Kohta ette saa enää toimeentulotukea
Huomenta Suomessa oli aamulla siitä juttua. Se laiskistaa ihmisiä. Mitäs sanotte?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/244565-professori-juho-saaren-tyoryhma…
Työttömälle ehdotetaan 697 €/kk: Kaikki tuet yhteen perusturvalakiin. Vielä jää 403€ alle OECD:n määrittämän minimin, mitä sen pitäisi olla.
Onko tuo 697 e veroton vai vähennetäänhän vielä verot pois kuten työmarkkinatuesta? Noi muut tuet jotka siihen liitetään ovat verottomia jo muutenkin.
Siihenhän tosiaan tulee mukaan myös perhe-etuuksia eli mielenkiintoista miten saadaan toimimaan esim. tuo asumistuki joka jo nyt on hyvin erilainen paikkakunnasta ja asunnosta riippuen.
Eli ihmiset pakotetaan ilmaistyöhön ja oikeita työpaikkoja sitten vaan häviää.
Pitäisi säätää laki, että kaikesta työstä on maksettava tes-palkkaa.
Kuka tekisi kansalaisaloitteen ilmaistyön ja muun ei-tes -yyön kieltämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen sitä mieltä, että TESsit saa heittää roskakoppaan.
Ennemmin pitää varmistaa se, että työt tehdään aina MARKKINAEHDOILLA. Eli jokainen harkitsee itse hintansa ja ehtonsa millä töitä tehdään.
Kaikki työmarkkinajärjestöjen päätökset alkavat toimia kansalaisia vastaan siinä vaiheessa kun niiden lopputulos on kasvava työttömyys. Ongelma on tässä se että työttömiä aletaan rankaisemaan siitä vahingosta, minkä tekijänä on työmarkkinajärjestöt. Työttömät pitäisi pikemminkin vapauttaa kaikesta kyttäämisestä, ja avata markkinat ilman sääntelyä kokonaan heille, mutta työmarkkinajärjestöjen ajatushan on taas ihan päinvastainen.
Työmarkkinajärjestöt ikäänkuin tuolileikittävät kansaa, ja valtion hallinnon tehtävä olisi SUOJATA Suomen kansaa em. kartellien toiminnalta. Parhaiten se onnistuisi niin että työmarkkinajärjestöillä ei olisi yhtään mitään päätäntävaltaa työttömien asioihin, ja lisäksi valtion hallinto alkaisi hoitamaan vaikka suorina tulonsiirtoina työttömille investointivarallisuutta niin että saavat aikaan itse omat työpaikkansa.
Ja loput sitten eläkkeelle joilla ei ole omaa toimintaa mitä kasvattaa ja joita myöskään työmarkkinajärjestöt eivät huoli. Näin loppuu simputtamiset Suomessa vauhdilla ja saa alkaa työmarkkinajärjestötkin sitten syömään sitä itse keittämäänsä soppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten säälin sairaita. Joku yksinäinen masentunut, ei jaksa vastailla selvityspyyntöihin, eikä puhelimeen. Se raha ei tule ollenkaan ja hän näkee nälkää, kun ei uskalla lähteä ulos, eikä soittaa minnekään.
Se on valitettavan yleistä, itse olen hoitanut masentuneen läheisen asioita paljon. Hän ei itse niistä suoriutuisi ja on suorastaan pöyristyttävää huomata kuinka mielenterveystoimi ja muut tahot pystyvät laittamaan kapuloita rattaisiin yhdelle ihmiselle. Monta vuotta olen hänen puolestaan taistellut ja todellakin ilman taistelua siitä ei tule mitään. Virkailijat ovat osa jopa todella ilkeitä ihmisiä ja heille en voi muuta kuin toivoa että itse joutuvat kohtaamaan saman pyörityksen elämässään, on se sen verran rankkaa jopa terveelle ihmiselle.
Lisään vielä, ei ne rahat tule ihan helposti, kyllä tässä on joutunut tekemään ihan hitosti töitä että tämä läheiseni pärjäisi edes jotenkuten. Minä en saa siitä sentin senttiä.
Ei niin, jos liitteitä puuttuu, niin rahaa ei tilille tule. Ei edes sitä toimeentulotukea, josta on leikattu 40%.
Ei ole liitteitä puuttunut, päinvastoin. Minulla olisi materiaalia riittävästi vaikka kirjaan + sähköpostissa vielä tallessa kaikki yhteyden otot ja myös vastaukset. Jutun pointti on se, että virkailijat tarkoituksella uuvuttavat sairasta hakijaa pyörittämällä ja viivästyttämällä asioiden hoitoa, pompottavat virastosta toiseen, kukaan ei ota kantaa mihinkään eikä vastauksia kuulu ellei erikseen soita monta kertaa ja pyydä. Jos tämän läheiseni asiat olis HELPOSTI hoituneet vain liitteiden viemisellä, ei ongelmaa olisi. Onko se teillä muilla oikeasti noin helppoa?
Valitan, mutten voi kertoa koko juttua tässä, täytyy toisen ihmisen yksityisyyttä suojella. Vai muka liitteet puuttuu....hohhoijaaa..
Tämä on tuttu monissa potilasjärjestöissä. Moni ei uskoisi kuinka tuet on tuulesta temmattu. Osa selkeästi lainvastaisesti evätty. Tai osa saa tietyn lisän ja toisilta se evätään riippuen käsittelijästä. Ja joku saattaa saada jonkun tuen ja seuraavalla kerralla ei saa ja sitten saa taas. Selkeää on että kaikki evätään ensin ja myönnetään vasta valituksen jälkeen. Se taitaa on joku normaalikäsittelymetodi.
Ne jotka eivät ole noiden asioiden kanssa tekemisissä, eivät ymmärrä. Ja lisään ettei minulla ole omaa lehmää tuossa ojassa.
Vierailija kirjoitti:
muutoksentuulet kirjoitti:
Kyllä tulevaisuudessa tullaan vaatimaan lisätoimia aktiivisuuden lisäämiseksi. Eilen julkaistiin 100 sivuinen raportti korjausliikkeiksi tähän Suomen sosiaaliturvaan jne. Siellä voi tulla eteen radikaalejakin muutoksia. Varautukaa. Asian käsittelyn Sipilä siirsi seuraavalle eduskunnalle.
No helvetin hyvä jos siirsi.
Muistakaahan äänestää demarit hallitukseen, että nämä oikeiston sairaat ideat kuopataan.
Jokaisen olisi hyvä miettiä sitä miksi tällaista ollaan tekemässä. Työ muuttuu kun robotisaatio ja sitä ennen jo Digitalisaatio muuttaa väistämättä useimpien meidän töitä tai pahimmassa tapauksessa lopettaa ne kokonaan. Nyt on jo asiantuntijoita jotka antavat lausuntoja että suurin osa työpaikoista häviää. Vaikka tilalle näin alussa tulee uutta niin sekin voi hävitä sitä mukaa kun tekoäly kehittyy ja hoitaa itse myös sen suunnittelu- ja kehitystehtäväpuolen.
Työt muuttuvat pieniksi pätkiksi sinne tänne. Niihin kuuluu itsensätyöllistämistä esim. mikroyrittäjänä, osa-aikaista pienimuotoista ja pienipalkkaista palkkatyötä. Yhteisöllistä palkatonta työtä esim. omaishoitoa, naapureiden lasten hoitoa jne. Tuloja saisi myös erilaisesta jakamistaloudesta vuokraamalla muille tavaroita mitä itsellä on mutta muilla ei jne.
Eli koko yhteiskunta on melkoisen murroksen edessä. Toivottavasti vihdoin viimein myös tavisihmiset alkaa sen tajuamaan. Tämä on syy miksi tämä etuuksien uusi järjestelmä kehitetään.
En usko, että nykyiset täysin toimeentulotuella olevat kärsivät. Kärsijöinä ovat ne jotka kärvistelevät pienillä tuloilla ja saavat asumistukea ja joskus täydentävää tukea. Ne jotka yrittävät sinnitellä omillaan. Asiaa helpottaisi, jos olisi edullisia asuntoja. Niitä ei koskaan tule ainakaan pääkaupunkiseudulle. Ja itse kaupungin vuokra-asunnossa asuneena arvostan nykyistä, kalliimpaa rauhallista-normaalien ongelmien ympäröimää asuinympäristöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenta Suomessa oli aamulla siitä juttua. Se laiskistaa ihmisiä. Mitäs sanotte?
Suunta on oikea. Rahaa ei pidä jaella vastikkeetta kenellekään. Eikä myöskään kansalaispalkkana. Se voisi sopia suhteellisen koulutetuille ja aktiviisille ihmisille täyttämään nykyisin yleisten työpätkien välejä, mutta jos kansalaispalkkaa aletaan maksamaan kaikille ilman mitään kontrollia niin se tulee johtamaan entistä pahempaan passivoitumiseen.
Siinähän saa se yritys tai työnantaja vastikkeesta rahaa, kun ihminen otetaan sosiaaliturvalla töihin. Kohta kukaan ei maksa kunnon palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
No joo, vuokrat on järjestään n 500 e, ei kukaan tule toimeen 150 e kuussa vuokran jälkeen...
Ai ei tule toimeen? Minä olen korkeakoulutettu ja osa-aikatöissä omalla alalla 700 euron bruttopalkalla. Pärjään paremmin kuin hyvin ja joka kuukausi menee 100 euroa säästötilille pahan päivän varalle. Asumismenot on vähän päälle 400 euroa (vuokra + vesi + sähkö + netti) ja jäljelle jäävällä sadalla eurolla ostan ruoat yms. Jos tulee jotain juhlia tai luksusta, niin olen yhden kuukauden laittamatta rahaa säästöön :) Ei ne suuret tulot vaan pienet menot! Eikä ole tarvinnut ikinä mistään pihistellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunta on oikea. Rahaa ei pidä jaella vastikkeetta kenellekään. Eikä myöskään kansalaispalkkana. Se voisi sopia suhteellisen koulutetuille ja aktiviisille ihmisille täyttämään nykyisin yleisten työpätkien välejä, mutta jos kansalaispalkkaa aletaan maksamaan kaikille ilman mitään kontrollia niin se tulee johtamaan entistä pahempaan passivoitumiseen.
No mitä sitten vaikka johtaisi?
Meinaatko, että minun ja muiden työtä tekevien pitäisi työskennellä ja maksaa kovia veroja, jotta niitä käytetään ideologisesti työttömien elättämiseen muiden siivellä? Korkeasti koulutettuna koko ajan enenevässä määrin käy mielessä muuttaa osana suomalaista aivovuotoa ulkomaille, jotta ei tarvitse enää osallistua siivelläeläjien ruokkimiseen.
Ei muuta, kun onnea ja me.estystä reissuun...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten säälin sairaita. Joku yksinäinen masentunut, ei jaksa vastailla selvityspyyntöihin, eikä puhelimeen. Se raha ei tule ollenkaan ja hän näkee nälkää, kun ei uskalla lähteä ulos, eikä soittaa minnekään.
Kaipa se masentunuttakin helpottaa, kun ei tarvitse sompailla kymmenen eri tuen välillä, vaan on vain yksi lomake täytettävänä.
Ei tästä taida raivoa saada aikaan.
No ei niitä lakikiemuroita varmaan saada sen selkeämmiksi kuin nytkään. Lisäksi kun kaikkien on jotain etuuksien eteen tehtävä (aktiivimalli+muut ehdot) niin ei helpota juurikaan tänhetkisestä tilanteesta. Kaikki nuo tuethan nytkin tulee jo samasta paikasta eli Kelasta. Ei siis sinänsä juuri muutosta vaan kieputus muuttuu sen määrittämiseksi minkä verran sitä tukea milloinkin myönnetään erilaisiin tilanteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan palkka-ja pääomatuloilla joudun elelemään kuten tähänkin asti. Mitäs siihen sanot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten vaikka johtaisi?
Meinaatko, että minun ja muiden työtä tekevien pitäisi työskennellä ja maksaa kovia veroja, jotta niitä käytetään ideologisesti työttömien elättämiseen muiden siivellä? Korkeasti koulutettuna koko ajan enenevässä määrin käy mielessä muuttaa osana suomalaista aivovuotoa ulkomaille, jotta ei tarvitse enää osallistua siivelläeläjien ruokkimiseen.
Ei sinun tarvitse työskennellä päivääkään, jos et halua. Se on täysin oma valintasi. Voit irtisanuttua ja jäädä työttömäksi vaikka huomenna. Myös ulkomaille muuttamisesi olisi pelkästään hyvä juttu. Nykyisen työpaikkasi saisi joku toinen, ehkä peräti työtön. Joten tervemenoa vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin pitää varmistaa se, että työt tehdään aina MARKKINAEHDOILLA. Eli jokainen harkitsee itse hintansa ja ehtonsa millä töitä tehdään.
Kaikki työmarkkinajärjestöjen päätökset alkavat toimia kansalaisia vastaan siinä vaiheessa kun niiden lopputulos on kasvava työttömyys. Ongelma on tässä se että työttömiä aletaan rankaisemaan siitä vahingosta, minkä tekijänä on työmarkkinajärjestöt. Työttömät pitäisi pikemminkin vapauttaa kaikesta kyttäämisestä, ja avata markkinat ilman sääntelyä kokonaan heille, mutta työmarkkinajärjestöjen ajatushan on taas ihan päinvastainen.
Työmarkkinajärjestöt ikäänkuin tuolileikittävät kansaa, ja valtion hallinnon tehtävä olisi SUOJATA Suomen kansaa em. kartellien toiminnalta. Parhaiten se onnistuisi niin että työmarkkinajärjestöillä ei olisi yhtään mitään päätäntävaltaa työttömien asioihin, ja lisäksi valtion hallinto alkaisi hoitamaan vaikka suorina tulonsiirtoina työttömille investointivarallisuutta niin että saavat aikaan itse omat työpaikkansa.
Ja loput sitten eläkkeelle joilla ei ole omaa toimintaa mitä kasvattaa ja joita myöskään työmarkkinajärjestöt eivät huoli. Näin loppuu simputtamiset Suomessa vauhdilla ja saa alkaa työmarkkinajärjestötkin sitten syömään sitä itse keittämäänsä soppaa.
Eli tilanne olisi: ihmisen otettava työtä vastaan sillä palkalla minkä työnantaja haluaa maksaa, vaikka 1 euro tunti. Tai ei nyt sentään, sanotaan 1 euroa viikossa, pitäähän yrittäjälle jäädä katetta. Jos et suostu, et ole oikeutettu työttömyysetuuteenkaan.
Evvk. Joudankin kuolla pois.
Onpahan teilläkin yksi köyhä vähemmän pilkattavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tilanne olisi: ihmisen otettava työtä vastaan sillä palkalla minkä työnantaja haluaa maksaa, vaikka 1 euro tunti. Tai ei nyt sentään, sanotaan 1 euroa viikossa, pitäähän yrittäjälle jäädä katetta. Jos et suostu, et ole oikeutettu työttömyysetuuteenkaan.
Ja asutaan kadulla, tai puistoissa teltoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, vuokrat on järjestään n 500 e, ei kukaan tule toimeen 150 e kuussa vuokran jälkeen...
Ai ei tule toimeen? Minä olen korkeakoulutettu ja osa-aikatöissä omalla alalla 700 euron bruttopalkalla. Pärjään paremmin kuin hyvin ja joka kuukausi menee 100 euroa säästötilille pahan päivän varalle. Asumismenot on vähän päälle 400 euroa (vuokra + vesi + sähkö + netti) ja jäljelle jäävällä sadalla eurolla ostan ruoat yms. Jos tulee jotain juhlia tai luksusta, niin olen yhden kuukauden laittamatta rahaa säästöön :) Ei ne suuret tulot vaan pienet menot! Eikä ole tarvinnut ikinä mistään pihistellä.
Taisit sopivasti unohtaa mainita saavasi noilla tuloilla myös asumistukea ja kenties soviteltua päivärahaa?
Olkaas nyt kokoomustrollit huolellisempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä skeidaa!! Ai että oikein 700 e BRUTTOPALKALLA tulet hyvin toimeen ja verojen jälkeen käteenjäävällä n. 600 e maksat vuokran ja muut as.menot 400 e ja vielä satanen menee säästöön. Varastat vissiin töistä ruuat ja sieltä maksavat myös työmatkakulusi. Vaatteita ja kenkiä et tietenkään edes tarvitse etkä hygieniatuotteitakaan siivousvälineistä puhumattakaan tai pyykinpesukoneesta jne. Et tarvitse myöskään kännykkää etkä tietokonetta jos sattuu rikki menemään tai pitäis vaihtaa.
Vai unohditko mainita että sulla on liki 10 000 e kk tienaava puoliso jonka tuloilla elät. Meneppäs muualle satuilevaan hus hus.
Vai olisko kenties niin että elätkin yhteiskunnan tuilla eli saat asumistukea, työttömyystukea ja mahd. vielä toimeentulotukeakin niiden osa-aikatyötulojen lisäksi.
Ei mitään välii kun ulosotto vie kuitenkin kaiken. Hautapaikkaa vaan varaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Evvk. Joudankin kuolla pois.
Onpahan teilläkin yksi köyhä vähemmän pilkattavana.
Nyt ylös tuosta suosta ja itsetunto jo sinullakin kohdalleen ja haistatetaan aluksi vaikka yhdessä paskat noille mielisairaille työttömien kiusaamisen netissä päätyökseen tällä palstalla ottaneille totaalisille luusereille.
Esim. itse teen tällä hetkellä sellaista hommaa, jossa aikaansaatavan 100 euron bruttotulolle on myös kustannuksia, juoksevia kuluja ainakin luokkaa 25 euroa per tienattu 100 euroa. Tämän lisäksi myös välinehankintoja yms.
Raha tulee lisäksi vielä maailmalta, mutta tässä nykyisessä tukisysteemissä on aina riski sille että tukia aletaan vähentämään ripeämpään tahtiin kuin mitä em. tienaamistavalla voi itselleen tienata.
Soviteltu päiväraha sinällään toimii ihan oikein, kunhan tekee sellaisia asioita missä kulut ei kasva tuloihin nähden liikaa.
Tietenkin yritystoimintana nää vois laittaa vähennyksiin mutta siinä on järkeä vasta sitten jos toiminta tuottaa tuhansia euroja kuukaudessa.
Se on nimenomaisesti tämä pienien tulojen kohtelu, joka sen ongelman yleensäkin ottaen aiheuttaa, eihän kellään ongelmaa silloin olekaan jos on jo tienestiä niin paljon että ei tukia tartte. Pieniäkin tuloja voi kasvattaa, mutta jos tukisysteemi toimii väärin, se käytännössä estää sen toiminnan kasvattamisen (kun ei jää nettotuloa jolla kasvattaa toimintaa).