Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perjantain nostalgiaketju: Miten meikkasitte teineinä?

Vierailija
23.03.2018 |

Katselin kaupungilla vastaantulevia huoliteltuja nykyteinejä ja jäin muistelemaan omia nuoruusvuosien meikkityylejä. Vaikutteet otettiin silloin vielä isosiskoilta ja välineet & tekniikat olivat hyvin yksinkertaisia verrattuna siihen, mikä katukuvan perusteella vaikuttaisi olevan nykyään valtavirtaa.

Jaan oman muistoni: aloin meikata päivittäin mennessäni yläasteelle vuonna 1998. Meikkini koostui oikeastaan koko yläasteen ajan Anytimen vaaleimmasta kivipuuterista (sävy 00), ripsarista ja mustasta kajalista, joita molempia käytin avokätisesti. Huulilla rakastin Lumenen huurteista nudepunaa, sellaista Nylon Beat-sävyä. Kulmakarvoja nypin ohuemmiksi, mutta en meikannut niitä ollenkaan.

Nykymuotiin verrattuna vuosituhannen vaihteen teinimeikki ainakin pikkukaupungissa oli yksinkertainen ja vähän karu. Meikkipohjat olivat yleensä omaa ihoa vaaleampia eikä siihen aikaan harrastettu varjostuksia, korostuksia tai edes poskipunaa. Tuotteiden suhteen ei ollut isoa valinnanvaikeutta, kun S-market myi Lumenen ja Anytimen perusvalikoimaa ja Lumeneen ei yleensä ollut varaa.

Kommentit (342)

Vierailija
181/342 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin teini jo 70-luvulla. Minulla oli hyvä iho, joten en käyttänyt meikkivoidetta. Pehmeä rajaus alaluomelle, yleensä ei luomiväriä ja mustanruskea ripsiväri. Huulikiiltoa.

Ihan hyvältä tuo meikki näyttää vanhoissa valokuvissa.

182/342 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajuvedet olivat raskaita, itämaisia. Itsellä oli lukioikäisenä päiväkäytössä (!) Cliniquen Aromatics Elixir. Chanel nro 19 oli myös mielestäni ihana. Nyt en pystyisi käyttämään.

90-luvun lopulta tulivat kevyemmät tuoksut kuten Ck One ja l’Eau d’Issey

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/342 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoituksella en lukenut ketjua ennen kuin vastaan, että en saa vaikutteita vaan tukeudun vain muistiini (ja valokuviin).

Ripsiväri oli kakkumaskaraa, mustaa ja paakkuista. Jossain vaiheessa tais tulla nää putkilot, en muista koska mutta ennen kuin täytin 18 (aloitin meikkaamisen varmaan 14 - 15 -vuotiaana). 

Kajalit oli muotia. Minun oli harmaata. Sillä rajattiin silmät pikkuisiksi manteleiksi, eli kajalia sivelin sinne alaripsien sisäpuolelle. Kulmakarvoihin ei koskettu. Oli hienoa, minun vaaleanruskeat kulmakarvat siinä mustaripsisten kajalilla rajattujen silmien yläpuolella. 

Luomiväriä laitettiin joskus ja aina tietty jos lähdettiin "ulos". Se oli musta-harmaa-beige tyyliä. Oikein hurjaksi jos heittäydyin saatoin myös murrettua vihreää käyttää. 

Arkena finnit peitettiin vaan puikolla, mutta juhliin tietty poskipunaa lommoposkiin ja puuteria niin maan pirusti. Huulipunaa ja rajausväriäkin yritin käyttää, mutta ne ei ole mun huulissa koskaan pysynyt koska syön ne aina pois.

Olin teini 1970 - 80-luvulla.

Vierailija
184/342 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin yläasteella Japani oli kovassa huudossa. Meillä oli aina kauhean ihanat visiot mielessä mutta todellisuus oli... karumpi :D itse tykkäsin käyttää hulluna mahdollisimman vaaleaa meikkivoidetta, paljon valkoista puuteria päälle ja silmät tykitettiin täyteen mustaa kajaalia ja luomiväriä. Joskus laitettiin valkoistakin luomiväriä mustan kaveriksi jos tuntui värikkäältä. Minä sheivasin kulmakarvat pois ja piirsin mustat viivat tilalle. Se oli hauskaa aikaa, pääsispä takaisin.

Vierailija
185/342 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ernuvaiheessa meikkasin vain silmät. Eli nestemäistä eyelineriä koko silmän ympäri. Siis ko-ko silmän. Ja sit jotain söpöjä koukeroita lisäks :) Lisäksi kulmakarvat veks ja piirsin viivat tilalle. 

Sitten myöhemmällä teini-iällä meikkasin oikeastaan aika hyvin! Oli maltillisesti meikkivoidetta ja puuteria, kivat maanläheiset luomivärit ja hieman jotain vaaleaa myös tuomassa kirkkautta. Sitten ripsaria ja yläluomelle kiva rajaus. Kulmakynällä väritin vähän kulmia. Voisin meikata noin nyttenkin. 

Vierailija
186/342 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin yläasteella Japani oli kovassa huudossa. Meillä oli aina kauhean ihanat visiot mielessä mutta todellisuus oli... karumpi :D itse tykkäsin käyttää hulluna mahdollisimman vaaleaa meikkivoidetta, paljon valkoista puuteria päälle ja silmät tykitettiin täyteen mustaa kajaalia ja luomiväriä. Joskus laitettiin valkoistakin luomiväriä mustan kaveriksi jos tuntui värikkäältä. Minä sheivasin kulmakarvat pois ja piirsin mustat viivat tilalle. Se oli hauskaa aikaa, pääsispä takaisin.

Oi, kanssaernu! Se oli kyllä mahtavaa aikaa. Oli miittejä ja coneja. Ja irc-galleria.

Vierailija
187/342 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaleansinistä luomiväriä (rohkeimmat levittivät värin kulmakarvoihin asti), pinkkiä huulipunaa ja paksu kerros kakkumaskaraa. Jos ei käyttänyt luomiväriä niin sitten maskara oli usein sinistä. Ekat meikkini olivat Miners-merkkisiä, maskara oli Filmstar. Laulaja Maarit mainosti lehdessä, että "Minusta silmämeikki on ihan ehdoton". Muita edullisia meikkimerkkejä olivat ainakin Girl (myytiin paikallisessa halpahallissa) ja Cover Girl. Kaupungista kyläilemään tullut serkkutyttö puhui poskipunasta ja me maalaiset emme olleet sellaisesta koskaan kuulleetkaan. Olin teini-iässä 70-luvulla.

Vierailija
188/342 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin meikkaamisen ja itseni laittamisen vuonna 1988, kun menin ylä-asteelle. Minulla oli vihreä ripsiväri, vihreä kajaali ja vihreä luomiväri. Äitini kreppasi hiuksiani kreppiraudalla ja opettelun tekemään etuhiuksistani heittoletin. Linkatussa kuvassa vastaava tyyli kuin silloin oli muotia.

https://www.viikonloppu.com/wp-content/uploads/2017/03/h110.jpg

Vierailija
189/342 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Piti ihan nostaa ylös tämä vanha ketju, kun tässä oli niin hyviä muistoja.

Naurattaa, miten vähän 80-luvulla tajuttiin ihonhoidosta. Jotain vanhojen mummojen ryppyvoiteita oli, mutta siinä se. Hirveän kalliita purnukoita, joissa maksoi vain pakkaus. Todella varakkaat kävivät Eila Hellgrenin kauneushoitolassa ottamassa jotain mutakäärehoitoja.

Muistatteko ne Biore- mustapäälaput? Ihan huuhaata, eihän ne mitään poistaneet.

Clearasil-kasvovesi oli myös ihan kuraa, eihän se mitään finnejä poistanut, tietenkään. Mutta kaikki sitä käyttivät. Ja se hirveä porsaanpinkki peitepuikko... aargh!

Kiitos nostosta. Ei Clearasilin mitään finnejä pitänytkään poistaa, ainoastaan puhdisti huokoset, ettei niitä finnejä tulisi.

70-luvun alun teininä yritin opetella nestemäisen rajausvärin käyttöä, eihän se viiva koskaan onnistunut. Kakkumaskaraa 3 kerrosta ja ripsikammalla liiat klöntit pois ;-) "Kiimaliimaa" huuliin ja eikun diskoon!

Seuraavana aamuna peilistä katsoi panda, ripsarit poskilla.

Mary Quantin keltaista, sinistä tai vihreää kynsilakkaa pureskeltuihin kynsiin... hyi hävettää.

Vierailija
190/342 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä otan vaan smäidät naamalle ja hieron sitä sit joka paikkaan, suosittelen ja mies tykkää kans! 😉

Vierailija
191/342 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on v-ddu keskiviikko.

Vierailija
192/342 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi, kanssaernu! Se oli kyllä mahtavaa aikaa. Oli miittejä ja coneja. Ja irc-galleria.

Voi hiivatti! <3 pystyn vieläkin tuntemaan kun joku suosikkibändeistä tuli Suomeen ja lähdettiin täältä perähikiältä Helsinkiin tai Tampereelle. Paitsi että jostain syystä oli ihan pakko mennä jonottamaan 10 tuntia aikaisemmin. Vaatetta ei ikinä ollut kunnolla päällä ja hytistiin monta tuntia että päästään pariksi tunniksi sisälle :-D voi että, pääsispä takaisin. Tai olisi edes joku niistä bändeistä koossa ja tulisivat Suomeen, voisin mennä jonottamaan vanhojen aikojen kunniaksi.

Vierailija
193/342 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sininen ripsari, vaaleanpunainen tai valkoinen huulirasva.

Kokeilin luomivärejä, eihän mä tajunnu miksi olin niin hirveen näköinen aina. Se oli se sininen mascara! En juurikaan käyttänyt siis luomiväriä.

Taisin olla n. 17 v, kun vaihdoin ruskeaan ripsariin ja rusehtavaan luomiväriin. Ja jätin ne vaaleat huulimömmöt. Jotain aurinkopuuteria tms puuteria silloin tällöin. En hirveesti meikannu enkä käyttäny koskaan meikkivoiret. Clearasil-puikkoa. Jotain glitteriä joskus ja helmiäis- kynsilakkaa.

KASARI ❤️

Vierailija
194/342 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukaverit pakotti ostaan ripsaria. Film star ja sinistä plus luomivärit vihreä ja sininen sopi farkkuihin ja korkokenkiin.Pojat oli tohkeissaan leveä lahkeissa ja tytöt.

Vierailija
195/342 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yveksen minihuulipunat! Miten oon voinu unohtaa.

Anytimen huulipunat, ai jukra muistan vielä ku menin ystävättäreni luo stadiin Ja yhteen kemikalioon. Lähellä yhes kaupas oli mukava ja komea kundi töissä.

Mut Siis joo lähinnä menin ripsarilla ja huulikiilloilla. Vaikka meikkasin ei oo oikeestaan yhtään kuvaa mun teinimeikeistä. Mulla on luonnonkauniit ripset, edelleen ihan ok, ja teininä mennä viipotin talleilla niin yleensä kuvat niistä. Ei otettu selfieitä.

Siitä kaupan kundista sain kaverilta kuulla, et tajuutsä se on ihan hajalla kun kaikki tytöt vaan tuli kattoo sitä kun jotain ihmettä. Niinpä. Ei me ymmärretty että se on ihminen. Kuulemma ei oo toipunu viel.

Vierailija
196/342 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustaa  kajalia vain alaluomelle ja nimenomaan ripsirajan sisään, mustaa ripsiväriä mutta kulmia ei meikattu. Varmaan hieno yhdistelmä :D  Tummanpunaista poskipunaa niin, että imin posket lommolle ja sudin väriä kuoppaan (äiti opetti, ei ollut YouYubea!), päälle jumalaton kerros vaaleaa puuteria! 

Vierailija
197/342 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Lumenen hento huulipuna. Riitti ysiltä ylioppilaaksi.

Vierailija
198/342 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin meikkaamaan silloin tällöin kun menin yläasteelle 1997. Minulla oli onneksi tosi hyvä iho, joten meikkivoidetta käytin vain satunnaisesti. Käytin muistaakseni jotain Lumenen kosteuttavaa meikkivoidetta, Hydra Drops tai jotain sinne päin. Puuteria, poskipunaa tai muita en käyttänyt. Ripsiväriä käytin melkein joka päivä. Kulmia en meikannut tai nyppinyt, koska ne ovat tummat luonnostaan enkä kestänyt nyppimisen aiheuttamaa kipua. Arkisin käytin jotain Lumenen tai Anytimen huulikiiltoa, bileisiin ja diskoihin laitoin kimaltavaa, melkein valkoista Lumenen vaaleansinisessä hylsyssä ollutta punaa.

Aika maltillisesti siis meikkasin silloinkin. Oon nyt jälkikäteen tyytyväinen, että en haksahtanut tuon ajan viivakulmakarvatrendiin ja pahimmassa tapauksessa kärsisi siitä edelleen.

Vierailija
199/342 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja.. muistan AINA sen päivän kun yläaste alkoi ja päätin meikata elämäni  ekan kerran, ilmestyä koulun kuumana donnana. Minulla oli uudet punaiset farkut ja  valkoinen neule joka luisti seksikkäästi alas toiselta olkapäältä, meikki tulisi kruunaamaan kaiken. Järki ei sanonut yhtään että meikkaamista HARJOITELLAAN  omassa rauhassa, lähtemättä mihinkään..

Puuteroin kasvoni  moneen kertaan erittäin vaalealla puuterilla, levitin luomiin puolet sinistä ja puolet ruskeaa ilman mitään häivytyksiä, ripsiin sipaisin varmaan 6 kerrosta  mustaa ripsiväriä ilman mitään ripsikampoja, olivat järkyttävät möykyt  ja lopulta piirsin omien   kulmieni päälle uudet kulmat, harmaalla  kajalilla oikein painaen, kivasti jäi ne omat nyppimättömät  kulmani näkymään alta vaikka vaaleat olivatkin!

Katseita sain, en vain täysin toivottuja :D

Vierailija
200/342 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä kerros jotain peitepuikkomaista naamaväriä akneiselle iholle, päälle puuteri, silmiin kajalia, silmäkulmiin ylös ja alas violettia luomiväriä ja ripsiin väriä ylös ja alas. Kyllä sitä oli säteilevä ilmestys... En tykkää nykykauneustrendeistä, mutta näyttää ne överit nukkemeikit nyt silti paljon paremmalta kuin ysärin ja 00-luvun taitteen setit.