Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain tietää, että olen 1/8 romani :D

Vierailija
21.03.2018 |

Eli siis ukkini on puoliromani. Ukin isä ja ukin isovanhemmat olivat kiertolaisia ja asettuivat ukin äidin vanhempien kotiin asumaan. Aika mielenkiintoinen tarina. :D En tiedä miksi se on salattu.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa amerikkalaiselta. "Olen 1/45 osaa intiaani" aina naureskelen näille.

Vierailija
62/86 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ole 1/16 romani.

Siniset silmät, tumma paksu, piikkisuora tukka.

Hoikka ja pitkäsäärinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyykö palstalta tapauksia, että äiti tai joku esiäiti on ollut romani, mutta (esi-)isä on ollut valtaväestöä?

Minä 1/16 romani.

Vierailija
64/86 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emmä tuosta ainakaan mitenkään ylpe olisi.

Mä olen ylpeä. Miksi häpeisin esivanhempiani?[/quote

Vaikka siksi että esivanhemmistas hyvin suuri osa on kautta aikain ollut hyvin kyseenalaisessa maineessa, hyvästä syystä.

Ja siksi pitäisi hävetä omia sukujuuriaan koska joku jossain joskus on tehnyt jotain ja siksi heillä on tietty maine? Kyllä mahtaa elämäsi olla hankalaa..

”Joku” ”jossain” =lähes koko ryhmittymä varkaita, epäluotettavia työnvieroksujia.

Ap kertoi, että romanit asuivat talossa työtä vastaan - eli nämä romanit eivät vieroksuneet työtä.

Entisaikaan oli pakko tehdä töitä. Kävivät toki myös kerjuulla talosta taloon. Saattoivat esim. pyytää yösijaa heinälatoon. Oma isäni on kertonut noista vanhoista ajoista. Olivat huonomaineisia jo tuolloin.

Vierailija
65/86 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen sitä, että kun sanotaan että sodissa oli paljon romaneja. Ja että sotilaat saivat sodan jälkeen ilmaisia tontteja, jolle sitten rakennettiin se rintamamiestalo (kaikissa samat piirustukset). Mikseivät rintamalta palanneet romanimiehet rakentaneet tuolloin pysyvää kotia perheelleen kuten muut nuoret miehet tekivät? Kun se olisi ollut helposti mahdollista.

Vierailija
66/86 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyykö se sinun käytöksessäsi jotenkin? Omalla kohdalla se ainakin näkyy laiskuutena, heikkopäisyytenä, mielenterveysongelmina, persoonallisuushäiriönä ja huonossa temperamentissa.

Vierailija
67/86 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa! Suomalaisen tautiperimän taakkaa kantavana olen kateellinen. Sisäsiittoisia me valitettavasti täällä periferiassa olemme, onneksi on osaan sekoittunut vähän vierasta perimää, sillä on tervehdyttävä vaikutus.

Vierailija
68/86 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua miten täällä on ihmisten itsetunto pienestä kiinni. Varmaan välttelevät lidlissä käyntiä tai kierrätetyn tavaran ostamistakin.

Me muut jotka olemme pudonneet sieltä puusta saamme omanarvontuntomme omista ansioista, ei sukukirjasta tai kantalähikaupasta.

Kokeilkaapas tekin joskus tehdä elämällänne jotain!

Vierailija
69/86 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Suomalaisen tautiperimän taakkaa kantavana olen kateellinen. Sisäsiittoisia me valitettavasti täällä periferiassa olemme, onneksi on osaan sekoittunut vähän vierasta perimää, sillä on tervehdyttävä vaikutus.

Ei se ihan noin mene, on paljon tutkimuksia, joissa ilmenee, että kahdesta eri rodusta risteytyneet lapset ovat keskimäärin huomattavasti sairaalloisempia kuin saman rodun sisällä tehdyt. Tässä yheydessä en tarkoita mitään kyläyhteisön kokoisia populaatioita.

Vierailija
70/86 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ihan noin mene, on paljon tutkimuksia, joissa ilmenee, että kahdesta eri rodusta risteytyneet lapset ovat keskimäärin huomattavasti sairaalloisempia kuin saman rodun sisällä tehdyt. Tässä yheydessä en tarkoita mitään kyläyhteisön kokoisia populaatioita.

Olet ymmärtänyt väärin. Ristiveriset ovat aina terveempiä. 

Pienemmässä mittakaavassa pirkanmaalais-eteläkarjalainen pari saa terveempiä lapsia kuin karjalaiset keskenään jne. 

Mitä monipuolisempi perimä, sitä paremmin hyvät geenit saavat piilotettua kaiken resessiivisen schaissen alleen. 

Vierailija
71/86 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhojen valokuvien perusteella olen päätellyt, että äitini isän äiti oli romani, eli 1/16 osa romani. Äidillä oli vielä tumman ruskeat silmät ja tummat hiukset. Itse olen vihreäsilmäinen (ja maantienvärinen).

Ei ole mahdollista että romaninainen olisi sekaantunut valkolaiseen, siinä lähtisi henki. Romanisekoituksia voi tapahtua vain niin että isä on romani ja äiti valkolainen.

Vierailija
72/86 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa amerikkalaiselta. "Olen 1/45 osaa intiaani" aina naureskelen näille.

Mun isoisoisoäiti oli intiaani. Nimeltään Phyllis ja intiaaninimeltään Virkeä Kettu.

Vierailija
73/86 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt väärin. Ristiveriset ovat aina terveempiä. 

Pienemmässä mittakaavassa pirkanmaalais-eteläkarjalainen pari saa terveempiä lapsia kuin karjalaiset keskenään jne. 

Mitä monipuolisempi perimä, sitä paremmin hyvät geenit saavat piilotettua kaiken resessiivisen schaissen alleen. 

Noin sitä aina kaikkialla selitetään, mutta tutkimukset todistavat muuta ihmisrotujen kohdalla. Oman rodun kesken geenien vaihtelevuus on eduksi, mutta muihin rotuihin sekoittuminen taas ei ole. En minä ole tätä asiaa keksinyt. Seuraavaksi kaivan ne tutkimukset esiin jostain, nyt en vaan jaksa.

Vierailija
74/86 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, olet saanut käyttöösi rassmikortin! Onneksi olkoon, enää et ole kuspiä vaan kaikki johtuu edellä mainitusta!

Vierailija
75/86 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Tämä on ollut sellainen kyläjuoru jo sadan vuoden takaa, kun samaan perheeseen (kuulemma riitaisalle pariskunnalle) syntyi useita lapsia ja osa oli aivan erinäköisiä kuin muut. Isoisän kuvasta voi kyllä jotain päätellä, komea mies oli. Mutta olen tiennyt tämän jo kauan, eikä se nyt sinänsä oikein  missään tunnu, kun ei ole mitään yhteyttä siihen kulttuuriin. Mikä sitten on geenien merkitys, no jaa. Ehkä sieltä tulee mieltymys koreisiin vaatteisiin ja vibra lauluäänessäni :DDD

Vierailija
76/86 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama tilanne, eli isovaari oli romani. Äidistä vielä näkee että on romanitaustainen, mutta minusta ja sisaruksista ei.

Ja asiasta ei todellakaan puhuta :D

Vierailija
77/86 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa monet romanit ovat sekoittuneet vahvasti etnisten suomalaisten kanssa, joten vaikka olisit 1/4 romani, niin perimästäsi saattaa silti yli 90 % etnistä suomalaista. Siksi et välttämättä eroa mitenkään valtaväestöstä.

Vierailija
78/86 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama tausta, eli isänäidinisä oli romani. Se oli suuri häpeä isänäidilleni ja yleensä noihin aikoihin joten meidän perheessä se on julkinen salaisuus. Omasta mielestäni varsin mitätön seikka mutta huvittaa kun tämä nimenomainen isänäiti asetti itsensä aina jalustalle leikkien jotain seurapiirirouvaa ja muita parempaa - miten helposti yhdellä sanalla hänen rakentamansa jalusta oli kaadettavissa. 😁 Itse arvostin toisen puolen isovanhempiani enemmän, he olivat aitoja ja empaattisia, lämpimiä ihmisiä.

Tämä ei liity kyllä mitenkään siihen, että hän oli puoliksi romani, vaan siihen että halveksui muita ja salaili samalla omaa taustaansa.

Vierailija
79/86 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Charlie Chaplinin isoäiti oli romani.

Vierailija
80/86 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pappa oli hevosmies, mustat hiukset ja pohjimmiltaan kova tappelemaan puukoin ja pyssyin, myös vankilassa istunut.

Olen tehnyt omat johtopäätökseni.

Vaikka muuten oli kova työmies, jotakin kuumaveristä on veressä.

Länsi Suomessa mellasti aikoinaan kasakat, voi tulla sieltäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan