En saa asumistukea koska mies tienaa hyvin.
Meillä avomies on pankkialalla ja tienaa tähtitieteellisiä summia. Hän on tietysti pihi ekonomisti ja haluaa että kaikki maksetaan puoliksi. Itse olen lastentarhanopettaja päivätöissä ja palkka on huono. Minulla on kaksi tytärtä edellisestä avioliitosta.
Asunto on kaksikerroksinen kaupunkiasunto ja olen elänyt kädestä suuhun koko suhteen ajan. Nyt olen siinä pisteessä että aion erota taloudellisten syiden takia. Mies ajaa Bemarilla, itse bussilla. Rahat loppuvat kuun puolessa välissä, mies olettaa että ostan ruoat ja hän kävelee valmiiseen ruokapöytään. Hän ei myöskään tee mitään kotitöitä vaan pelailee yläkerrassa pleikkojaan ja elää omaa elämäänsä, käy kavereiden kanssa matkoilla.
Eroni jälkeen saisin kaupungin asunnon, asumistuen ja minulla olisi varaa kasvattaa tytöt aikuisiksi.
Minusta on epäreilua, että avoliitossa KELA katsoo avomiehen tuloja, vaikka tämä ei maksa senttiäkään enempää kuin max puolet menoista. Jos sitäkään?
Kommentit (260)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on vain kuljetusalalla ja itsellä sama tilanne koska opiskelen. Opiskelija-asunnossa pärjäisin paljon halvemmalla. Nykyajan miehet eivät elätä vaimojaan ja tämä saattaa tulla yllätyksenä muillekin kuin minulle.
*reps*
Olisikohan se on ollut 60-luvulla, kun tasa-arvo valtasi alaa ja naista alettiin mittaamaan samoilla mittareilla kuin miehiä ja naisilla on ollut oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu! :D
Sitä saa mitä tilaa!
Kela on tainnut jäädä sinne menneisyyteen, kun luulee miehen elättävän naista ja perheen rahojen olevan yhteisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on vain kuljetusalalla ja itsellä sama tilanne koska opiskelen. Opiskelija-asunnossa pärjäisin paljon halvemmalla. Nykyajan miehet eivät elätä vaimojaan ja tämä saattaa tulla yllätyksenä muillekin kuin minulle.
Mieheni oli samanlainen pihi toisilla maksattaja, vaikka tienasi huomattavasti enemmän kuin minä. Lopulta isäni kertoi kovin sanakääntein miehelleni mitä tarkoittaa perhe (lapsia perheessä) ja perheen elatus. Ilmeisesti siitä hoksasi, ettei hänen rahat olekaan yksin hänen rahojaan ja siitä lähtien kaikki on sujunut jouhevasti.
Kyllä meilläkin niin minä kuin lapsetkin katsotaan miestä ylöspäin. Pienestä on lapsille opetettu että isä käy töissä ja tienaa ja on parempi ihminen, kuin äiti joka on vaan kotona ja saa kuljeksia nurkissa ruokapalkalla.
Eipä ole kukaan tuolle mitään sanonut.. Hän määrää ja muut vikisee.
Mutta hän tekee rahaa.
Minä neuvottelen ihan jokaisesta hankinnasta mitä lapset tarvii ja joka kerta kuuntelen sen puhinan ja huokailun. Käyn meille ruokakaupassa ja soitan sieltä kassalta paljonko ostokset maksaa ja mies siirtää sen verran.. Kotona tarkistetaan onko jotain ylimääräistä.
Huomasin esim että jauheliha oli mennyt vahingossa vanhaksi ja siitä aivan kauhea valitus ja paha mieli, kuin maailma kaatuisi siihen.
Elän jatkuvassa inhottavassa olotilassa, kun haluaisi ettei olisi riitaa ja mies pahoilla mielin, mutta en onnistu. En sitten millään.
Tälläistä on pihin ja vittumaisen ukon kanssa.Tilanteesi ei ole millään tasolla normaali, vaan mies harjoittaa mielivaltaista vallankäyttöä.
Tiedän, mutta kyse olikin siitä että kyllä meitä naisia ja lapsia on miehen peukalon alla. Ja puhutaan kauniisti siitä kuinka ollaan perhe ja edelleen katsotaan joka asiaan puolison tulot, niin hoitomaksuissa kuin tuissakin, vaikka toinen ei niistä mitenkään hyödy..
Itse olen ukkoni valinnut. Kyllä tämän pienen hetken vielä kestää, mutta sitten kun on aika palata töihin, ihmettelen miten maksan ne maksimi hoitomaksut pienestä palkastani.Miksi sinä haluat pysyä tilanteessa?
Sen sijaan, että nyt etsit oman asunnon ja eroat?
Tuo tilanne jatkuu tadan niin kauan kunnes oivallat, ettei sinulla ole mikään pakko olla tuon kanssa yhdessä.Ja joo: olen ollut väkivaltaisessa parisuhteessa. Oli muuten valoisin tunne ikinä kun tajusin, että voin lähteä pois sen ihmisen luota.
En tiedä miksi. Välillä musta tuntuu että oikeasti vihataan toisiamme ihan tosissaan. Kai mä olen ottanut jonkun tavoitteen. Olla niin mah täydellinen, ettei se voi sanoa mitään. Kerjään jo nyt sukulaisilta vaatteita itselleni. Säälittävää. Voisin ostaa, ja suututtaa sen, mutta en halua. Olen kai jotenkin sairas. Se saa mut kusemaan hunajaa kun oikein pakottaa ikeasta ottamaan uusia keittiöpyyhkeitä (edelliset vuosia vanhoja).
Näin sitä pikkuhiljaa se on saanut musta vallan. Olen vieras kotonani.. Kyselen lupaa joka asiaan. Oliko näin muutama vuosi sitten, ei ollut. Miehestä tullut sairaalloisen pihi ja minusta pelokas ja taisteluhaluton. Pahinta on nuo ruoka kauppareissut.. Tietää että ruokaa pitää ostaa, mutta mulla menee sinne kaikki ja tiedän että saatan joutua soittamaan ja pyytämään lisää. Tekisi mieli vaan olla käymättä. Nyt rupean paniikissa siivoamaan. Täällä täytyy olla just eikä melkein siistiä ja ruoka tehtynä, muuten se mököttää koko illan. Ja yhtäkään vesitahraa ei saa olla missään, kun tulee vesivahinko ja taas se on pahoillaan.
Tää on mun elämää. Ihmiset kitisee aika pienestä..
Ihmiset ei kitise aika pienestä, ne arvostaa itteään enemmän kuin sinä. Ja niin sen kuuluu ollakkin. Jokainen valitsee oman elämänsä. Myös sinä. Itse olen onnellinen ja hyvässä parisuhteessa, koska päätin etten halua olla onneton ja huonossa parisuhteessa.
Sinä taas kitiset turhasta, sillä kaikki asiat joista kirjoitit, on asioita joille voi tehdä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*reps*
Olisikohan se on ollut 60-luvulla, kun tasa-arvo valtasi alaa ja naista alettiin mittaamaan samoilla mittareilla kuin miehiä ja naisilla on ollut oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu! :D
Sitä saa mitä tilaa!
Kela on tainnut jäädä sinne menneisyyteen, kun luulee miehen elättävän naista ja perheen rahojen olevan yhteisiä.
Yhteiskunta on yhtä kaksinaismoralistinen, kuin nykynainenkin. :D Tasa-arvoa solvelletaan sen mukaan mikä sopii naisen itsekäisiin tarpeisiin ja sama pätee yhteiskuntaa. Näin katsotaan ettei yhteiskunnalle syntyisi maksettavaa. Eikä se minusta väärin ole. Veroäyreihin tuntuvat korotukset, että naiset saavat leikkiä kotileikkejään ilman todellista taloudellista vastuuta? Jos mies ei elätä yhteiskunnan vastuullako sen pitäisi olla?
Nyt tässäkin oletetaan, että jos ap eroaa miehestä asunnot, tuet yms tulee kuin itsestään. Entä takuuvuokra ja ekan kuun vuokra ja muut muutto kulut? Yhteiskunta tarjoaa nekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*reps*
Sitä saa mitä tilaa!
Yhteiskunta on yhtä kaksinaismoralistinen, kuin nykynainenkin. :D Tasa-arvoa solvelletaan sen mukaan mikä sopii naisen itsekäisiin tarpeisiin ja sama pätee yhteiskuntaa. Näin katsotaan ettei yhteiskunnalle syntyisi maksettavaa. Eikä se minusta väärin ole. Veroäyreihin tuntuvat korotukset, että naiset saavat leikkiä kotileikkejään ilman todellista taloudellista vastuuta? Jos mies ei elätä yhteiskunnan vastuullako sen pitäisi olla?
Nyt tässäkin oletetaan, että jos ap eroaa miehestä asunnot, tuet yms tulee kuin itsestään. Entä takuuvuokra ja ekan kuun vuokra ja muut muutto kulut? Yhteiskunta tarjoaa nekin?
Todellista taloudellista vastuuta? Mä ainakin hoidan lapset kotona ja mies tekee hurjasti töitä. Lapsiakin yhteiskunta kuulemma tarvii. Kaikki on valmiina niin että mies kerkee tekemään töitä ja rempata autonsa jolla pääsee töihin. Ja remontoimaan kotia josta maksetaan kiinteistöveroja..
Ei tässä mitään kerkiä leikkimään. Sen sijaan se äiti ja vaimo on usein siltä ajalta kohtuu tulot on, Eläkkeet jää laahaamaan ja ja ja...
Vierailija kirjoitti:
En koskaan varmaan kunnolla ymmärrä teitä nuorempia naisia mihin suostutte. En suostuisi muuttamaan yhteen kenenkään kanssa ilman avioliittoa, jos minulla itselläni olisi jo perhe. Avioliitossa on elatusvelvollisuus sekä perii kuoleman jälkeen.
Avoliitossa jos puoliso kuolee, jäät tyhjän päälle, perilliset potkivat ulos asunnostasikin, jos et omista sitä kokonaan itse.
Miehelläsi on täydellinen tilanne, hänellä on perhe, joka auttaa uralla etenemisessä (perheelliset etenee paremmin) ja jonka eteen hänen ei käytännössä tarvitse tehdä mitään ylimääräistä suhteessa siihen, että asuisi yksin. Sen sijaan hän saa seksiä, puolet vuokrasta, ja enemmän ilmaista ruokaa.
Ei se feminismi nyt niin kamalaa ole kuitenkaan, ilman sitä joutuu juuri tuollaisiin tilanteisiin. Ja ihmettelee että miten tässä näin kävi. Ei äiti voi enää ajatella pelkästään romantiikan kautta, pitää olla joku järki myös suhteissa. Ymmärrätkö, että lapsesi kärsivät tästä, jos ei nyt niin jossain vaiheessa, kun makselet moisen miehen ruokakuluja ja hoidat hänen kotiaan?
Osuit naulan kantaan. Näitä aloituksia on täällä usein ja tuntuu, että osa naisista on ihan täystampioita. Kyllä se yhteiselämä on sen rakkauden ja romantiikan lisäksi suurimmaksi osaksi arkea ja siitä pitää pystyä sopimaan ennen kuin muutetaan yhteen. Ymmärrän, ettei mies halua alkaa 100% elättämään toisen lapsia, mutta pitäisi yhteisiä menoja jotenkin kohtuullistaa, jos tuloero on suuri, eikä mies halua asua kaupungin vuokraparakissa.
Ihmettelen myös miten nämä nykymiehet on kasvatettu, jotka hilloavat omat rahansa ja kehtaavat katsoa vierestä, kun oma puoliso joutuu kääntymään yhteiskunnan tukien puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Juokse!
Ei kestä polvet. Sitä paitsi liikunta ei tätä ongelmaa ratkaise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*reps*
Sitä saa mitä tilaa!
Todellista taloudellista vastuuta? Mä ainakin hoidan lapset kotona ja mies tekee hurjasti töitä. Lapsiakin yhteiskunta kuulemma tarvii. Kaikki on valmiina niin että mies kerkee tekemään töitä ja rempata autonsa jolla pääsee töihin. Ja remontoimaan kotia josta maksetaan kiinteistöveroja..
Ei tässä mitään kerkiä leikkimään. Sen sijaan se äiti ja vaimo on usein siltä ajalta kohtuu tulot on, Eläkkeet jää laahaamaan ja ja ja...
Tuo on sinun henkilökohtainen arvovalintasi jäädä kotiin hoitamaan niitä lapsia. Yhteiskunta ei sitä vaadi vaan päin vastoin. Se haluaa äidit töihin. Yhteiskunta on mahdollistanut samat mahdollisuudet miehille ja naisille luomalla esim. päivähoitojärjestelmän. Myös perheverotuksesta ollaan luovuttu ja siinä tosiaan ne perheet oli se hävijä, joissa äidit hoitavat lapsiaan kotona. Lapsia tarvitaan yhteisön jäseniksi, ei kotiäidin egon jatkeeksi joiden avulla voi uhriutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*reps*
Sitä saa mitä tilaa!
Kyllä yhteiskunta sinutkin haluaa tuottavaksi jäseneksi.
Mitäs luuletko halusiko ex muuttaa enää kanssani yhteen, kun kerroin että laitan asuntoni vuokralle ja muutetaan asuntoon johon hänelläkin olisi varaa?
Vierailija kirjoitti:
En koskaan varmaan kunnolla ymmärrä teitä nuorempia naisia mihin suostutte. En suostuisi muuttamaan yhteen kenenkään kanssa ilman avioliittoa, jos minulla itselläni olisi jo perhe. Avioliitossa on elatusvelvollisuus sekä perii kuoleman jälkeen.
Avoliitossa jos puoliso kuolee, jäät tyhjän päälle, perilliset potkivat ulos asunnostasikin, jos et omista sitä kokonaan itse.
Miehelläsi on täydellinen tilanne, hänellä on perhe, joka auttaa uralla etenemisessä (perheelliset etenee paremmin) ja jonka eteen hänen ei käytännössä tarvitse tehdä mitään ylimääräistä suhteessa siihen, että asuisi yksin. Sen sijaan hän saa seksiä, puolet vuokrasta, ja enemmän ilmaista ruokaa.
Ei se feminismi nyt niin kamalaa ole kuitenkaan, ilman sitä joutuu juuri tuollaisiin tilanteisiin. Ja ihmettelee että miten tässä näin kävi. Ei äiti voi enää ajatella pelkästään romantiikan kautta, pitää olla joku järki myös suhteissa. Ymmärrätkö, että lapsesi kärsivät tästä, jos ei nyt niin jossain vaiheessa, kun makselet moisen miehen ruokakuluja ja hoidat hänen kotiaan?
No sitten sinä menet naimisiin. Minä mieluummin maksan ja omistan oman osuuteni talosta ja pidän omat säästöni, jotta mulla on taloudellinen turva jos avoliittoni päättyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*reps*
Sitä saa mitä tilaa!
Ei tässä mitään kerkiä leikkimään. Sen sijaan se äiti ja vaimo on usein siltä ajalta kohtuu tulot on, Eläkkeet jää laahaamaan ja ja ja...Tuo on sinun henkilökohtainen arvovalintasi jäädä kotiin hoitamaan niitä lapsia. Yhteiskunta ei sitä vaadi vaan päin vastoin. Se haluaa äidit töihin. Yhteiskunta on mahdollistanut samat mahdollisuudet miehille ja naisille luomalla esim. päivähoitojärjestelmän. Myös perheverotuksesta ollaan luovuttu ja siinä tosiaan ne perheet oli se hävijä, joissa äidit hoitavat lapsiaan kotona. Lapsia tarvitaan yhteisön jäseniksi, ei kotiäidin egon jatkeeksi joiden avulla voi uhriutua.
Lapset mahdollisemman varhain päivähoitoon ja vanhemmat töihin. Tämä on se valtion tahtotila.
No oliko yllätys, että et saa mitään kun miehellä isot tulot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni oli samanlainen pihi toisilla maksattaja, vaikka tienasi huomattavasti enemmän kuin minä. Lopulta isäni kertoi kovin sanakääntein miehelleni mitä tarkoittaa perhe (lapsia perheessä) ja perheen elatus. Ilmeisesti siitä hoksasi, ettei hänen rahat olekaan yksin hänen rahojaan ja siitä lähtien kaikki on sujunut jouhevasti.
Kyllä meilläkin niin minä kuin lapsetkin katsotaan miestä ylöspäin. Pienestä on lapsille opetettu että isä käy töissä ja tienaa ja on parempi ihminen, kuin äiti joka on vaan kotona ja saa kuljeksia nurkissa ruokapalkalla.
Eipä ole kukaan tuolle mitään sanonut.. Hän määrää ja muut vikisee.
Mutta hän tekee rahaa.
Minä neuvottelen ihan jokaisesta hankinnasta mitä lapset tarvii ja joka kerta kuuntelen sen puhinan ja huokailun. Käyn meille ruokakaupassa ja soitan sieltä kassalta paljonko ostokset maksaa ja mies siirtää sen verran.. Kotona tarkistetaan onko jotain ylimääräistä.
Huomasin esim että jauheliha oli mennyt vahingossa vanhaksi ja siitä aivan kauhea valitus ja paha mieli, kuin maailma kaatuisi siihen.
Elän jatkuvassa inhottavassa olotilassa, kun haluaisi ettei olisi riitaa ja mies pahoilla mielin, mutta en onnistu. En sitten millään.
Tälläistä on pihin ja vittumaisen ukon kanssa.Tilanteesi ei ole millään tasolla normaali, vaan mies harjoittaa mielivaltaista vallankäyttöä.
Tiedän, mutta kyse olikin siitä että kyllä meitä naisia ja lapsia on miehen peukalon alla. Ja puhutaan kauniisti siitä kuinka ollaan perhe ja edelleen katsotaan joka asiaan puolison tulot, niin hoitomaksuissa kuin tuissakin, vaikka toinen ei niistä mitenkään hyödy..
Itse olen ukkoni valinnut. Kyllä tämän pienen hetken vielä kestää, mutta sitten kun on aika palata töihin, ihmettelen miten maksan ne maksimi hoitomaksut pienestä palkastani.
Sanot äijälle, että se maksaa niistä puolet, koska lapset ovat myös hänen. Jos haluaa, että sinä jäät kotiin vastakin, niin sitten hän maksaa kaikki kulut ja putää suun kiinni.
Melkoisia vastauksia. Ei kannata jäädä suhteeseen mikä enemmän ottaa kuin antaa. Googlet Naisten Linja ja taloudellinen väkivalta sekä heidän auttava puhelimensa numero ja soita sinne. He antavat neuvoja tiukkaan kriisiin.
Minä maksoin ennen puolet kaikesta. Sitten jäin työttömäksi ja lähdin suoraan opiskelemaan. Opintotukea en enää saa, kun tuet on käytetty aikaa sitten toiseen tutkintoon. Tuloni ovat siis pyöreä nolla.
Tämän lisäksi teen kaikki kotityöt ja hoidan kaikki lapsiin liittyvät asiat.
Miehen tulot 6000 euroa/kk.
Miehen mielestä minun tulisi osoittaa hänelle kiitollisuutta, kun saan katon pääni päälle ja ruokaa kaappiin. Olen niin täynnä tuota ylimielisyyttä, että kunhan lapset lentävät pesästä, saa tuo herra jäädä keskenään runk*aamaan rahojensa kanssa. Pthyi.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoin ennen puolet kaikesta. Sitten jäin työttömäksi ja lähdin suoraan opiskelemaan. Opintotukea en enää saa, kun tuet on käytetty aikaa sitten toiseen tutkintoon. Tuloni ovat siis pyöreä nolla.
Miehen mielestä minun tulisi osoittaa hänelle kiitollisuutta, kun saan katon pääni päälle ja ruokaa kaappiin. Olen niin täynnä tuota ylimielisyyttä, että kunhan lapset lentävät pesästä, saa tuo herra jäädä keskenään runk*aamaan rahojensa kanssa. Pthyi.
Ellei ehdi vaihtamaa sinua nuorempaa ennen sitä :D
Vierailija kirjoitti:
Niin miten näissä jutuissa yleensä käykään? Mies vaihtaa nuorempaa ja nainen jää nuolemaan näppejään.
Vinkki jos paremmin tienaava mies ei maksa ruokia niin tuokaa lasku joka aterian päätteeksi.Jos ei maksa niin lopeta tarjoilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen mielestä minun tulisi osoittaa hänelle kiitollisuutta, kun saan katon pääni päälle ja ruokaa kaappiin. Olen niin täynnä tuota ylimielisyyttä, että kunhan lapset lentävät pesästä, saa tuo herra jäädä keskenään runk*aamaan rahojensa kanssa. Pthyi.Niin miten näissä jutuissa yleensä käykään? Mies vaihtaa nuorempaa ja nainen jää nuolemaan näppejään.
Miten on arvon rouvat miten te olette turvanneet selustanne tämän varalle?
Koska ei ole muutakaan...