Oudoin asia miä olet pelännyt lapsena? (TV-ohjelma, radiojuttu, outo tapahtuma)
Millaiset oudot asiat pelottivat sinua lapsena?
Itse pelkäsin hillittömästi kun joskus 90-luvulla maikkari näytti sinisissä raameissa tulevien ohjelmien mainoksia, ja yksi niistä mainoksista oli "Hermunen Yönälkään". Mielestäni "Hermunen" kuulosti joltain mörön nimeltä ja sillä oli nälkä. Yöllä.
Johtui varmaan siitä etten saanut katsoa yöllä telkkaria koska sieltä tuli "pelottavia ohjelmia" ja tietty jotain Hermusta mainostettiin myöhään koska se oli suunnattu aikuisille. Pienessä lapsen mielessä se oli vähintään Manaaja tai Poltergeist. Ei olisi pitänyt katsella salaa. :D
Kommentit (186)
Ulkohuusseja, oikeastaan kammoan niitä vieläkin. Pikkulapsena mökillä jouduin menemään yksin taskulampun kanssa keskellä yötä hyttysiä ja kaiken maailman ötököitä vilisevään huussiin, itku kurkussa. Traumat jäi!
Olipa kerran ihminen - sarjassa lääkäri varoitti miestä syömästä rasvaista ruokaa, polttamasta tupakkaa tai juomasta alkoholia, koska muuten hänellä on vaarana saada sydänkohtaus.
Seuraavaksi näytettiin kun mies teki näitä kaikkia paheita vuoronperään ja naureskeli samalla: "Ei rasvaista ruokaa... Hahhahhaa! Ei tupakkaa! Hahhahhaa! Ei alkoholia! Hahhahhaa!"
Minusta se mies oli jotenkin pelottava ja se oli tehtykin saman näköiseksi kuin sarjan pahikset.
Autopesulan harjat aiheuttivat mussa suorastaan paniikinomaisen hysterian. Aikuisenakin mulla on tehnyt tiukkaa mennä autopesulaan... :)
Sateenkaari. Yhä tulee pelkoreaktio ja ikäni on 42v
"Kolina-noitaa". Näin joskus lapsena painajaisia noidasta jonka nimi oli Kolina ja hän sanoi tulevansa aina kun minä metelöin. Olin valmiiksi jo hiljainen lapsi mutta pelkäsin aiheuttaa mekkalaa.
Lumiaurat! Muistan vieläkin ne karmeat ekaluokan talviaamut, kun oli pilkkopimeää ja koulumatkalla kuului joko kaukaa tai ihan lähettyviltä auran hurina. Ja ne kirkkaat valot! Meilläpäin aurattiin aina ennen aamu kahdeksaa, juuri koulumatkani aikoihin. Juoksin usein koko matkan lähes henkihieverissä, etten vain joutuisi törmäämään auraan.
Vierailija kirjoitti:
Lumiaurat! Muistan vieläkin ne karmeat ekaluokan talviaamut, kun oli pilkkopimeää ja koulumatkalla kuului joko kaukaa tai ihan lähettyviltä auran hurina. Ja ne kirkkaat valot! Meilläpäin aurattiin aina ennen aamu kahdeksaa, juuri koulumatkani aikoihin. Juoksin usein koko matkan lähes henkihieverissä, etten vain joutuisi törmäämään auraan.
Häh? Aina hypättiin hankeen jos saatais lumet niskaan. Jotkut urpot laittoivat lingon pois päältä kiusatakseen.
Enoni perheen pihassa ollutta rakennusta, jossa oli esim. sauna. Kävin siellä ensimmäisen kerran joskus 5-vuotiaana ja eno kertoi, että siellä saunassa asuu tonttu ja minä luulin jopa nähneeni sen. Sen jälkeen en uskaltanut käydä siellä pitkään aikaan, mutta jossain vaiheessa tajusin että olin jotenkin kummasti siellä melko pimeässä saunassa nähnyt ihan omia vilkkaan mielikuvitukseni takia ja jotenkin luullut nähneeni sen tontun siellä kiukaan luona. Erityisesti pelotti, koska se kiuas oli vanha, iso ja minusta omituisen ja pelottavan näköinen. Minä vielä menin kutsumaan sitä tonttua että se tulisi esiin ja sitten luulin nähneeni, että se kurkisti sieltä kiukaan takaa. Olen myös varma, että näin seuraava yönä tai jonain muuna yönä pian sen jälkeen unta, jossa sieltä kiukaan takaa kurkisti tonttu ja se meni jotenkin sekaisin mielessäni todellisuuden kanssa, niin että luulin nähneeni sen tontun. En kuitenkaan uskaltanut mennä sinne rakennukseen moneen vuoteen ja se huvitti sisaruksia ja serkkuja niin että he kiusasivat menemällä sinne rakennukseen, kutsumalla tonttua ja huutelemalla minulle, että "Varo, nyt se tulee".
Muistan kun kaikki naimisiin menneet naiset sanoivat että häiden jälkeen riisiä oli hiuksissa vielä vaikka kuinka pitkään. Taisin olla muutenkin ahdistunut lapsi mutta tuon jälkeen pelkäsin sitä riisinheittämistä häissä. Vielä teininäkin, vaikka lapsuuden hölmö pelko oli väistynyt, hieman jännitin riisin heittoa serkkuni häissä.
Pelkäsin kyllä todella paljon ja todella outoja juttuja:
ääntä, joka tulee, kun täysinäinen lavuaari tyhjentyy vedestä, V-sarjan liskovauvan synnytystä, siskoni samurai-julistetta...Pelkäsin myös, että vessanpöntöstä nousee kerhokaverini pää ja että eteisen nurkassa asuu Alien. Lista jatkuu loputtomiin. Oonkohan mä sittenkään ihan normaali?
Mummolassa oli seinäkello joka löi kerran kun kello oli puoli ja tasatunnein sen verran mitä kello oli. Se oli alakerran keittiössä mutta kuului selvästi yläkertaan missä nukuttiin. Kahdentoista lyönti oli kaikkein pahin. Hyrrr. Lastenohjelmat olivat pelottavia myös. Varsinkin Romin polttaminen roviolla Matka maailman ympäri-sarjassa ja Peikkotanssi-lastenlaulu aiheutti kylmiä väreitä.
Vierailija kirjoitti:
"Varokaa heikkoja jäitä" oli vähän pelottava (jäi kyllä mieleen, mikä kai oli tarkoituskin) ja se Ylen tietoiskun syyttävä sormi.
Just nämä mainokset. Vielä aikuisenakin pelottaa!
Joku liikennevalistus-pätkä, jossa 80-luvulla kehotettiin käyttämään turvavöitä myös takapenkillä. Siinä kamalan näköiset törmäystestinuket lenteli hidastetusti autosta ulos. Meidän autossa ei silloin ollut takapenkillä turvavöitä. Pelkäsin siellä ( ihan aiheestakin), mutta se törmäysnuket kummitteli mielessä eniten. Pelkäsin myös mummolan vessassa ollutta lämminvesivaraajaa, joka piti joskus kohisevaa ääntä. Pelkäsin, että vessan pönttöön voi pudota ja joutua viemäriin.
Mä tykkäsin pienenä syödä monen muun kasarilapsen tavoin kaikenlaisia suklaavanukkaita, Jacky-makupaloja yms. Ne oli hyviä, mutta muistan kun niissä oli välillä sellaisia pieniä ilmakuplia, jotka näkyi sellaisina pieninä reikinä vanukkaan pinnassa. Mä pelkäsin niitä! :D tuijotin niitä varmaan ikuisuuden kunnes kuitenkin jatkoin syömistä, makeanhimo taisi olla pelkoa vahvempi...
Huuhkajat! Ikinä en ollut sellaista nähnytkään, en vieläkään ole, mutta säikähdin pienenä kissaa korkealla ikkunalla ja sen silmiä. Näin painajaisia huuhkajista, mutta kissoja olen rakastanut koko ikäni. Ne kissan silmät siis olivat kuin huuhkajan silmät.
Tuo intro pelotti. Vielä päälle kun videossa näkyvä huone muistutti yhtä makuuhuonetta mökillämme niin oli aika vaikea saada siellä nukuttua lapsena.
Pelästyin pienenä salkkareiden väkivaltakohtausta enkä sen jälkeen ole katsonut
Sitä, kun talvi-iltaisin autoiltaessa auton tuulilasinpyyhkijöiden varjot nopeasti "lipaisivat" kojelaudan ylitse joka kerta kun auto ajoi katulampun alta. Olin varmaan joku yli 10-vuotias jo, kun ne lopullisesti vasta lakkasivat pelottamasta. Ja olin sentään autohullu poika.
Ahaa, tässä varmaan syy, miksi ryntäsin pikkukakkosen jälkeen nopeasti sammuttamaan telkkarin, kun pelkäsin uutisia. Ehkä se oli se musiikki. No oikeasti kuwaitin sotakuvien näkeminen palaneista ruumiista aiheutti traumat.