Ei ihme että Suomessa rahat loppuu, tukien syytäminen on aivan uskomatonta!
Olen tehnyt töitä koko elämäni, saamatta koskaan mitään asumistukia tms.
Nyt olen tilanteessa jossa odotan vauvaa ja edessä on avioero. Miten tämä vaikuttaa tuloihini?
Palkkani on bruttona 3000 euroa, käteen jää noin 2200 euroa. Asun helsingissä vuokra-asunnossa, jossa vuokra on 1100/ kk.
Ensimmäiset 56 päivää saan äitiysrahaa käteen saman verran kuin palkkaa, päälle tietysti 150 euroa lapsilisää. Seuraavat 57 - 105 päivää bruttona äitiysrahaa ja sen jälkeen vanhempainrahaa tulee reilu 2000 euroa, käteen reilu 1700 euroa. Asumislisää tililleni napsahtaa 440 euroa, eli nettotuloni pysyvät samana kuin työssä käydessäni.
Entä tämän jälkeen siihen asti kun lapsi on 3 vuotias? Saan kotihoidon tukea kaikkine lisineen hiukan vajaa 800 euroa, ja päälle asumistukea 750 euroa, eli hiukan vajaa 1500 euroa käteen, TEKEMÄTTÄ YHTÄÄN MITÄÄN.
Eihän tässä ole mitään järkeä, eihän tämä voi mennä näin?
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskitkohan tuon asumistuen oikein? Ja eikös kotihoidontukikin ole pienempi? Muistaakseni oli vain n. 400e, kun minä sitä jokunen vuosi sitten sain.
Köyhä saa kotihoidontuen lisäksi hoitolisää, ja kaupunki voi maksaa kuntalisää satoja euroja.
Verot silti menee.
Helsingissä kotihoidontukea alle 1,5-vuotiaasta lapsesta saa enimmillään 783,91.
hyvinvointia kansalle kirjoitti:
Itse haluaisin kuitenkin esittää filosofisen kysymyksen - vaikka se palstalla taitaakin olla turhaa - että mikä helvetin itseisarvo se töissä raataminen oikein on? Vielä vuonna 2018 mammat pitävät jonain ihmisarvon mittarina sitä kuinka kovasti raadetaan töissä jotta joku osakkeenomistaja saisi hillot tilille.
Relatkaa ja alkakaa nauttia elämästä - siitä ainoasta.
Ahaa, relaa ja nauti - muiden kustannuksella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että suurin osa suomalaisista ei saa mitään valtion varoista kustannettua Helsinki-lisää.
Kuntalisä tulee KUNNAN varoista, ei valtion
Osa kunnan varoista tulee valtionosuuksista
Ei ne tuet noin suuria voi olla. Itse saan kotihoidontukea 390e. Asumistukea 570e, ja siitä jää vielä itse maksettavaksi 200e.
max kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että suurin osa suomalaisista ei saa mitään valtion varoista kustannettua Helsinki-lisää.
Kuntalisä tulee KUNNAN varoista, ei valtion
Osa kunnan varoista tulee valtionosuuksista
Niin, maakunnissa. Helsinki, Espoo ja Vantaa maksavat omia verotulojaan valtiolle jotka siirretään köyhemmille kunnille "tasoituksena". Eli Helsingin kuntalisä on Helsingin verovaroja
Ompas kht noussut sitten ihan reippaasti muutamassa vuodessa. Sain 2014 syksyllä kht:a ja siitä taisi jäädä käteen joku 270e. Lapsilisän kanssa tulot oli huimat n.370e/kk. Että kyllä mua ainakin motivoi lähteä töihin.
Sun älyttömästä vanhempainvapaan tuesta verotetaan vähintään 25%.
http://www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-verotus
Niin kuin moni on todennut, et saa noin paljoa asumistukea mitä väität.
Noita lapsilisiä ja muita tietenkin saat verottomana.
1100e vuokra on aika iso noilla tuloilla.
Sä joudut maksamaan ison osan vuokrasta noista ihan muista kuin asumistuista.
Toivottavasti on rahaa säästössä.
_Tekemättä yhtään mitään_
Varaudu siihen, että sen jälkeen kun vauva on syntynyt, saatat yllättyä. Ehkä jopa masentua, kun todellisuus ei välttämättä vastaakaan sun odotuksia leppoisasta äippälomailusta kotona pötkötellen.
Ehkä kun lapsi on syntynyt, niin huomaa ettei se lapsenhoito olekaan EI YHTÄÄN MITÄÄN.
Eipä se ihan noin taida mennäkään. Ja vaikka menisikin, niin jossain vaiheessa huomaa, että esim. 2200 ja 1500 välinen ero tuntuu huomattavasti suuremmalta sen jälkeen kun molemmista on vähennetty välttämättömät menot, siis esimerkkitapauksessa se 1100e vuokra+ruoka+vaipat ym.
Tuo eliniän vähennys tehtiin jo minunkin eläkkeestä v.2010. Oli tullut voimaan jo 2009 tai 2010 alussa.
Varnaan jo ketjussa tullutkin, mutta mistä sä revit tuon, että kotihoidontukea saisit 800e?
Kyllä se työttömän lompakossa jo tuntuu jos saa jo 50e enemmän kuin normaalisti saisi. Tai toisin päin, jos esim.vuokraa korottettaisiin 50e niin pahan loven tekisi kyllä lompakkoon. Satasista puhumattakaan.
Miksi ap ei ole kommentoinut muuten pitkään aikaan?
En ajattele, että työttömyyskorvaus ja muut päivärahat sinänsä ovat liian suuret, mutta vuokrat ja asumistuet ovat karanneet käsistä. Tarvittaisiin vuokrakatto. Eihän sitä tule, kun ahneuden järjestöjen ja sijoittajien pitää repiä asumisesta rahaa taskuun veronmaksajien kautta. Kaikki joudumme jossain asumaan, ja tilanne on käsittämätön, kun palkkarahat eivät enää siitä asumisen kuluihin.
Olen töissä käyvä, enkä kadehdi yhtään tuella eläviä. Kuten joku totesi, voi lasten kanssa saada hyvin tukia, mutta jatkossa kärvistelee yksin ylikalliissa yksiössään työmarkkinatuella.