonkun menon ja ajan sovin, niin pidän siitä myös kiinni.
Mä en kestä odottamista oikeen lainkaan. Jos samat ihmiset alkaa myöhästellä niin ollaan kokeiltu ensin sitä että annetaan suoraan puoli tuntia aikaisempi tapaamisaika ja eletään sen mukaan että myöhästyvät sen puoli tuntia. Jos ei auta, niin siivoan tuollaiset hyvin nopeasti tuttavapiiristäni pois. Todella kuormittavaa.
Minä en osaa rentoutua ja tehdä jotain muuta, kun ei lainkaan tiedä milloin toinen suvaitsee tulla.
Pari viikkoa sitten tyyppi sanoi piipahtavansa meillä siinä 18.00 jälkeen. No, tuli lopulta siinä lähemmäs klo 20.00 ja oltiin sitten jo saunomassa ja elettiin omaa iltaa.
Nyt ruokavieraiksi kutsutut tulivat 20min myöhässä. Ruoka olikin sitte ihan samantien syötävä, ettei ala mennä huonoksi. Oltii kutsuttu heidät niin että meinattiin että voidaan hetki hengähtää ennen ruokapöytään käymistä, mutta se siitä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset sano vaikka järjestelmällisesti joka kerta - kun kaveri taas yrittää liuttaa tapaamista - että sori EI KÄY, minulla on viideltä jo seuraava meno.
Eli ei tarvitse kovistella sen kummemmin, et vaan suostu ajan siirtoon, koska sinulla on muutakin tekemistä. Nythän tuo "ystävä" (sitaattimerkit koska minusta aito ystävä ei ole noin itsekäs) kuvittelee, että hän on sinulle ainoa ystävä ja meno ja olet ikuisesti valmiina odottelemassa, koska Hänen Kuninkaallinen korkeutensa sopii tulla paikalle.
Lopeta tuo nyt kokonaan. Pidät kiinni sovitusta ja jos ystävä ei tule paikalle, tapaaminen peruuntuu.
Näin olen itse tehnyt ja minulla todella samanlainen ystävä kuin ap:lla, mutta mitä siitä seuraakaan: saa kuulla olevansa joustamaton ja 'en mä jaksa aikatauluttaa mun vapaa-aikaa' - urputukset päälle. Miksi aina vedotaan tuohon ettei jaksa aikatauluttaa omaa vapaa-aikaa?! Mitä aikatauluttamista se on, että sopii jonkin ajan näkemiselle ja pitää siitä kiinni. Toihan on todella itsekästä ajattelua. Että kun minä nyt en viitsi ajatella muita ja haluan vain itsekkäästi mennä omien mielihalujen ja kelloni mukaan niin en halua "aikatauluttaa" omaa vapaa-aikaa.
En voi oikeasti kestää näitä minäminä-ihmisiä.Mäkään en tykkää aikataulutetusta vapaa-ajasta, mutta se ei kyllä näy myöhästelynä vaan siinä että pidän kalenterini etupäässä tyhjänä. Silloin kun sitten jonkun menon ja ajan sovin, niin pidän siitä myös kiinni.
Oletko sitten näitä ihmisiä, jotka ei voi sopia mitään ajoissa etukäteen, tyyliin korkeintaan päivän varoajalla, mutta sitten voivottelevat, kun et pääse tapaamaan just silloin, kun sulle sopis?
Minuakin on syytetty milloin joustamattomaksi, milloin liian kiireiseksi ja milloin epäspontaaniksi!
Että joo. Ihan sama.
Minua pidetään myös luotettavana ja tehokkaana. Kun olen sopinut olevani jossain, olen paikalla. En petä lupauksiani. Ehdin paljon, autan monia, ja ihan mielelläni. Mutta tämä on asia josta en tingi: en varaa itselleni lorvailuaikaa jonkun toisen aikataulutusongelmien vuoksi. En odottele toisia missään, jos ei sovittu aika sovikaan. Nämä ihmiset olen siivonnut elämästäni. Joskin yhden semmoisen kanssa päädyin joksikin aikaa jopa avioon - mutta onneksi se avio päättyi jo aikoja sitten.
Vierailija kirjoitti:
Asperger
Tuntemani Aspergerit ovat jämtejä aikataulun suhteen. Sen sijaan ADHD:t ja ADD:t saattavat sählätä aikataulujen kanssa. ADD:t jäävät haaveilemaan omaan päänsisäiseen maailmaansa ja ADHD:t sinkoilevat sinne tänne. Joo, näitä neurovaivoja on jonkin verran suvussa.
Minulla on myös tuollainen ystävä. Kaiken huipuksi voi perua, koska hänellä on huono päivä ja on mieluummin itsekseen. Eikö tällainen jo kerro psyykkisistä ongelmista? Tai sitten ei edes halua nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi oikeasti kestää näitä minäminä-ihmisiä.Mäkään en tykkää aikataulutetusta vapaa-ajasta, mutta se ei kyllä näy myöhästelynä vaan siinä että pidän kalenterini etupäässä tyhjänä. Silloin kun sitten jonkun menon ja ajan sovin, niin pidän siitä myös kiinni.
Oletko sitten näitä ihmisiä, jotka ei voi sopia mitään ajoissa etukäteen, tyyliin korkeintaan päivän varoajalla, mutta sitten voivottelevat, kun et pääse tapaamaan just silloin, kun sulle sopis?
En, ei ole mikään ongelma sopia menoja hyvissä ajoin. En vaan halua että kalenteri on täynnä niitä.
Siis että mitähän vittua? Etkö ole sanonut tuosta mitään?! Monet naisten ongelmista johtuu siitä, ettei puhuta suoraan. Sit kuitenkin vituttaa selän takana ja joskus kaikki purkautuu pahimmalla mahdollisella tavalla. Nyt oikeesti sitä selkärankaa kasvattamaan! Eihän se tajua et mikään on pielessä jos ei sille sanota asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Jotain vallankäyttöä on siinä, että aina myöhästelee. Erään toisen psykologisen teorian mukaan myöhästelijä testaa, että onko hän yhä hyväksytty, vaikka myöhästyy. Pelkää siis hylkäämistä ja testailee sitä.
Ja Höpsis. Yleensä kyseessä on huono elämänhallinta eikä mitkään valtapelit.
Minäkin myöhästelen, tosin johtuu OCD:sta. Anteeksi :(
Miksi pitää sopia mitään kenenkään kanssa jos kerran on niiiiin vaikea pitää sovitusta kiinni.
Jos on aina myöhässä tai tekee oharit usein niin ei siihen tarvita mitään "sairautta" vaan riittää että on itsekäs kusipää minä-minä-ihminen.
Osa vaan säätää ja venkoilee ja pompottaa muita koska voi näin tehdä. Liian kiltit vaan sietää kaiken pompottelun koska ei uskalla pitää puoliansa vaikka vituttaa kuin pientä oravaa.
Itsekkyys ja välinpitämättömyys! Kummasti nämä myöhästelijät kuitenkin ehtii töihin, junaan tai lentokoneeseen...ne kun ei odottele ja jousta kuten nössö-ystävä.
Kummasti vain miehillä lähdöt sitten tasan reikä reikä ja mitään ei odotella jos kerran muut paikalla ja kummasti sitten oppii aikataulut.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti vain miehillä lähdöt sitten tasan reikä reikä ja mitään ei odotella jos kerran muut paikalla ja kummasti sitten oppii aikataulut.
No tää nyt ei kyllä mikään sukupuoliasia ole. Meillä odotellaan ja hoputellaan miestä varmaan useammin kuin naista, pahin tuntemani krooninen myöhästyjä on mies (tosin nykyään naimisissa myöhästelevän miehen kanssa) ja miespuolisista työkavereistakin löytyy ikuisia optimisteja, jotka kuvittelevat singahtelevansa palaverista toiseen ympäri pääkaupunkiseutua ja sitten siirrellään ja perutaan ja säädetään...
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajalle: sulla on oikeesti v*tusti helpompaa kun mulla, mä myöhästyn usein jopa töistä koska kaikki asiat täytyy tarkistaa vähintään 20kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajalle: sulla on oikeesti v*tusti helpompaa kun mulla, mä myöhästyn usein jopa töistä koska kaikki asiat täytyy tarkistaa vähintään 20kertaa.
Jos ihmisellä on oikeasti pakko-oireinen häiriö tai muu oikeasti elämää lamaannuttava ongelma, niin todellakin ymmärrän. Etenkin, jos ystävä selittää asian ja on pahoillaan. Ap:n ystävä taas ei ollut nolona, ei pahemmin pahoitellut ja suhtautuu asiaan asenteella no big deal. Aivan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaveri soittaa aamulla, että siirretään tapaamista 2 tunnilla, niin siihen vastataan, että sorry, ei käy, koska silloin olisi vain tunti aikaa nähdä, olen sopinut iltaan muuta menoa. Miten olisi uudestaan 2 vko kuluttua, ota yhteyttä, kun tiedät aikataulujasi. Kun tätä jaksaa toistaa tarpeeksi usein, niin kaveri saa kyllä aikataulunsa kuntoon.
Meillä on ystäväni mies tuollainen säätäjä, joten kun heidät oli viimeksi kutsuttu meille viettämään iltaa klo 19 ja tulivat vasta klo 21.30 (koska mies halusi juuri sinä iltana viedä vaimon syömään), niin meillä oltiin jo lötköttävissä kotivaatteissa, minulla pyyhe päässä ja laiteltiin lapsia nukkumaan kaikessa rauhassa. Ei puhettakaan juustosta ja viinistä.
Mikä v##un meillä on ystäväni mies??? Oikeasti ei ole noin vaikeaa kirjoittaa normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kielessä ei ole yhtäkään tuollaista sanaa.
Mulla on tällanen samanlainen kaveri, en tiedä miksi siedän sitä. Haluan kai niin kovasti olla hänen seurassaan, joo säälittävää, tiedän. Mutta se on toinen juttu, eikä ollut tarkoitus puhua tästä.
Olen ratkaissut asian niin, että aina kun olen menossa tämän kaverin kanssa mietin aina jotain muuta tekemistä jos hän a) myöhästyy b) siirtää aikaa parilla tunnilla c) peruu.