Te, jotka pelkäätte hämähäkkejä
Miten toimitte, jos taloon tulee sisälle hämähäkki? Miten siitä pääsee eroon ilman, että koskee siihen? Antakaa neuvoja kesän varalle :D
Kommentit (226)
Kerran heitin hämähäkin vessanpönttöön. katselin kuinka se räpiköi yrittäen päästä pinnalle mutta vajosi alas hukkuen. kuoli siihen. Mun kävi hämähäkkiä sääliksi vaikka inhoan ja pelkään niitä yli kaiken.
Laitat lasin päälle. Paperia lasin alle ja vapautat takaisin luontoon.
Imuri on rääkkäystä. Edes hämähäkit ei ansaitse sitä.
Siinä pieni raukka putkessa imussa pölyjen ja roskien keskelle. Ehkä jää henkiin ja kituu.
Vierailija kirjoitti:
Hämähäkkipelosta pääsee sillä irti, että lähestyy niitä. Ottaa käteen ja vähän ajan kuluttua jopa kaulalle, antaa juoksennella siinä monine jalkoineen. Katsoo, mitä tapahtuu; meneekö korvaan, vai minne? Mille se tuntuu, kutittaako se? Näin hämähäkeistä tulee ystäviä ajan oloon.
Kokeilin. Meni sateiseen metsään ja yks kaks niitä oli pitkin poikin mua. Niitä oli kymmeniä. Jäivät hiuksiin kiinni ja yhden sain viimeisellä hetkellä jalasta kiinni, kun yritti korvaan.
Trauma jäi. Pelon lisäksi.
Juuri luin jostain tutkimuksesta, jossa vauvoille oli näytetty kuvia eri eläimistä. Hämähäkin kuvan kohdalla vauvojen pupillit laajenivat pelosta toisin kuin esim. kalan kuvan kohdalla. Eli pelkoreaktio saattaa olla ainakin osittain ihan biologinen. Viidakoissa asuvat esi-isämme ovat joutuneet oikeasti pelkäämään hämiksiä ja se pelko on tarttunut seuraaviin ja taas seuraaviin sukupolviin. Tätä ei helpota se, että kulttuuri pitää yllä näitä pelkoja, mm. saduissa hämähäkit esitetään usein pahoina otuksina, jotka ovat "pimeyden voimien" puolella.
Joku sanoi että hämyissä häiritsee niiden vaaniminen ja se on kyllä totta! Muurahaiset, ampiaiset, jopa torakat ja monet muut öttiäiset puuhastelee ja pörrää ja TEKEE koko ajan jotain, niiden agenda on ikään kuin selvillä. Hämähäkit on vaan paikallaan ja näyttää siltä, että ne jatkuvasti juonittelee jotain pahaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku viisaampi kertoa (en itse uskalla googlettaa niiden kuvien takia...) onko maailmassa hämähäkkejä, jotka ovat suorastaan hengenvaarallisia ihmiselle? Vai onko vain sellaisia, joiden purema tekee kipeää ja turpoaa tai jotain?
Brazilian wandering spiderin myrkky mm. aiheuttaa kivuliaita ja pitkäkestoisia erektioita miehille :*D.
Mutta joo, on niitä myös todella myrkyllisiä. Black widow ei itse asiassa aiheuta kuolemia, vaan erittäin kivuliaita puremia, halvaantumista ja pahoinvointia. Brown widow on kaksi kertaa myrkyllisempi, mutta ei sekään tapa ihmisiä. Australialainen red back (joita siellä asuessani näin valitettavasti usein) on erittäin myrkyllinen, mutta on viimeksi tappanut ihmisen vuonna 1956.
Ehkä maailman myrkyllisimpänä pidetään australialaista funnel web spideria, joka kasvaa voi olla yli 7 cm kokoinen ja tappaa ilman vastamyrkkyä aika helposti. Mutta vastamyrkkyä on tietenkin kaikkialla saatavilla siellä, eli nämäkin kuolemat ovat erittäin harvinaisia nykyään.
Joo, Australia ei ole mun paikka matkustaa :') tunnistaako noi kammotukset siellä helposti? Jos sinne matkustaa, pitääkö perehtyä johonkin esitteeseen jossa tuntomerkit kerrotaan että osaa varoa? Ahdistaa...
No kyllä red backin esimerkiksi tunnistaa helposti, musta pieni ötökkä jolla punainen täplä selässä. Kengät pitää aina kääntää ylösalaisin ja kopistella ennen jalkaan laittoa, koska tykkäävät piileskellä niissä. Samoin tuolin istuinosan alla. Yhtään läheltä piti-tilanetta ei mulla kuitenkaan ollut.
Kohtelin kaikkia hämähäkkejä potentiaalisesti vaarallisina, mutta esimerkiksi nuo funnel webit lähinnä ovat luonnossa kaivamissaan kuopissa. En todellakaan joka päivä löytänyt asunnostani jotain - mutta toisaalta sen parin vuoden aikana häädin ulos rotan, hiiren, 30cm liskon, ja muutaman torakan :D. Gekkojen annoin hengailla vessassa koska ne söivät noita muita pörriäisiä ja olivat ihan ylisöpöjä :).
Avaan oven ja rukoilen, että ymmärtäisi luikkia ulos siitä.
Pidän niiden kanssa aina palaveria ja lässytän niille, että eikö olisi kiva mennä ulos, kun siellä on niin nätti ilmakin..
Ei niitä saa tappaa! Miksi teette pahaa niille pienille viattomille luontokappaleille? Kauhean brutaalia ja julmaa...
Vierailija kirjoitti:
Juuri luin jostain tutkimuksesta, jossa vauvoille oli näytetty kuvia eri eläimistä. Hämähäkin kuvan kohdalla vauvojen pupillit laajenivat pelosta toisin kuin esim. kalan kuvan kohdalla. Eli pelkoreaktio saattaa olla ainakin osittain ihan biologinen. Viidakoissa asuvat esi-isämme ovat joutuneet oikeasti pelkäämään hämiksiä ja se pelko on tarttunut seuraaviin ja taas seuraaviin sukupolviin. Tätä ei helpota se, että kulttuuri pitää yllä näitä pelkoja, mm. saduissa hämähäkit esitetään usein pahoina otuksina, jotka ovat "pimeyden voimien" puolella.
Olen jotain tällaista myös itse lukenut jostain. ja että tyttövauvat reagoivat voimakkaammin kuin pojat..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku viisaampi kertoa (en itse uskalla googlettaa niiden kuvien takia...) onko maailmassa hämähäkkejä, jotka ovat suorastaan hengenvaarallisia ihmiselle? Vai onko vain sellaisia, joiden purema tekee kipeää ja turpoaa tai jotain?
Brazilian wandering spiderin myrkky mm. aiheuttaa kivuliaita ja pitkäkestoisia erektioita miehille :*D.
Mutta joo, on niitä myös todella myrkyllisiä. Black widow ei itse asiassa aiheuta kuolemia, vaan erittäin kivuliaita puremia, halvaantumista ja pahoinvointia. Brown widow on kaksi kertaa myrkyllisempi, mutta ei sekään tapa ihmisiä. Australialainen red back (joita siellä asuessani näin valitettavasti usein) on erittäin myrkyllinen, mutta on viimeksi tappanut ihmisen vuonna 1956.
Ehkä maailman myrkyllisimpänä pidetään australialaista funnel web spideria, joka kasvaa voi olla yli 7 cm kokoinen ja tappaa ilman vastamyrkkyä aika helposti. Mutta vastamyrkkyä on tietenkin kaikkialla saatavilla siellä, eli nämäkin kuolemat ovat erittäin harvinaisia nykyään.
Joo, Australia ei ole mun paikka matkustaa :') tunnistaako noi kammotukset siellä helposti? Jos sinne matkustaa, pitääkö perehtyä johonkin esitteeseen jossa tuntomerkit kerrotaan että osaa varoa? Ahdistaa...
No kyllä red backin esimerkiksi tunnistaa helposti, musta pieni ötökkä jolla punainen täplä selässä. Kengät pitää aina kääntää ylösalaisin ja kopistella ennen jalkaan laittoa, koska tykkäävät piileskellä niissä. Samoin tuolin istuinosan alla. Yhtään läheltä piti-tilanetta ei mulla kuitenkaan ollut.
Kohtelin kaikkia hämähäkkejä potentiaalisesti vaarallisina, mutta esimerkiksi nuo funnel webit lähinnä ovat luonnossa kaivamissaan kuopissa. En todellakaan joka päivä löytänyt asunnostani jotain - mutta toisaalta sen parin vuoden aikana häädin ulos rotan, hiiren, 30cm liskon, ja muutaman torakan :D. Gekkojen annoin hengailla vessassa koska ne söivät noita muita pörriäisiä ja olivat ihan ylisöpöjä :).
Hassua ajatella että siellä pitää käännellä kenkiä ympäri kun Suomessa voi vaan laittaa jalkaan ja mennä istumaan mihin tahansa puskaan :DD ainoa myrkyllinen otus on kyy, ja talvella ei sitäkään näy
Vierailija kirjoitti:
Pidän niiden kanssa aina palaveria ja lässytän niille, että eikö olisi kiva mennä ulos, kun siellä on niin nätti ilmakin..
:D toimisipa tämä keino
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä saa tappaa! Miksi teette pahaa niille pienille viattomille luontokappaleille? Kauhean brutaalia ja julmaa...
Ennustajani sanoi että putoan kaivoon jos en tapa hämähäkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:DDD miten se lisko oli sisälle päässyt? 30 cm möhkäle.
Kerran lapsena vahingossa jotenkin potkaisin isoa ja lihavaa hämähäkkiä. Sillä oli ainakin 1000 hämähäkkivauvaa selässä ja ne kaikki vapautui siitä säkistänsä ja juoksivat sääriäni ja reisiäni pitkin. Aivan hirvittävä kokemus. En siis mielelläni niihin koske, en edes millään lehtirullalla tai kepilläkään, ne vauvat kipittäis kyllä niin nopeasti käsivarsille. Mutta jos on laiha ja suhteellisen harmittoman näköinen hämähäkki, niin sitten saatan laittaa lasipurkin päälle kuvuksi ja joku muu saa sen siirtää. En tahdo niitä tappaakaan, niistä on kuitenkin hyötyä muuten.
Joskus keväällä toin polkupyöräni kylppäriin pestäväksi, suihkuttelin aluksi suihkulla ja jostain pyörän raosta kipitti lauma pikkuhämähäkkejä karkuun. :D
Älkää nyt hämähäkkejä tappako. Kahdella kädellä kiinni niin että ovat kahden käden sisällä litistymättä. Sitten vaan ulos. Suomalaiset hämähäkit ovat hienoja, hyödyllisiä ja ihmiselle harmittomia otuksia.
Jennaaa kirjoitti:
Älkää nyt hämähäkkejä tappako. Kahdella kädellä kiinni niin että ovat kahden käden sisällä litistymättä. Sitten vaan ulos. Suomalaiset hämähäkit ovat hienoja, hyödyllisiä ja ihmiselle harmittomia otuksia.
Onko täällä vieläkin joitakin idiootteja, jotka eivät ymmärrä, että tässä keskustelussa puhutaan FOBIASTA? Ei siitä että "Litistän nyt tämän hämähäkin, koska en jaksa viedä sitä ulos :)". Koska minulla on fobia hämähäkkejä kohtaan, EN PYSTY viemään niitä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Joskus keväällä toin polkupyöräni kylppäriin pestäväksi, suihkuttelin aluksi suihkulla ja jostain pyörän raosta kipitti lauma pikkuhämähäkkejä karkuun. :D
HYI SAA*ANA
Tulevat kyllä.