Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kohta ette saa enää toimeentulotukea

Vierailija
22.03.2018 |

Huomenta Suomessa oli aamulla siitä juttua. Se laiskistaa ihmisiä. Mitäs sanotte?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis jatkossa pitäisi työttömän pärjätä alle 700e/kk, vuokrasta riippumatta? Kai tämä koskee myös ma-muja?

Tulee kyllä melkoinen härdelli kun halpoja kämppiä ei tuosta vaan saa, varmaan aika moni menettää luottotietonsa ja joutuu kadulle. Yhteiskuntarauha kiittää.

Jos luet niin "Valmis perusturvalaki sisältäisi perusosan, asumistuen, turvaosan ja korvaukset. Perusosaa maksettaisiin niille, jotka ovat oikeutettuja työttömyysetuuteen."

Perusosa on tuo 700€ kuussa, päälle tulee asumistuki, turvaosa ja korvaukset.

On kyllä sekavaa. Entä jos ei ole oikeutettu työttömyysetuuteen?

Sitten ei saa mitään.

22/91 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis jatkossa pitäisi työttömän pärjätä alle 700e/kk, vuokrasta riippumatta? Kai tämä koskee myös ma-muja?

Tulee kyllä melkoinen härdelli kun halpoja kämppiä ei tuosta vaan saa, varmaan aika moni menettää luottotietonsa ja joutuu kadulle. Yhteiskuntarauha kiittää.

Jos luet niin "Valmis perusturvalaki sisältäisi perusosan, asumistuen, turvaosan ja korvaukset. Perusosaa maksettaisiin niille, jotka ovat oikeutettuja työttömyysetuuteen."

Entä jos on työtön, mutta ei ole oikeutettu (nykyisen järjestelmän mukaan) asumistukeen tai toimeentulotukeen? Aika paljon kai on niitäkin työttömiä, joissa puoliso käy töissä ja työssäkäyvän palkka ylittää hikisesti sen rajan, että saisi mitään tukia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ikinä tahansa rahamääristä sitten saattekin aikaan keskustelua, kannattaa aina pitää mielessä että vaikka tukien pelisäännöt muuttuu, ei ne siis sitä tarkoita että tuet mitenkään poistuisi. Jatkossakin saa tukia jos ei ole tuloja.

Olennaisimmat vaikutukset on (tukiin maksettavan) rahan sijasta pikemminkin siinä, että systeemi yksinkertaistuu, ja se on se missä voidaan säästää helposti satojakin miljoonia euroja.

Tilanne on tällainen kun nykysysteemi on peräisin jostakin 50-vuoden takaa ja tilanne taloudessa ja työmarkkinoilla yms. ne ovat olleet silloin ihan erilaisia.

Otsikko oli jo valmiiksi asenteellinen toimeentulotukien varassa elämään joutuvia vastaan, mutta jos oikein arvaan niin tuet kun uusiksi mietitään niin se rahallinen tilanne pikemminkin PARANEE heillä jotka nyt tukia saavat. Ja se lisäraha tulee siitä että systeemiä järkeistetään, eli turhaa pavunlaskemista systeemistä pois ja moninkertaista byrokratiaa yms.

Aika huvittavaa että edelleenkin kysytään esim. työtunteja, ja tuet määritellään työtuntien mukaan.

Vaikka pitäisi tuet olla aina TULOISTA riippuvainen juttu, mutta tietenkinhän tässä on aina tämä kansalaisten uunottamisyritys kun yritetään erottaa työ ja työhön liittyvä palkka toisistaan (eli valtion mielestä mikä tahansa työ pitää kansalle kelvata, vaikka näin ei todellakaan ole)

Vierailija
24/91 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/244609-kela-nain-sipilan-tyoryhman-jat…

Sipilä yrittää yhdistää kaikki perusturvan etuudet yhteen pakettiin! Ei enää erikseen työttömän peruspäivärahaa työmarkkinatukea, sairauspäivärahaa, vanhempainpäivärahaa, yleistä asumistukea, perustoimeentulotukea ja mitä niitä on kaan, vaan yhdellä hakemuksella yksi tuki!

Nyt kaikki barrikadeille raivoamaan!

Ei Sipilä sitä tee.

Maakuntamallin hallintohimmelin lisäksi tarvitaan muutakin byrokratiaa.

Kelassa yms on perinteisesti kepulaisia johtoportaissa töissä.

Vierailija
25/91 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Tässä ehdotus jos näitä tukia yhdistetään ja aktiivisuutta edellytetään:

Jos perustukea (tai mikä sen nimi nyt tulee olemaankaan) saava työllistää itsensä osa-aikaisesti, niin entä jos tämä ei vaikuttaisi muihin tukiin lainkaan esim. 2 kuukauden ajan. Tai vaikka edes yhden kuukauden ajan. 

Tällöin työllistyvä saisi aluksi kannustimena koko palkan (osa-aikaisen) itselleen plus tuet, ja tulojen selvittely alkaisi vähän myöhemmin.

Nykyinen systeemi on sekava: lisätulot vaikuttavat toimeentulotukeen, asumistukeen, työttömyyskorvaukseen ja kaikkea tätä täytyy selvittää heti joka suuntaan. Palkkatulo voi olla pieni ja muita tukia voi joutua odottamaan, koska selvittely. Siksi moni ei viitsi osallistua tähän rumbaan. 

Noh, tässäkin tietty on ongelmansa, mutta ajattelen tätä sellaisena vaihtoehtoisena kannustimena sen sijaan että leikataan pois jos töitä ei löydy. 

Vierailija
26/91 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenta Suomessa oli aamulla siitä juttua. Se laiskistaa ihmisiä. Mitäs sanotte?

Suunta on oikea. Rahaa ei pidä jaella vastikkeetta kenellekään. Eikä myöskään kansalaispalkkana. Se voisi sopia suhteellisen koulutetuille ja aktiviisille ihmisille täyttämään nykyisin yleisten työpätkien välejä, mutta jos kansalaispalkkaa aletaan maksamaan kaikille ilman mitään kontrollia niin se tulee johtamaan entistä pahempaan passivoitumiseen.

No mitä sitten vaikka johtaisi?

Meinaatko, että minun ja muiden työtä tekevien pitäisi työskennellä ja maksaa kovia veroja, jotta niitä käytetään ideologisesti työttömien elättämiseen muiden siivellä? Korkeasti koulutettuna koko ajan enenevässä määrin käy mielessä muuttaa osana suomalaista aivovuotoa ulkomaille, jotta ei tarvitse enää osallistua siivelläeläjien ruokkimiseen. 

Vierailija
27/91 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos on työtön, mutta ei ole oikeutettu (nykyisen järjestelmän mukaan) asumistukeen tai toimeentulotukeen? Aika paljon kai on niitäkin työttömiä, joissa puoliso käy töissä ja työssäkäyvän palkka ylittää hikisesti sen rajan, että saisi mitään tukia.

"Nykyinen sosiaaliturvalainsäädäntö aiheuttaa tilanteita, joissa asiakas ei hyödy työssä ansaitsemistaan tuloista. Kelan mukaan uudistus purkaisi tuloloukkuja siten, että asiakas voisi aina ansaita tietyn määrän rahaa ilman, että perusturva heikentyy.

– Tietyn määränkin jälkeen asiakas saisi itselleen esimerkiksi kolmasosan ansiotuloistaan ja vain kaksi kolmasosaa vaikuttaisi etuuksien määrään. Työn tekeminen olisi kannattavaa, koska asiakas pystyisi ennakoimaan, kuinka paljon hän saa lisäansioistaan itselleen, Kela toteaa."

Vaikuttaisi paranevan mutta yksityiskohdista ei ole tietoa vielä.

Vierailija
28/91 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyse oli eri tukien yhdistämisestä eikä lopettamisesta.Työn kannattavuutta oltiin parantamassa.

Vierailija
29/91 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä sekavaa. Entä jos ei ole oikeutettu työttömyysetuuteen?

Sitten perusosa olisi 616 e/kk https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/244565-professori-juho-saaren-tyoryhma…

"Sairaus- ja vanhempainpäivärahan nykyinen vähimmäismäärä (24,64 e/pv tai 616 e/kk) muodostaisi perusosan tai vähimmäismäärän, joka olisi myös työmarkkinatuen ja peruspäivärahan vähimmäismäärä. Perusturvan perusosaa maksetaan työmarkkinatuen ja peruspäivärahan tasolle korotettuna (osallistumislisä) 697,00 e/kk, jos työttömän työnhaku on voimassa ja työtön osoittaa riittävää aktiivisuutta aktiivimallin edellyttämällä tavalla."

Vierailija
30/91 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on fyysisesti raskas työ. En ole laiska.

Vierailija
31/91 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kyse oli eri tukien yhdistämisestä eikä lopettamisesta.Työn kannattavuutta oltiin parantamassa.

Joo, aloittaja ei ollut oikein ymmärtänyt kuuntelemaansa. Tarvittaisiin lisää koulutusta kuullun ja luetun ymmärtämiseen tai ehkä hän on vanhempi henkilö?

Vierailija
32/91 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työn kannattavuutta voisi heti parantaa esim sallimalla tmi yrittäjän työttömyyskaudelta työttömyysturvan nostaminen.

Tätähän hallitus ei tee, koska haluaa orjamarkkinat isoihin firmoihin.

Firmojen ehdoilla halutaan ajaa työmarkkinoita, olivat firmat kannattavia tai ei.

Vierailija
33/91 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten säälin sairaita. Joku yksinäinen masentunut, ei jaksa vastailla selvityspyyntöihin, eikä puhelimeen. Se raha ei tule ollenkaan ja hän näkee nälkää, kun ei uskalla lähteä ulos, eikä soittaa minnekään.

Se on valitettavan yleistä, itse olen hoitanut masentuneen läheisen asioita paljon. Hän ei itse niistä suoriutuisi ja on suorastaan pöyristyttävää huomata kuinka mielenterveystoimi ja muut tahot pystyvät laittamaan kapuloita rattaisiin yhdelle ihmiselle. Monta vuotta olen hänen puolestaan taistellut ja todellakin ilman taistelua siitä ei tule mitään. Virkailijat ovat osa jopa todella ilkeitä ihmisiä ja heille en voi muuta kuin toivoa että itse joutuvat kohtaamaan saman pyörityksen elämässään, on se sen verran rankkaa jopa terveelle ihmiselle.

Vierailija
34/91 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten säälin sairaita. Joku yksinäinen masentunut, ei jaksa vastailla selvityspyyntöihin, eikä puhelimeen. Se raha ei tule ollenkaan ja hän näkee nälkää, kun ei uskalla lähteä ulos, eikä soittaa minnekään.

Se on valitettavan yleistä, itse olen hoitanut masentuneen läheisen asioita paljon. Hän ei itse niistä suoriutuisi ja on suorastaan pöyristyttävää huomata kuinka mielenterveystoimi ja muut tahot pystyvät laittamaan kapuloita rattaisiin yhdelle ihmiselle. Monta vuotta olen hänen puolestaan taistellut ja todellakin ilman taistelua siitä ei tule mitään. Virkailijat ovat osa jopa todella ilkeitä ihmisiä ja heille en voi muuta kuin toivoa että itse joutuvat kohtaamaan saman pyörityksen elämässään, on se sen verran rankkaa jopa terveelle ihmiselle.

Lisään vielä, ei ne rahat tule ihan helposti, kyllä tässä on joutunut tekemään ihan hitosti töitä että tämä läheiseni pärjäisi edes jotenkuten. Minä en saa siitä sentin senttiä.

Vierailija
35/91 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan tällä hetkellä 694e/kk asumisen tukea ja 491e/kk perusosaa, ja lisäksi maksetaan 18e vesimaksu, sähkölasku n. 30-50e/kk, kotivakuutus 150e/v, henkilöpaperit ja korvataan reseptilääkkeet kokonaan sekä julkisen th-kulut, lääkärintodistukset, yms. Jos kaikki pitäisi kattaa 700e/kk niin sadat tuhannet ihmiset joutuisivat kuukausien sisään asunnottomaksi eikä tilanne korjaantuisi vuosiin, koska yhteiskunnassa ei yksinkertaisesti ole paikkaa noin vähätuloisille.

Köyhien (=työttömien) ihmisten asuttaminen syrjäseuduille on myös ongelmallista, koska heillä on usein sosiaalinen ympäristö siellä missä he nyt asuvat ja itse ainakin kokisin että jos joutuisin muuttamaan johonkin pikkukuntaan pk-seudulta niin sairastuisin vakavaan masennukseen ja elämältä putoaisi muutenkin pohja. Luultavasti päätyisin ennemmin tai myöhemmin vankilaan.

Vierailija
36/91 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, ei ne rahat tule ihan helposti, kyllä tässä on joutunut tekemään ihan hitosti töitä että tämä läheiseni pärjäisi edes jotenkuten. Minä en saa siitä sentin senttiä.

Ei niin, jos liitteitä puuttuu, niin rahaa ei tilille tule. Ei edes sitä toimeentulotukea, josta on leikattu 40%. 

Vierailija
37/91 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin, jos liitteitä puuttuu, niin rahaa ei tilille tule. Ei edes sitä toimeentulotukea, josta on leikattu 40%. 

Ei ole liitteitä puuttunut, päinvastoin. Minulla olisi materiaalia riittävästi vaikka kirjaan + sähköpostissa vielä tallessa kaikki yhteyden otot ja myös vastaukset. Jutun pointti on se, että virkailijat tarkoituksella uuvuttavat sairasta hakijaa pyörittämällä ja viivästyttämällä asioiden hoitoa, pompottavat virastosta toiseen, kukaan ei ota kantaa mihinkään eikä vastauksia kuulu ellei erikseen soita monta kertaa ja pyydä. Jos tämän läheiseni asiat olis HELPOSTI hoituneet vain liitteiden viemisellä, ei ongelmaa olisi. Onko se teillä muilla oikeasti noin helppoa?

Valitan, mutten voi kertoa koko juttua tässä, täytyy toisen ihmisen yksityisyyttä suojella. Vai muka liitteet puuttuu....hohhoijaaa.. 

Vierailija
38/91 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukien yhdistämisestä yms. sen mitä minä olen kuullut, niin ei muuta kun asiat eteenpäin. Toimeentulotuessa ja kaikissa muissakin ON lukuisia piirteitä jotka nimenomaisesti ESTÄÄ työskentelyn.

Systeemin oikein toimiessaan kuuluisi toimia jokseenkin portaattomasti niin että tulojen noustessa tuet vähenee. Mutta nykysysteemi siis aiheuttaa kaikenlaisia pullonkauloja yms. eli jos tulosi nousevat, niin sinua aletaan rankaisemaan huomattavasti enemmän, ja tämähän siis tunnetusti aiheuttaa ripeästi kannustinloukkuja ja muuta mukavaa.

Eli tuet tarkempaan tutkiskeluun se on ihan hyvä vaan niissä on paljon vikoja ja puutteita.

Joo laskin eilen pettymykseksi että jos menen osa-aikatöihin ja tienaan esim. 1200€ brutto niin käteen jäisi vain 150€ enemmän kun nyt työttömänä. Aika paljon työtä saisi kuitenkin tehdä tuon 150€ lisäyksen vuoksi. Selvää voittoa nykytilanteeseen alkaa tulla vasta 2500€ brutolla.

Vierailija
39/91 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutoksentuulet kirjoitti:

Kyllä tulevaisuudessa tullaan vaatimaan lisätoimia aktiivisuuden lisäämiseksi. Eilen julkaistiin 100 sivuinen raportti korjausliikkeiksi tähän Suomen sosiaaliturvaan jne.  Siellä voi tulla eteen radikaalejakin muutoksia. Varautukaa. Asian käsittelyn Sipilä siirsi seuraavalle eduskunnalle.

No helvetin hyvä jos siirsi.

Muistakaahan äänestää demarit hallitukseen, että nämä oikeiston sairaat ideat kuopataan.

Vierailija
40/91 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukien yhdistämisestä yms. sen mitä minä olen kuullut, niin ei muuta kun asiat eteenpäin. Toimeentulotuessa ja kaikissa muissakin ON lukuisia piirteitä jotka nimenomaisesti ESTÄÄ työskentelyn.

Systeemin oikein toimiessaan kuuluisi toimia jokseenkin portaattomasti niin että tulojen noustessa tuet vähenee. Mutta nykysysteemi siis aiheuttaa kaikenlaisia pullonkauloja yms. eli jos tulosi nousevat, niin sinua aletaan rankaisemaan huomattavasti enemmän, ja tämähän siis tunnetusti aiheuttaa ripeästi kannustinloukkuja ja muuta mukavaa.

Eli tuet tarkempaan tutkiskeluun se on ihan hyvä vaan niissä on paljon vikoja ja puutteita.

Joo laskin eilen pettymykseksi että jos menen osa-aikatöihin ja tienaan esim. 1200€ brutto niin käteen jäisi vain 150€ enemmän kun nyt työttömänä. Aika paljon työtä saisi kuitenkin tehdä tuon 150€ lisäyksen vuoksi. Selvää voittoa nykytilanteeseen alkaa tulla vasta 2500€ brutolla.

Ihan normi settiä.

Eli nää tukisysteemit tavallaan jättää huomiotta kaiken sen, missä joudut itse kuitenkin panostamaan myös rahaa siihen että teet jotain, töitä tai muuta vastaavaa, jolla sitä palkkaa ja tuottoa saadaan aikaan.

Ja eihän se semmonen tietenkään onnistu jos saat vaikkapa 100 euron bruttotulosta 80 euroa nettoa, ja sitten samainen 80 euroa vähennetään tuista, mutta jätetään kokonaan huomiotta että sulla meni itselläsi lisäksi vielä 10 euroa johonkin kuluihin (matkakulut vaikkapa) jotka em. 100 euron bruttotulon hankkimiseksi meni.

Näin päästään helposti tilanteeseen jossa työn tekeminen maksoi sinulle 10 euroa enemmän kuin se että olisit ollut tekemättä mitään.

Ja lisää tähän vielä kaikki riskit mahdollisesta henkilövahingosta työmatkalla tai työssä yms yms yms.

Ilman muuta noi tukisysteemit pitää perata auki, se logiikka on sinällään ihan oikea että tukien pitää asteittain poistua tulojen noustessa, mutta nykysysteemeissä on tosiaan em. kaltaisia pullonkauloja jotka ainoastaan lisää työttömyyttä.