Minulla on niin paljon töitä, etten saa aikaan mitään
Töitä on niin paljon, että istun vaan koneella ja tuijotan sitä lasittuneesti (ja nyt tulin vauvalle edes hetkeksi ravistamaan aivoja irti lamaannuksesta). En saa enää mistään kiinni. Olen yrittänyt tehdä listaa, mitä pitäisi akuutisti tehdä ja mitkä voi antaa odottaa, mutta akuuttejakin hommia on lamaannuttavan paljon. Ja varmaan kymmenen ihmistä ainakin odottaa, että pääsisivät omien hommien kanssa eteenpäin.
Pomo sanoo vaan, että priorisoi. Ylityöllistetty hänkin.
Tätä on suomalainen työelämä tänä päivänä.
Kommentit (101)
Tuttu tilanne. Tähän vielä se, että kun on paineita, niin rupeaa keskittymään lillukanvarsiin. Pomoilla tämän huomaa siitä, että kahvinkeittovuorosta tulee tärkeämpi asia kuin tavaran myynnistä.
Itse ryntäilin tekemättömien töiden välillä vuosikausia, kunnes rupesin tekemään ne saapumisjärjestyksessä ja kieltäydyin hetitoimituksista. Tulihan siitä mutinaa, mutta ne loppuivat, kun vaadin ohittelijaa kysymään sähköpostissa kaikilta jonossa olevilta lupaa ohitteluun.
Yksi asia kerrallaan alusta loppuun ja sitten seuraava. Jos et ehdi, pitää palkata lisää henkilökuntaa. Ongelma on siis työnantajan, ei sinun.
Sama tunnelma. Meillä on ollut työkavereita poikkeavan paljon sairaana, eikä sijaisia saa palkata. Hommia ei voi siirtää myöhemmälle, joten ne kaadetaan muille. Sähköpostia en edes avaa, tietojärjestelmän kautta liikkuvia suojattuja henkilökohtaisia viestejä lukematta yli 50, ja ne kaikki ovat tyyppiä "hoidatko tämän, otatko tähän kantaa, teetkö tuon raportin". Viestissä pyydetyn asian hoitoon voi mennä tuntikin, vaikka osa on toki nopeita juttuja.
Saan päivän pakolliset tehtyä niin, että ylitöitä tulee 0,5-2 h päivässä. Ei-niin-kiireelliset jäävät odottamaan parempaa aikaa, jota ei koskaan tule. Valitettavasti asiakkaat kärsivät, tärkeät hyvinvointiin ja toimeentuloon vaikuttavat asiat roikkuvat. Suunnittelin tulevani lauantaina töihin, jotta saan edes osan rästeistä tehtyä. Siitä ei makseta mitään.
Välillä sitä vaan lamaantuu työkuorman ääressä. Tänä aamuna vatsassa tuntuu oudolta, huomasin rukoilevani, että olisi iskenyt mahatauti. Saisi hetken levätä. Mutta ei, täällä sitä taas ollaan (nyt ruokatauolla).
Laulun sanoin: Tervetuloa viidakkoon! Priorisoida pitäisi, mutta kukaan ei halua kuulla olevansa siinä 'ei tärkeät työt' kategoriassa. Työpäivän aikana ei ehdi kuin tökkimään kiireisimpiä hieman eteenpäin. Mihinkään yli 30 min. keskittymistä vaativaan ei löydy aikaa. Yritä tässä nyt opiskella uusia järjestelmiä tai kilpailuttaa palveluita, kun yhtään dokumenttia ei ehdi lukemaan ajatuksella läpi. Huutava pula on tässäkin talossa tekijöistä, mutta osaajia ei saada taloon.
Suosittelen lämpimsti tutustumaan:
www.gtdnordic.fi
Lataa etusivulta ilmainen e-kirja ja käy ne stepit läpi. Saat kokonaiskuvan tilanteestasi ja otteen tekemiseen. Seuraava ilmainen webinaari taitaa olla jo ensi viikolla.
Itse ihmettelin hetken, miten naapurikaupungissa asiat tuntuvat (omalla vastuualueellani) toimivan niin paljon mallikkaammin kuin meillä. Sitten tajusin, että siellä on monta pätevää ihmistä tekemässä asioita, joita minä teen yksin. Epätasaisesti jakautuu työt.
Tilitoimistossa on ainakin tuskaisen kiireistä.
Vierailija kirjoitti:
www.gtdnordic.fi
Lataa etusivulta ilmainen e-kirja ja käy ne stepit läpi. Saat kokonaiskuvan tilanteestasi ja otteen tekemiseen. Seuraava ilmainen webinaari taitaa olla jo ensi viikolla.
Sivullisen kommentti. Olen lukenut aika ajoin paljonkin tuosta aihepiiristä - gtd (getting things done). Uskon, että sillä voi hallita "kaaoksen" henkilökohtaisessa ja perhe-elämässä sekä kohtuullisen kuormituksen työelämässä. Mutta gtd ei ole vastaus esimerkiksi julkisen sektorin työpaikkojen työkuormaan joka johtuu yksinkertaisesti massiivisesta ja alati paisuvasta asiakas- ja tapahtumamäärästä ja henkilöresurssien säästösyisestä vähyydestä. GTD ei tee yhdestäkään pahoinvointivaltiosta taloudellista menestystarinaa.
Itse olen IT-alalla ja jonkin verran hyödynnän GTD-ajattelua. Omat ratkaisut ja menetelmät kuitenkin tärkeintä.
Ylityöllistetty jo vuosia, välillä burnoutilta pelastanut oikea aikainen loma. Esimiestä ei kiinnosta ja sanoo kanssa, että ei näitä työtehtäviä kukaan saa hoidettuun ja lisää uusia rooleja. Hyvä palkka ja työkaverit niin jaksaa, kun jättää osan tekemättä ja on sinut sen kanssaa. Ei esimiehet ehdi seurata nykypäivänä mitä alaiset tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
www.gtdnordic.fi
Lataa etusivulta ilmainen e-kirja ja käy ne stepit läpi. Saat kokonaiskuvan tilanteestasi ja otteen tekemiseen. Seuraava ilmainen webinaari taitaa olla jo ensi viikolla.Sivullisen kommentti. Olen lukenut aika ajoin paljonkin tuosta aihepiiristä - gtd (getting things done). Uskon, että sillä voi hallita "kaaoksen" henkilökohtaisessa ja perhe-elämässä sekä kohtuullisen kuormituksen työelämässä. Mutta gtd ei ole vastaus esimerkiksi julkisen sektorin työpaikkojen työkuormaan joka johtuu yksinkertaisesti massiivisesta ja alati paisuvasta asiakas- ja tapahtumamäärästä ja henkilöresurssien säästösyisestä vähyydestä. GTD ei tee yhdestäkään pahoinvointivaltiosta taloudellista menestystarinaa.
Itse olen IT-alalla ja jonkin verran hyödynnän GTD-ajattelua. Omat ratkaisut ja menetelmät kuitenkin tärkeintä.
On ihan totta, että GTD ei kenenkään töitä vähennä ja tilanne voi tuntua toivottomalta, jos ei ole mitään mahdollisuuksia vaikuttaa omaan työnkuvaansa.
Mutta kuitenkin: GTD auttaa saamaan kokonaiskuvan omasta tilanteesta, omista sitoumuksista ja velvollisuuksista. Sen myötä ymmärtää, mikä on oleellista ja mikä ei, oma tekeminen sujuvoituu, kun ei ole vain kroonisesti kauhuissaan kaaoksen keskellä.
Ja ehkä on myös helpompi perustella ylöspäin, että tarvitaan oikeasti lisää työvoimaa, kun voi konkreettisesti näyttää omaa GTD- järjestelmäänsä hyödyntäen, että töitä on oikeasti ihan liikaa. Jos ei kykene perustelemaan, on vaarana näyttää laiskalta luuserilta.
Vierailija kirjoitti:
Sama tunnelma. Meillä on ollut työkavereita poikkeavan paljon sairaana, eikä sijaisia saa palkata. Hommia ei voi siirtää myöhemmälle, joten ne kaadetaan muille. Sähköpostia en edes avaa, tietojärjestelmän kautta liikkuvia suojattuja henkilökohtaisia viestejä lukematta yli 50, ja ne kaikki ovat tyyppiä "hoidatko tämän, otatko tähän kantaa, teetkö tuon raportin". Viestissä pyydetyn asian hoitoon voi mennä tuntikin, vaikka osa on toki nopeita juttuja.
Saan päivän pakolliset tehtyä niin, että ylitöitä tulee 0,5-2 h päivässä. Ei-niin-kiireelliset jäävät odottamaan parempaa aikaa, jota ei koskaan tule. Valitettavasti asiakkaat kärsivät, tärkeät hyvinvointiin ja toimeentuloon vaikuttavat asiat roikkuvat. Suunnittelin tulevani lauantaina töihin, jotta saan edes osan rästeistä tehtyä. Siitä ei makseta mitään.
Välillä sitä vaan lamaantuu työkuorman ääressä. Tänä aamuna vatsassa tuntuu oudolta, huomasin rukoilevani, että olisi iskenyt mahatauti. Saisi hetken levätä. Mutta ei, täällä sitä taas ollaan (nyt ruokatauolla).
Jos ei ole oma firmasi niin et tee yhtään palkatonta ylityötä!!! Meet kotiin ja olet viikonlopun ihan rauhassa.
Kun tekemistä on niin paljon, että hyydyn ja etenkin jos se käsillä oleva asia on syystä tai toisesta epämiellyttävä ja siksikin hidastaa, teen ensin jonkun kivan ja helpon jutun. Näin tulee tunne, että asiat edistyy ja valmistuu.
Työnantajille pitäisi olla joku rangaistus, jos teettävät ylitöitä yli sallittujen rajojen. Tuntuu työsuojelukin katsovan läpi sormien, kun ihmiset nääntyvät töidensä kanssa. Ja aina kun saa johonkin tehtävään jonkinlaisen rutiinin ja työ alkaa sujua "omalla painollaan", pomot keksivät jonkin uudistuksen ja homma on taas aivan levällään ja aika menee uuden opetteluun.
Vierailija kirjoitti:
Kun tekemistä on niin paljon, että hyydyn ja etenkin jos se käsillä oleva asia on syystä tai toisesta epämiellyttävä ja siksikin hidastaa, teen ensin jonkun kivan ja helpon jutun. Näin tulee tunne, että asiat edistyy ja valmistuu.
Seuraavaa tehtävää valitessaan kannattaa huomioida esim. seuraavat asiat: paljonko on aikaa käytettävissä ja mikä on oma suorityskyky juuri sillä hetkellä. Eli esimerkiksi, jos on käytettävissä 20 minuuttia ennen kokouksen alkua, ehtii hyvin soittaa jonkun pienemmän puhelun tai lähettää sähköpostin, mutta ei kannata aloittaa ison asiakokonaisuuden läpikäymistä.
Kivalla ja helpolla jutulla pääsee kyllä käyntiin (kunhan ei sorru seuraavaan helppoon nakkiin), mutta toisaalta omaa ajatteluaan voi muuttaa siihen suuntaan, että minkä asian hoitamisesta saa suurimman tyydytyksen. Usein tekee juuri niin, että tarttuu peräperää pikkujuttuihin voidakseen vältellä jotain vastahakoista hommaa. Kuitenkin paras "voittajafiilis" syntyy siitä, kun saa jonkun ison/hankalan/vastenmielisen nakin selätettyä.
Ap tässä, olitte näköjään jatkaneet keskustelua.
Sen verran haluan kommentoida, että mikään priorisointi ei sinällään tässä toimi. Omassa työssäni on niin paljon lakisääteisiä velvoitteita ja viranomaisyhteistyötä, että ne on vaan pakko tehdä. Lain määräämässä ajassa. Toinen vaihtoehto on sitten lukea keskustelupalstoilta jne kuinka taaskaan se-ja-se taho ei ole hoitanut lainmukaisia velvoitteitaan. Ja laiskat virkamiehet sitä-sun-tätä.
(en ole varsinaisesti julkisella, mutta teen pääasiassa hommia julkiselle)
Ainoa ratkaisu olisi lisää työvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä, olitte näköjään jatkaneet keskustelua.
Sen verran haluan kommentoida, että mikään priorisointi ei sinällään tässä toimi. Omassa työssäni on niin paljon lakisääteisiä velvoitteita ja viranomaisyhteistyötä, että ne on vaan pakko tehdä. Lain määräämässä ajassa. Toinen vaihtoehto on sitten lukea keskustelupalstoilta jne kuinka taaskaan se-ja-se taho ei ole hoitanut lainmukaisia velvoitteitaan. Ja laiskat virkamiehet sitä-sun-tätä.
(en ole varsinaisesti julkisella, mutta teen pääasiassa hommia julkiselle)
Ainoa ratkaisu olisi lisää työvoimaa.
Priorisointi on todella syvältä, kun sille tielle lähtee, niin silloin tekee koko ajan töitä sen perusteella, että "kuka huutaa kovimpaa". Tarvitset kokonaiskuvan omasta tekemisestäsi, sitoumuksistasi ja velvoitteistasi. Aloita vaikka siitä, että kirjoitat rivi riviltä ylös, mitä kaikkea sulla pyörii päässä ja mitä kaikkea tehtäviisi kuuluu. Sitten lähdet siitä pilkkomaan asioita eteenpäin.
GTD:tä liputan edelleen. Itse olen vielä kohtuu noviisi sen kanssa, mutta hirveästi helpottaa se, kun voi luottaa omaan systeemiinsä ja tietää, ettei asioita lipsahda vahingossa ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
www.gtdnordic.fi
Lataa etusivulta ilmainen e-kirja ja käy ne stepit läpi. Saat kokonaiskuvan tilanteestasi ja otteen tekemiseen. Seuraava ilmainen webinaari taitaa olla jo ensi viikolla.Sivullisen kommentti. Olen lukenut aika ajoin paljonkin tuosta aihepiiristä - gtd (getting things done). Uskon, että sillä voi hallita "kaaoksen" henkilökohtaisessa ja perhe-elämässä sekä kohtuullisen kuormituksen työelämässä. Mutta gtd ei ole vastaus esimerkiksi julkisen sektorin työpaikkojen työkuormaan joka johtuu yksinkertaisesti massiivisesta ja alati paisuvasta asiakas- ja tapahtumamäärästä ja henkilöresurssien säästösyisestä vähyydestä. GTD ei tee yhdestäkään pahoinvointivaltiosta taloudellista menestystarinaa.
On ihan totta, että GTD ei kenenkään töitä vähennä ja tilanne voi tuntua toivottomalta, jos ei ole mitään mahdollisuuksia vaikuttaa omaan työnkuvaansa.
Mutta kuitenkin: GTD auttaa saamaan kokonaiskuvan omasta tilanteesta, omista sitoumuksista ja velvollisuuksista. Sen myötä ymmärtää, mikä on oleellista ja mikä ei, oma tekeminen sujuvoituu, kun ei ole vain kroonisesti kauhuissaan kaaoksen keskellä.
Ja ehkä on myös helpompi perustella ylöspäin, että tarvitaan oikeasti lisää työvoimaa, kun voi konkreettisesti näyttää omaa GTD- järjestelmäänsä hyödyntäen, että töitä on oikeasti ihan liikaa. Jos ei kykene perustelemaan, on vaarana näyttää laiskalta luuserilta.
Hyvä huomautus. Itse asiassa ajattelin jotakin samantapaista osana työntekijän velvollisuuksia. Silloinkin ja etenkin silloin kun työkuorma on ylitsepääsemätön. Koeta muodostaa siitä edes jokin kokonaiskuva ja mikä on sen oletettu trendi. Mutta unohdin sen kommentissani. GTD tai muu mekanistinen malli voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
...Aloita vaikka siitä, että kirjoitat rivi riviltä ylös, mitä kaikkea sulla pyörii päässä ja mitä kaikkea tehtäviisi kuuluu. ...
Tämä uskon ja oikeastaan tiedänkin että on timangi juttu. Mutta, kuten moni muukin hyvä asia, on vielä vaiheessa. Aivodumppi paperille on silti pätevä työkalu ja sen tuntee todellisesti kuinka ajattelu kirkastuu.
sivullinen
Vierailija kirjoitti:
Se ettet saa enää aikaseksi mitään kertoo voimasi ovat vähissä ja loppuunpalaminen on lähellä. Vähän samansuuntaista itselläkin töissä. Ketään ei vaan palkata avuksi.
Silloin pitää osata muuttua ja tehdä työt paremmin. Aikataulutus ja asioiden priorisoiminen on tärkeintä tietenkin, eli pomosi on oikeassa ap.
Aikataulutus ei tarkoita sitä, että tehdään aikataulu josta pidetään kiinni, vaan tehdään aikataulu joka priorisoituu tilanteen mukaan.
Esim. armeijassa jos tulee pommia niskaan, niin ensimmäinen prioriteetti on päästä tulisateesta turvaan. Sen jälkeen vasta mietitään pitääkö tupaan sytyttää tulet.
Sinkkumies
Minä olen äitiyslomalla tuollaisesta työstä. En tiedä miten jaksan koskaan palata takaisin. Aamulla 100 sähköpostia odottamassa, puhelin pirisee taukoamatta, pöytä täynnä papereita, turhia kokouksia ja joka suunnalta joku tarvii homman tehdyksi nyt heti eikä kohta 😩 Meillä työtaakkaa yritettiin purkaa ottamalla halpoja harjottelijoita töihin, mutta pomot ei tuntuneet tajuavan, että meidän muiden tehokas työaika meni sitten niiden harjoittelijoiden perehdyttämiseen ja virheiden korjaamiseen.
Palkka ok ja siihen vielä hyvät työsuhde-edut niin ei ole oikein varaa vaihtaakkaan työpaikkaa joka voisi olla muutenkin vaihto ojasta allikkoon.