Te, jotka pelkäätte hämähäkkejä
Miten toimitte, jos taloon tulee sisälle hämähäkki? Miten siitä pääsee eroon ilman, että koskee siihen? Antakaa neuvoja kesän varalle :D
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku viisaampi kertoa (en itse uskalla googlettaa niiden kuvien takia...) onko maailmassa hämähäkkejä, jotka ovat suorastaan hengenvaarallisia ihmiselle? Vai onko vain sellaisia, joiden purema tekee kipeää ja turpoaa tai jotain?
Brazilian wandering spiderin myrkky mm. aiheuttaa kivuliaita ja pitkäkestoisia erektioita miehille :*D.
Mutta joo, on niitä myös todella myrkyllisiä. Black widow ei itse asiassa aiheuta kuolemia, vaan erittäin kivuliaita puremia, halvaantumista ja pahoinvointia. Brown widow on kaksi kertaa myrkyllisempi, mutta ei sekään tapa ihmisiä. Australialainen red back (joita siellä asuessani näin valitettavasti usein) on erittäin myrkyllinen, mutta on viimeksi tappanut ihmisen vuonna 1956.
Ehkä maailman myrkyllisimpänä pidetään australialaista funnel web spideria, joka kasvaa voi olla yli 7 cm kokoinen ja tappaa ilman vastamyrkkyä aika helposti. Mutta vastamyrkkyä on tietenkin kaikkialla saatavilla siellä, eli nämäkin kuolemat ovat erittäin harvinaisia nykyään.
Joo, Australia ei ole mun paikka matkustaa :') tunnistaako noi kammotukset siellä helposti? Jos sinne matkustaa, pitääkö perehtyä johonkin esitteeseen jossa tuntomerkit kerrotaan että osaa varoa? Ahdistaa...
No kyllä red backin esimerkiksi tunnistaa helposti, musta pieni ötökkä jolla punainen täplä selässä. Kengät pitää aina kääntää ylösalaisin ja kopistella ennen jalkaan laittoa, koska tykkäävät piileskellä niissä. Samoin tuolin istuinosan alla. Yhtään läheltä piti-tilanetta ei mulla kuitenkaan ollut.
Kohtelin kaikkia hämähäkkejä potentiaalisesti vaarallisina, mutta esimerkiksi nuo funnel webit lähinnä ovat luonnossa kaivamissaan kuopissa. En todellakaan joka päivä löytänyt asunnostani jotain - mutta toisaalta sen parin vuoden aikana häädin ulos rotan, hiiren, 30cm liskon, ja muutaman torakan :D. Gekkojen annoin hengailla vessassa koska ne söivät noita muita pörriäisiä ja olivat ihan ylisöpöjä :).
Hassua ajatella että siellä pitää käännellä kenkiä ympäri kun Suomessa voi vaan laittaa jalkaan ja mennä istumaan mihin tahansa puskaan :DD ainoa myrkyllinen otus on kyy, ja talvella ei sitäkään näy
Pahin siellä kohtaamani elukka oli itse asiassa muurahainen. Olin puistossa kavereiden kanssa kun yhtäkkiä pikkurilliäni pitkin alkoi kiivetä ylöspäin semmoinen polttava hermokipu. Nousi vaan ylemmäs ja ylemmäs ja olin jo ihan kauhuissani että kuolen tms. Kaverit vaan nauroi että aijjaa green ant taisi puraista sua. Seuraava vuorokausi meni hirveissä tuskissa ja kipu säteili olkapäähän asti. Kiitos tästä, Australia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku viisaampi kertoa (en itse uskalla googlettaa niiden kuvien takia...) onko maailmassa hämähäkkejä, jotka ovat suorastaan hengenvaarallisia ihmiselle? Vai onko vain sellaisia, joiden purema tekee kipeää ja turpoaa tai jotain?
Brazilian wandering spiderin myrkky mm. aiheuttaa kivuliaita ja pitkäkestoisia erektioita miehille :*D.
Mutta joo, on niitä myös todella myrkyllisiä. Black widow ei itse asiassa aiheuta kuolemia, vaan erittäin kivuliaita puremia, halvaantumista ja pahoinvointia. Brown widow on kaksi kertaa myrkyllisempi, mutta ei sekään tapa ihmisiä. Australialainen red back (joita siellä asuessani näin valitettavasti usein) on erittäin myrkyllinen, mutta on viimeksi tappanut ihmisen vuonna 1956.
Ehkä maailman myrkyllisimpänä pidetään australialaista funnel web spideria, joka kasvaa voi olla yli 7 cm kokoinen ja tappaa ilman vastamyrkkyä aika helposti. Mutta vastamyrkkyä on tietenkin kaikkialla saatavilla siellä, eli nämäkin kuolemat ovat erittäin harvinaisia nykyään.
Joo, Australia ei ole mun paikka matkustaa :') tunnistaako noi kammotukset siellä helposti? Jos sinne matkustaa, pitääkö perehtyä johonkin esitteeseen jossa tuntomerkit kerrotaan että osaa varoa? Ahdistaa...
No kyllä red backin esimerkiksi tunnistaa helposti, musta pieni ötökkä jolla punainen täplä selässä. Kengät pitää aina kääntää ylösalaisin ja kopistella ennen jalkaan laittoa, koska tykkäävät piileskellä niissä. Samoin tuolin istuinosan alla. Yhtään läheltä piti-tilanetta ei mulla kuitenkaan ollut.
Kohtelin kaikkia hämähäkkejä potentiaalisesti vaarallisina, mutta esimerkiksi nuo funnel webit lähinnä ovat luonnossa kaivamissaan kuopissa. En todellakaan joka päivä löytänyt asunnostani jotain - mutta toisaalta sen parin vuoden aikana häädin ulos rotan, hiiren, 30cm liskon, ja muutaman torakan :D. Gekkojen annoin hengailla vessassa koska ne söivät noita muita pörriäisiä ja olivat ihan ylisöpöjä :).
:DDD miten se lisko oli sisälle päässyt? 30 cm möhkäle.
Kai ihan vaan ovesta, terassinpuoleinen ovi kun oli joskus auki. Sängyn alta kuului outoa kolinaa ja kun tosiaan mitään lemmikkejä ei ole niin kauhuissani hain mopin, avasin ulko-oven valmiiksi, ja sitten päiväpeittoa nostamaan. Liskoparka pelkäsi mua varmasti enemmän kuin mä sitä :). Juoksi kuitenkin nätisti ovesta ulos. Kivempi vieras se oli kuin ne rotat... yök.
:D ihana! Oliko siellä millasia perhosia? Mieluummin kohtaisin niitä jos sinne matkustan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua ajatella että siellä pitää käännellä kenkiä ympäri kun Suomessa voi vaan laittaa jalkaan ja mennä istumaan mihin tahansa puskaan :DD ainoa myrkyllinen otus on kyy, ja talvella ei sitäkään näy
Pahin siellä kohtaamani elukka oli itse asiassa muurahainen. Olin puistossa kavereiden kanssa kun yhtäkkiä pikkurilliäni pitkin alkoi kiivetä ylöspäin semmoinen polttava hermokipu. Nousi vaan ylemmäs ja ylemmäs ja olin jo ihan kauhuissani että kuolen tms. Kaverit vaan nauroi että aijjaa green ant taisi puraista sua. Seuraava vuorokausi meni hirveissä tuskissa ja kipu säteili olkapäähän asti. Kiitos tästä, Australia!
:D apua... Miten paikalliset voi elää siellä noiden kaikkien öttiäisten kanssa
Hämähäkit ovat kiehtovia ja hienoja otuksia. Vähän kuin kissat. Tekevät taidokkaita verkkoja ja saaliin käsittely hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Hämähäkit ovat kiehtovia ja hienoja otuksia. Vähän kuin kissat. Tekevät taidokkaita verkkoja ja saaliin käsittely hienoa.
Ok
Pelkäättekö hämiskammoiset muita ötököitä? Miten joku torakka, aiheuttaisko mitään tuntemuksia? Kysyn, kun minusta ne on pahinta mitä tiedän. Pienetkin. Pelkään myös, että ne alkavat lentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googletin funnel web spiderin. Ei reaktiota, vaikken missään nimessä haluaisi törmätä moiseen. Googletin sanan torakka. Hyi h*lvetti. Puistatus.
Vierailija kirjoitti:
Kerran heitin hämähäkin vessanpönttöön. katselin kuinka se räpiköi yrittäen päästä pinnalle mutta vajosi alas hukkuen. kuoli siihen. Mun kävi hämähäkkiä sääliksi vaikka inhoan ja pelkään niitä yli kaiken.
Läimäsin Balilla torakkaa varvastossulla ja vedin vessasta alas. Aamulla vessaan mennessä huomasin kuolleen torakan vessan lattialla... Ewwwwww.
Vierailija kirjoitti:
Pelkäättekö hämiskammoiset muita ötököitä? Miten joku torakka, aiheuttaisko mitään tuntemuksia? Kysyn, kun minusta ne on pahinta mitä tiedän. Pienetkin. Pelkään myös, että ne alkavat lentää.
Pelkään vain hämähäkkejä ja vaaksiaisia. Varmaan hätkähtäisin, jos joku jättimäinen torakka (sellainen mitä Suomesta ei löydy) tulisi vastaan, mutta muuten ei aiheuta tuntemuksia. Monet ötökät ovat epämiellyttäviä jos ovat sisällä, mutta en silti pelkää niitä.
Kyllä minä en edes ehdi ajatella, että elävänä saisin sen hämyn ulos, kun olen jo kiljaissut ja liiskannut se läntiksi tapettiin tai mattoon. Hy saakeli!
Aikaisemmin minulla oli öttiäisten varalta muovinen kannellinen karkkirasia varalta. Noin vuosi sitten menin yöllä kylppäriin ja onneksi sillä kertaa sytytin valot, vaikka en niin aina tee. Pöntöllä istuessani havahduin katsomaan, mitä oli vastapäisen pyykkikorin päällä - kohtalaisen kokoinen hämähäkki. Tunnistin lajin heti kuvista, vaikka se oli vain noin nelisenttinen. Varastohämähäkki. Kiiruhdin noutamaan muovirasian ja onneksi hämähäkki säikähti minua enemmän, koska se oli edelleen paikoillaan ja sain sen helposti rasiaan. Kumma kyllä en edes kiljahtanut. Jos se olisi ollut suuri koiras eli yhdeksän sentin mittainen, koko talo olisi herännyt.
Pidin hämyriä pari päivää rasiassa ja siedätin itseäni ennen kuin vapautin sen ulos. Kumma kyllä se ei tehnyt rasiaan seittiä eikä liikkunut nopeasti eikä vaikuttanut myöskään yhtään hyökkäävältä, kuten olisin kuvitellut niin isosta ja eksoottisesta hämähäkistä. Ilmeisesti se on lajina aika hidas ja vaanii saalistaan.
Viime vuoden lopulla kun menin kylppäriin yöllä ehdin nähdä lattialla vilauksen liikkeestä ja tunnistin sen samantien uudeksi varastohämähäkiksi. Tällä kertaa aavistuksen edellistä suurempi. En ehtinyt saada sitä rasiaan, koska se pakeni vauhdilla luultavasti pesukoneen alle. Siedätys oli toiminut ja pysyin melko tyynenä havainnosta huolimatta. Tosin en ole pyyhkinyt pölyjä kylppärin nurkasta pariin viikkoon, kun toivon pölyisyyden karkottavan hämyrin pois asunnostani.
Ootteks ihan. Omat neuroosit saa tappamaan tärkeitä öttiäisiä.
Yllätyin että totuin pienehköön varastohämähäkkiin, koska taaperona sain pahan hämähäkkitrauman. Sain lapsille tyypillisen juoksenteluinnostuksen syksyisessä sienimetsässä, joka oli täynnä puiden väleissä olevia ristihämähäkkien verkkoja. Sen ikäinen lapsi ei vielä tajua, mitä hämähäkinverkot ovat. Joten juoksin niiden läpi, ja niitä oli paljon. Muistan kuinka minulta puhdistettiin verkkoja pois kasvoista ja hiuksista. Tajusin vasta aikuisena, että kyse oli nimenomaan ristihämähäkkien verkoista, ja ristihämähäkit tunnetusti usein istuvan verkkonsa keskellä. Joten juostessa verkkojen läpi sain päälleni myös isoja ristihämähäkkejä. Mukana olleet aikuiset eivät tajunneet, mitä tapahtui, koska hämähäkit olivat ehtineet juosta iholtani karkuun ennen kuin aikuiset löntystivät perästä luokseni. He luulivat minun vain sotkeneen itseni seitteihin. Edelleen saatan kiljaista, jos huomaan ison ja vikkelän hämähäkin yllättäen lähellä itseäni.
Edellä taisi olla puhetta inhottavimmista ötököistä. Googlatkaa merilukki ja olkaa onnellisia, että niitä elää vain merissä.
Elekää hyvät ihmiset tappoko hämähäkkijä ,kun se on tarveen asunnon merkki missä ne viihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Kiljun ja itken :D Jos mahdollista, huudan jonkun muun apuun. Jos ei, käytän yleensä imuria. Sen avulla pystyy olemaan aika kaukana eikä tarvitse koskea tms. Tosin jos tarpeeksi isosta hämähäkistä on kyse, en uskalla tehdä edes tuota. Onneksi vielä koskaan ei ole tullut sellaista tilannetta omassa kodissani, jossa asun siis yksin (kerrostalon 6.kerros, kannattaa asua korkealla!).
Kun asuimme 8. kerroksessa (Stadissa), olohuoneen ikkunan ulkopuolella oli melkoinen ristihämähäkkipopulaatio. Bongasin yhden jättiyksilön keittiöstämme, jonka siirsin parvekkeelle. Se asettui taloksi. Hämähäkit osaavat kiivetä seinää pitkin.
Vierailija kirjoitti:
Kuljetan juomalasilla ja paperilla ulos.
Ei siihen tarvita edes sitä paperia. Lasia eteen vaan ja sinnehän ne köpöttelee, eikä ne sieltä lasin pohjalta mihinkään nouse.
Mun kämpässä on asustellut hämppiyhdyskunta jo vuosikaudet ja niitä jatkuvasti ulos roudailen, vaikkei ne mua suuremmin haittaakaan.
https://oddanimals.com/sea-spider/
Kauniita unia ja merilukin kuvia.
Hämähäkkejä inhottavampaa on niiden tappaminen. Joskus erehdyin tappamaan lukin kun en saanut sitä kuljetettua ulos, ja hyi olkoon kuinka pitkään sitä piti jauhaa lattiaa vasten ennen kuin se kuoli. Se oli viimeinen kerta, kun tapoin hämähäkkieläimen. Joten toivon niiden vain pysyvän ulkona asunnostani.
Kai ihan vaan ovesta, terassinpuoleinen ovi kun oli joskus auki. Sängyn alta kuului outoa kolinaa ja kun tosiaan mitään lemmikkejä ei ole niin kauhuissani hain mopin, avasin ulko-oven valmiiksi, ja sitten päiväpeittoa nostamaan. Liskoparka pelkäsi mua varmasti enemmän kuin mä sitä :). Juoksi kuitenkin nätisti ovesta ulos. Kivempi vieras se oli kuin ne rotat... yök.