Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En saa asumistukea koska mies tienaa hyvin.

Vierailija
19.03.2018 |

Meillä avomies on pankkialalla ja tienaa tähtitieteellisiä summia. Hän on tietysti pihi ekonomisti ja haluaa että kaikki maksetaan puoliksi. Itse olen lastentarhanopettaja päivätöissä ja palkka on huono. Minulla on kaksi tytärtä edellisestä avioliitosta.
Asunto on kaksikerroksinen kaupunkiasunto ja olen elänyt kädestä suuhun koko suhteen ajan. Nyt olen siinä pisteessä että aion erota taloudellisten syiden takia. Mies ajaa Bemarilla, itse bussilla. Rahat loppuvat kuun puolessa välissä, mies olettaa että ostan ruoat ja hän kävelee valmiiseen ruokapöytään. Hän ei myöskään tee mitään kotitöitä vaan pelailee yläkerrassa pleikkojaan ja elää omaa elämäänsä, käy kavereiden kanssa matkoilla.
Eroni jälkeen saisin kaupungin asunnon, asumistuen ja minulla olisi varaa kasvattaa tytöt aikuisiksi.
Minusta on epäreilua, että avoliitossa KELA katsoo avomiehen tuloja, vaikka tämä ei maksa senttiäkään enempää kuin max puolet menoista. Jos sitäkään?

Kommentit (260)

Vierailija
241/260 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rontin kanssa kirjoitti:

Missä on nykyajan pariskuntien yhteen hiileen puhaltaminen?

Minä elän köyhyydessä mieheni takia. Syksyllä saatoin korkeakouluopintoni loppuun 200€/kk ja nyt tienaan hanttihommissa 800-1100€/kk ja koko tänä aikana olisin ollut oikeutettu 300€ asumistukeen, mutta miehen tulojen vuoksi (3000€/kk) ja opintotuen asumislisäuudistuksen vuoksi en saa(nut) mitään tukia. Viha ja katkeruus kasautuvat ja naimiisin meno +lasten tekeminen alkaa tuntua irvokkaalta ajatukselta tuon rontin kanssa.

En nyt ymmärrä logiikkaa miksi olet miehellesi vihainen. Siitä, että tienaa ”hyvin”? En sitten tiedä pitäisikö miehen jättäytyä työttömäksi. Vai onko se miehen vika, että olet hanttihommissa? Toki jokaisella on oikeus katkeroitua, mutta mielestäni tässä tapauksessa turhaa.

Kaikki menot menee sentilleen puoliksi.

Hanttihommia teen, koska työttömyysetuus olisi n. 600€/kk enkä työkykyisenä ihmisenä jää sohvalle makaamaan kun vaihtoehtona on hanttihommat. Tietenkin teen kaikkeni päästäkseni oman alan töihin, missä aloituspalkka on 2200-2400€ hujakoilla.

Tämä on siis todellakin väliaikainen tilanne, mutta henkisesti hyvin kuormittavaa, kun tuntuu ettei toiseen voi luottaa heikolla hetkellä.

Vierailija
242/260 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten helvetissä olet onnistunut luomaan itsellesi sellaisen harhan että yhteiskunta olisi jotenkin velvollinen maksamaan sinulle asumistukea? Kyllä se lähtökohta on että jokainen aikuinen ihminen kustantaa oman asumisensa ja (tämä voi tulla yllätyksenä) asuu sellaisessa asunnossa johon on VARAA. Ei kaupunki ole mitenkään velvollinen hankkimaan sinulle ja jälkikasvullesi halpaa asuntoa! 

Ihan uskomatonta tämä ihmisten ajattelu, oikeuksia on niin helvetisti ja yhteiskunta velkaa jne. HUHHUH.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/260 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika ilkeitä kommentteja. Ja itsekkyyttä. En ymmärrä. Meidän parisuhteessa on jo avoliiton aikana huolehdittu siitä toisesta, vähemmän tienaavasta. Ja sama avioliitossa. Samassa veneessä ollaan.

Niin meilläkin, mutta Ap:n lapset ovat vain hänen, ei miehen. Ja maksavat 50:50, vaikka Ap tuo perheeseen 3 henkeä ja mies vaan yhden.

Vierailija
244/260 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika ilkeitä kommentteja. Ja itsekkyyttä. En ymmärrä. Meidän parisuhteessa on jo avoliiton aikana huolehdittu siitä toisesta, vähemmän tienaavasta. Ja sama avioliitossa. Samassa veneessä ollaan.

Niin meilläkin, mutta Ap:n lapset ovat vain hänen, ei miehen. Ja maksavat 50:50, vaikka Ap tuo perheeseen 3 henkeä ja mies vaan yhden.

Mies on tiennyt lapsista ennen yhteenmuuttoa. Jos ei ole valmis kohteleman puolison lapsia ominaan, niin ei muuteta yhteen. Tuossahan nyt elävät kuin kämppikset, mies ja ap:n perhe.

Vierailija
245/260 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jokainen tietää vuonna 2018, ettei muuta hyvätuloisen miehen kanssa yhteen, ellei pysty itse elättämään itseään. Ei nykypäivänä moni avoliitossa elävä mies halua naisia ja näiden lapsiakin elättää. Juttu on vain siinä, että se tulee tiedostaa etukäteen, eikä itkeä, jos itse tekee itselleen epäedullisia ratkaisuja. Huom vinkkinä myös että seurustelusuhteessa voi myös olla ilman, että asuu yhdessä. Näin itse teen :)

Toki minustakaan laki avoliiton elatusvelvollisuudesta ei ole nykypäivän Suomessa kovinkaan järkevä, mutta mimkäs teet. Niillä pelataan, mitä on. Eli naiset, selvittäkää tilanteenne _etukäteen, älkää tyhmänä sokeana muuttako yhteen itsellenne epäedulliseen ratkaisuun. Aina voi asua yksin.

Vierailija
246/260 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehesi olisi velvollinen maksamaan sinun ja lastesi elämisen? Siinä sulle sitä kuuluisaa tasa-arvoa

Vierailija
247/260 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä avomies on pankkialalla ja tienaa tähtitieteellisiä summia. Hän on tietysti pihi ekonomisti ja haluaa että kaikki maksetaan puoliksi. Itse olen lastentarhanopettaja päivätöissä ja palkka on huono. Minulla on kaksi tytärtä edellisestä avioliitosta.

Asunto on kaksikerroksinen kaupunkiasunto ja olen elänyt kädestä suuhun koko suhteen ajan. Nyt olen siinä pisteessä että aion erota taloudellisten syiden takia. Mies ajaa Bemarilla, itse bussilla. Rahat loppuvat kuun puolessa välissä, mies olettaa että ostan ruoat ja hän kävelee valmiiseen ruokapöytään. Hän ei myöskään tee mitään kotitöitä vaan pelailee yläkerrassa pleikkojaan ja elää omaa elämäänsä, käy kavereiden kanssa matkoilla.

Eroni jälkeen saisin kaupungin asunnon, asumistuen ja minulla olisi varaa kasvattaa tytöt aikuisiksi.

Minusta on epäreilua, että avoliitossa KELA katsoo avomiehen tuloja, vaikka tämä ei maksa senttiäkään enempää kuin max puolet menoista. Jos sitäkään?

Nai joku öhlämi, niin olet perheen hyvätuloisin. Sitten elätät mussukkaa.

Vierailija
248/260 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ole missään nimessä, Kelan = Yhteiskunnan = veronmaksajien = meidän ongelma

Jotain vastuuta on sentään itsellä ja omalla perheelläkin, ei kaikki ole yhteiskunnan = veronmaksajien = meidän muiden ongelma

Vierailija
249/260 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on sitä tasa-arvoa :D kannattaisko hankkia parempi duuni. Ei oo miehen tehtävä maksaa yhtään enempää vain koska on mies :DDD

MEE TÖIHIN

Vierailija
250/260 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahah, ihan mahtavaa viidettä. 2000-luvun tasa-arvossa voi golddiggereillekin käydä huonosti.

Voin niin kuvitella kuinka siinä on tyttökavereiden ja ex-miehen kateutta fiilistelty, kun on päässyt rikkaan miehen taloon, jossa vielä uudenkarhea bemarikin pihassa, ai että! Nyt ongelma on sitten se, että rahat ei itellä riitäkään elämiseen eikä mies elätä :D voi jeesus.

Vierailija
251/260 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi itketään että tasa-arvoa nyt kun mies tienaa enemmän niin hänen pitäisi maksaa kaikki ja naisen ei mitään feministit niin tekopyhiä

Vierailija
252/260 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät tulot mutta silti pariutunut jonkun gold digger yh:n kanssa. Ei taida olla mikään komea mies kyseessä kun on noin tinkinyt naisen tasosta. No joka tapauksessa ihan oikein sinulle. Sinun kuuluisi maksaa 3/4 osaa kuluista koska toit talouteen 3 henkilöä. Olisit nyt vaan tyytyväinen että mies maksaa puolet, se on paljon enemmän kuin reilu osuus.

Vierailija
253/260 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensiksi itketään että tasa-arvoa nyt kun mies tienaa enemmän niin hänen pitäisi maksaa kaikki ja naisen ei mitään feministit niin tekopyhiä

Taloudellista tasa-arvoa ei saavuteta, ennenkuin naisvaltaisten aloja palkkoja nostetaan.

Se lto:n 2400€ on BRUTTO, ei netto kuten aiemmilla sivuilla väitettiin. Alalla 600 henkilön vajaus ja silti soperretaan jostain herrasmiessopimuksesta, joka nyt vaan estää palkkojen nostamisen.

Ja mihin tämä yhdistelmä johtaa? No todennäköisesti siihen, etteivät naiset enää halua muuttaa avo- tai avioliittoon rahoittamaan parempipalkkaisen miehen säästötiliä. Nyt jo itketään, miten paljon on parittomaksi jääneitä miehiä. No, se tilanne tulee todnäk pahenemaan.

Av:lla on juuri nyt myös hyvin valaiseva ketju, missä keskustellaan lapsen hankkimisesta ykson, eli nainen hakee klinikalta luovutettuja siittiöitä. Tämäkin herättää jyrkkää vastustusta, koska eihän se sovi, ettei miestä tarvitsisi katsella edes perheen perustamisen verran.

Eli onnea miehet tälle tielle, se pullea rahapussi voi lopulta ainoa joka sielä kotona odottaa pitkän työpäivän jälkeen.

Niin ja joo, itse muuten tienasin bruttona 2000-2300€/kk ja mies n. 600€/kk kun muutettiin yhteen. Ei tullut mieleen edes alkaa vaatia toista maksamaan puolet 600€ vuokrasta ja muista laskuista. Jos olisin kaivannut jotakuta joka maksaa tasan puolet, niin olisin hankkinut kämppiksen.

Nyt sitten mies maksaa enemmän, kun itse olen hoitovapaalla.

Vierailija
254/260 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap:n tarinassa alleviivaisin sen, että "mies elelee vain omaa elämäänsä" matkustellen kavereiden kanssa ja pleikkaa pelaillen.

Sen lisäksi, että kaikki maksetaan tasan puoliksi.

Tuohan EI ole perhe-elämää, vaan kämppiselämää.

Vierailija
255/260 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ap:n tarinassa alleviivaisin sen, että "mies elelee vain omaa elämäänsä" matkustellen kavereiden kanssa ja pleikkaa pelaillen.

Sen lisäksi, että kaikki maksetaan tasan puoliksi.

Tuohan EI ole perhe-elämää, vaan kämppiselämää.

Jep ja ihmeellisiä kommentteja "tuo on sitä tasa-arvoa!" ai se nyt on tasa-arvoa että nainen passaa miestä joka elää omaa elämäänsä huomioimatta muuta perhettä?? Juu ei ole.

Vierailija
256/260 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sanotte siitä että "miehen pitää tuoda leipä ja raha taloon" niin miettikääs kenen täytyy hoitaa taloa sillä aikaa kun mies ei ole läsnä? Se on naisen tehtävä. Nainen hoitaa huushollia sillä aikaa kun isäntä on poissa.

Ei tule vastuuttomaksi heittäytyä.

PS: Kuulostatte eläimiltä, jotka suunnitelevat porukassa miten raadosta saa parhaimman aterian

Vierailija
257/260 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäntä isolla I:llä kirjoitti:

Kun sanotte siitä että "miehen pitää tuoda leipä ja raha taloon" niin miettikääs kenen täytyy hoitaa taloa sillä aikaa kun mies ei ole läsnä? Se on naisen tehtävä. Nainen hoitaa huushollia sillä aikaa kun isäntä on poissa.

Ei tule vastuuttomaksi heittäytyä.

PS: Kuulostatte eläimiltä, jotka suunnitelevat porukassa miten raadosta saa parhaimman aterian

Jos kerran maksetaan puoliksi, niin silloin herra isäntä myös itse hoitaa puolet huushollista.

Minä hoidan pääsääntöisesti kotityöt kun olen hoitovapaalla, koska mies hoitaa rahapuolen. Mutta jos maksettaisiin kaikki hoitovapaasta huolimatta puoliksi, niin menisi mieheltä kotityöetu hyvin nopeasti.

Vierailija
258/260 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
259/260 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin avioliitossa miehen kanssa, jolla lapsia en maksaisi senttiäkään lapsista, jotka eivät ole minun. Minulla ei ole mitään velvollisuutta elättää heitä kun ei ole tän palstan perusteella mitään velvollisuutta tai oikeutta edes kasvattaa heitä.

Vierailija
260/260 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän olet ammattisi valinnut.