Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raivostuttaa AINA myöhässä oleva ystävä

Vierailija
23.03.2018 |

Minulla on ystävä, joka on monella tavalla ihan tyyppi, mutta hänessä on yksi todella ärsyttävä piirre: hän on ihan hirveä säätäjä aikataulujen kanssa ja aina myöhässä. Siis ihan AINA. Esim. kun sovimme kyläilystä, että hän tulee luokseni vaikkapa klo 13, laittaa hän samana aamuna viestiä "Sori, tämä on minulle nyt hidas aamu, en saa lähdettyä, haittaako jos tulen kaksi tuntia myöhemmin?". Taannoin sovimme, että nähdään sunnuntaina kolmen maissa ja kun samana aamuna sitten vielä varmistin nähdäänkö paikassa x, josta oli ollut aikaisemmin puhe, niin tämä ilmoittaa " Hei, mä oonkin nyt sopinut xxx (toisne kaverin) kanssa myöhäisen brunssin klo kahdeks, et en mä ehdikään kolmeks vielä, sori, käykö viideltä?". ARRRRGGHHH!!

Tyyppi on suloinen ja mukava ihminen, mutta aivan äärimmäisen boheemi säätäjä aikataulujen kanssa. Oon pitkään jaksanut joustaa, mutta pikku hiljaa asia on alkanut suorastaan raivostuttaa. Tuntuu, että jos haluan nähdä tätä ystävää täytyy koko päivä suunnilleen raivata tyhjäksi, koska en voi luottaa yhtään, että aikataulut oikeasti pitävät.

Mitä tekisitte tällasen kaverin kanssa? Sanonko ens kerralla, että sori, meni jo, mitäs oot myöhässä ja sovitaanpa treffit uusiks sitten, kun et muuta aina aikatauluja? En itsekään tajua, miksi asiasta on niin vaikeaa sanoa hänelle...

Kommentit (492)

Vierailija
1/492 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain itsekunnioitusta nyt hei!

Vierailija
2/492 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joustaminen on hyvä taito silloin tällöin, mutta jos kyse on toistuvasta sovitun muuttamisesta ja myöhästelystä niin en itse katsoisi tuollaista.  Ystäväsi käyttää joustavuuttasi hyväkseen, joten laita käytökselle rajat, muuten hän jatkaa kohteluasi kuten tähänkin asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/492 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin olla toi kuvauksen ystävä... hehe.

Vierailija
4/492 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyyppi on suloinen ja mukava ihminen, mutta aivan äärimmäisen boheemi säätäjä aikataulujen kanssa. Oon pitkään jaksanut joustaa, mutta pikku hiljaa asia on alkanut suorastaan raivostuttaa. Tuntuu, että jos haluan nähdä tätä ystävää täytyy koko päivä suunnilleen raivata tyhjäksi, koska en voi luottaa yhtään, että aikataulut oikeasti pitävät.

Minusta voisit muotoilla asian hänelle itselleen jotakuinkin yllämainituin sanoin. Ystäväsi ei mitä luultavimmin ymmärrä oman toimintansa kuormittavuutta eikä osaa ajatella asiaa muiden kannalta. Rasittavaa, mutta näitä tyyppejä löytyy aina. Toki yksi vaihtoehto on alkaa äärimmäisen ehdottomaksi tapaamisaikojen suhteen, mutta se ei mitä luultavimmin käännä ystäväsi huomiota hänen omaan toimintaansa, vaan saa hänet ihmettelemään yhtäkkistä takakireyttäsi.

Vierailija
5/492 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaveri soittaa aamulla, että siirretään tapaamista 2 tunnilla, niin siihen vastataan, että sorry, ei käy, koska silloin olisi vain tunti aikaa nähdä, olen sopinut iltaan muuta menoa. Miten olisi uudestaan 2 vko kuluttua, ota yhteyttä, kun tiedät aikataulujasi. Kun tätä jaksaa toistaa tarpeeksi usein, niin kaveri saa kyllä aikataulunsa kuntoon.

Meillä on ystäväni mies tuollainen säätäjä, joten kun heidät oli viimeksi kutsuttu meille viettämään iltaa klo 19 ja tulivat vasta klo 21.30 (koska mies halusi juuri sinä iltana viedä vaimon syömään), niin meillä oltiin jo lötköttävissä kotivaatteissa, minulla pyyhe päässä ja laiteltiin lapsia nukkumaan kaikessa rauhassa. Ei puhettakaan juustosta ja viinistä.

Vierailija
6/492 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ihmisistä on tommosia aikataulujen kanssa, en usko, että mihinkään muuttuu.

Vierailija
7/492 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvun paikka sullakin oppia sanomaan asioista. Mulle ainakaan tuollainen ei edes onnistuisi, koska on muitakin asioita samalle päivälle. Olisi pakko sanoa, että viideltä on liian myöhään, tavataan joskus toiste. Olet liian lepsu ja se käyttää sitä hyväksi.

Vierailija
8/492 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin olla toi kuvauksen ystävä... hehe.

Kiinnostaisi tietää, miksi käyttäydyt noin? T. Ap

Vierailija
9/492 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti oon jo niin kypsynyt, että tästä lähtien annan kyllä itselleni luvan sanoa, että muutokset ei käy, juuri noin, että voit tulla kaks tuntia myöhemmin, mut sitten meillä on vaan puol tunti aikaa yhdessä. En tajua itsekään, miksi olen niin ylikiltti, että pelkään olevani ystäväni silmissä jotenkin liian takakireä, jos en jousta.

Vierailija
10/492 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 oli siis Ap.

Vierailija
11/492 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kertoo minusta siitä, ettei halua tai pysty näkemään toisen ihmisen näkökulmasta asioita, eli ihan silkasta itsekkyydestä. Tunnen tuollaisia ihmisiä, ja selitys on vain: en osaa ajankäyttöä, en tahallani sitä tee.

Olen eri mieltä. Tuo on valtapeliä ja halua ikäänkuin etänä säätää toisten ihmisten elämää.

Vierailija
12/492 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kertoo minusta siitä, ettei halua tai pysty näkemään toisen ihmisen näkökulmasta asioita, eli ihan silkasta itsekkyydestä. Tunnen tuollaisia ihmisiä, ja selitys on vain: en osaa ajankäyttöä, en tahallani sitä tee.

Olen eri mieltä. Tuo on valtapeliä ja halua ikäänkuin etänä säätää toisten ihmisten elämää.

Eikä ole, se on just sitä ajankäytön vaikeutta. 

Vierailija
13/492 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, minäkin siis olen sitä mieltä, että ystäväni ei tee tuota todellakaan ilkeyttään tai käyttääkseen valtaansa. Ja, että hänellä on isoja vaikeuksia ajankäytön hallinnassa. Silti en voi ymmärtää, miten aikuinen ihminen kehtaa toistuvasti säätää ja myöhästyä, miksi ei voi sitten rehellisesti vaikka sanoa, että anteeksi, nyt taas möhlin aikataulujen kanssa ja ymmärrän, jos et voi enää nähdä tänään sen sijaan, että kuin muina naisina ehdottaa siirtoa...

Niin..siksi kai, kun on tottunut, että joustan.. Ja varmaan moni muukin lähipiirissä... Eli on tottunut siihen, että ei se nyt ole niin vakavaa. Mutta kun on se! Vitsit, miten ärsyttää, että olen näin nössö, etten osaa sanoa jämptisti, että loukkaa ja ärsyttää. Joku kommentoikin, että tämä on minulle kasvun paikka, ja juurinäin asia taitaa nyt olla.

Vierailija
14/492 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti oon jo niin kypsynyt, että tästä lähtien annan kyllä itselleni luvan sanoa, että muutokset ei käy, juuri noin, että voit tulla kaks tuntia myöhemmin, mut sitten meillä on vaan puol tunti aikaa yhdessä. En tajua itsekään, miksi olen niin ylikiltti, että pelkään olevani ystäväni silmissä jotenkin liian takakireä, jos en jousta.

Voit vain sanoa, että sinulla on muuta sovittuna jo sen kahden tunnin päästä. Eihän se ole takakireyttä tai joustamattomuutta. Ihan samoin, jos kaverisi voi siirtää tapaamista sen vuoksi että on itse sopinut jotain muuta, niin sinä voit olla hyväksymättä siirtoa sen vuoksi että olet sopinut jotain muuta.

Jos kaveri on tottunut siihen että sinä aina joustat, silloin hän aina ensimmäisenä olettaa sinun joustavan. Voihan olla, että jos vastaat hänelle että valitettavasti olet x tunnin päähän sopinut jo toisen menon että tapaaminen ei onnistu ollenkaan, niin kaveri yhtäkkiä onkin sitä mieltä että jaksaa tulla sovittuun aikaan.

Ei ainakaan alkuun tarvitse olla ilkeä, vaan ainoastaan harmitella että tapaaminen ei nyt sitten onnistunut.

Vierailija
15/492 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tismalleen samanlainen kaveri, mikään aikataulu ei koskaan pidä. Kaikista raivostuttavimmat tilanteet olen hänen kanssaan kokenut, kun laittaa viestiä kesken työpäiväni näistä muutoksista. En katso puhelintani työpäivän aikana, minulla ei todellakaan ole silloin aikaa viestittelyyn ja se häiritsee työasioihin keskittymistä. Töistä päästyäni on tullut pino viestejä "pääsisitkö töistä aikasemmin, nähdäänkö sittenkin siellä ja siellä, mulle käykin vasta myöhemmin..." milloin mikäkin muutos. Siis noin 90 % niistä kerroista, kun tapaamme. Hänelle on myös ylitsepääsemättömän vaikeaa päättää asioita ennalta - esim. kahvillaa, missä nähdään vaan se pitää aina jättää ilmaan roikkumaan ja sopia juuri ennen tapaamista.

Huvittavinta tässä on se, että omien sanojensa mukaan tyyppi "vihaa säätämistä" eikä siedä sitä yhtään muilta. Jostain syystä olen vähentänyt yhteydenpitoa...

Vierailija
16/492 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuollainen kaveri. Hänellä diagnosoitiin adhd. Paitsi että myöhästyi jatkuvasti, hänellä jäi kaikki hommat viime tippaan tai eivät valmistuneet koskaan. lopetin yhteydenpidon, koska en jaksanut sitä että jouduin milloin missäkin julkisella paikalla odottaa ainakin tunti häntä. Sitten lopulta kävi niin että hän ei enää tullut ollenkaan vaan saattoi peruuttaa tapaamisen siinä vaiheessa kun itse olin jo saapunut paikalle.

Vierailija
17/492 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole, se on just sitä ajankäytön vaikeutta. 

Tätä on turhaan alapeukutettu. Henkilöllä voi olla esim. vaikea ADHD ja aikatauluista on vaikea pitää kiinni. Kyseessä ei ole valtapeli. Tietysti jos myöhästelijä ei ole edes pahoillaan, tulee mieleen että kyseessä on vain epäkypsyys ja puutteellinen kyky asettua toisen asemaan.

Vierailija
18/492 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tismalleen samanlainen kaveri, mikään aikataulu ei koskaan pidä. Kaikista raivostuttavimmat tilanteet olen hänen kanssaan kokenut, kun laittaa viestiä kesken työpäiväni näistä muutoksista. En katso puhelintani työpäivän aikana, minulla ei todellakaan ole silloin aikaa viestittelyyn ja se häiritsee työasioihin keskittymistä. Töistä päästyäni on tullut pino viestejä "pääsisitkö töistä aikasemmin, nähdäänkö sittenkin siellä ja siellä, mulle käykin vasta myöhemmin..." milloin mikäkin muutos. Siis noin 90 % niistä kerroista, kun tapaamme. Hänelle on myös ylitsepääsemättömän vaikeaa päättää asioita ennalta - esim. kahvillaa, missä nähdään vaan se pitää aina jättää ilmaan roikkumaan ja sopia juuri ennen tapaamista.

Huvittavinta tässä on se, että omien sanojensa mukaan tyyppi "vihaa säätämistä" eikä siedä sitä yhtään muilta. Jostain syystä olen vähentänyt yhteydenpitoa...

Onkohan meillä sama tuttu! :D Minulla nimittäin myös yksi kaveri, joka aina sanoo vihaavansa säätämistä, mutta itse on ihan hirveän hankala aikataulujen kanssa, kun ei suostu sopimaan mitään ennalta. Olen itse asiassa tajunnut, että häntä jotenkin ahdistaa asioiden lukkoon lyöminen ja siksi käyttäytyy noin. Raskasta ja rasittavaa, valitettavasti.

Vierailija
19/492 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko on tuollainen. Elämänhallinta muutenkin kaaoksessa. On niin läheinen, että uskallan suuttua hänelle, mutta aina vaan sama toistuu, vaikka mitä kikkoja yritetty.

Neuvoni on, että älä jousta. Jos on myöhässä tunnin tai pari ja muuttelee aikatauluja niin sanot et sori, nyt ei sitten onnistu tänään. Jos loputtomiin joustaa niin siinä käy just noin, lopulta on niin raivoissaan, että itsellä ei ole hyvä olo. Ne rajat ystäväni, ne rajat.

Vierailija
20/492 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini on samalainen, ei osaa ollenkaan aikatauluttaa tekemisiään. Kerran olin menossa hänen luokseen. Edellisenä päivänä laitoin muistutusviestin, aamulla toisen, kolmannen kun olin lähdössä kotoa ja kerroin milloin olen siellä. Oven takaa soitin, oli kuulemma kaupassa. Kun lopulta sitten sisälle päästiin niin tämä viettää aikansa siivoten ja tiskaten, koska "ei ole aiemmin ehtinyt, tuskin haittaa?". Nähdään enää harvoin kun en jaksa tuollaista säätämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi