Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei ihme että Suomessa rahat loppuu, tukien syytäminen on aivan uskomatonta!

Vierailija
19.03.2018 |

Olen tehnyt töitä koko elämäni, saamatta koskaan mitään asumistukia tms.
Nyt olen tilanteessa jossa odotan vauvaa ja edessä on avioero. Miten tämä vaikuttaa tuloihini?
Palkkani on bruttona 3000 euroa, käteen jää noin 2200 euroa. Asun helsingissä vuokra-asunnossa, jossa vuokra on 1100/ kk.
Ensimmäiset 56 päivää saan äitiysrahaa käteen saman verran kuin palkkaa, päälle tietysti 150 euroa lapsilisää. Seuraavat 57 - 105 päivää bruttona äitiysrahaa ja sen jälkeen vanhempainrahaa tulee reilu 2000 euroa, käteen reilu 1700 euroa. Asumislisää tililleni napsahtaa 440 euroa, eli nettotuloni pysyvät samana kuin työssä käydessäni.
Entä tämän jälkeen siihen asti kun lapsi on 3 vuotias? Saan kotihoidon tukea kaikkine lisineen hiukan vajaa 800 euroa, ja päälle asumistukea 750 euroa, eli hiukan vajaa 1500 euroa käteen, TEKEMÄTTÄ YHTÄÄN MITÄÄN.

Eihän tässä ole mitään järkeä, eihän tämä voi mennä näin?

Kommentit (234)

Vierailija
1/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten raha voisi loppua?

Vierailija
2/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä oo pakko ottaa vastaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää työttömäksi niin ei tarvitse kadehtia.

Toisin kuin töihin, joihin ei voi vain mennä, työttömäksi pääsee ihan ilmoitusasiana irtisanoutumalla nykyisestä työpaikasta.

Vierailija
4/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin ap. Tuet ovat aivan liian suuria ja ne revitään muiden veronmaksajien selkänahasta. Liian suuret tuet vähentävät ihmisten oma-aloitteisuutta huolehtia omasta elämästään. Kaikkein vaarallisin tilanne on nuorten osalta, joilla ei ole ammattia ja jotka tuudittautuvat siihen, että saavat tarvitsemansa tuet yhteiskunnalta. Jotain pitäisi ehdottomasti tehdä tämän kansan aktivoimiseksi.

Vierailija
5/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä kuin ap. Tuet ovat aivan liian suuria ja ne revitään muiden veronmaksajien selkänahasta. Liian suuret tuet vähentävät ihmisten oma-aloitteisuutta huolehtia omasta elämästään. Kaikkein vaarallisin tilanne on nuorten osalta, joilla ei ole ammattia ja jotka tuudittautuvat siihen, että saavat tarvitsemansa tuet yhteiskunnalta. Jotain pitäisi ehdottomasti tehdä tämän kansan aktivoimiseksi.

Kerro missä ovat ne palkkatyöpaikat kaikille nuorille ja vähän vanhemmillekin äläkä lässytä siellä.

Vierailija
6/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan niin menee. Kun itselle jää käteen muutama sata euroa enemmän kuin jollekin toiselle joka ei tee mitään, niin kyllä se vituttaa ihan sikana. Ja minä näen oman työni kautta tuota, kuinka paljon tuota yhteiskunnan rahaa oikein jaellaan.

Vierailija
7/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo älytöntä, mutta silti vielä kärpäsen kusi valtameressä. Edelleen ne suurimmat ongelmat ja valtion rahantarve johtuu tällä hetkellä alati kasvavasta eläkeläisten määrästä. Heille se suurin osa jaettavista sosiaalietuuksista menee.

Vierailija
8/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä tuon asumistuen keksit? Kela maksaa sinulle vain noin 590 e/kk ja toisaalta saat asumistukea himpun verran yli 240 e/kk vanhempainvapaakaudella.

Vierailija
9/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotukea olet varmaankin saanut, vai oletko mennyt heti peruskoulun jälkeen työelämään? Lapsilisiä sinusta on luonnollisesti maksettu.

Vierailija
10/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne tuet on ihan hyvät, jos on lapsi/lapsia. Esim. työttömän lähihoitajaäidin ei kannata töihin lähteä pienellä palkalla, kun taas lapseton kituuttaa minimityömarkkinatuella nähden välillä jopa nälkää.

Mutta tässä on se MUTTA. Vaikka itseänikin kyrsii, kun tiedän kolmen kouluikäisen lapsen äidin asuvan yhteiskunnan varoin isossa asunnossa, jossa vuokra on reilusti yli tonnin. Se ilo loppuu kyllä, kun lapsilisät, korotukset sun muut loppuvat. Silloin edessä on muutto yksiöön. Lapset saivat lapsuuden, mutta laiska ihminen ei ole kerännyt itselleen ammattitaitoa, omaisuutta tai eläkettä. Enää ei käy kateeksi...

Sulla on ollut nykyajan mittapuulla ihan ok palkkakin, tilanne olisi varmasti erilainen jollain tonnin nettopalkalla.

Vierailija
11/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskitkohan tuon asumistuen oikein? Ja eikös kotihoidontukikin ole pienempi? Muistaakseni oli vain n. 400e, kun minä sitä jokunen vuosi sitten sain.

Vierailija
12/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä,

En ollut pitänyt edes mahdollisena ajatusta että olisin lapsen kanssa kotona vanhempainrahan päättyessä. Olin luonnollisesti kuvitellut että myös tuo ensimmäinen vuosi lapsen kanssa kotona olisi tiukka, mutta mitä vielä.

Eihän tällaisessa systeemissä ole mitään järkeä, eihän minun kannata tehdä töitä kun saan lapsen kanssa kotona ollessa sen verran rahaa (kotihoidon tuet yms) että pärjään oikein hyvin (1500 + elatusaksu 250 euroa + lapsilisä 150 euroa) eli käteen 1900 euroa! Motivoiko palaamaan työelämään? Joo ei. 

Vierailija
13/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olen tilanteessa jossa odotan vauvaa ja edessä on avioero. Miten tämä vaikuttaa tuloihini?

Palkkani on bruttona 3000 euroa, käteen jää noin 2200 euroa. Asun helsingissä vuokra-asunnossa, jossa vuokra on 1100/ kk.

Ensimmäiset 56 päivää saan äitiysrahaa käteen saman verran kuin palkkaa, päälle tietysti 150 euroa lapsilisää. Seuraavat 57 - 105 päivää bruttona äitiysrahaa ja sen jälkeen vanhempainrahaa tulee reilu 2000 euroa, käteen reilu 1700 euroa. Asumislisää tililleni napsahtaa 440 euroa, eli nettotuloni pysyvät samana kuin työssä käydessäni.

Entä tämän jälkeen siihen asti kun lapsi on 3 vuotias? Saan kotihoidon tukea kaikkine lisineen hiukan vajaa 800 euroa, ja päälle asumistukea 750 euroa, eli hiukan vajaa 1500 euroa käteen, TEKEMÄTTÄ YHTÄÄN MITÄÄN.

Miten niin tekemättä mitään? Etkö sitten hoida sitä kersaasi? Etkä käsitä etteivät kaikki nuo tuet ole tarkoitettu sinulle vaan myös lapsen hyvinvoinnista huolehtimiseen?

Vierailija
14/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä kotihoidontuki 800e?? Ja tosiaan tässä se nyt nähdään että ”köyhät” yksinhuoltajat saavat tukia vaikka aina valittavat että eivät saa. Kyllä saavat kun lasketaan asumistuet ym. Erot tulevat kalliiksi yhteiskunnalle.

Vierailija
15/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et siis aio hoitaa lastasi? Lasua pukkaa. Yhteiskunta halusi tukea lapselle parhaat lähtökohdat, mutta hylkäät lapsesi siitä huolimatta :(

Vierailija
16/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työttömälle maksetaan vuokra ja ruoka,siitä tulee väkisinkin summa joka vastaa jonkun työstä saamaa palkkaa.

Vierailija
17/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä,

En ollut pitänyt edes mahdollisena ajatusta että olisin lapsen kanssa kotona vanhempainrahan päättyessä. Olin luonnollisesti kuvitellut että myös tuo ensimmäinen vuosi lapsen kanssa kotona olisi tiukka, mutta mitä vielä.

Eihän tällaisessa systeemissä ole mitään järkeä, eihän minun kannata tehdä töitä kun saan lapsen kanssa kotona ollessa sen verran rahaa (kotihoidon tuet yms) että pärjään oikein hyvin (1500 + elatusaksu 250 euroa + lapsilisä 150 euroa) eli käteen 1900 euroa! Motivoiko palaamaan työelämään? Joo ei. 

Hyvä juttu jos et enää palaa työelämään. Silloin joku toinen, ehkä peräti työtön saa työpaikkasi. Sellainen ihminen, joka kokee tarvitsevansa sitä enemmän kuin sinä.

Mutta ei, kateus sumentaa sinukin järkesi etkä ymmärrä ajatella asioita kokonaisvaltaisesti.

Vierailija
18/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta pienempään asuntoon. Ja kyllä jotain kannattaa tehdä, sinulla on siellä lapsi vastuullasi.

Vierailija
19/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tapauksen jossa arveluttavalla myyntialalla töissä ollut nainen teki lähes 7000/kk bruttotulot vuotena ennen lasten hankkimista.

Siitä sitten valtio kustantaa 2000€/kk (ilmeisesti seuraavat kolme vuotta) kun tekee muuntokoulutuksessa etäopiskelua.

Vierailija
20/234 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä kotihoidontuki 800e?? Ja tosiaan tässä se nyt nähdään että ”köyhät” yksinhuoltajat saavat tukia vaikka aina valittavat että eivät saa. Kyllä saavat kun lasketaan asumistuet ym. Erot tulevat kalliiksi yhteiskunnalle.

https://www.hel.fi/helsinki/fi/kasvatus-ja-koulutus/paivahoito/lapsen-h…

Kotihoidonttuki, hoitolisä, Helsinkilisä. 

Ja joo, hoidan lasta kotona mutta anteeksi vaan nyt kotiäidit, se yhden lapsen hoito ei vastaa millään tavalla kokopäivätyössä käyntiä. 

AP