Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa asumistukea koska mies tienaa hyvin.

Vierailija
19.03.2018 |

Meillä avomies on pankkialalla ja tienaa tähtitieteellisiä summia. Hän on tietysti pihi ekonomisti ja haluaa että kaikki maksetaan puoliksi. Itse olen lastentarhanopettaja päivätöissä ja palkka on huono. Minulla on kaksi tytärtä edellisestä avioliitosta.
Asunto on kaksikerroksinen kaupunkiasunto ja olen elänyt kädestä suuhun koko suhteen ajan. Nyt olen siinä pisteessä että aion erota taloudellisten syiden takia. Mies ajaa Bemarilla, itse bussilla. Rahat loppuvat kuun puolessa välissä, mies olettaa että ostan ruoat ja hän kävelee valmiiseen ruokapöytään. Hän ei myöskään tee mitään kotitöitä vaan pelailee yläkerrassa pleikkojaan ja elää omaa elämäänsä, käy kavereiden kanssa matkoilla.
Eroni jälkeen saisin kaupungin asunnon, asumistuen ja minulla olisi varaa kasvattaa tytöt aikuisiksi.
Minusta on epäreilua, että avoliitossa KELA katsoo avomiehen tuloja, vaikka tämä ei maksa senttiäkään enempää kuin max puolet menoista. Jos sitäkään?

Kommentit (260)

Vierailija
101/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on vain kuljetusalalla ja itsellä sama tilanne koska opiskelen. Opiskelija-asunnossa pärjäisin paljon halvemmalla. Nykyajan miehet eivät elätä vaimojaan ja tämä saattaa tulla yllätyksenä muillekin kuin minulle.

Mieheni oli samanlainen pihi toisilla maksattaja, vaikka tienasi huomattavasti enemmän kuin minä. Lopulta isäni kertoi kovin sanakääntein miehelleni mitä tarkoittaa perhe (lapsia perheessä) ja perheen elatus. Ilmeisesti siitä hoksasi, ettei hänen rahat olekaan yksin hänen rahojaan ja siitä lähtien kaikki on sujunut jouhevasti.

No wau, kaikilla naisilla pitäisi olla tuollainen iskä!

Vierailija
102/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on vain kuljetusalalla ja itsellä sama tilanne koska opiskelen. Opiskelija-asunnossa pärjäisin paljon halvemmalla. Nykyajan miehet eivät elätä vaimojaan ja tämä saattaa tulla yllätyksenä muillekin kuin minulle.

Mieheni oli samanlainen pihi toisilla maksattaja, vaikka tienasi huomattavasti enemmän kuin minä. Lopulta isäni kertoi kovin sanakääntein miehelleni mitä tarkoittaa perhe (lapsia perheessä) ja perheen elatus. Ilmeisesti siitä hoksasi, ettei hänen rahat olekaan yksin hänen rahojaan ja siitä lähtien kaikki on sujunut jouhevasti.

Kyllä meilläkin niin minä kuin lapsetkin katsotaan miestä ylöspäin. Pienestä on lapsille opetettu että isä käy töissä ja tienaa ja on parempi ihminen, kuin äiti joka on vaan kotona ja saa kuljeksia nurkissa ruokapalkalla.

Eipä ole kukaan tuolle mitään sanonut.. Hän määrää ja muut vikisee.

Mutta hän tekee rahaa.

Minä neuvottelen ihan jokaisesta hankinnasta mitä lapset tarvii ja joka kerta kuuntelen sen puhinan ja huokailun. Käyn meille ruokakaupassa ja soitan sieltä kassalta paljonko ostokset maksaa ja mies siirtää sen verran.. Kotona tarkistetaan onko jotain ylimääräistä.

Huomasin esim että jauheliha oli mennyt vahingossa vanhaksi ja siitä aivan kauhea valitus ja paha mieli, kuin maailma kaatuisi siihen.

Elän jatkuvassa inhottavassa olotilassa, kun haluaisi ettei olisi riitaa ja mies pahoilla mielin, mutta en onnistu. En sitten millään.

Tälläistä on pihin ja vittumaisen ukon kanssa.

No minä en jäisi tuollaiseen touhuun. Muuttaisin omilleni ja jättäisi lapset ukon hoidettavaksi. Siinäpähän puuhailisivat ja miettisivät tuleeko äitiä ikävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meilläkin niin minä kuin lapsetkin katsotaan miestä ylöspäin. Pienestä on lapsille opetettu että isä käy töissä ja tienaa ja on parempi ihminen, kuin äiti joka on vaan kotona ja saa kuljeksia nurkissa ruokapalkalla.

Mutta hän tekee rahaa.

Minä neuvottelen ihan jokaisesta hankinnasta mitä lapset tarvii ja joka kerta kuuntelen sen puhinan ja huokailun. Käyn meille ruokakaupassa ja soitan sieltä kassalta paljonko ostokset maksaa ja mies siirtää sen verran.. Kotona tarkistetaan onko jotain ylimääräistä.

Huomasin esim että jauheliha oli mennyt vahingossa vanhaksi ja siitä aivan kauhea valitus ja paha mieli, kuin maailma kaatuisi siihen.

Elän jatkuvassa inhottavassa olotilassa, kun haluaisi ettei olisi riitaa ja mies pahoilla mielin, mutta en onnistu. En sitten millään.

Ja ketähän tästä on syyttäminen? Kuka on sen valinnan tehnyt ja kuka joka päivä päättää sietää tuollaista?

Ne pahenee vuosien myötä. Miehet nimittäin. Tähän on tultu. En mä vuosia sitten olisi uskonut että mä kyselen mieheltä lupaa ostaa sukat jalkaani. Ja kaiken lisäksi tiedän pahoittavani sen mielen, kun ne ostan.

Jotkut kitisee ettei mies vie ulkomaille, meillä on taas tälläistä.

Joo, lähdet menemään vaan. Ei tuollaista tarvi sietää.

Vierailija
104/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hän tekee rahaa.

Ja ketähän tästä on syyttäminen? Kuka on sen valinnan tehnyt ja kuka joka päivä päättää sietää tuollaista?

Ne pahenee vuosien myötä. Miehet nimittäin. Tähän on tultu. En mä vuosia sitten olisi uskonut että mä kyselen mieheltä lupaa ostaa sukat jalkaani. Ja kaiken lisäksi tiedän pahoittavani sen mielen, kun ne ostan.

Jotkut kitisee ettei mies vie ulkomaille, meillä on taas tälläistä.

Mutta vain sinä voit laittaa asialle stopin. Ole yhteydessä kuntasi sosiaalitoimeen, jotta saat alkuapua oman asunnon etsimiseen.

Olisi tärkeää myös, että löydät töitä. Onko sinulla koulutusta ja koska viimeksi olet ollut töissä? Onko siis suora paluu mahdollista, vai tarvitsetko uuden koulutuksen?

On työpaikka.. Ja sinne on palattava.

Miten luulet että maksan miehen tulojen mukaan menevät hoitomaksut ja hoidan autoni siihen kuntoon että pääsen töihin ja viemään lapset hoitoon? En millään.

Mene töihin on aina vastaus. Miltä tuntuu käydä töissä ja soitella silti miehelle että saanko ruokaan rahaa.. Miettiä hajoaako auto koska tien poskeen..

Katsotaan nyt kauanko kestän.

Jos lapset ovat miehen niin lähdet siitä vetämään ja annat miehen elättää lapset.

Vierailija
105/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee rikosilmoitus. Miehellä on elatusvelvollisuus. Ja tietysti eroat pikimmiten.

A-vo-lii-tos-sa puo-li-sol-la ei o-le vel-vol-lisuut-ta e-lät-tää a-vo-puo-li-so-aan.

Ker-ro se KE-LA:lle.

Kelan asumistuessa esimerkiksi tosiaan puhutaan vain ruokakunnan yhteistuloista. Ja kuten jokainen tietää, ruokakunta tarkoittaa niin avo- kuin aviopuolisoja.

Eli jos parempituloisen takia et saa asumistukea, niin joko parempituloinen maksaa enemmän tai sitten erilleen muutto.

Vierailija
106/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hän tekee rahaa.

Tilanteesi ei ole millään tasolla normaali, vaan mies harjoittaa mielivaltaista vallankäyttöä.

Tiedän, mutta kyse olikin siitä että kyllä meitä naisia ja lapsia on miehen peukalon alla. Ja puhutaan kauniisti siitä kuinka ollaan perhe ja edelleen katsotaan joka asiaan puolison tulot, niin hoitomaksuissa kuin tuissakin, vaikka toinen ei niistä mitenkään hyödy..

Itse olen ukkoni valinnut. Kyllä tämän pienen hetken vielä kestää, mutta sitten kun on aika palata töihin, ihmettelen miten maksan ne maksimi hoitomaksut pienestä palkastani.

Miksi sinä haluat pysyä tilanteessa?

Sen sijaan, että nyt etsit oman asunnon ja eroat?

Tuo tilanne jatkuu tadan niin kauan kunnes oivallat, ettei sinulla ole mikään pakko olla tuon kanssa yhdessä.

Ja joo: olen ollut väkivaltaisessa parisuhteessa. Oli muuten valoisin tunne ikinä kun tajusin, että voin lähteä pois sen ihmisen luota.

En tiedä miksi. Välillä musta tuntuu että oikeasti vihataan toisiamme ihan tosissaan. Kai mä olen ottanut jonkun tavoitteen. Olla niin mah täydellinen, ettei se voi sanoa mitään. Kerjään jo nyt sukulaisilta vaatteita itselleni. Säälittävää. Voisin ostaa, ja suututtaa sen, mutta en halua. Olen kai jotenkin sairas. Se saa mut kusemaan hunajaa kun oikein pakottaa ikeasta ottamaan uusia keittiöpyyhkeitä (edelliset vuosia vanhoja).

Näin sitä pikkuhiljaa se on saanut musta vallan. Olen vieras kotonani.. Kyselen lupaa joka asiaan. Oliko näin muutama vuosi sitten, ei ollut. Miehestä tullut sairaalloisen pihi ja minusta pelokas ja taisteluhaluton. Pahinta on nuo ruoka kauppareissut.. Tietää että ruokaa pitää ostaa, mutta mulla menee sinne kaikki ja tiedän että saatan joutua soittamaan ja pyytämään lisää. Tekisi mieli vaan olla käymättä. Nyt rupean paniikissa siivoamaan. Täällä täytyy olla just eikä melkein siistiä ja ruoka tehtynä, muuten se mököttää koko illan. Ja yhtäkään vesitahraa ei saa olla missään, kun tulee vesivahinko ja taas se on pahoillaan.

Tää on mun elämää. Ihmiset kitisee aika pienestä..

Tuo tilanne ei ole normaali, ja itse saat tyydytystä kun mies joutuu pyytämään sinua ostamaan uusia pyyhkeitä risojen tilalle.

Mieti, miltä tuo elämä näyttää lapsille? Kulkeeko lapsi lopulta kevättakissa talvipakkasella, koska äiti ei halua anella isältä rahaa lapsen talvitakkiin? Siinä kohtaa tosin astuu pian mukaan lastensuojelukin. Edes lapsilla on oikeus normaaliin elämään joutumatta kärsimään isän ja äidin todella vinoutuneen suhteen takia, sekin on edessä jos tilanne menee niin pahaksu, ettei lapsille ole riittävästi ruokaa, eikä ehjiä ja oikeankokoisia säänmukaisia vaatteita.

Vierailija
107/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aloittajan harmin, mutta jos Kela maksaisi pariskunnissa pienempituloiselle suurempituloisen haluamasta elintasosta puuttuvan summan, yhteiskunnan menot räjähtäisivät käsiin. Minä olen suurituloinen ja mieheni keskituloinen enkä pidä millään tavalla järkevänä, että perheeni elintaso mitoitettaisiin vain minun tulojeni mukaan ja yhteiskunta maksaisi miehelleni erilaisina tukina meidän tulojemme välisen erotuksen.

Vierailija
108/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan varmaan kunnolla ymmärrä teitä nuorempia naisia mihin suostutte. En suostuisi muuttamaan yhteen kenenkään kanssa ilman avioliittoa, jos minulla itselläni olisi jo perhe. Avioliitossa on elatusvelvollisuus sekä perii kuoleman jälkeen.

Avoliitossa jos puoliso kuolee, jäät tyhjän päälle, perilliset potkivat ulos asunnostasikin, jos et omista sitä kokonaan itse.

Miehelläsi on täydellinen tilanne, hänellä on perhe, joka auttaa uralla etenemisessä (perheelliset etenee paremmin) ja jonka eteen hänen ei käytännössä tarvitse tehdä mitään ylimääräistä suhteessa siihen, että asuisi yksin. Sen sijaan hän saa seksiä, puolet vuokrasta, ja enemmän ilmaista ruokaa.

Ei se feminismi nyt niin kamalaa ole kuitenkaan, ilman sitä joutuu juuri tuollaisiin tilanteisiin. Ja ihmettelee että miten tässä näin kävi. Ei äiti voi enää ajatella pelkästään romantiikan kautta, pitää olla joku järki myös suhteissa. Ymmärrätkö, että lapsesi kärsivät tästä, jos ei nyt niin jossain vaiheessa, kun makselet moisen miehen ruokakuluja ja hoidat hänen kotiaan?

Nyt kun ajattelen asiaa tuosta näkökulmasta, miten fiksusti sanottu, saan kyllä vielä enemmän virtaa tästä suhteesta lähtemiseen.

Tähän ketjuun on kirjoitellut moni muukin joka on ikävässä tilanteessa, pattitilanteessa, jossa ei pärjää. Nainen helposti syyllistyy, jos tienaa huonosti, yrittää kaikkensa, yrittää aina vaan, eikä vaan pärjää. Mies sen syyllistämisen osaa hyvin. Ja mies kylpee rahassa.

Nyt ymmärrän, että miehelläni tulee menemään huonommin kun täysihoito loppuu. Ja se kyllä loppuu. Laitan asuntopaperit hakemaan ja yritän säästää tai saada lainaa sen verran että muutto onnistuu. Ja uutta miestä en ota ennen kuin tytöt ovat muuttaneet pois kotoa, jos silloinkaan. Ja tästä asiasta ei avomiehen kanssa keskustella. Kiitos viisaita sanoistasi!

-Ap

Vierailija
109/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja saa siis palkkaa, elareita ja lapsilisiä.

Miten voi olla niin, että rahat eivät riitä?

Nämä "eri elintasot taloudessa"-trollit ovat aina saman kirjoittajan käsialaa.

Ja silti jaksatte aina näistä innostua jankkaamaan

Vierailija
110/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No taitaa olla miehessä vika. Se on kyllä outoa, että jos on vähätuloinen pariskunta niin saavat vähemmän rahaa jos asuvat yhdessä kuin erikseen, sitä en ymmärrä. Sitten raha-asiat alkaa olla taakkana... 

Vierailija
111/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samanlainen mies. Tulot olivat suuremmat kuin minun ja maksatti kaiken minulla. Ei tehnyt kotitöitä koska ei kuulemma jaksanut ja aina oli muuta tekemistä. Loputtomasti kun sanoin, että kela ei maksa asunistukea mulle kun tienaat niin paljon niin tuo vaan myhäili, että ei se hänen ongelma ole kun avoliitossa hällä ei ole velvollisuus elättää! Ja sanoi vielä että ei hän mikään isähahmo ole jonka pitäisi maksaa kulujani ja elättää! Anteeksi mitä, laskujen maksu yhteiseen hyvään on hyväksikäyttöä?! Erosin tästä pojasta, ikää meillä alle 30.

Vierailija
112/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja saa siis palkkaa, elareita ja lapsilisiä.

Miten voi olla niin, että rahat eivät riitä?

Nämä "eri elintasot taloudessa"-trollit ovat aina saman kirjoittajan käsialaa.

Ja silti jaksatte aina näistä innostua jankkaamaan

Täällä on nyt kyllä aika monta jolla on sama tilanne kuin aapeellä. Koululaiset ei vielä ymmärrä näitä asioita..

Vierailija
113/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma menee niin, että luusereiden oletetaan olevan kimpassa toisen luuserin kanssa ja lykkäävän lapsia maailmaan satamäärin. Ja menestyjien olevan kimpassa keskenään. Skarppaa nyt. Tai vaihda suosiolla äijä johonkin keskikalja-Raneen, joka säntää happy hourille joka aamu kello yhdeksän.

Vierailija
114/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän miltä tuntuu. Ja vaikka asioista olisi keskusteltu etukäteen niin mies voi tehdä mitä haluaa, sitten kun nainen on ansassa. Avoliiton ei tässä asiassa pitäisi olla niin kuin avioliiton. Minäkin harkitsen muuttamista pois, jotta olisi enemmän rahaa. Mutta tuntuu niin julmalta tehdä lapsista erolapsia rahan vuoksi.

Miestä ei tunnu haittaavan vaikka lapset joutuisi olemaan köyhyydessä, kunhan hänellä on millä mällätä.

Vierailija
115/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli samanlainen mies. Tulot olivat suuremmat kuin minun ja maksatti kaiken minulla. Ei tehnyt kotitöitä koska ei kuulemma jaksanut ja aina oli muuta tekemistä. Loputtomasti kun sanoin, että kela ei maksa asunistukea mulle kun tienaat niin paljon niin tuo vaan myhäili, että ei se hänen ongelma ole kun avoliitossa hällä ei ole velvollisuus elättää! Ja sanoi vielä että ei hän mikään isähahmo ole jonka pitäisi maksaa kulujani ja elättää! Anteeksi mitä, laskujen maksu yhteiseen hyvään on hyväksikäyttöä?! Erosin tästä pojasta, ikää meillä alle 30.

Onneksi naiset nykyään tajuavat erota. Ja sitten valitetaan että liian helposti erotaan.

Vierailija
116/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tasa-arvoista että nainen osallistuu yhteisiin menoihin samalla summalla kuin paremmin tienaava mies. Yhdenvertaista se ei ole, mutta tasa-arvoista on.

Vierailija
117/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän miltä tuntuu. Ja vaikka asioista olisi keskusteltu etukäteen niin mies voi tehdä mitä haluaa, sitten kun nainen on ansassa. Avoliiton ei tässä asiassa pitäisi olla niin kuin avioliiton. Minäkin harkitsen muuttamista pois, jotta olisi enemmän rahaa. Mutta tuntuu niin julmalta tehdä lapsista erolapsia rahan vuoksi.

Miestä ei tunnu haittaavan vaikka lapset joutuisi olemaan köyhyydessä, kunhan hänellä on millä mällätä.

Kyllä tuollaisesta kannattaa eroon pyrkiä. Hankit vaan kunnon elarit joilla pärjäätte ja edullisen asunnon.

Se on tavallista että seurusteluaika on ihan muuta kuin avoliitto perheen kanssa.

Vierailija
118/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tilanne. Itse kituutan ja kuuntelen kuinka kaikki on miehen. Olen omassa elämässäni kuin palvelija, joka tekee 24/7 hommia jotta saan asua perheeni kanssa, saamatta siitä yhtään mitään..

Ennen vanhaan piioillakin oli sentään joku palkka, minulla ei mitään.

Ja tiedän etten ole ainoa.

Tervetuloa vuoteen 2018.

itse lähdit Jumalattomaan elämiseen, avoliittoon, et sinä ole aviovaimo, vaan kuvittelit että saisit samat etuudet kuin joku joka on mennyt ENSIN, ennen yhteenmuuttoa naimisiin. Sinua varoitettiin tuollaisesta jumalattomuudesta, et kuunnellut. Et ole ainoa, samaan ansaan olen nähnyt monen lankeavan. Nauti nyt tottelemattomuuden hedelmästä, Sotkit asiasi, olit vain ilmainen piika  ,kuunes sait tarpeeksi. Muista nyt edes jatkossa asua sellaisen kanssa joka kosii ensin. Muu on harhaa.

Vierailija
119/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee rikosilmoitus. Miehellä on elatusvelvollisuus. Ja tietysti eroat pikimmiten.

A-vo-lii-tos-sa puo-li-sol-la ei o-le vel-vol-lisuut-ta e-lät-tää a-vo-puo-li-so-aan.

Ker-ro se KE-LA:lle.

Kelan asumistuessa esimerkiksi tosiaan puhutaan vain ruokakunnan yhteistuloista. Ja kuten jokainen tietää, ruokakunta tarkoittaa niin avo- kuin aviopuolisoja.

Eli jos parempituloisen takia et saa asumistukea, niin joko parempituloinen maksaa enemmän tai sitten erilleen muutto.

Ruokakunta voi koostua muistakin osapuolista kuin mies ja nainen. Esim. sisarukset voidaan katsoa ruokakunnaksi. Myös mies ja nainen voi asua yhdessä ilman, että he ei ole ruokakunta tekemällä erilliset vuokrasopimukset.

Vierailija
120/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hän tekee rahaa.

Miksi ihmeessä olet tuollaisessa tilanteessa?

Ettekö te arvosta itseänne?

Ja vielä lapsia tuossa.

En olisi päivääkään katsellut.

Ja mitä te kumpikaan tuosta saatte?

Ei kyllä moinen ukko koskis muhun kepilläkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme