Lopetetaan jo virpominen
Mihin se edes perustuu? Ostakaa itse lapselle karkit ja pukeutukoon pääsiäispupuksi kotona tms. Ovelta ovelle kiertämisen on loputtava.
Kommentit (64)
Kiitti muistuttamisesta. Pitää siis muistaa ruuvata ovikello pois paikoiltaan.
Miksi opetatte lapsenne kerjäämään? Ei ole raivostuttavampaa kuin klo 9 sunnuntaiaamuna alkava jatkuva ovikellon soittelu. Onneksi taloyhtiössämme on nykyään alaovet lukossa. Joo tiedän, että yksi päivä vuodessa jne, mutta haluaisin sunnuntaiaamuna nukkua pitkään, kiitos.
Sunnuntaikrapulaiset ihmiset voivat sitten olla arvaamattomia tapauksia, kannattaa muistaa.
Siis mitä? Miksi joku ei haluA virpojia ovelleen? Mun vanhemmat kuuluu tähän sakkiin ja se on aina ihmetyttänyt mua.. en ole koskaan saanut hyvää vastausta sille miksei halua virpojia, joten saisko täältä jonkin (fiksun) vastauksen? Mä ehdottomasti menen tyttäreni kanssa virpomaan!
Vain yh-mammat pistää lapsensa virpomaan ilmaista karkkia.
KUN ei edes tiedä, mihin virpominen perustuu, mistä se on lähtöisin jne, niin ei, et saa virpoa.
Pääsiäistäkään ei tarvitse viettää, se kun on kristillinen juhla=)
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Miksi joku ei haluA virpojia ovelleen? Mun vanhemmat kuuluu tähän sakkiin ja se on aina ihmetyttänyt mua.. en ole koskaan saanut hyvää vastausta sille miksei halua virpojia, joten saisko täältä jonkin (fiksun) vastauksen? Mä ehdottomasti menen tyttäreni kanssa virpomaan!
Jos olet liikkeellä pikkunoidaksi pyntätyn pikkuisen kanssa/tarkoituksena on oikeasti toivottaa siunausta virvottavalle (vaikka ateisti olenkin), teillä on nätiksi askarrellut virpomisvitsat ja lapsi aloittaa kysymällä "saako virpoa?" niin toivottavasti satutte mun ovelleni tänä vuonna. Saatan poikkeuksellisesti avata ja voi löytyä parikin kinderiä tämmöiselle ihan oikealle virpojalle.
Viime vuosina ne "virpojat" ovat vaan olleet liikkeellä isompina laumoina, ei ole pahemmin näkynyt pikkunoitia. Oksa johon on teipattu joku yksinäinen höyhen tuupataan heti oven avautuessa mulle syliin ja tokaistaan vaan että "palkka mulle!". Ja käytännössä sitten lapsilauma tahtoisi kaikille erillispalkat tuosta yhdestä ojanpohjan pajusta riivitystä pikkuoksasta. Jos ei ole antanut kaikille palkkaa/ei anna rahaa, on parhaimmillaan haistateltu.
Meilläpäin liikkuu paljon virpojia, mutta liekö sitten aika ajanut sen perinteen ohi mitä vielä omasta lapsuudesta muistaa. Silloin kun vielä avasin virpojille ovea niin uskomatonta kyllä ehkä joku kolmaskymmenes virpoja on sellainen, että oli selvästi nähty edes pikkuisen vaivaa esim. niiden oksien kanssa. Nykyisin virpominen tuntuu olevan pelkkää rahan/karkin keräämistä jossa en halua olla osana eli ei meille virpojia siis, kiitos!
Joo, lopetetaan samalla joulu, juhannus, vappu ja kaikki muutkin perinteet. Eletään pelkkää harmaata arkea. Luovutaan saman tien vapaapäivistäkin. Ei tehdä koskaan mitään arjesta poikkeavaa. Aamulla töihin, töistä kaupan kautta kotiin, sohvalle kaljapullon kanssa, siitä petiin. Kyllä se riittää elämän sisällöksi.
Suklaata ja karkkeja meillä on kaappi täynnä mutta ei virpojille. Sunnuntaina ei olla edes kotona joten rauhassa saavat pimputella ovikelloa.
Vierailija kirjoitti:
Komppi ykköselle. Jos et halua vitsoja (minusta ne ovat kivoja koristeita pääsiäisenä) ja inhoat virpomista, laita vaan oveen lappu: "Ei virpojia meille"
Simppeliä. Ei tarvitse yhtään kerätä vitutusta tai närkästyä. Ja jos joku lukutaidoton tenava erehtyy soittamaan ovikelloa, voit aina ystävällisesti sanoa, että "hei, ennen kuin alat virpoa, niin kerron, että mulla ei ole virpomispalkkaa antaa, kannattaa jatkaa naapuriin".
Minua ei koskaan lakkaa ihmetyttämästä monen suomalaisen suoranainen ihmisviha ja kyvyttömyys sanoa suoraan toiveitaan. Nuo ilmenevät hyvin täällä av-palstalla virpomismarinassa aina pääsiäisen tienoille.
Miksi minun täytyy kertoa, että ei virpojia? Eikö voitaisi palata vanhaan perinteeseen, jonka mukaan käydään vain tutuilla?
En laita lappua oveen, mutta saatan avata oven aika lailla vihaisena ja muistuttaa, että taloyhtiössä on kerjääminen kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Me emme vietä pääsiäistä. Se koko päivän kestävä ovikellon rimputus on rasittavaa, vaikka onkin vain kerran vuodessa.
Idioottimaisinta on se, että mammat lähtee muksujen mukaan virpomaan. Miksi helvetissä? Minä löisin oven saman tien nenän edestä kiinni, jos siellä olisi mamma lasten mukana.
Meillä on ollut virpomieskielto talon miesväelle jo monta vuotta. Sellaista toimintaa en suvaitse kattoni alla.
Vierailija kirjoitti:
Joo, lopetetaan samalla joulu, juhannus, vappu ja kaikki muutkin perinteet. Eletään pelkkää harmaata arkea. Luovutaan saman tien vapaapäivistäkin. Ei tehdä koskaan mitään arjesta poikkeavaa. Aamulla töihin, töistä kaupan kautta kotiin, sohvalle kaljapullon kanssa, siitä petiin. Kyllä se riittää elämän sisällöksi.
Virpomisperinteen mukaan ei mennä muille kuin tutuille! Ja oksat on siunattu kirkossa. Palkka haetaan vasta pääsiäissunnuntaina, sitä ei saa samantien.
Joten mistä perinteestä sinä kirjoititkaan? Rastilan kerjäysperinteestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virpomisperinteen mukaan ei mennä muille kuin tutuille! Ja oksat on siunattu kirkossa. Palkka haetaan vasta pääsiäissunnuntaina, sitä ei saa samantien.
En tiedä, mikä on Rastila.
Meillä päin mennään noidiksi pukeutuneena talosta taloon. Joka paikassa avataan ja annetaan suklaamunia heti virpomisen päätteeksi. Oksia ei kirkossa siunata, teillä päin näytetään olevan erikoisen hurskaita. Meillä oksien koristeluun käytetään aikaa ja vaivaa, ei se ole mikä tahansa risu. Ja opetellaan virpomisloru kunnolla. Miksi sinä kuvittelet, että sinun kotikyläsi perinteen ilmentymä on ainoa oikea tapa koko maassa?
Valot sammuksiin, kaihtimet kiinni ja ovikellon teippaus soimattomaksi. Näin meillä on taattu palmusunnuntain rauha jo vuosia.
Virpominen on jotenkin niin 1980-lukua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mikä on Rastila.
Meillä päin mennään noidiksi pukeutuneena talosta taloon. Joka paikassa avataan ja annetaan suklaamunia heti virpomisen päätteeksi. Oksia ei kirkossa siunata, teillä päin näytetään olevan erikoisen hurskaita. Meillä oksien koristeluun käytetään aikaa ja vaivaa, ei se ole mikä tahansa risu. Ja opetellaan virpomisloru kunnolla. Miksi sinä kuvittelet, että sinun kotikyläsi perinteen ilmentymä on ainoa oikea tapa koko maassa?
Koska virpomisperinne liittyy palmusunnuntaihin ja kirkollisen perinteen mukaan virpominen tehdään siunatuilla oksilla. Sitten on tuo noitaperinne, johon ei edes virpomisoksat kuulu, pelkästään uhkailu sillä, että jos et maksa, niin talon karjaonni on ensi kesänä surkea.
Vierailija kirjoitti:
Idioottimaisinta on se, että mammat lähtee muksujen mukaan virpomaan. Miksi helvetissä? Minä löisin oven saman tien nenän edestä kiinni, jos siellä olisi mamma lasten mukana.
No kuule sillä tavalla ne lapset oppii virpomiskäytännöt ja hyvät tavat: kysytään sopiiko virpoa, lausutaan reippaasti loru ja kaikki antaa vitsan. Valitettavan vähän näitä näkee ja kun ei ole edes nuorimmilla vanhempaa mukana haetaan vitsat mennessä puusta (koristelematta), virvotaan vähän niin päin, maristaan karkista ja valikoidaan pieni ikuisuus.
Summa summarum: nykylasten virpominen on kehnonpuoleista ja ärsyttää hapannaamoja koska laiskoja vanhempia ei kiinnosta tehdä lastensa kanssa ja opettaa tapoja.
P.S. Älkää rankaisko lapsia vanhempiensa hölmöydestä!
Virpominen liittyy ”siunaamiseen” ja trullit ”kiroamiseen”.
Trullit ovat siis paljon coolimpia ja synkempiä, meille ovat siis trullit tervetulleita! :)