Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häirinnästä syytetty teatterin ex-johtaja teki itsemurhan – viitteitä häirinnästä ei löytynyt

Vierailija
22.03.2018 |

Tukholman kaupunginteatterin ex-johtaja Benny Fredriksson, 58, on kuollut, kertoo ruotsalaismedia.

Fredriksson teki itsemurhan viime lauantaina Australiassa, missä hän oli mukana vaimonsa oopperalaulaja Anne Sofie von Otterin työmatkalla. Von Otter on jo palannut Ruotsiin.

Fredrikssonia pidettiin ruotsalaisen teatterin suurena uudistajana, joka kehitti muun muassa lastenteatteria. Hänen maineensa kärsi kuitenkin kovan kolauksen kolmisen kuukautta sitten, kun kymmenet teatterin työntekijät syyttivät häntä lehdistössä törkeyksistä ja epäasiallisesta käytöksestä.

Tutkinta Tukholman kaupunginteatterin johtamismetodeista on saatu loppuun, kertoo Aftonbladet. Siinä ei löydetty viitteitä sen paremmin Fredrikssonin kuin kenenkään muunkaan johtoon kuuluvan harjoittamasta seksuaalisesta häirinnästä.

Raportin muista päätelmistä ei haluttu vielä kertoa, koska Fredrikssonin kuolemasta on niin vähän aikaa.

Von Otterin perhe kommentoi asiaa lyhyellä lausunnolla.

– Perhe on murtunut rakkaan aviomiehen, isän ja isoisän poismenon johdosta ja pyytää yksityisyytensä kunnioittamista, tiedotteessa sanottiin Aftonbladetin mukaan.
https://demokraatti.fi/hairinnasta-syytetty-teatterin-ex-johtaja-teki-i…

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työkulttuuri on tällainen että "Jos näyttelijää ei työ innostanut, ratkaisuksi saatettiin ottaa sairausloma" (Kirsikka Moringin haastattelusta), niin mahdoton siinä on kaikkia miellyttää.

Ja ongelma on juuri tuo, mitä Kirsikka sanoo:

"– Olen järkyttynyt, miten asioita lähestytään: syytetyn penkillä on joku ja kuoro syyttää, Moring sanoo silläkin uhalla, että hän saa mielipiteelleen vastustajia."

Vierailija
62/90 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy myöntää että omituinen tapaus. Itse kallistun siihen että jotain oli tekeille, mutta en tiedä mitä. Koska kyllähän muistakin julkisuuden henkilöistä voidaan heittää yhtä sun toista eivätkä he päädy itsemurhaan. Ja minuakin on aikoinaan kiusattu, mutta ei sekään saanut minua itsemurhaa miettimään. Jotenkin vain tuo päätös tuossa iässä on jotenkin omituinen. Olisi ollut niin paljon vaihtoehtoja tehdä toisin: lähteä maasta ja jatkaa töitä muualla, mennä aikaiselle eläkkeelle tai vaatia oikeutta ja sitä että väitteen tekijät itse astuu esiin. 

Oletko koko kansan tuntema julkkis jolle taiteellinen elämäntyö on kutsumus ja intohimo? Joo, jos sua on kaupan kassana tai siivoojana kiusattu, se on melkoisen eri juttu.

Nyt oli kyseessä ihminen, joka uudisti kokonaisen kansakunnan teatterin - taidemuodon, jota ei voi noin vain lähteä tekemään toisella kielellä toisessa maassa. Vähän sama kuin Dostojevskille olisi sanottu, että alapa kirjoittaa englanniksi tai Mozartia kehotettu ryhtymään putkimieheksi, mitäpä tuosta lahjakkuudesta ja intohimosta. 

Minä olin koulukiusattu koko peruskoulun ajan. Vuosia. En työpaikka kiusattu vaikka tokihan siinä ero on. Silti en ymmärrä. Itsemurhallaan hän jätti myös koko perheensä taakseen (uutisessa puhuttiin isästä ja isoisästä). Oliko tosiaan tuntemattomien sanomiset niin voimakkaita että edes oma perhe tai tosiaan intohimo taiteeseen merkinnyt mitään. Kaikki tyyni kaadettavissa joillakin neverhöödien sanomisilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukemistani lehtijutuista olen saanut sen käsityksen, että mies oli ruotsalaismimosien makuun liian jämäkkä johtaja, joka ei diskuteerannut tarpeeksi, jotta kaikki loppujen lopuksi olisivat aina olleet niin herttaisen yksimielisiä. Suomalaissyntyisiä johtajiahan syytetään myös Ruotsissa siitä, että he eivät ole riittävän diskuteeraavia, vaan toimivat perinteiseen tyyliin "tästä poikki ja tähän jengat" kysymättä jokaiselta erikseen ja kaikilta yhdessä, sopiiko, että poikkastaan tästä ja laitetaan jengat, vai pitäisikö sittenkin jatkaa parilla millillä. Ei johtaja saa olla despootti, mutta jämäkkä täytyy olla.

On onhan tältäkin palstalta saanut lukea jatkuvasti, miten esimerkiksi lähihoitajat eivät muuta teekään kuin riitele. Siinä jos joku johtaja yrittää saada asioida toimimaan että se varsinainen työ hoituisi, niin ihan varmasti siinä akat raivostuisivat ihan samalla tavalla. 

Esimiehiä voidaan myös kiusata ja niin myös tehdään.

Vierailija
64/90 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuulliset täytyisi etsiä ja julkaista kuvien kanssa. Lisäksi antaa tapposyyte

Vierailija
65/90 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy myöntää että omituinen tapaus. Itse kallistun siihen että jotain oli tekeille, mutta en tiedä mitä. Koska kyllähän muistakin julkisuuden henkilöistä voidaan heittää yhtä sun toista eivätkä he päädy itsemurhaan. Ja minuakin on aikoinaan kiusattu, mutta ei sekään saanut minua itsemurhaa miettimään. Jotenkin vain tuo päätös tuossa iässä on jotenkin omituinen. Olisi ollut niin paljon vaihtoehtoja tehdä toisin: lähteä maasta ja jatkaa töitä muualla, mennä aikaiselle eläkkeelle tai vaatia oikeutta ja sitä että väitteen tekijät itse astuu esiin. 

Oletko koko kansan tuntema julkkis jolle taiteellinen elämäntyö on kutsumus ja intohimo? Joo, jos sua on kaupan kassana tai siivoojana kiusattu, se on melkoisen eri juttu.

Nyt oli kyseessä ihminen, joka uudisti kokonaisen kansakunnan teatterin - taidemuodon, jota ei voi noin vain lähteä tekemään toisella kielellä toisessa maassa. Vähän sama kuin Dostojevskille olisi sanottu, että alapa kirjoittaa englanniksi tai Mozartia kehotettu ryhtymään putkimieheksi, mitäpä tuosta lahjakkuudesta ja intohimosta. 

Minä olin koulukiusattu koko peruskoulun ajan. Vuosia. En työpaikka kiusattu vaikka tokihan siinä ero on. Silti en ymmärrä. Itsemurhallaan hän jätti myös koko perheensä taakseen (uutisessa puhuttiin isästä ja isoisästä). Oliko tosiaan tuntemattomien sanomiset niin voimakkaita että edes oma perhe tai tosiaan intohimo taiteeseen merkinnyt mitään. Kaikki tyyni kaadettavissa joillakin neverhöödien sanomisilla.

Joo, ja olet kansallinen kulttuuri-ikoni ja julkkis. Yeah right. Tosi verrattavissa olevia asioita.

Ja kyllä, ihan tavikset koulukiusatut ja työpaikkakiusatut tekevät itsemurhia. Kiva että sulla on noin paljon myötätuntoa.

Ja sulla se kouluruotsi taisi jäädä oppimatta kokonaan, kun et edes tiedä syytöskampanjan laajuudesta ja rajuudesta mitään. 

Vierailija
66/90 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän häntä itseään syytetty häirinnästä, vaan huonosta johtamisesta.

Mitä sitten vaikka olisi syytettykin.

Terve ego kestää kyllä perättömätkin syytökset.

Niin, että jos on vähän epävakaa, niin mitä sitten vaikka tätä syytettäisiin perättömästi ja lynkattaisiin itsemurhan partaalle?

Olet sairas.

Lisään vielä, että tervekään ego ei kestä mitä tahansa. Vain joku psykopaatti liihottelee menemään kuin millään ei olisi mitään väliä.

Vierailija
67/90 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö nyt taas. Aika monikin julkkis on tehnyt itsemurhan tai käyttäytynyt itsetuhoisesti. Julkisuuden henkilökin on vain ihminen.

Vierailija
68/90 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja olet kansallinen kulttuuri-ikoni ja julkkis. Yeah right. Tosi verrattavissa olevia asioita.

Ja kyllä, ihan tavikset koulukiusatut ja työpaikkakiusatut tekevät itsemurhia. Kiva että sulla on noin paljon myötätuntoa.

Ja sulla se kouluruotsi taisi jäädä oppimatta kokonaan, kun et edes tiedä syytöskampanjan laajuudesta ja rajuudesta mitään. 

Jos suurempikin julkkis niin erityisesti siinä tapauksessa luulisi olevan tottunut vastakkaisiin mielipiteisiin ja siitä eteenpäin. Olen lukenut vain suomenkielisiä uutisia, mutta olet toki vapaa kirjoittamaan tähän mitä sitten on tapahtunut. Murtauduttiinko hänen asuntoon? Saiko hän vihapostia? Uhkailtiinko häntä? Käytiinkö fyysisesti käsiksi? Entä perheenjäsenet? En tosiaan tiedä yksityiskohtia. Ja tosiaan koulukiusatut voivat tehdä itsemurhia, mutta siksi juuri minä ihmettelen tämän herran ikää ja sitä että tuohon mennessä pitäisi elämä olla jotenkuten rakennettu jämeräksi että ensimmäinen tuulen puuska ei kaada sitä. Hällä oli perhe, työ, omaisuutta ja melko varmasti ystäviä jotka eivät piitanneet tuosta somejutusta.

Vierailija
69/90 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos suurempikin julkkis niin erityisesti siinä tapauksessa luulisi olevan tottunut vastakkaisiin mielipiteisiin ja siitä eteenpäin. Olen lukenut vain suomenkielisiä uutisia, mutta olet toki vapaa kirjoittamaan tähän mitä sitten on tapahtunut. Murtauduttiinko hänen asuntoon? Saiko hän vihapostia? Uhkailtiinko häntä? Käytiinkö fyysisesti käsiksi? Entä perheenjäsenet? En tosiaan tiedä yksityiskohtia. Ja tosiaan koulukiusatut voivat tehdä itsemurhia, mutta siksi juuri minä ihmettelen tämän herran ikää ja sitä että tuohon mennessä pitäisi elämä olla jotenkuten rakennettu jämeräksi että ensimmäinen tuulen puuska ei kaada sitä. Hällä oli perhe, työ, omaisuutta ja melko varmasti ystäviä jotka eivät piitanneet tuosta somejutusta.

Suosittelen opettelemaan ruotsia, jos haluat kommentoida kyseisessä maassa tapahtunutta traagista tapausta ja tietää sen yksityiskohdista. Jos asiasta ei tiedä, kannattaa pitää suu kiinni.

Vierailija
70/90 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sananlaskussa todetaan. Ei haukku haavaa tee.

Vierailija
71/90 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhannet ja taas tuhannet häirityt ja ahdistellut naiset ovat tehneet itsemurhan, eikä se kiinnosta uutisia. Ja nyt muka pitäisi surra YHTÄ miestä? Älkää nyt viitsikö!

Vierailija
72/90 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi h*lvetissä esimerkiksi raiskaajien ja pedofiilien nimiä ja kuvia ja ei julkisteta joka mediassa?!!! Edes sen jälkeen, kun on todettu virallisesti syyllisiksi aivan kammottaviin tekoihin.

Eikö muut runkkausmatskut riitä? Reppana.

Vierailija
73/90 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla musertavaa, kun tajuaa olevansa ilkeä ihminen, eikä pysty muuttumaan.

Voi olla musertavaa, kun koko maan media lähtee tuhoamaan ihmistä ja uraa valheilla.

Mutta eihän joku av-mamma sellaista voi kuvitella, kun te olette niin mitättömyyksiä että edes naapurit eivät viitsi juoruta teidän lasuista. 

Syö paskaa retardi.

Vierailija
74/90 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhannet ja taas tuhannet häirityt ja ahdistellut naiset ovat tehneet itsemurhan, eikä se kiinnosta uutisia. Ja nyt muka pitäisi surra YHTÄ miestä? Älkää nyt viitsikö!

Tilastot näyttää, ettei ne naiset kovin paljoa itsareita tee, miehet moninkertaisesti. Miksiköhän uutiset ei noteeraa?

Vierailija
75/90 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaapas.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000002921134.html

Ja tässäkin oli kyse massahysteriaan menevästä nettikiusaamisesta ja lynkkaamisesta.

Lopettakaa jo.

Vierailija
76/90 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni perättömien ilmiantojen tekijöiden henkilöllisyys tulisi selvittää ja tuoda heidät oikeuteen.

Mistä perättömistä ilmiannoista sössötät?

Vierailija
77/90 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs Tukholman teatterimaailman syvällisesti tunteva guru täällä nyt liihottelee av:lla kertomassa absoluuttista totuutta? Miten voit tietää, että syytteet olivat perättömiä?

No, eihän ne olleet perättömiä. Tässä ketjussa onkin kyse alt.right-opintopiirin valehteluharjoituksesta.

Vierailija
78/90 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi h*lvetissä esimerkiksi raiskaajien ja pedofiilien nimiä ja kuvia ja ei julkisteta joka mediassa?!!! Edes sen jälkeen, kun on todettu virallisesti syyllisiksi aivan kammottaviin tekoihin.

Nimet ja kuvat julkaistaan jos julkaistaan laindäädännön mahdollistamassa laajuudessa. Eihän media laittomuuksiin sorru.

Mikään ei kiellä mediaa julkistamasta vaikka jokaisen tuomion saaneen kuvia ja henkilötietoja. 

Väännä vielä rautalangasta, että mikä yhteys tällä on avauksen tapaukseen?

En ole tuo jolle vastasit, mutta niin ei tehdä "yksityisyyden suojelemiseksi". Edes silloin, kun rikokset on todettu tosiksi ja ne ovat kammottavia.

Mutta tässä täysin viatonta ihmistä kohdeltiin kammottavammin kuin pahimpia joukkoraiskaajia, eli lynkattiin julkisesti valheellisten nimettömien syytösten perusteella. Alemmaksi ei yhteiskunta tai ihmisten käytös vajota. Tämän tajuavat kaikki muut paitsi av-roskat.

Ihanasti tunnekuohuja ilmaiseva kommentti. :D

Vierailija
79/90 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa elokuva Jachten.

Vierailija
80/90 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirsikka Moringin edesmennyttä puolustava juttu oli erittäin silmiä avaava.

Kertoi siinä, että ko. teatteri on ollut tunnettu haasteellisena työpaikkana. Jopa Lasse Pöysti ollessaan johtajana oli kokenut siellä ennennäkemätöntä vastustusta ja haasteita. Siellä oli (ainakin silloin) vallalla mentaliteetti, että jos ei annetut roolit tai näytelmät näyttelijöitä napanneet, haettiin sairaslomaa ja laiskoteltiin.

Voin kuvitella uuden johtajan tuskan kun on yrittänyt muuttaa ajattelutapoja ja puuttua väärinkäytöksiin. Helpostihan siinä saa despootin maineen jos yrittää tehdä ja saada muut tekemään asiat tehokkaasti ja hyvin.

Jos kerran oli syytön, niin olisi jatkanut elämäänsä pystyssä päin. Olisi varmaan väärinkäsitykset selvinneet, jos siitä oli kyse.

Eihän kukaan mieleltään täysin terveessä tilassa oleva päädy itsemurhaan. Masennukseen taipuvaiselle sen sijaan tällainen kohu voi olla viimeinen niitti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän