Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei ihme että Suomessa rahat loppuu, tukien syytäminen on aivan uskomatonta!

Vierailija
19.03.2018 |

Olen tehnyt töitä koko elämäni, saamatta koskaan mitään asumistukia tms.
Nyt olen tilanteessa jossa odotan vauvaa ja edessä on avioero. Miten tämä vaikuttaa tuloihini?
Palkkani on bruttona 3000 euroa, käteen jää noin 2200 euroa. Asun helsingissä vuokra-asunnossa, jossa vuokra on 1100/ kk.
Ensimmäiset 56 päivää saan äitiysrahaa käteen saman verran kuin palkkaa, päälle tietysti 150 euroa lapsilisää. Seuraavat 57 - 105 päivää bruttona äitiysrahaa ja sen jälkeen vanhempainrahaa tulee reilu 2000 euroa, käteen reilu 1700 euroa. Asumislisää tililleni napsahtaa 440 euroa, eli nettotuloni pysyvät samana kuin työssä käydessäni.
Entä tämän jälkeen siihen asti kun lapsi on 3 vuotias? Saan kotihoidon tukea kaikkine lisineen hiukan vajaa 800 euroa, ja päälle asumistukea 750 euroa, eli hiukan vajaa 1500 euroa käteen, TEKEMÄTTÄ YHTÄÄN MITÄÄN.

Eihän tässä ole mitään järkeä, eihän tämä voi mennä näin?

Kommentit (234)

Vierailija
21/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä,

En ollut pitänyt edes mahdollisena ajatusta että olisin lapsen kanssa kotona vanhempainrahan päättyessä. Olin luonnollisesti kuvitellut että myös tuo ensimmäinen vuosi lapsen kanssa kotona olisi tiukka, mutta mitä vielä.

Eihän tällaisessa systeemissä ole mitään järkeä, eihän minun kannata tehdä töitä kun saan lapsen kanssa kotona ollessa sen verran rahaa (kotihoidon tuet yms) että pärjään oikein hyvin (1500 + elatusaksu 250 euroa + lapsilisä 150 euroa) eli käteen 1900 euroa! Motivoiko palaamaan työelämään? Joo ei. 

Olet siis yksinhuoltaja, eri asia on kahden huoltajan perheissä. Ei tuu asumistukea. Mutta sut lasketaan yhteiskunnan silmissä nyt lapsentekokoneeksi.

Vierailija
22/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä,

En ollut pitänyt edes mahdollisena ajatusta että olisin lapsen kanssa kotona vanhempainrahan päättyessä. Olin luonnollisesti kuvitellut että myös tuo ensimmäinen vuosi lapsen kanssa kotona olisi tiukka, mutta mitä vielä.

Eihän tällaisessa systeemissä ole mitään järkeä, eihän minun kannata tehdä töitä kun saan lapsen kanssa kotona ollessa sen verran rahaa (kotihoidon tuet yms) että pärjään oikein hyvin (1500 + elatusaksu 250 euroa + lapsilisä 150 euroa) eli käteen 1900 euroa! Motivoiko palaamaan työelämään? Joo ei. 

Lapsesi varmaan mielellään harrastaa sillä rahalla mitä sinä et halua. Älä laske lapsesi elintasoa jäämällä kotiin. Saat myös paremman terveydenhoidon olemalla työelämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi saat lapsesi maksuttomaan hoitoon ja he saavat ilmaisen opetuksen toisen asteen

opintojen loppuun saakka.

Onneksi olkoon.

T. Lapseton sinkku ,veronmaksaja.

Vierailija
24/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän ole oikeasti tietenkään niin tyhmä että jäisin kotiin kolmeksi vuodeksi hoitamaan lasta. Tietenkin palaan työelämään jossain vaiheessa, ehkä sitten kun lapsi on 1,5-2 v. Tietysti palkkaani pienentää päivähoitomaksu jne.

Tämä tuilla kikkailu on spekulointia, en voinut uskoa että suomen valtio mahdollistaisi minulle tämän, ennenkuin kävin kelassa juttelemassa tulevaisuudestani tässä tilanteessa ja sain kuulla miten mahdottoman hyvin asiani olisivat vaikka jäisin kotiin lapsen kanssa.

Minulla on ystävä joka tekee töitä reilu 20 tuntia viikossa. Saa tähän päälle tietysti liitosta tai jostain rahaa, sekä asumistukea joten on laskenut että kokopäivätöissä käyminen ei kannata, hänelle jäisi vähemmän käteen kun näin 20 tunnin työviikolla. Ei valita, ihmettelee vaan miten esim. kelasta hänen asumistukeaan automaattisesti korotettiin, ilman että hän edes haki korotusta. Töitä olisi tarjolla kyllä yli sen 20 h /vko mutta miksi tehdä, kun vähemmällä työmäärällä tienaa paremmin.

AP

Vierailija
25/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lastenhoidon tukien pitäisi olla kaikille samat ja harkinnan mukaan lisätukia. On epäreilua, että minä saan työttömyyden vuoksi minimituet ja työssäkäyvät/työssäkäyneet saavat huomattavasti enemmän. Se vain on epäreilua.

Vierailija
26/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 700 euroa on kyllä minusta aika paljon.

Eikä sitä lapsilisää ole mikään pakko ottaa jos ahdistaa, että saat mielestäsi liikaa rahaa. Sen rahanhan toki saavat kaikki työssäolevat vanhemmatkin.

Vierailija
27/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä kotihoidontuki 800e?? Ja tosiaan tässä se nyt nähdään että ”köyhät” yksinhuoltajat saavat tukia vaikka aina valittavat että eivät saa. Kyllä saavat kun lasketaan asumistuet ym. Erot tulevat kalliiksi yhteiskunnalle.

https://www.hel.fi/helsinki/fi/kasvatus-ja-koulutus/paivahoito/lapsen-h…

Kotihoidonttuki, hoitolisä, Helsinkilisä. 

Ja joo, hoidan lasta kotona mutta anteeksi vaan nyt kotiäidit, se yhden lapsen hoito ei vastaa millään tavalla kokopäivätyössä käyntiä. 

AP

Vastaisit jos hoitaisit lasta etkä somettaisi.

Vierailija
28/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ihan hullua kyllä monien etuuksien taso. Ennen kaikkea työttömyyskorvauksen ansiosidonnaisen päivärahan taso. Eli se on peruspäiväraha (700€) + 45% palkan ja peruspäivärahan erotuksesta. Ja sitä maksetaan 400 päivää.

Jos ansiosidonnaista halutaan edelleen maksaa, sen pitäisi minusta olla pienempi, tyyliin peruspäiväraha + 20% palkasta.

Vierailija
29/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko syytää, koska suomalaiseen asuntovarallisuuteen on pumpattu niin käsittämätön kupla.

Vierailija
30/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluaisin kuitenkin esittää filosofisen kysymyksen - vaikka se palstalla taitaakin olla turhaa - että mikä helvetin itseisarvo se töissä raataminen oikein on? Vielä vuonna 2018 mammat pitävät jonain ihmisarvon mittarina sitä kuinka kovasti raadetaan töissä jotta joku osakkeenomistaja saisi hillot tilille.

Relatkaa ja alkakaa nauttia elämästä - siitä ainoasta.

Vierailija
31/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enhän ole oikeasti tietenkään niin tyhmä että jäisin kotiin kolmeksi vuodeksi hoitamaan lasta. Tietenkin palaan työelämään jossain vaiheessa, ehkä sitten kun lapsi on 1,5-2 v. Tietysti palkkaani pienentää päivähoitomaksu jne.

Tämä tuilla kikkailu on spekulointia, en voinut uskoa että suomen valtio mahdollistaisi minulle tämän, ennenkuin kävin kelassa juttelemassa tulevaisuudestani tässä tilanteessa ja sain kuulla miten mahdottoman hyvin asiani olisivat vaikka jäisin kotiin lapsen kanssa.

Minulla on ystävä joka tekee töitä reilu 20 tuntia viikossa. Saa tähän päälle tietysti liitosta tai jostain rahaa, sekä asumistukea joten on laskenut että kokopäivätöissä käyminen ei kannata, hänelle jäisi vähemmän käteen kun näin 20 tunnin työviikolla. Ei valita, ihmettelee vaan miten esim. kelasta hänen asumistukeaan automaattisesti korotettiin, ilman että hän edes haki korotusta. Töitä olisi tarjolla kyllä yli sen 20 h /vko mutta miksi tehdä, kun vähemmällä työmäärällä tienaa paremmin.

AP

Hyvä, jos joku tekee vapaaehtoisesti vähemmän työtunteja. Silloin niitä riittää useammalle ihmiselle tai niille, jotka haluavat tehdä enemmän. Yleensähän ongelma on päinvastainen, että työtunteja ei saa tarpeeksi vaikka haluaisikin.

Oikeastiko ihmettelet, että Kela korottaa asumis- ym. tukia hakematta? Oletko koskaan kuullut indeksikorotuksista? Ja mitä sellainen tarkoittaa?

Vierailija
32/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että suurin osa suomalaisista ei saa mitään valtion varoista kustannettua Helsinki-lisää.

Vierailija
33/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt töitä koko elämäni, saamatta koskaan mitään asumistukia tms.

Nyt olen tilanteessa jossa odotan vauvaa ja edessä on avioero. Miten tämä vaikuttaa tuloihini?

Palkkani on bruttona 3000 euroa, käteen jää noin 2200 euroa. Asun helsingissä vuokra-asunnossa, jossa vuokra on 1100/ kk.

Ensimmäiset 56 päivää saan äitiysrahaa käteen saman verran kuin palkkaa, päälle tietysti 150 euroa lapsilisää. Seuraavat 57 - 105 päivää bruttona äitiysrahaa ja sen jälkeen vanhempainrahaa tulee reilu 2000 euroa, käteen reilu 1700 euroa. Asumislisää tililleni napsahtaa 440 euroa, eli nettotuloni pysyvät samana kuin työssä käydessäni.

Entä tämän jälkeen siihen asti kun lapsi on 3 vuotias? Saan kotihoidon tukea kaikkine lisineen hiukan vajaa 800 euroa, ja päälle asumistukea 750 euroa, eli hiukan vajaa 1500 euroa käteen, TEKEMÄTTÄ YHTÄÄN MITÄÄN.

Eihän tässä ole mitään järkeä, eihän tämä voi mennä näin?

Tekemättä yhtään mitään kotihoidontuella?????

Lapsi parka.

Vierailija
34/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvinvointia kansalle kirjoitti:

Itse haluaisin kuitenkin esittää filosofisen kysymyksen - vaikka se palstalla taitaakin olla turhaa - että mikä helvetin itseisarvo se töissä raataminen oikein on? Vielä vuonna 2018 mammat pitävät jonain ihmisarvon mittarina sitä kuinka kovasti raadetaan töissä jotta joku osakkeenomistaja saisi hillot tilille.

Nimenomaan. Useimpien ihmisten "työn" seurauksena maailma muuttuu vain tuhlaavammaksi, saastuneemmaksi, epätasa-arvoisemmaksi ja typerämmäksi.

Kaikki muu on turhaa paitsi puutarhanhoito ja siinäkin on roundup,

Vierailija
35/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hyvinvointia kansalle kirjoitti:

Nimenomaan. Useimpien ihmisten "työn" seurauksena maailma muuttuu vain tuhlaavammaksi, saastuneemmaksi, epätasa-arvoisemmaksi ja typerämmäksi.

Kaikki muu on turhaa paitsi puutarhanhoito ja siinäkin on roundup,

Naulan kantaan!

Vierailija
36/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että Suomesta lastentekijät loppuu, kok kareiden hyvinvointiyhteiskunnan alasajo on aivan uskomatonta!

Vierailija
37/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa tämä: Moni sairastuu eikä kykene enää työelämään. Nämäkin ihmiset tarvitsevat ihmisarvoisen elämän. Joutuvat elämään vuosikymmeniä pienellä eläkkeellä.

Vierailija
38/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin ihan hullua kyllä monien etuuksien taso. Ennen kaikkea työttömyyskorvauksen ansiosidonnaisen päivärahan taso. Eli se on peruspäiväraha (700€) + 45% palkan ja peruspäivärahan erotuksesta. Ja sitä maksetaan 400 päivää.

Jos ansiosidonnaista halutaan edelleen maksaa, sen pitäisi minusta olla pienempi, tyyliin peruspäiväraha + 20% palkasta.

Otapa selvää. Ei pidä paikkaansa. Ainakin minulla ansiopäiväraha jäisi kokonaisuudessaan 41% palkasta.

Vierailija
39/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa koko maassa tällainen Helsinki- lisä!

Vierailija
40/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ymmärrän miksi kokoomuksen mielestä kotihoidontukea voi hyvin laskea, en tiennytkään että Helsinki- Espoo-akselilla kaupunkikohtaiset lisät ovat niin suuret. Me suomalaiset olemme kyllä todella eriarvoisessa asemassa tässä, onko tämä edes laillista?