Ei ihme että Suomessa rahat loppuu, tukien syytäminen on aivan uskomatonta!
Olen tehnyt töitä koko elämäni, saamatta koskaan mitään asumistukia tms.
Nyt olen tilanteessa jossa odotan vauvaa ja edessä on avioero. Miten tämä vaikuttaa tuloihini?
Palkkani on bruttona 3000 euroa, käteen jää noin 2200 euroa. Asun helsingissä vuokra-asunnossa, jossa vuokra on 1100/ kk.
Ensimmäiset 56 päivää saan äitiysrahaa käteen saman verran kuin palkkaa, päälle tietysti 150 euroa lapsilisää. Seuraavat 57 - 105 päivää bruttona äitiysrahaa ja sen jälkeen vanhempainrahaa tulee reilu 2000 euroa, käteen reilu 1700 euroa. Asumislisää tililleni napsahtaa 440 euroa, eli nettotuloni pysyvät samana kuin työssä käydessäni.
Entä tämän jälkeen siihen asti kun lapsi on 3 vuotias? Saan kotihoidon tukea kaikkine lisineen hiukan vajaa 800 euroa, ja päälle asumistukea 750 euroa, eli hiukan vajaa 1500 euroa käteen, TEKEMÄTTÄ YHTÄÄN MITÄÄN.
Eihän tässä ole mitään järkeä, eihän tämä voi mennä näin?
Kommentit (234)
Haluaisin tietää missä maksetaan 750€ asumistukia.
Ap tulee kyllä yllättymään :) Tässä alle kouluikäisen lapsen yh:n lapseen ja perheeseen liittyviä kuluja: vuokra 900€/kk, päivähoitomaksut 200€/kk, lapsen harrastukset vuositasolla n 550€ (kesäkaudella joukkuepeli, talvikaudella tanssitunnit), lisäksi ruoka, terveys, vaatteet, matkat. Uusi fillari taas keväällä kun edellinen jäänyt pieneksi, päiväkotiin sukset ja luistimet jne, mitä kaikkea nyt vuoden varrella kertyy. Jos saat mielestäsi nyt liikaa rahaa niin paras kai alkaa säästää. Vauva on ehkä vielä halpa kustantaa. Ja juu, ilomielin maksan lapselle tarvikkeita ja harrastuksia ja sen vuoksi käyn myös töissä. En haluaisi jättäytyä tuille sillä työni on minulle myös tärkeä henkireikä, väylä osallistua yhteiskuntaan ja toteuttaa omia kunnianhimojani. En siis näe syytä kadehtia tukia.
Tiedän, mutta se ei muuta kirjoittamaani.
Vierailija kirjoitti:
Olit käsittämättömän reipas jo vauvana! Harva pienokainen jaksaa tehdä töitä.
Niin, pointtihan tässä oli, kun eläkeläiset aina selittävät miten eläke alkoi kertymään vasta 23-vuotiaana... Sama koskee meitä nuorempia, 60-70 luvuilla syntyneitä myös... eli tuo ei ole mikään eläkeläisten kokema "vääryys"
4000 euroa sopeutumiseläkettä, ei pahemmin palkkatyö maistu. Työ kyllä mutta palkka osinkoina.
Mistä te revitte noita summia? Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja mies työtön. Yhteenlasketut tukemme ovat reilut 1600 euroa/kk. Siitä kun vähentää 750 euron vuokran ja laskut, käteen jää 850 euroa eli reilut 400 euroa per naama. Siitä on maksettava sähköt, vedet, netit, kotivakuutukset, puhelinlaskut, lääkärit, lääkkeet, ruoat jne. En sanoisi, että elelee kovinkaan herroiksi tuolla rahalla.
Muistaakseni v. 2005 eläkeuudistuksen yhteydessä tuli onneksi laki, että jo 18-vuotiaana alkaa eläke kertyä. Hyvä uudistus! Siis v. 1987 syntyneet kuuluvat tämän lain piiriin.
567 kirjoitti:
Muistaakseni v. 2005 eläkeuudistuksen yhteydessä tuli onneksi laki, että jo 18-vuotiaana alkaa eläke kertyä. Hyvä uudistus! Siis v. 1987 syntyneet kuuluvat tämän lain piiriin.
Todellakin hyvä uudistus! Mutta koskee tosiaan vain nuorempia ikäluokkia. Viralliset tahotkin ovat todenneet, että eläkeuudistus oli pahin 60-70 -luvuilla syntyneille: kaikki heikennykset toteutuvat mutta ei mitkään parannukset. Esim.eläkeiän nosto sinne 68 kieppeille ja elinaikertoin heikentää eläkkeitä
Kyllä tuo lapsen saaminen yksin on itseasiassa melko "rahakasta", jos on tätä aiemmin ollut matalapalkkahommissa. Itse saan asumistukea, työmarkkinatukea, elatustuen, lapsilisän ja perustoimeentulotuki sitten takaa, että menojen jälkeen elämiseen jää yhteensä n. 850e minulle ja lapselle. Jos olisin töissä, ei todellakaan jäisi kyseistä summaa käteen palkasta (itseasiassa tekisin persnettoa). Lisäksi tt-tukeen kuuluu apteekin maksusitoumus, sähkölaskun maksu, mahdollinen kotivakuutus ja lääkäri/poliklinikkakulut, päivähoitomaksut jne. Ei todellakaan motivoi työntekoon... Eli en itekään tajua, miten yksinhuoltajalla olisi muka rahasta pulaa. Tai sitten olen vain tottunut elämään vaatimattomasti, kun tuo 850e riittää mainiosti kahden hengen perheemme menoihin..
kyllähän säkin oot saanut lapsilisää 16 vuoteen asti.vai?
no vie vaikka lapsi hoitoo!!jos niin himoittaa mennä töihin???ja lopeta ruikuttaminen.
Ymmärrän täysin tukien jakamisen kantasuomalaisille lapsiperheille, mutta en ymmärrä tukien jakamista somali-, kurdi- tai arabiperheille, jotka eivät koskaan tule hyödyttämään suomalaista yhteiskuntaa millään tavoin. Vielä vähemmän ymmärrän vastikeettomien tukien jakamista näille Iphone-geelitukille, jotka kiittävät meitä elatuksestaan raiskaamalla, ryötämällä ja pahoinpitelemällä suomalaisia naisia ja lapsia.
Mieluummin maksan veroja että kaikilla muillakin olisi edes jonkinlainen toimeentulo jotta tässä yhteiskunnassa ei ala rikollisuus rehottamaan ja slummiutuminen ja saadaan elää siistissä ympäristössä jokainen. Jos niitä työpaikkoja vaan olisi riittävästi ja niissä palkka jolla tulee toimeen paremmin kuin tuilla niin ei ei ketään harmittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotukea olet varmaankin saanut, vai oletko mennyt heti peruskoulun jälkeen työelämään? Lapsilisiä sinusta on luonnollisesti maksettu.
Työelämässä on vielä paljon ihmisiä, joiden opiskeluaikoina ei ollut opintotukia olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin ap. Tuet ovat aivan liian suuria ja ne revitään muiden veronmaksajien selkänahasta. Liian suuret tuet vähentävät ihmisten oma-aloitteisuutta huolehtia omasta elämästään. Kaikkein vaarallisin tilanne on nuorten osalta, joilla ei ole ammattia ja jotka tuudittautuvat siihen, että saavat tarvitsemansa tuet yhteiskunnalta. Jotain pitäisi ehdottomasti tehdä tämän kansan aktivoimiseksi.
Kerro missä ovat ne palkkatyöpaikat kaikille nuorille ja vähän vanhemmillekin äläkä lässytä siellä.
Kotonako sinä odotat että joku tulee ja tarjoaa sinulle töitä??
Perusta yritys. Aloita toiminimellä myymään osaamistasi.
Oletko täysin avuton? Toki jos et mitään osaa niin ei sulla ole mitään tarjottavakaan josta kukaan haluaisi mitään maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo älytöntä, mutta silti vielä kärpäsen kusi valtameressä. Edelleen ne suurimmat ongelmat ja valtion rahantarve johtuu tällä hetkellä alati kasvavasta eläkeläisten määrästä. Heille se suurin osa jaettavista sosiaalietuuksista menee.
Eläkeläisten määrä ei kasva, nuorimmatkin suuren ikäluokan ihmiset ovat olleet eläkkeellä jo vuosia.
Ehkä eläkeläisten määrä ei kasva, mutta tämän ryhmän saamat eläkkeet kyllä. Kyllähän suuret ikäluokat saavat aivan eri tasoista eläkettä kuin vanhempansa.
Jep,suurempaa eläkettä saan,mitä vanhempani....eläkkeeni 1100 euroa. Tottakai sinäkin saat aikoinasi parempaa eläkettä kuin nykyiset eläkeläiset,silloinhan eläkeläisiä on paljon vähemmän,joten voidaan jakaa isompi tilikin. Tehkäähän nuoret taas kansalaisaloite: Eläkeläiset tapettava 65 vuotiaina.
Mitä höriset? Eihän eläkkeen määrä riipu siitä, miten "iso potti" on jaettava. Nyt kun isoille ikäluokille räätälöidyt superkarttumat, eläke viimeisten vuosien mukaan ym on poistettu, oma eläke on suht helppo laskea. Se on 1.5 % kk-palkasta ja siitä pois n. 10 % (elinaikakerroin 70-luvulla syntyneelle, vaihtelee vähän syntymävuoden mukaan). Eli palkan pitää olla yli 3600 euroa ja työuran yli 30 vuotta jos meinaa saada 1500 euroa eläkettä. Voi voi jos on työttömyyttä tai huonompi palkka... 40 vuotta pitää saada töitä kasaan jos meinaa että eläkkeellä on mitään toivoa pärjätä
Saahan siihen perusosan. Oma työeläkkeeni on hyttysenkakan suuruinen, mutta kun saan siihen vanhuuseläkkeen, pikkuruisen yrittäjäeläkkeen ja vähän merimieseläkettä ( joka on lähes yhtä paljon kuin tähänastinen työeläke vaikken ole käynyt kuin kääntymässä) tulen ihan kivasti toimeen maksetussa asunnossa tai sen tuotolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo meidän kolmi-viisikymppisten tulevien eläkkeiden pienuus aiheuttaa sen, ettei porukka enää viitsi tehdä töitä edes tulevan eläkkeen takia.
Minulle selitti yksi elämäntapatyötön että mitä järkeä tehdä töitä: Takuueläke on vajaa 700 ja siihen asumistuki päälle. Pääsee 1200 euron tuloihin vaikkei olisi jaksanut päivääkään tehdä töitä.
Pitää nimittäin olla aika monta työvuotta kasassa, ennen kuin eläkettä kertynyt yli tuon takuueläkkeen.
Jos palkka ei päätä huimaa: 30 vuotta x 40 euroa eläkekertymää = 1200 euroa eläkettä kasassa.
Eli 30 vuoden työura vastaa sossupummin kotona makaamista!
Meissä neli-viisikymppisissä on PALJON porukkaa joka jää tuohon 1200 euron eläkkeeseen mm. rikkonaisen työuran takia
Edelleenkään kun työpaikkoja ei riitä kaikille, niin miksi niin kovasti kadehdit ja paheksut jos joku "makaa" kotona? Osan ihmisistä nyt vain on pakko, kun niitä työpaikkoja ei ole. Tavallaan nämä "makaajat" mahdollistavat sen, että sinulla on työpaikka. Koska huonommalla tuurilla elämässä sinä voisit olla se "makaava sossupummi."
Ne sossupummit ja pätkätyöläiset elättää aika monta paperinpyörittäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotukea olet varmaankin saanut, vai oletko mennyt heti peruskoulun jälkeen työelämään? Lapsilisiä sinusta on luonnollisesti maksettu.
Työelämässä on vielä paljon ihmisiä, joiden opiskeluaikoina ei ollut opintotukia olemassakaan.
Minä olen sellainen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin ap. Tuet ovat aivan liian suuria ja ne revitään muiden veronmaksajien selkänahasta. Liian suuret tuet vähentävät ihmisten oma-aloitteisuutta huolehtia omasta elämästään. Kaikkein vaarallisin tilanne on nuorten osalta, joilla ei ole ammattia ja jotka tuudittautuvat siihen, että saavat tarvitsemansa tuet yhteiskunnalta. Jotain pitäisi ehdottomasti tehdä tämän kansan aktivoimiseksi.
Kerro missä ovat ne palkkatyöpaikat kaikille nuorille ja vähän vanhemmillekin äläkä lässytä siellä.
Kotonako sinä odotat että joku tulee ja tarjoaa sinulle töitä??
Perusta yritys. Aloita toiminimellä myymään osaamistasi.
Oletko täysin avuton? Toki jos et mitään osaa niin ei sulla ole mitään tarjottavakaan josta kukaan haluaisi mitään maksaa.
Vaikka kommentoitkin hieman ikävään sävyyn, olen kanssasi samaa mieltä. Suomalaisten olisi syytä ymmärtää, että maailma on muuttunut ja yhä harvempi tulee saamaan "lottovoiton" eli pääsemään palkansaajaksi kaikkine palkansaajan etuineen. Yhä useammasta tulee yrittäjä, itsenäinen ammatinharjoittaja, konsultti, freelancer tms. Yhä useampi joutuu ihan itse myymään omaa osaamistaan ja työpanostaan.
Ap ei katso kokonaisuutta. Kuka lisääntyisi jos sen vuoksi tippuisi tulottomaksi? Tuo vajaa vuosi on tosi lyhyt aika ihmisen satavuotiaassa elämässä, jo kotihoidontuella elää huomattavasti niukemmin.
Joku voisi miettiä että täydet vanhempainrahat saisi vain esim 2 ekasta lapsesta, mutta tuollaiset poliittiset linjaukset aiheuttavat ennen pitkää ikäviä lieveilmiöitä, vrt. Kiinan malli.
En pidä Suomen nykyisentasoisia perhe-etuuksia lainkaan ongelmallisina kansantaloudelle, juuri varhaislapsuuteen panostaminen maksaa itsensä takaisin.