Ihmisten omituisuudet kaupan kassajonossa.
Eilen viimeeksi oli edessäni nainen, joka oli jo saanut mätettyä ostoksensa hihnalle ja myös minä olin saanut noukittua kapulan hänen ostostensa ja minun parin pikkutuoteostoksen perään. Ja mitä tekee tämä edessäni oleva nainen? Odottelee kolmen metrin päässä kun häntä edellinen on maksamassa ostoksiaan, eikä liiku eteenpäin, että takanani oleva rouva olisi päässyt latomaan omat ostoksensa valmiiksi hihnalle. Edessäni seisoneella naisella eivät hälytyskellot soineet vaikka jouduin hieman tungettelevasti nappaamaan kapulan minun ostosteni perään, hihnalla oli jo yli metri tyhjää tilaa ja tämä vaan tapittaa eikä älyä liikkua eteenpäin, että muutkin pääsisivät mättämään kamansa hihnalle.
Mietin, että onko tuo akka ihan idiootti vai tekeekö hän tuon tahallaan... Oli kyllä lähellä jo, että minä introvertti mies meinasin kysyä, että miksi et liiku eteenpäin kuten normaalit ihmiset kaupassa. En sitten kuitenkaan saanut tuota ulostuloa tehtyä.
Kommentit (385)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin on ärsyttävää jos joku unohtaa ottaa sen hintatarran banaaneihinsa ja lähtee hakemaan sitä toiselta puolen markettia ja jono seisoo. Tietty emme ole täydellisiä ja virheitä sattuu kaikille.
Minulle kävi noin muutama päivä sitten. Tuollaista ei ollut tapahtunut moneen vuoteen ja minua hävetti suunnattomasti! Se myyjä sanoi, että siinä lähellä semmonen puntari näitä tapauksia varten ja onneksi ei ollut ruuhka-aika ja takanani oli vain pari kolme asiakasta, kävin sitten äkkiä siinä puntarilla ja palasin naama häpeästä punaisena maksamaan.
Ihan turhaan häpesit. Tuollaista sattuu, myös itsellenikin käynyt. Se on jonottajan ongelma, tarkoitan että kun kauppaan menee niin kaikki ei käy välttämättä niin kuin strömssöössä.
Eerika kirjoitti:
Välillä aivan hirvittää mennä kauppaan ja etenkin sitten kassalle maksamaan: Yritän olla nopea, etsin rahapussin ja kortit valmiiksi, mutta koska joudun käyttämään kävelykeppiä ja sairastan neurologista sairautta, liikkeeni ovat hitaita ja kömpelöitä, keppi voi tippua kun kädet ovat maksupäätteellä enkä aina ehdi laittaa ostosteni jälkeen kapulaa. Sama kömpelyys jatkuu pakkaustilanteessa. Voi ihmiset, koettakaa ymmärtää. Jokainen meistä voi sairastua tai ainakin tulee vanhaksi.
Kaikilla on oikeus tehdä ostoksensa rauhassa ja omien kykyjensä mukaan. Kukaan järkevä ihminen ei osoita mieltään jos ihminen tekee ostoksensa omaan tahtiinsa jos se ei ole liioiteltua ylimielisyyttä tai tahallista välinpitämättömyyttä tai haitantekoa. Ei ihmiset niin pipo kireänä ole kaupoissa, rauha vaan!
Eerika kirjoitti:
Välillä aivan hirvittää mennä kauppaan ja etenkin sitten kassalle maksamaan: Yritän olla nopea, etsin rahapussin ja kortit valmiiksi, mutta koska joudun käyttämään kävelykeppiä ja sairastan neurologista sairautta, liikkeeni ovat hitaita ja kömpelöitä, keppi voi tippua kun kädet ovat maksupäätteellä enkä aina ehdi laittaa ostosteni jälkeen kapulaa. Sama kömpelyys jatkuu pakkaustilanteessa. Voi ihmiset, koettakaa ymmärtää. Jokainen meistä voi sairastua tai ainakin tulee vanhaksi.
Antaa hätäisten hätäillä. Aina löytyy myös ihmisiä jotka näkevät tilanteesi eikä heitä ärsytä hitautesi ollenkaan. Parempi toimia rauhassa kuin hosua jolloin se keppi varmasti kaatuu ja "parhaimmassa" tapauksessa vaikka kolikot lentelee pitkin lattiaa kumartuessa keppiä nostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole inhottavampaa kuin hätäiliät. Tavaroita ei ehdi hihnan toisessa päässä pakata ja tuotteita hajoaa puristuksiin toisiaan vasten.
Kassatyöntekijän vastuulla katsoa myös että edellinen asiakas ehtii pakata eikä lappaa seuraavan ostoksia läpi.
Eerika kirjoitti:
Ei kannata välittää. Itse olen ainakin lakannut välittämästä ylikiireisten ihmisten tuskailusta.
En tahallani jumita missään ja otan kanssaihmiset huomioon, mutta teen asiat omaan tahtiini ja jos rahani putoaa lattialle tai kapula unohtuu tai ajatuksissani en heti sillä sekunnilla huomaa että joku yrittää ohitseni ahtaalla käytävällä, ei se nyt hemmetti sentään ole mitään sellaista, mitä ei voisi tapahtua kenelle tahansa.
Huomaavaisuus toimii kumpaankin suuntaan, sanoisin. Ihmiset voisivat olla vähemmän itsekkäitä vaikkapa juuri kaupoissa, mutta huomaavaisuutta on sekin, ettei suututa kanssaihmisille tyhjästä ja kiristellä hampaita, jos jonkun ostoskärry sattuu olemaan väärässä kulmassa käytävällä.
Vierailija kirjoitti:
Joissain kaupoissa tupakkatuotteita myydään vain osalla kassoista ja ne on selkeästi ja isosti merkitty kylteillä. Silti tupakan ostajat menevät kassoille, joilla niitä ei ole. Siitä sitten kassahenkilö lähtee pyydettyjä tuotteita hakemaan. Juuri haluttu merkki voi olla lopussa, joten kassahenkilö palaa kysymään haluaako asiakas ehkä jotain muuta. Ja lähtee taas hakemaan pyydettyä merkkiä. Ja jono seisoo. Siksi valitsen aina kassan, joka myy tupakkaa, vaikka itse en koskaan niitä osta.
Ohhoh, tupakkaa kun ei saisi myydä kassalta millä ei ole siihen myyntilupaa. Siksi kun tupakkaa saa myydä ainoastaan niillä kassoilla joilla on siihen luvat (niistä pitää jokaisesta kassasta maksaa luvat erikseen), onpa outoa ettei myymälässä sitä tiedetä. Aika paha.
Vierailija kirjoitti:
Tunkijat tai on pahimpia. Tungetaan lähelle, tungetaan ottamaan kapulaa, rungetaan toisen tavaroita hihnalla eteenpäin, tungetaan näköetäisyydelle kassalla.
Miksei voi odottaa omaa vuoroaan? Yhtä nopeasti se tulee tunkemattakin.
Olen joskus kurkottanut ottamaan sitä kapulaa, jos olen huomannut että taakseni muodostuu jonoa ja niitä kapuloita ei ole tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä voit ap ottaa ne kirsikkatomaattisi ja mennä automaattikassalle maksamaan.
Siellä on aika selkeästi annettava rauha edelläolevalle. Opitpahan sinäkin jonotustapoja.
Minulla ei ollut kuin käteistä. Enkö ostanut kirsikkatomaatteja vaan ostin kaksi pulloa somersby-siideriä lantrinkiin.
Ap
Olet siis p e r s e aukinen, jolla ei ole kortilla rahaa. Kuitenkin ostit niitä kirsikkatomaatteja.
t. se introverttinainen
Minulla ei ollut lompakkoani mukana, sillä olin ulkoilemassa ja hain ne lantrinkisiiderit aivan extempore ja minä kannan ulkoiluvaatteissa mukana ainoastaan avaimia ja pieniä määriä käteistä. Kirsikkatomaatit jäivät tällä kertaa hyllyyn.
Ap
Ei saa kiusata vanhuksia ja ap on selkeästi vanha mies. Vanhat miehet eivät käytä kortteja vaan sinnikkäästi nostavat eläkkeensä käteisenä. Vanhoilla miehillä on myös ainoa oikea tapa toimia, jonka muutkin saisivat omaksua, että vanhoilla miehillä olisi helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joiltain puuttuu täysin tajunta siitä, mitä ympärillä tapahtuu. Sen huomaa kaupoissa myös niistä, jotka linnoittautuvat käytäville kärryjensä kanssa siten, ettei ohi pääse. Ja vaikka joku tulisi siihen, ei siirry.
Silloin vain tyynen määrätietoisesti tartutaan tukkijan kärryihin ja työnnetään ne pois edestä.
Tästä tulikin mieleen hassu tapaus viime viikolta. Joku oli jättänyt kärrynsä käytävälle poikittain, ja minä siirsin niitä vähän sivuun, jotta pääsin omine kärryineni ohi. Kärryjen "omistaja" sitten hyökkäsi toisesta päästä käytävää minua kohta ja karjaisi vihaisena "HEI, MITÄ TEET!"
En tiedä, mitä hän oikein luuli minun ostoksilleen tekevän enkä jäänyt odottelemaan vihaista sepustusta.
Se varmaan luuli, että yrität varastaa siltä jotain. Jotkut tollothan jättää ostoskärryynsä laukun ja lompakonkin näkyville, siis todella typerää! :D
Pöyristyttävintä kassajonokäytöstä on mielestäni se, että uuden kassan avautuessa viimeiset jonossa olevat ryntäävät vapaalle kassalle. En ymmärrä. Siinä on edessä liuta jonoon aiemmin tulleita ihmisiä. Noissa tilanteissa jäävät mummot ja papat auttamatta jalkoihin, jos he eivät osaa salamannopeasti reagoida uuden kassan avautumiseen. Kyllä normaaleihin käytöstapoihin kuuluisi katsoa, haluaako joku edellä olevistasi siirtyä vapaalle kassalle (edes vaikka odottamalla sen 2 sekuntia ennen kuin alat kilpajuosta muiden peräpään jonottajien kanssa). Jos etuilusta ääneen menet mainitsemaan, saat palkinnoksi mulkaisun, tuhahtelun ja hyvällä tuurilla muutaman haukkumasanan. Kai kaikilla on nykyään niin kiire aina ja kaikkialla, että tämänkaltainen etuilu on normaalia käytöstä.
Sen sijaan esimerkiksi ostosten väliin laitettavasta kapulasta ja unohtuneista koreista en jaksa itse hermostua. Hyvä se on ottaa toiset huomioon, mutta korin unohtaminen on osunut omalle kohdalleni niin harvoin, että pistän tämän unohduksen piikkiin. Kapulan laitan itse aina ostosteni jälkeen, mutta ei minua haittaa vaikkei edelläni oleva henkilö olisi niin tajunnut tehdä (vaikka kohteliasta se mielestäni olisikin).
Vierailija kirjoitti:
Viimeaikoina on tapahtunut tavattoman usein sellaista, että kun olen hyvää hyvyyttäni sanonut kassaneidille hyvissä ajoin, että ei kiitos kuittia, niin silti kuitti on ojennettu minulle. Nyt annan kostoksi heidän kysyä joka kerta, että haluanko kuittia.
Haha heidän kuuluu kysyä haluatko kuitin, tolvana.
Vierailija kirjoitti:
Pöyristyttävintä kassajonokäytöstä on mielestäni se, että uuden kassan avautuessa viimeiset jonossa olevat ryntäävät vapaalle kassalle. En ymmärrä. Siinä on edessä liuta jonoon aiemmin tulleita ihmisiä. Noissa tilanteissa jäävät mummot ja papat auttamatta jalkoihin, jos he eivät osaa salamannopeasti reagoida uuden kassan avautumiseen. Kyllä normaaleihin käytöstapoihin kuuluisi katsoa, haluaako joku edellä olevistasi siirtyä vapaalle kassalle (edes vaikka odottamalla sen 2 sekuntia ennen kuin alat kilpajuosta muiden peräpään jonottajien kanssa). Jos etuilusta ääneen menet mainitsemaan, saat palkinnoksi mulkaisun, tuhahtelun ja hyvällä tuurilla muutaman haukkumasanan. Kai kaikilla on nykyään niin kiire aina ja kaikkialla, että tämänkaltainen etuilu on normaalia käytöstä.
Sen sijaan esimerkiksi ostosten väliin laitettavasta kapulasta ja unohtuneista koreista en jaksa itse hermostua. Hyvä se on ottaa toiset huomioon, mutta korin unohtaminen on osunut omalle kohdalleni niin harvoin, että pistän tämän unohduksen piikkiin. Kapulan laitan itse aina ostosteni jälkeen, mutta ei minua haittaa vaikkei edelläni oleva henkilö olisi niin tajunnut tehdä (vaikka kohteliasta se mielestäni olisikin).
No ei kai kukaan nyt sieltä jonon keulilta lähde sinne uuteen avautuvaan kassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeaikoina on tapahtunut tavattoman usein sellaista, että kun olen hyvää hyvyyttäni sanonut kassaneidille hyvissä ajoin, että ei kiitos kuittia, niin silti kuitti on ojennettu minulle. Nyt annan kostoksi heidän kysyä joka kerta, että haluanko kuittia.
Haha heidän kuuluu kysyä haluatko kuitin, tolvana.
Mutta kuten jo sanoinkin, olen ilmaissut haluamattomuuteni saada kuittia ennen kuin kassahenkilö on asiaa edes ehtinyt kysymään. Eli hyvää hyvyyttäni säästän häneltä puhumiseen menevää energiaa. Ja luulisi olevan tyytyväinen kun ilmoitan, että "ei kuittia" ja hänen ei tarvitse sitä erikseen enää kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain kaupoissa tupakkatuotteita myydään vain osalla kassoista ja ne on selkeästi ja isosti merkitty kylteillä. Silti tupakan ostajat menevät kassoille, joilla niitä ei ole. Siitä sitten kassahenkilö lähtee pyydettyjä tuotteita hakemaan. Juuri haluttu merkki voi olla lopussa, joten kassahenkilö palaa kysymään haluaako asiakas ehkä jotain muuta. Ja lähtee taas hakemaan pyydettyä merkkiä. Ja jono seisoo. Siksi valitsen aina kassan, joka myy tupakkaa, vaikka itse en koskaan niitä osta.
Ohhoh, tupakkaa kun ei saisi myydä kassalta millä ei ole siihen myyntilupaa. Siksi kun tupakkaa saa myydä ainoastaan niillä kassoilla joilla on siihen luvat (niistä pitää jokaisesta kassasta maksaa luvat erikseen), onpa outoa ettei myymälässä sitä tiedetä. Aika paha.
No tuota en tiennytkään. Ehkä myymälässä katsotaan sääntöjä läpi sormien, koska ei haluta riitaa asiakkaiden kanssa. Voin kyllä kuvitella millaisen rähäkän joku voisi nostaa (ei toki kaikki) jos joutuisi jonottamaan uudelleen tupakan takia.
Vierailija kirjoitti:
Mua taas ärsyttää tää ettei voida sanoa ääneen vaan kyräillään. Aina toljotetaan hapan ilme naamalla.
Samaa mieltä. Mikään ei ole hämmentävämpää kuin huomata julkisella paikalla, että joku kanssaihminen tuijottaa kuin sitruunan nielleenä ja mietit vaan, että mitähän kamalaa sä oot nyt mennyt tekemään :D Itse esim. kerran istuin ajatuksissani bussissa ja viereen käytävälle seisahtanut vanhempi nainen tuijotti suu viivana itsekseen puhisten, kunnes ehkä kymmenen minuutin päästä kivahti, että miksen siirrä hameenhelmaani pois, vaan varaan sillä toisen paikan. Oli siis kesä, mulla oli keskipitkä mekko ja helma oli huomaamattani jäänyt puoliksi viereiselle penkille :D Pliis, hakekaa apua.
Miksi joku purkaa ostoksiaan hihnalle vasta hihnan päädyssä? Melkein siinä kohtaa missä kassahenkilö piippaa tavaroita!
Jonottamisen vaikeus, ja tosikkoimaisuus. Ihan kuin elämä olisi kiinni muutamasta minuutista, jos valitsee hitaamman jonon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai kukaan nyt sieltä jonon keulilta lähde sinne uuteen avautuvaan kassaan.
Niin, ei tässä tarkoitettu ensimmäistä jonossa olevaa, tai niitä paria jotka ovat jo laittamassa tavaroitaan kassalle. Siinä kohtaa vaihtaminen olisikin pöhköä. Kyse on siitä, että esim. 8 ihmisen jonottaessa henkilöt nro 6-8 kiilaavat uudelle kassalle sen sijaan, että henkilöt nro 3-5 pääsisivät kassalle ensin (vaikka ovat jonottaneet kauemmin kuin perässä olevat). Miksi jonottaminen muuttuu siinä kohtaa nopeuskilpailuksi?
Voi että mulla alkaa aina höyry ja verenpaine nousta kaupan lähentelijöistä. Siis yleensä keski-ikäiset naiset, jotka seisoo kassajonossa joko korin kanssa niin lähellä, että hengityksen voi haistaa tai se kärry on pakko olla aina ja koko ajan takapuolessa kiinni. Ei, en pääse jonossa yhtään nopeampaa vaikka tökkisit mua millä. Tapa on ärsyttäävää ja tarpeetonta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei tässä tarkoitettu ensimmäistä jonossa olevaa, tai niitä paria jotka ovat jo laittamassa tavaroitaan kassalle. Siinä kohtaa vaihtaminen olisikin pöhköä. Kyse on siitä, että esim. 8 ihmisen jonottaessa henkilöt nro 6-8 kiilaavat uudelle kassalle sen sijaan, että henkilöt nro 3-5 pääsisivät kassalle ensin (vaikka ovat jonottaneet kauemmin kuin perässä olevat). Miksi jonottaminen muuttuu siinä kohtaa nopeuskilpailuksi?
Avautuva kassa on kyllä ihan "vapaata riistaa" ruokakaupoissa. Ihan yhtä hyvin joku onnekas voi seilata kassalle ensimmäiseksi sen kohdalla olevasta hyllyvälistä edes näkemättä toisessa päässä olevaa jonoa jo aiemmin auki olleelle kassalle. Pitäisikö hänenkin kysellä onko joku sieltä tulossa hänen edelleen.
Jossain esim Mäkissä monesti jonotellaan yhdessä jonossa parille kassalle ja mennään järjestyksessä sille kumpi vapautuu.
Minulle kävi noin muutama päivä sitten. Tuollaista ei ollut tapahtunut moneen vuoteen ja minua hävetti suunnattomasti! Se myyjä sanoi, että siinä lähellä semmonen puntari näitä tapauksia varten ja onneksi ei ollut ruuhka-aika ja takanani oli vain pari kolme asiakasta, kävin sitten äkkiä siinä puntarilla ja palasin naama häpeästä punaisena maksamaan.