Paljonko koiran pito keskimäärin maksaa/kuukausi?
Harkitsen koiraa, mutta pitäisi tehdä laskelmia, onko minulla varaa.
Kommentit (685)
Laskin just että oma -joskin ongelmallinen- koira on maksanut mulle pyöristettynä 4600€ tässä kahden vuoden aikana mitä se on mulla ollut, eli n. 200e/kk.
Mulla kääpiövillakoira, menee 32 e/ kk nappulan.
Trimmerin terään 32 e/ vuosi
Vakuutukseen 200 e/ vuosi
Kertahankinnat: pentukurssi 150 e, trimmeri 300 e, valjaat ja remmi 35 e, ruokakuppi 29 e, vaatteet 60 e ja Kynsisakset 20 e.
Rokotuksiin menee noin 50 e muistaakseni joka kolmas vuosi.
2 x keskikokoinen villakoira
- trimmaukset ulkop. trimmaajalla
- trimmaus- yms. hoitovälineet
- madotus
- rokotukset
- ravinto
n. 130 e/kk
- mahdolliset eläinlääkärikulut nostaa sitten keskikuluja enemmän tai vähemmän.
Nykyään koiran pitäminen on varakkaiden harrastus. Jos olet pienituloinen, eikä ole varaa esim. rokotuksiin, el-kuluihin yms., niin saatat joutua tilanteeseen, että paikallinen eläinsuojeluvalvoja hakee koirasi pois, joka sitten sijoitetaan varakkaaseen perheeseen. Luonnollisesti ollaan tilanteessa, että ennen koiran hankintaa kirjoitetaan paperille kulupuoli ja sitten vasta mietitään sen hankkimista.
Pienikokoinen koira 11kk, 8kg
Tavalliseen ruokaan menee vielä 28e/kk (eläinkauppa). Toki fiksumpi tilaisi kerralla enemmän ja säästäisi siten rahaa. Ja sitten se millä ruokkii esim. eläinkauppa vs. marketti, vaikuttaa hintoihin. Rokotukset pentuvaiheessa suunnilleen yli tai alle 150e (hyvin karkea arvio). Oma vakuutus on sen 200e vuodessa ainakin tällä hetkellä. Muita kuluja on ollut tuo pissatulehdus, (jota ei ollutkaan), mutta varmistamiseen meni n. 160e. Jos ostaa leluja tai herkkuja, niin niihin menee varmaan 10e/kk. Ikeasta löytää edullisesti, kun käy nappaamassa muutaman pehmolelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harkitsen koiraa, mutta pitäisi tehdä laskelmia, onko minulla varaa.
Riippuu siitä mitä syötät.
Ei se koiran ylläpito kallista ole, vaan sen ne eläinlääkärit!!!!!! Tonnikin voi joskus hupsahtaa tosta vaan. Ja ne reissut on monesti aikamoisen akuutteja.
Jo edesmenneen koiran varvas murtui, ja kaikenkaikkian laskua kertyi 1200e.
Kissa oireili, juostiin lääkärissä ja kaikki maailman kokeet tehtiin, nesteytettiin yms yms, Kunnes todettiin kilpirauhasen ylitoiminta, tähän iloon upposi lähemmäs 900e ja lääkitys maksoi n. 1e/pvä elämänsä loppuun asti (eli 20 vuotiaaksi) siinä välissä pientä vaivaa ties mistä käytiin hoitamassa, ja pelkkä ovesta sisään käveleminen maksaa, alta 100e ei koskaan selvitty. aaa... kyseisen kissan hammas tulehtui, se piti poistaa, eräs eläinlääkäriasema arvioi laskun olevan n. 1000e soittelin ympäri kyliä ja löysin "halvimman" lääkkeineen, kuvauksineen, hampaan porauksineen yms, tuli maksamaan 580e.
On niin pitkä lista näitä eläinlääkäriin menneitä kuluja että huh huh!!! Pelkät perusrokotuksetkin.. niin..
Suosittelen jokaista jolla on eläin, pitämään takataskussa varalta se toiminta tonni, jos jotain sattuu, niin pitäähän eläin hoitaa.. kaikkea se vakuutuskaan ei korvaa.. ne eläinvakuutuksetkin on kalliita.
Hyvä että hoidit kissaa. Miksei hammasta vaan poistettu? Surullista, miten moni ottaa eläimen, eikä ole varaa/kiinnostusta viedä eläinlääkäriin. Eläimet kärsivät.
Kissoilla myös hiekkaan menee rahaa, koirilla ei.
Vierailija kirjoitti:
Mulla aikuisen kotikoiran perusmenot kuukaudessa sisältää käytännössä vain ruuan ja ravintolisät, näistä tulee allergiselle erikoisnappulaa syövälle nivelvaivaiselle koiralle (25 kg) n. 60 e. Kausittain madotukset ja punkkipanta tekevät n. 110 e vuositasolla.
Eläinlääkärimenoja on vaikea ennustaa etukäteen. Jonain vuonna on mennyt 0 e, toisena 1000 e.
Mitään varsinaisia tarvikkeita ei ole tarvinnut ostaa aikoihin. Leluja on vaikka loppuelämäksi, laadukas nahkapanta ja -hihna kestävät vuodesta toiseen, harjoja, kynsisaksia, ruokakuppeja yms. tuskin tarvitsee uusia. Viime vuonna ostin uuden punkan (30 e).
Moikka. En tiedä millasta eläinlääkäri ruokaa tarvitset, mutta vähän halvemmalla niitä saa tanskasta. Säästää kuitenkin paljon niistä kuluista vuodessa :) https://www.zoopermarketti.fi/koiranruoka?FACET_ECONSISTENCY=TOR
7-kiloinen italianvinttikoira, ja rahaa menee ruokaan n. 40-80€/kk sisältäen puruluut ja herkut (syötän eläinkaupan laadukasta nappulaa ja raakaruokaa).
Hihnoihin, pakollisiiin vaatteisiin yms. (puettava rotu) menee noin 150€/vuosi.
Leluihin ihan sen verran mitä haluaa, meillä koira tuhoaa uuden lelun n. viikossa ja koiranlelut maksavat n. 5-10€/kpl. Tokikaan en joka viikko uusia leluja osta.
Vakuutus on hyvä olla ainakin pentuajan. Maksaa n. 200-300€/vuosi, ja tähän päälle toki ne eläinlääkärikulut, jotka menee omavastuuseen tai ei sisälly vakuutuksiin (esim. vuosittaiset rokotukset). Peruskäynti eläinlääkärillä on yleensä 80€ eteenpäin riippuen siitä, mitä tehdään. Vaikka koira ei loukkaantuisi tai sairastuisi ikinä vakavasti, niin pikkujuttuja (korvatulehdus jne.) tulee kuitenkin aina silloin tällöin ihan kaikille.
Sitten on kaikkea ylimääräistä mitä ei edes ajattelisi, esim. matkustaessa tarvitset tarvittaessa kantokopan ja aina ostamaan junassa lemmikkilipun, jne.
Olen laskenut, ja keskimäärin kuitenkin koiraan menee noin 70-100€/kk, koska vaikka kuluja on paljon, niin ne ajoittuu epätasaisesti pitkin vuotta. Mutta on se kaikki kuitenkin sen arvoista, enkä päiväkään vaihtaisi ilman koiraa! Monen asian voi tehdä myös halvalla, mutta itse haluan ainakin panostaa koirani ruokaan ja hyvinvointiin.
Satanen per kk ja hätävaratilille tonni eläinlääkäriä varten
200-500/kk. Sis. ruoka, tarvikkeet, lääkäri. Lääkärikeikka maksaa 100-1000 €. Siellä käydään vähintään vuosittain. Jos koira joutuu leikkaukseen tai potee synnynnäistä sairautta, tonnit vilisevät silmissä.
Nyrkkisääntönä eläimen pito maksaa saman verran kuin henkilöauton. Jos ei ole vara autoon, ei ole varaa eläimeen.
Kannataa käyttää raha järkevämmin. Jos ei olisi lemmikkejä niin ilmastomuutos ei olisi niin lähellä
25€/kuukausi.
Ja huom. tämä oli nimenomaan minun ja vain minun laskelmani. Olin siitä onnekas, että minun (nyt jo edesmennyt) koirani eli vanhaksi ilman sairauksia ja allergioita. Ei kummempia eläinlääkärireissuja, kaupan edullinen kuivamuona kelpasi hyvin. Kerran vuodessa oli hankittava punkkipanta, silloin tällöin uusia hihna tai leluja. Suurimmat menoerät menivät pentuajan rokotuksiin, pentuaikana sotkeentuneisiin/rikkoutuneisiin/syötyihin tavaroihin ja matkan ajaksi varattuun koirahoitolaan. Sitten taas on niitä tapauksia, kun koiraa joutuu käyttämään eläinlääkärissä kalliissa toimenpiteissä (voivat maksaa tuhansia) on allergiaa ja täytyy syöttää erikoismuonaa joka maksaa 50€/pussi. Ikävä kyllä koiran hankkiminen täytyy jättää väliin, jos epäilet olisiko sinulla varaa kalliisiin eläinlääkärikuluihin, sillä koskaan ei voi tietää mitä tulee eteen ja silloin koiran täytyy saada hoitoa.
Sehän riippuu rodusta ja tapaturma alttiudesta, toiset rodut on häsläreitä ja toiset ei. Koolla on myös merkitystä. Mutta jos nuo tiedot ei oo hallussa, niin suosittelen olemaan ottamatta koiraa ollenkaan.
Elläkulut maksaa, muutoin laatuakin saa kohtuuhintaan. Törsätä voi tietysti uusiin varusteisiin ja kalliisiin viljamössömakupaloihin, mutta pakollisia ne eivät olet. Viime vuonna yhden 19kg koiran kulut olivat reilu 600e. Edeltävänä vuonna vastaavat olivat 2500e koska tapaturmat.
Peruskoiranpito ei siis hirveitä vaadi, vähän koirasta riippuen ruokaan kuluu 20-100e kuukaudessa, itse tilaan lihoja Kennelrehulta.
Joissakin koirablogeissa onon tehty kululaskelmia vuosista. Näistä näkee hyvin, paljonko mennyt ja mihin se raha on käytetty. Varmasti löytyy ihan googlaamalla.
Onneksi lapset on ilmaisia kun on vanhempainlomat, ilmaiset päivähoidot, terveyspalvelu, lastensuojelupalvelut ym. Siksi ei kannata ottaa koiraa, jos ei ole varakas. Lapsia voi toki aina tehdä!
Riippuu koiran rodusta, koosta, harrastuksista, terveydestä ja aika paljon myös siitä, kuinka paljon olet valmis rahaa käyttämään.
Ekan vuoden rokotukset maksaa noin 150€. Haluatko koiralle passin? Haluatko leikata? Muista matolääkkeet. Käykö markettien kuivaruuat? Onko allergioita?
Tuleeko silmä- tai pissatulehduksia? Tai nieltyjä tavaroita? Muista vakuutus: 200-400€/vuosi!
Älkää opettakoo krantuksi. Koira syö jätteet mitä jää kuten lihapullat sun muut
Vierailija kirjoitti:
Riippuu koiran rodusta, koosta, harrastuksista, terveydestä ja aika paljon myös siitä, kuinka paljon olet valmis rahaa käyttämään.
Ekan vuoden rokotukset maksaa noin 150€. Haluatko koiralle passin? Haluatko leikata? Muista matolääkkeet. Käykö markettien kuivaruuat? Onko allergioita?
Tuleeko silmä- tai pissatulehduksia? Tai nieltyjä tavaroita? Muista vakuutus: 200-400€/vuosi!
Mieluummin matkustan
Vierailija kirjoitti:
Kolmen metsästyskoiran (10kg, 15kg ja 35kg) perusruokinta maksaa minulla 55e/kk.
Mutta sitten kyllä sitä kulua tulee kuitenkin äkkiä lisää.. Vuoden aikana mennyt 3302e.
• Koulutusnameja, luita, raakalihaa yms. uppoaa lisänä, 20e/kk
• Viime kuussa eläinlääkäriin isomman koiran hätäleikkaus, 800e + lääkkeet 50e
• Matolääkkeet, 10e
• Sitä edellisessä kuussa koirankoppi piti uusia, 450e
• Viime syksynä piti ostaa uusi tutkapanta, 900e
• ..ja ostaa karttaohjelman lisenssi, 100e
• Koiran ulkoilutarvikkeita, 28e
• Lisää koiraverkkoa, 65eNyt rokotukset tulossa keväällä ja syksyllä madotus, mutta toisaalta muita investointeja ei pitäisi olla tulossa pitkään aikaan, joten voi olla että seuraavat pari vuotta mennään taas vain ruokakustannuksilla.
Pointti tässä on siis se, että parhaimmillaan sitä voi pärjätä pitkänkin aikaa vain ruokakustannuksilla, mutta siihen olotilaan ei kannata tuudittautua. Niihin äkkinäisiin kuluihin on pakko olla varautunut. Omassakin listassa kaikki muu on toisaalta turhaa ja on itsestään kiinni paljon rahaa työntää, mutta se eläinlääkäri on sellainen, että koskaan et tiedä milloin joudutte sinne. Tiskillä harmittaa aivan varmasti sanoa, että lopeta koira, ei ole varaa leikkaukseen.
Kappas, löysin oman viestini :)
Ihan pelkillä ruokakustannuksilla on päästy muuten, eli selkeästi edullisempi vuosi kalliimman perään, mutta keskimmäinen joutui lekuriin justiinsa ja tällä hetkellä mennyt 400e. Lisää tutkimuksia tulossa, eli ei jää tuohon summaan. Kesällä tulossa sitten luustokuvauksia myös lisäksi, villi veikkaus 180-220e?
Riistanhoitomaksuihin, jäsenmaksuihin, aseisiin ja seuraan liittymisiin sun muihin on sitten mennyt apauttiarallaa tonni viime kautena. Juoksuvyö ja hihnanjakaja oli jotain 50e luokkaa yhteensä. Sinänsä itse koirien kulut ei oikeastaan ole olleet kuin joku tonni, loput (metsästykseen menevät kulut) tullut oikeastaan täysin omasta halusta.
Koirani kuoli ja päätin, etten ota enää uutta koiraa. Sen sijaan otan usein hoitooni ystävien ja tuttavien koiria. Omistaja maksaa viulut ja mä nautin koiran seurasta.