Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka pelkäätte hämähäkkejä

Hämähäkkikammoinen
21.03.2018 |

Miten toimitte, jos taloon tulee sisälle hämähäkki? Miten siitä pääsee eroon ilman, että koskee siihen? Antakaa neuvoja kesän varalle :D

Kommentit (226)

Vierailija
161/226 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siedätysterapia on todella tehokasta. Noin 70% asiakkaista lähtee hämähäkkikammo kokonaan ja yli 90% kammo pienenee.

Itse olen käynyt siedätysterapian. Se kesti vain 5 istuntoa ja lievensi kammoa paljon. Pelkään edelleen hämähäkkejä, mutta se ei rajoita elämää enää. Haluaisin jatkaa joskus vielä terapiaa niin että pääsisin täysin eroon kammosta.

Siedätysterapia on todella vaikeaa. Kuten nimikin kertoo, tarkoituksena on viettää hämhäkkien kanssa niin paljon aikaa että pelko katoaa. Mutta se kaikki tehdään hallitusti ja niin että saat itse koko ajan päättää kuinka pitkälle uskallat mennä.

Yhden tunnin istunnon aikana meinasin ensin saada paniikkikohtauksen terapeutin tuotua ison hämähäkin huoneeseen ja jo istunnon lopulla annoin kyseisen hämähäkin kävellä rauhassa käsivarrellani.

Terapiassa siirrytään askel kerrallaan eteenpäin eli ei tarvi pelätä että heti tungetaan tarantella syliin. Ensin otetaan pieni hämähäkki ja ensin se on suljetussa purkissa, sitten kokeillaan avata purkki, sitten kokeillaan koskea hämähäkkiä, sitten vasta ottaa hämähäkki käteen jne.

Suosittelen!

Mitä kautta hakeuduit tällaiseen?

Menin yliopistolle psykologiopiskelijan asiakkaaksi. Oli todella halpaa, koska hän oli opiskelija, mutta tämä ei tapahtunut Suomessa, joten en ole varma onko Suomessa samanlaista toimintaa.

Suomesta löytyy monia yksityisiä terapeutteja, jotka tarjoavat siedätysterapiaa, mutta se on tietysti kallista. Siedätysterapiaa tosin käydään yleensä 5-10 istuntoa eli halvemmaksi tulee kuin pitkäaikainen terapia.

Vierailija
162/226 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siedätysterapia on todella tehokasta. Noin 70% asiakkaista lähtee hämähäkkikammo kokonaan ja yli 90% kammo pienenee.

Itse olen käynyt siedätysterapian. Se kesti vain 5 istuntoa ja lievensi kammoa paljon. Pelkään edelleen hämähäkkejä, mutta se ei rajoita elämää enää. Haluaisin jatkaa joskus vielä terapiaa niin että pääsisin täysin eroon kammosta.

Siedätysterapia on todella vaikeaa. Kuten nimikin kertoo, tarkoituksena on viettää hämhäkkien kanssa niin paljon aikaa että pelko katoaa. Mutta se kaikki tehdään hallitusti ja niin että saat itse koko ajan päättää kuinka pitkälle uskallat mennä.

Yhden tunnin istunnon aikana meinasin ensin saada paniikkikohtauksen terapeutin tuotua ison hämähäkin huoneeseen ja jo istunnon lopulla annoin kyseisen hämähäkin kävellä rauhassa käsivarrellani.

Terapiassa siirrytään askel kerrallaan eteenpäin eli ei tarvi pelätä että heti tungetaan tarantella syliin. Ensin otetaan pieni hämähäkki ja ensin se on suljetussa purkissa, sitten kokeillaan avata purkki, sitten kokeillaan koskea hämähäkkiä, sitten vasta ottaa hämähäkki käteen jne.

Suosittelen!

Pakko kysyä: oliko sen terapeutin tuoma iso hämähäkki tarantella? :D tai sen kokoinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/226 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen!

Mitä kautta hakeuduit tällaiseen?

Menin yliopistolle psykologiopiskelijan asiakkaaksi. Oli todella halpaa, koska hän oli opiskelija, mutta tämä ei tapahtunut Suomessa, joten en ole varma onko Suomessa samanlaista toimintaa.

Suomesta löytyy monia yksityisiä terapeutteja, jotka tarjoavat siedätysterapiaa, mutta se on tietysti kallista. Siedätysterapiaa tosin käydään yleensä 5-10 istuntoa eli halvemmaksi tulee kuin pitkäaikainen terapia.

Hinnasta riippuen voisi kyllä olla sen arvoista elää kesällä rauhassa ja kulkea metsissä (ja käydä huussissa :DD) ilman pelkoa. Mutta mikä se hinta suunnilleen olisi että on tehokasta :/

Vierailija
164/226 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kengällä littanaksi ja jämät imuriin. Mua ällöttää nykyään imuroida eläviä hämyreitä, nehän voivat alkaa "kummittelemaan" vielä imurin sisuksissakin. Mutta siis joo, ällöä koskea niitä. Yleensä kiljun puolison paikalle, että jos se haluaa että "Matti" tai "Heikki" (kuten hän hämyreitä nimeää) säilyy elossa, niin siivoaa sen alta aikayksikön ulos. Yleensä se toimii, mutta toisinaan olen yksin.

Pystyykö hämis kiipeämään imurista takaisin? Typerä kysymys, mutta en luota niihin :D ne pystyy mihin vain

Lopeta:D

Tuo on sula mahdottomuus ja tiesät sen itsekin.

Vierailija
165/226 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt hämähäkkipelon syytä, ja luulen sen liittyvän osittain hämähäkin jonkinlaiseen vahvaan karismaan. Kun vaikkapa kotona kohtaa hämähäkin, sen läsnäolon aiheuttama tunne ei ole kuin minkä tahansa pikkuötökän vaan verrattavissa suureen eläimeen. Jopa ihmiseen. Tämä on kestämätön asia hämähäkkikammoiselle, he tavallaan näkevät hämähäkin uhkaavana eivötkä pysty suhteuttamaan tilannetta järkevästi.

Minusta hämähäkit ovat ihania ja viisaita. <3

Ei oo pitkäkään kun luin noista fobioista, ja siinäkin tuli esille tuo "karisma". En muista ihan tarkkaan mut siinä jotain että hämähäkillä on ylivoima raajojen määrässä ja kun ihmisellä on 4 raajaa vähemmän, niin ihminen kokee olevansa "häviöllä/alempana". En voi sietää hämiksiä, mut se oli mielenkiintonen juttu lukea.. Ja enkä nyt osannut selittää sitä ihan ehkä samalla tavalla kun siinä tekstissä oli mut ymmärsitte pointin...

Vierailija
166/226 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiljun ja itken :D Jos mahdollista, huudan jonkun muun apuun. Jos ei, käytän yleensä imuria. Sen avulla pystyy olemaan aika kaukana eikä tarvitse koskea tms. Tosin jos tarpeeksi isosta hämähäkistä on kyse, en uskalla tehdä edes tuota. Onneksi vielä koskaan ei ole tullut sellaista tilannetta omassa kodissani, jossa asun siis yksin (kerrostalon 6.kerros, kannattaa asua korkealla!).

Imuri on kätevä varsinkin, kun ne pääsee kävelemään putkea pitkin pihalle...

Vierailija
167/226 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian niitä kusipäit* alkaa taas näkyy...

Vierailija
168/226 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku viisaampi kertoa (en itse uskalla googlettaa niiden kuvien takia...) onko maailmassa hämähäkkejä, jotka ovat suorastaan hengenvaarallisia ihmiselle? Vai onko vain sellaisia, joiden purema tekee kipeää ja turpoaa tai jotain?

Brazilian wandering spiderin myrkky mm. aiheuttaa kivuliaita ja pitkäkestoisia erektioita miehille :*D.

Mutta joo, on niitä myös todella myrkyllisiä. Black widow ei itse asiassa aiheuta kuolemia, vaan erittäin kivuliaita puremia, halvaantumista ja pahoinvointia. Brown widow on kaksi kertaa myrkyllisempi, mutta ei sekään tapa ihmisiä. Australialainen red back (joita siellä asuessani näin valitettavasti usein) on erittäin myrkyllinen, mutta on viimeksi tappanut ihmisen vuonna 1956.

Ehkä maailman myrkyllisimpänä pidetään australialaista funnel web spideria, joka kasvaa voi olla yli 7 cm kokoinen ja tappaa ilman vastamyrkkyä aika helposti. Mutta vastamyrkkyä on tietenkin kaikkialla saatavilla siellä, eli nämäkin kuolemat ovat erittäin harvinaisia nykyään.

Vierailija
169/226 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudotan jonkun ämpärin sen päälle ja varmistan että se ei pääse pois ja kutsun jonkun apuun. Tai sitten jos on PAKKO niin pudotan paperin sen päälle ja litistän sen niin kovaa kun vain voin.

Vierailija
170/226 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, että tomaatit syö hämähäkkejä? Niiden kasvien varsien karvoihin tarttuu hämähäkkejä ja tomaatti imee niistä ravinnon.

Vierailija
171/226 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juomalasi+postikortti ja sitten ovesta pihalle, jos ei halua tappaa. Tai imurointi ja imurin putkeen korkista tms. muotoiltu tulppa, etteivät ne pirulaiset pääse kummittelemaan.

Vierailija
172/226 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te kuvittelette että ne kiipeää imurista pihalle? Onko jollekin joskus käynyt niin?

Itse imuria vuosikausia käyttäneenä en ole koskaan huomannut moista ilmiötä, mutta ehkä mä alan kehitellä vaihtoehtoisia menetelmiä...

Vierailija
173/226 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämähäkkipelosta pääsee sillä irti, että lähestyy niitä. Ottaa käteen ja vähän ajan kuluttua jopa kaulalle, antaa juoksennella siinä monine jalkoineen. Katsoo, mitä tapahtuu; meneekö korvaan, vai minne? Mille se tuntuu, kutittaako se? Näin hämähäkeistä tulee ystäviä ajan oloon.

Vierailija
174/226 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämähäkkipelosta irti pyrkivien kannattaa kokeilla katsoa myös esim. tarantula-videoita youtubesta. Enkä tarkoita mitään kauhujuttuja, vaan monet harrastavat hämiksiä ja kertovat niistä videoillaan ihan asiallisesti!

Monet tuntuvat sanovan, että vaikka aluksi kammottaa, niin vähitellen pelot häipyvät, kun oppii erottamaan faktat fiktiosta, ja näkee ja kuulee konkreettisesti, etteivät isotkaan hämähäkit ole oikeasti kauhean vaarallisia.

Toki jos on niin paha fobia ettei voi vaikka katsoa edes kuvia hämähäkeistä, niin sille on vaikea tehdä mitään. Oma-aloitteisessa siedättämisessä täytyy olla varovainen, ettei saa fobiaansa pahenemaan entisestään.

Vierailija
175/226 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku viisaampi kertoa (en itse uskalla googlettaa niiden kuvien takia...) onko maailmassa hämähäkkejä, jotka ovat suorastaan hengenvaarallisia ihmiselle? Vai onko vain sellaisia, joiden purema tekee kipeää ja turpoaa tai jotain?

Brazilian wandering spiderin myrkky mm. aiheuttaa kivuliaita ja pitkäkestoisia erektioita miehille :*D.

Mutta joo, on niitä myös todella myrkyllisiä. Black widow ei itse asiassa aiheuta kuolemia, vaan erittäin kivuliaita puremia, halvaantumista ja pahoinvointia. Brown widow on kaksi kertaa myrkyllisempi, mutta ei sekään tapa ihmisiä. Australialainen red back (joita siellä asuessani näin valitettavasti usein) on erittäin myrkyllinen, mutta on viimeksi tappanut ihmisen vuonna 1956.

Ehkä maailman myrkyllisimpänä pidetään australialaista funnel web spideria, joka kasvaa voi olla yli 7 cm kokoinen ja tappaa ilman vastamyrkkyä aika helposti. Mutta vastamyrkkyä on tietenkin kaikkialla saatavilla siellä, eli nämäkin kuolemat ovat erittäin harvinaisia nykyään.

Joo, Australia ei ole mun paikka matkustaa :') tunnistaako noi kammotukset siellä helposti? Jos sinne matkustaa, pitääkö perehtyä johonkin esitteeseen jossa tuntomerkit kerrotaan että osaa varoa? Ahdistaa...

Vierailija
176/226 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämiskammoton foobikko kirjoitti:

Hämähäkkipelosta irti pyrkivien kannattaa kokeilla katsoa myös esim. tarantula-videoita youtubesta. Enkä tarkoita mitään kauhujuttuja, vaan monet harrastavat hämiksiä ja kertovat niistä videoillaan ihan asiallisesti!

Monet tuntuvat sanovan, että vaikka aluksi kammottaa, niin vähitellen pelot häipyvät, kun oppii erottamaan faktat fiktiosta, ja näkee ja kuulee konkreettisesti, etteivät isotkaan hämähäkit ole oikeasti kauhean vaarallisia.

Toki jos on niin paha fobia ettei voi vaikka katsoa edes kuvia hämähäkeistä, niin sille on vaikea tehdä mitään. Oma-aloitteisessa siedättämisessä täytyy olla varovainen, ettei saa fobiaansa pahenemaan entisestään.

Mulla fobia on niin paha että en tarantellavideoita kyllä pysty katsomaan. En tiedä mitä tässä pitäis tehdä. Tuleva kesä ahdistaa jo nyt.

-ap

Vierailija
177/226 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko hämähäkkikammoinen mennä opiskelemaan biologiaa? Haluaisin, mutta estääkö tämä kammo sitä?

Osaako joku sanoa tähän jotakin?

Vierailija
178/226 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vetäisen hämähäkit imuriin ja kun on läpinäkyvä pussiton roskasäiliö, näen miten ne lähtevät heti hakeutumaan putkea kohti ja tulevat ulos kohtapuoliin. Siksi pyöritän imuria vielä sen verran, että ne hajoavat eivätkä pääse enää ulos.

En voisi ikinä matkustaa Kaakkois-Aasiaan, Etelä-Amerikkaan enkä Australiaan.

Vierailija
179/226 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vetäisen hämähäkit imuriin ja kun on läpinäkyvä pussiton roskasäiliö, näen miten ne lähtevät heti hakeutumaan putkea kohti ja tulevat ulos kohtapuoliin. Siksi pyöritän imuria vielä sen verran, että ne hajoavat eivätkä pääse enää ulos.

HYI D: NE SIIS TULEVAT TAKAISIN

Vierailija
180/226 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HYI D: NE SIIS TULEVAT TAKAISIN

Arvasin, viekkaita nuo pirulaiset. Sen takia ensin liiskaan ja sitten imuroin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän