Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa asumistukea koska mies tienaa hyvin.

Vierailija
19.03.2018 |

Meillä avomies on pankkialalla ja tienaa tähtitieteellisiä summia. Hän on tietysti pihi ekonomisti ja haluaa että kaikki maksetaan puoliksi. Itse olen lastentarhanopettaja päivätöissä ja palkka on huono. Minulla on kaksi tytärtä edellisestä avioliitosta.
Asunto on kaksikerroksinen kaupunkiasunto ja olen elänyt kädestä suuhun koko suhteen ajan. Nyt olen siinä pisteessä että aion erota taloudellisten syiden takia. Mies ajaa Bemarilla, itse bussilla. Rahat loppuvat kuun puolessa välissä, mies olettaa että ostan ruoat ja hän kävelee valmiiseen ruokapöytään. Hän ei myöskään tee mitään kotitöitä vaan pelailee yläkerrassa pleikkojaan ja elää omaa elämäänsä, käy kavereiden kanssa matkoilla.
Eroni jälkeen saisin kaupungin asunnon, asumistuen ja minulla olisi varaa kasvattaa tytöt aikuisiksi.
Minusta on epäreilua, että avoliitossa KELA katsoo avomiehen tuloja, vaikka tämä ei maksa senttiäkään enempää kuin max puolet menoista. Jos sitäkään?

Kommentit (260)

Vierailija
141/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi maksaa ap:n asuminen jos mies tienaa??? (ilmeisesti liian kalliissa asunnossa)

Kysy sitä ap:n mieheltä. 

Vierailija
142/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksoin ennen puolet kaikesta. Sitten jäin työttömäksi ja lähdin suoraan opiskelemaan. Opintotukea en enää saa, kun tuet on käytetty aikaa sitten toiseen tutkintoon. Tuloni ovat siis pyöreä nolla.

Tämän lisäksi teen kaikki kotityöt ja hoidan kaikki lapsiin liittyvät asiat.

Miehen tulot 6000 euroa/kk.

Miehen mielestä minun tulisi osoittaa hänelle kiitollisuutta, kun saan katon pääni päälle ja ruokaa kaappiin. Olen niin täynnä tuota ylimielisyyttä, että kunhan lapset lentävät pesästä, saa tuo herra jäädä keskenään runk*aamaan rahojensa kanssa. Pthyi.

Niin miten näissä jutuissa yleensä käykään? Mies vaihtaa nuorempaa ja nainen jää nuolemaan näppejään.

Enenmän niitä tarinoita on kuultu, että äiti on pahassa pulassa lähes täysi-ikäisten lasten kanssa, kuin että mies olisi jäänyt yksin runk*aamaan rahojensa kanssa. Rahalla riittää ottajia, mutta keski-ikäiselle yh äidille ei. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksoin ennen puolet kaikesta. Sitten jäin työttömäksi ja lähdin suoraan opiskelemaan. Opintotukea en enää saa, kun tuet on käytetty aikaa sitten toiseen tutkintoon. Tuloni ovat siis pyöreä nolla.

Miehen mielestä minun tulisi osoittaa hänelle kiitollisuutta, kun saan katon pääni päälle ja ruokaa kaappiin. Olen niin täynnä tuota ylimielisyyttä, että kunhan lapset lentävät pesästä, saa tuo herra jäädä keskenään runk*aamaan rahojensa kanssa. Pthyi.

Niin miten näissä jutuissa yleensä käykään? Mies vaihtaa nuorempaa ja nainen jää nuolemaan näppejään.

Voi olla niinkin. Enpä kyllä itkisi. Nuorin lapsi on nyt 13, joten onneksi ei montaa vuotta ole jäljellä. Mies on muuten minua 10 vuotta nuorempi, mutta voin kertoa, että tuskin kovin moni nuori nainen hänestä innostuu. Ei ole ehkä ihan ulkoiselta habitukseltaan sitä mitä kovin moni nuori nainen haluaisi :D

Vierailija
144/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on vain kuljetusalalla ja itsellä sama tilanne koska opiskelen. Opiskelija-asunnossa pärjäisin paljon halvemmalla. Nykyajan miehet eivät elätä vaimojaan ja tämä saattaa tulla yllätyksenä muillekin kuin minulle.

Mieheni oli samanlainen pihi toisilla maksattaja, vaikka tienasi huomattavasti enemmän kuin minä. Lopulta isäni kertoi kovin sanakääntein miehelleni mitä tarkoittaa perhe (lapsia perheessä) ja perheen elatus. Ilmeisesti siitä hoksasi, ettei hänen rahat olekaan yksin hänen rahojaan ja siitä lähtien kaikki on sujunut jouhevasti.

Kyllä meilläkin niin minä kuin lapsetkin katsotaan miestä ylöspäin. Pienestä on lapsille opetettu että isä käy töissä ja tienaa ja on parempi ihminen, kuin äiti joka on vaan kotona ja saa kuljeksia nurkissa ruokapalkalla.

Eipä ole kukaan tuolle mitään sanonut.. Hän määrää ja muut vikisee.

Mutta hän tekee rahaa.

Minä neuvottelen ihan jokaisesta hankinnasta mitä lapset tarvii ja joka kerta kuuntelen sen puhinan ja huokailun. Käyn meille ruokakaupassa ja soitan sieltä kassalta paljonko ostokset maksaa ja mies siirtää sen verran.. Kotona tarkistetaan onko jotain ylimääräistä.

Huomasin esim että jauheliha oli mennyt vahingossa vanhaksi ja siitä aivan kauhea valitus ja paha mieli, kuin maailma kaatuisi siihen.

Elän jatkuvassa inhottavassa olotilassa, kun haluaisi ettei olisi riitaa ja mies pahoilla mielin, mutta en onnistu. En sitten millään.

Tälläistä on pihin ja vittumaisen ukon kanssa.

Tilanteesi ei ole millään tasolla normaali, vaan mies harjoittaa mielivaltaista vallankäyttöä.

Tiedän, mutta kyse olikin siitä että kyllä meitä naisia ja lapsia on miehen peukalon alla. Ja puhutaan kauniisti siitä kuinka ollaan perhe ja edelleen katsotaan joka asiaan puolison tulot, niin hoitomaksuissa kuin tuissakin, vaikka toinen ei niistä mitenkään hyödy..

Itse olen ukkoni valinnut. Kyllä tämän pienen hetken vielä kestää, mutta sitten kun on aika palata töihin, ihmettelen miten maksan ne maksimi hoitomaksut pienestä palkastani.

Miksi sinä haluat pysyä tilanteessa?

Sen sijaan, että nyt etsit oman asunnon ja eroat?

Tuo tilanne jatkuu tadan niin kauan kunnes oivallat, ettei sinulla ole mikään pakko olla tuon kanssa yhdessä.

Ja joo: olen ollut väkivaltaisessa parisuhteessa. Oli muuten valoisin tunne ikinä kun tajusin, että voin lähteä pois sen ihmisen luota.

En tiedä miksi. Välillä musta tuntuu että oikeasti vihataan toisiamme ihan tosissaan. Kai mä olen ottanut jonkun tavoitteen. Olla niin mah täydellinen, ettei se voi sanoa mitään. Kerjään jo nyt sukulaisilta vaatteita itselleni. Säälittävää. Voisin ostaa, ja suututtaa sen, mutta en halua. Olen kai jotenkin sairas. Se saa mut kusemaan hunajaa kun oikein pakottaa ikeasta ottamaan uusia keittiöpyyhkeitä (edelliset vuosia vanhoja).

Näin sitä pikkuhiljaa se on saanut musta vallan. Olen vieras kotonani.. Kyselen lupaa joka asiaan. Oliko näin muutama vuosi sitten, ei ollut. Miehestä tullut sairaalloisen pihi ja minusta pelokas ja taisteluhaluton. Pahinta on nuo ruoka kauppareissut.. Tietää että ruokaa pitää ostaa, mutta mulla menee sinne kaikki ja tiedän että saatan joutua soittamaan ja pyytämään lisää. Tekisi mieli vaan olla käymättä. Nyt rupean paniikissa siivoamaan. Täällä täytyy olla just eikä melkein siistiä ja ruoka tehtynä, muuten se mököttää koko illan. Ja yhtäkään vesitahraa ei saa olla missään, kun tulee vesivahinko ja taas se on pahoillaan.

Tää on mun elämää. Ihmiset kitisee aika pienestä..

Jos väität että ihmiset kitisevät pienestä, niin tarkoitit varmasti muita kuin miestäsi, mutta ainoa joka kitisee pienistä on juuri tuo mies. Lopeta heti paikalla. Laita taisteluasemat kuntoon ja lakkaa palvelemasta miestä joka ei ole ansainnut sinulta mitään. Nosta pää pystyyn ja ala tehdä toimintasuunnitelmaa. Kaivele ne kadonneet voimavarat jostain. Nyt toimi. 

Vierailija
145/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla niinkin. Enpä kyllä itkisi. Nuorin lapsi on nyt 13, joten onneksi ei montaa vuotta ole jäljellä. Mies on muuten minua 10 vuotta nuorempi, mutta voin kertoa, että tuskin kovin moni nuori nainen hänestä innostuu. Ei ole ehkä ihan ulkoiselta habitukseltaan sitä mitä kovin moni nuori nainen haluaisi :D

Unohdit nyt sen rahan. Jos se puoli on kunnossa ulkoinen habitus on sivusiekka.

Vierailija
146/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lapsi kulta. Ei se kaupungin asunto mitenkään automaattisesti tule. Niihin on kunnasta riippuen vuodenkin jonoa. 

Eikä asumistukeakaan saa kuin automaatista rahaa, jos käy töissä.

Totta. Katsokaa kelan laskurilla kuin paljon saa vai saako mitään asumistukea jos on lto:n palkka ja kaksi lasta.

Olen melko varma ettei tipu senttiäkään asumistukea. Bruttopalkan pitäs olla korkeintaan n 1500e/kk niin voisi hiukan saada tukea. Kun on suurempi palkka niin ei tukea. Eläkeläinen saa asumistukea vielä n 1700e brittotulolla hiukan mut ei työssäkäyvä.

Vierailija
147/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko oli ottaa rikkaampi mies kun luulit pääseväsi loisimaan sen rahoilla. Harmittaako

Vierailija
148/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos nyt olettaisin, että joku timmi nuori nainen ottaisi tuon minun tikkukätisen, kaljamahaisen, Hjallisleukaisen mieheni rahan vuoksi, niin kuinkahan kauan katselisi, kun tämä mies ei luovu edes kymmensenttisestä naisen vuoksi. Mitä iloa näistä rahoista naiselle olisi?? Luuletko, että joku haluaa minun paikkani? Katto pään päälle ja ruokapalkka, työtehtäviin kuuluu sitten ihan kaikki. Monenko ajattelit onnesta kirkuen tulevan paikalleni? Ja sitä paitsi mieheni tienaa 6000 euroa kuukaudessa, ei 60 000 euroa. Tuolla vaeltelee aika paljon miehiä, joilla on sama palkka, mutta lisäksi miellyttävä luonne ja hyvä ulkonäkö.

Vierailija
149/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset (ja miehetkin), hankkikaa sellainen koulutus ja työpaikka, että olette taloudellisesti itsenäisiä! Ennen yhteen muuttamista sopikaa, tarvittaessa ihan paperilla, miten yhteiset kulut jaetaan. Pienituloinen, älä tee omiin nimiisi sellaisia sopimuksia (vuokra, päivähoito ym.) joista et suoriudu yksin. Tällaiset sopimukset aina molempien tai paremmin tienaavan nimiin. Jos taloudessa on tiukasti sinun ja minun rahat, on elintaso sopeutettava pienituloisimman mukaan.

Ap:n lienee parempi erota pihistä miehestä ja valita mahdollinen uusi kumppani paremmin.

Vierailija
150/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranen aika mua hävettää olla nainen. Siis oikeestikko te ootte sitä mieltä, että se on Kelan vika, kun ootte valinnut itellenne täysin idiootti pihimiehen ja vielä lisääntyny sen kanssa. Että mieluummin niin, että Kela maksaa teille rahaa, jotta te voitte jatkaa tollasen kanssa parisuhteessa. Nyt järki käteen!!

Vierailija
151/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset (ja miehetkin), hankkikaa sellainen koulutus ja työpaikka, että olette taloudellisesti itsenäisiä! Ennen yhteen muuttamista sopikaa, tarvittaessa ihan paperilla, miten yhteiset kulut jaetaan. Pienituloinen, älä tee omiin nimiisi sellaisia sopimuksia (vuokra, päivähoito ym.) joista et suoriudu yksin. Tällaiset sopimukset aina molempien tai paremmin tienaavan nimiin. Jos taloudessa on tiukasti sinun ja minun rahat, on elintaso sopeutettava pienituloisimman mukaan.

Ap:n lienee parempi erota pihistä miehestä ja valita mahdollinen uusi kumppani paremmin.

Ja suhteuttakaa ne menot tuloihinne! Älkää muuttako kaksikerroksiseen kaupunkiasuntoon, jos ette pysty siitä vastamaan edes puoliksi.

Vierailija
152/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei melkein sama tilanne! Mies tosin maksaa laskuista enemmän, mutta hän tienaa n. 2500e / kk ja itse olen kh tuella. Käteen mulle jää 395e josta maksan laskuja niin että jää 70e joka menee lääkärikuluihin sekä lääkkeisiin. Jos haluan jotain, yhtään mitään ylimääräistä joudun ottamaan sen rahan säästätötililtäni. Mies sanoo ettei hänelle jää palkasta yhtään sen enempää kun ostelee uusia autoja ja auton osia.. Laskin yksi päivä että jos asuisin lapsen kanssa kahden, jäisi ylimääräistä rahaa monta sataa.

Vierailija
153/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos nyt olettaisin, että joku timmi nuori nainen ottaisi tuon minun tikkukätisen, kaljamahaisen, Hjallisleukaisen mieheni rahan vuoksi, niin kuinkahan kauan katselisi, kun tämä mies ei luovu edes kymmensenttisestä naisen vuoksi. Mitä iloa näistä rahoista naiselle olisi?? Luuletko, että joku haluaa minun paikkani? Katto pään päälle ja ruokapalkka, työtehtäviin kuuluu sitten ihan kaikki. Monenko ajattelit onnesta kirkuen tulevan paikalleni? Ja sitä paitsi mieheni tienaa 6000 euroa kuukaudessa, ei 60 000 euroa. Tuolla vaeltelee aika paljon miehiä, joilla on sama palkka, mutta lisäksi miellyttävä luonne ja hyvä ulkonäkö.

Joo, nuoret naiset eivät pihiä rumaa miestä huoli, se on selvä.

Itse olen eronnut enkä muuta enää yhteen minkäänlaisen idiootin kanssa.

Vierailija
154/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jumakauta sä et tee tuollaisella miehellä mitään !!!

Itse olen se huonompituloinen ja mun ei ole koskaan tarvinnut miettiä, että miten meillä kaikki maksetaan. Mulla on alusta alkaen ollut käyttöoikeudet miehen tiliin ja rinnakkaiskortti.

Ollaan yli kaksikymmentävuotta menty näin ja onnellisia ollaan.

Meidän perhe, meidän auto, meidän kaikki.

Vierailija
155/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyksenä? Miksi pitäisi toista elättää? Oliko sulla oletuksena että joku toinen elättää sinut?

Heh..

Vierailija
156/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei melkein sama tilanne! Mies tosin maksaa laskuista enemmän, mutta hän tienaa n. 2500e / kk ja itse olen kh tuella. Käteen mulle jää 395e josta maksan laskuja niin että jää 70e joka menee lääkärikuluihin sekä lääkkeisiin. Jos haluan jotain, yhtään mitään ylimääräistä joudun ottamaan sen rahan säästätötililtäni. Mies sanoo ettei hänelle jää palkasta yhtään sen enempää kun ostelee uusia autoja ja auton osia.. Laskin yksi päivä että jos asuisin lapsen kanssa kahden, jäisi ylimääräistä rahaa monta sataa.

*reps*

Tottai kai jää... Tehän elätte haavemaassa, jossa tukia tulee ovista ja ikkunoista kun on eronnut ja on lapsia :D Äkkiä se todellisuus tulee vastaan, että kaikesta joutuukin vastaamaan yksin.

t. yh since -98

Vierailija
157/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vaadi miestäsi antamaan sinulle kuuluvat rahat, ja heti. (meniköhän tää nyt ihan reilusti??)

Vierailija
158/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas itsekäs ahne mies sinulla.

Kyllä naisen tulisi saada kaikki hyvä ilman todellista vastuuta. 

Juuri niin, ehdottomasti.

Vierailija
159/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*reps*

Tottai kai jää... Tehän elätte haavemaassa, jossa tukia tulee ovista ja ikkunoista kun on eronnut ja on lapsia :D Äkkiä se todellisuus tulee vastaan, että kaikesta joutuukin vastaamaan yksin.

t. yh since -98

Tein ihan laskelmat laskureiden mukaan, asumistuki olisi puolet vuokrasta, lapsilisä 150e + elarit 300e. Saan myös erästä kaikesta muusta riippumatonta tukea 200e / kk. Tuohon kun menen vaikka osa-aikatyöhön ja lapsi hoitoon parilla kympillä kuussa niin kyllä vaan. Erilaisia tukia saisin siis jo 950e / kk jos oletetaan asumistuen olevan 300e, suottaapi olla enemmänkin. Osa-aikatyön palkka vaikka 1300e käteen.. Laskepa siitä itse ;)

Vierailija
160/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*reps*

t. yh since -98

Tein ihan laskelmat laskureiden mukaan, asumistuki olisi puolet vuokrasta, lapsilisä 150e + elarit 300e. Saan myös erästä kaikesta muusta riippumatonta tukea 200e / kk. Tuohon kun menen vaikka osa-aikatyöhön ja lapsi hoitoon parilla kympillä kuussa niin kyllä vaan. Erilaisia tukia saisin siis jo 950e / kk jos oletetaan asumistuen olevan 300e, suottaapi olla enemmänkin. Osa-aikatyön palkka vaikka 1300e käteen.. Laskepa siitä itse ;)

Laskurit on vain suuntaa antavia. Oletat sekä asumistuen ja elatuksen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan