Perjantain nostalgiaketju: Miten meikkasitte teineinä?
Katselin kaupungilla vastaantulevia huoliteltuja nykyteinejä ja jäin muistelemaan omia nuoruusvuosien meikkityylejä. Vaikutteet otettiin silloin vielä isosiskoilta ja välineet & tekniikat olivat hyvin yksinkertaisia verrattuna siihen, mikä katukuvan perusteella vaikuttaisi olevan nykyään valtavirtaa.
Jaan oman muistoni: aloin meikata päivittäin mennessäni yläasteelle vuonna 1998. Meikkini koostui oikeastaan koko yläasteen ajan Anytimen vaaleimmasta kivipuuterista (sävy 00), ripsarista ja mustasta kajalista, joita molempia käytin avokätisesti. Huulilla rakastin Lumenen huurteista nudepunaa, sellaista Nylon Beat-sävyä. Kulmakarvoja nypin ohuemmiksi, mutta en meikannut niitä ollenkaan.
Nykymuotiin verrattuna vuosituhannen vaihteen teinimeikki ainakin pikkukaupungissa oli yksinkertainen ja vähän karu. Meikkipohjat olivat yleensä omaa ihoa vaaleampia eikä siihen aikaan harrastettu varjostuksia, korostuksia tai edes poskipunaa. Tuotteiden suhteen ei ollut isoa valinnanvaikeutta, kun S-market myi Lumenen ja Anytimen perusvalikoimaa ja Lumeneen ei yleensä ollut varaa.
Kommentit (342)
2008-2010 oli muotia kun olin lukioon mennyt niin ”meikkivoide huulet” tai mahd valkoiset huulet ja ohuet kulmat jotka itse nypityt. Huh huh. Myös kaiken maailman naamalävistykset kuten x Madonna läväri tai kulma lävistys x olivat kova sana.
Nyky meikit menee jo liian teennäiseksi että yritetään kaiken maailman nenän ohennus häivytyksillä muokata kasvoja. Meikin tarkoitus ei ole muuttaa kasvon piirteitä vaan korostaa omia piirteitäsi, nykymeikkaus tyyleis monilla tää ei enää toteudu vaa menee yli kuten symmetrisesti massa multilla hybridi kulmat 3D nä pilkulleen tai jotkut aivan piirretyn näköiset kulmat, ja tää nenän ja poskien kavennus
Oli muotia tupeerattu hiustyyli ja nide huulet sekä valkoinen kajaali 2010 luvun alussa
Olin hevari, mutta kokomustan tukan sijaan malli oli ensin värinpoistoblondi ja yläasteella ysärin puolivälissä en osannut aluksi käyttää hoitoainetta eli tukka oli aivan pallona ja kuin noita-akalla. Myöhemmin tuli pesukarhu eli musta alta, virttynyt blondi päältä. Ja meikki tietty Maybellinen 00 ivory tms ja hel ve tisti kajalia ja rajauskynää, toisinaan kissansilmät. En halunnut kihartaa ripsiä koska halusin näyttää kohtalokkaalta tai vihaiselta, enkä ainakaan pirteältä tai lälly söpöltä. Soitettiin Amorphista ja Sentencediä sekä mm. Metallicacovereita bändin kanssa. Tein itse äidin vanhasta nahkatakista itselleni korseletin. Ai että.
Yves rocherin juttuja. Nivean joku sävyttävä päivävoide.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä Clerasil-peitepuikko
Sama täällä, terkuin 80-luvun lopussa teini-iän saavuttanut. Ah niitä kivan oransseja länttejä kasvoissa, kun yrittelin "peittää" satunnaisia näppylöitä koulupäivän ajaksi :D Vähän myöhemmin kuvioihin mukaan astui kivipuuteri (merkkiä IsaDora) ja ripsiväri. The Body Shopin makuhuulikiillot pikkupurkeissa kuuluivat olennaisesti teiniminän arsenaaliin. Mansikka ja kiivi olivat suosikkini niistä. Meikkivoidettakin käytin toisinaan, merkki oli muistaakseni Corn Silk jota ostin Seppälän kosmetiikkapuolelta. Se piti kasvot siisteinä ja kiillottomina pitkään.
2000-luvun alkupuoli ja se perussetti: paksu kerros meikkivoidetta (sentään oikean sävyistä sellaista...), mustiksi meikatut pandasilmät ja body shopin makuhuulikiiltoa. Kulmia en ihan viivoiksi nyppinyt, mutta ehkä vähän enemmän kuin olisi tarvinnut.
Komeus viimeisteltiin feikkilävistyksillä (kun oikeisiin ei herunut lupaa), valtavaksi palloksi tupeeratulla/krepatulla hiuspehkolla (jonka värjäyksessä käytiin tikkurilan värikartta huolellisesti läpi) ja huomiotaherättävällä vaatetuksella :)
Yläasteella jota kävin 1982-1985 käytin joko vaaleanruskeaa tai harmaata rajauskynää ja mustaa ripsiväriä pinkin huulikiillon tai huulipunan kanssa. Ysiluokalla aloin käyttämään myös meikkivoidetta, puuteria ja poskipunaa (pinkkiä tietysti). Poskipuna piti sutia viivoiksi ja häivyttäminen oli vähän niin ja näin. Takatukka oli ja niin että keskellä päätä olevat hiukset laitettiin geelillä pystyyn ja sivut suittiin samalla geelillä taaksepäin niin että takatukka korostui kunnolla.
80-luvun alussa ja puolivälissä Yves Rocher oli kova sana ja sieltä tilailtiin tuotteita aina kun sai ruinatuksi äidiltä luvan.
Jossain vaiheessa 80-luvun puolivälin jälkeen tuli ylivaaleat lähes valkoiset huulikiilot ja -punat muotiin ja itsekin ostin sellaisen. Karmeahan se oli, mutta niin muodikas.
Vierailija kirjoitti:
Yveksen minihuulipunat! Miten oon voinu unohtaa.
Huurteinen koralli!
Lapsena leikimme, että minihuulipunat olivat Barbien huulipunia. Ja minihajuvesipullot olivat Barbien viinapulloja.
Oltiin katsottu Dallasta ja Dynastiaa. Niissä kaadettiin koko ajan viinaa lasiin.
🇺🇦🇮🇱
Paras oli joskus kasiluokalla 1998 isoiksi ja pyöreiksi rajatut amorinkaaret ja pinkit huulet, eyeliner, tummanvioletti ja valkoinen hm:n tai musta ja valkoinen lumenen luomiväri, josta luovuin sittemmin kun kaverit sanoivat minun näyttävän hiireltä. Ja ripsaria sekä nypityt ohuet kulmat. Päällä mustia tai violetteja avonaisia paitoja ja eräänlainen bisneslook. Lol!
80-90-luvun taitteen teini olin. Tajusin jo silloin, ettei pastellihelmiäiset oo mulle sopivia, ja hainkin vaikutteita enemmän Madonnan tyylistä. Ts. tummahkoa tai tiilenpunaista (mattaa) huulipunaa, kulmat nyppimättä ja Marilyn-silmämeikki.
Aika kevyt ja luonnollinen perus-meikkaustyyli mulla oli ylä-asteella ja lukiossa ysärillä, silloin oli myös semmoinenkin trendikästä. Vähän puuteria, ripsaria, vaaleanruskeaa silmänrajauskynää ja luomiväriä, väritöntä kulmakarvageeliä.. Luin meikkausopas kirjoja, ja ihan kivoja teinimuistoja enimmäkseen meikkauksen opettelusta!
Pitää kysyä kun luin noista lävistyksistä, te jotka ootte luopuneet niistä, onko jäänyt jälki kun se kasvaa umpeen?
Filmstar maskaralla ns hämähäkkiripset,räikeänturkoosi luomiväri, huulikiiltoa, jotain peitepuikkoa,siinä se oli.
Vierailija kirjoitti:
Nyky meikit menee jo liian teennäiseksi että yritetään kaiken maailman nenän ohennus häivytyksillä muokata kasvoja. Meikin tarkoitus ei ole muuttaa kasvon piirteitä vaan korostaa omia piirteitäsi, nykymeikkaus tyyleis monilla tää ei enää toteudu vaa menee yli kuten symmetrisesti massa multilla hybridi kulmat 3D nä pilkulleen tai jotkut aivan piirretyn näköiset kulmat, ja tää nenän ja poskien kavennus
Meikeissähän on just se hyvä puoli että kukaan ei voi määrätä miten pitää meikata!
Ihania muistoja! 2000 alku muistissa itsellä, ja tyylit vaihteli silloin kovin. Clerasil puikon muistan minäkin, ja tuo mainittu ”turpaan saanut ruumis” on aika kuvaava tosiaan! Eli hurjat kajalit, vaalea puuteri. Goottista tyyliä korostin mustalla huulipunalla ja lävistyksillä. Korviksia oli pitkät rimpsut, melkein koko ruston matkalla :D
En mitenkään, enkä kyllä vieläkään. Rumat meikkaa.
Olin teini 2000-luvun puolivälistä 2010-luvun alkuun. Yläasteella meikkasin todella "kiltisti": vain ripsaria, huulikiiltoa ja puuteria. Spesiaaleimpiin tilaisuuksiin, kuten kotibileisiin, saatoin pistää hieman glitter-luomiväriäkin. Ostin ainoastaan Anytimen meikkejä.
Lukiossa sitten opettelin käyttämään kajaalia, enkä säästellyt sen käytössä. Sen lisäksi pistin bileisiin ja baariin vielä mustaa luomiväriä. Enkä opetellut tätä minkään oheiden mukaan, vaan testailin ihan itse, joten jälki oli sotkuista. Vieläkin hirvittää katsella kuvia siltä ajalta :D
Alkuun mitä tahansa vain meikkivoidetta, puuteria yms naama täyteen. ( yritin epätoivoisesti finnejä piiloon ) Sitte tais tulla nää kuuluisat nudehuulet, ripsari ja tosi ohuet kulmakarvat. Luomivärit oli kans in.