Iso näkemysero arjen raatamisesta. Mikä auttaa tällaiseen?
Olen itse perheestä, jossa ostettiin palveluita (siivoaja, lastenhoitaja välillä illaksi, remonttimies ym ym). Mies taas on perheestä, jossa tehtiin aivan kaikki itse eikä koskaan ostettu palveluita. Syynä varmaan on se, että minun lapsuuden perhe oli ihan hyvin toimeentuleva, mitään rikkaita ei oltu kuitenkaan, kun taas miehen lapsuuden kodissa oli rahasta tiukkaa.
Kun aikuistuin, niin rupesin itsekin ostamaan palveluita, olen vaativassa työssä, ja arvostan vapaa-aikaa, näin tein sekä sinkkuaikoina että aikaisemmissa parisuhteissa. Mieluummin istun riippukeinussa rentoutumassa hyvän kirjan kanssa kuin remontoin itse mökkiä (palkkaan siihen remppamiehen) ja mieluummin töiden jälkeen menen hyvän ystävän kanssa kahville kuin siivoan kodin (palkkaan siihen siivoajan) ja mieluummin säilytän kynnet siisteinä kuin korjaan itse pyörän, vien sen polkupyörän korjaamoon jos se hajoaa, mieluummin ostan pyykkikoneelle kotiinkuljetuksen kuin hiki päässä kannan sitä itse. Mieheni taas haluaa tehdä aivan kaiken itse. Hän kyllä toisaalta osaakin, minä en edes osaisi jotain jarruja korjata polkupyörästä tms.
Minulle on ihan ok, että mies tekee asiat itse, jos hän haluaa. Mutta hänelle ei ole ok, että minä en tee vaan ostan palveluita. Jatkuvaa naputusta saan siitä, että en miehen mielestä tee "mitään", vaikka siis hoidan kaikki asiat kyllä, ostamalla niihin jonkun palvelun eli asiat ei siis jää tekemättä. Jatkuvaa naputusta, että en siivoa vaan makaan sohvalla (niin, tilasin huomiseksi siivoojan, joten en siivoa itse tänään vaan rentoudun rankan työpäivän jälkeen). Miestä ihan oikeasti ärsyttää se, että en raada. Maksan itse omasta palkastani kaikki ostamani palvelut ja maksan muutenkin elämisestämme hieman suuremman osan kuin mies (koska minulla on suuremmat tulot), joten en edes kuluta "hänen rahojaan" mihinkään vaan ihan omalla työlläni ansaitsen nuo palvelut.
Mikä auttaisi tähän? En jaksa kuunnella enää kertaakaan miehen naputusta siitä, että en tee mitään. Hänen mielestä kai ihmisen pitäisi koko ajan raataa ja raataa, jotta kelpaisi.
Kommentit (85)
Ei tuossa minun mielestä mitään ongelmaa ole, jos rahaa siihen on.
Ovatko rahanne yhteisiä? Silloin mies saattaa naputtaa. (mutta toisaalta jos sinä kannat kekoon enemmän rahaa niin sinä saat päättää mihin sitä kulutetaan)
Ihan varmasti itsekin, jos olisi erittäin vaativa, kiireinen työ (ja hyväpalkkainen) saattaisin välillä palveluja ostaa. Tosin en kehtaisi laittaa meille ketään siivoamaan. Varmaan ensin siivoaisin itse, että siivooja ei tuomitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Haastava tilanne. Itse olen vähän tuon tyylinen mies. Vaikka pystyisin palkkaamaan ammattilaisen, yleensä en kykene oikeuttamaan itselleni sitä, mikäli itse kykenen hyvään lopputulokseen kohtuullisella ajankäytöllä. Kyllä se kaiketi hieman harmittaisi, jos rakas ihminen (näkemykseni mukaan) "heittäisi rahaa kankkulan kaivoon" teettämällä nopeastikin itse tehtävissä olevat hommat. Peruspihillä luonteella haluaa käyttää rahat järkevästi ja toivoo parasta rakkailleen; on hankala ymmärtää, miksi toinen "tuhlaa".
Ehkä rauhassa keskusteleminen ilman kiihkoa tekojen motiiveista voisi auttaa miestäsi hyväksymään toimintaasi.
M29
Mutta omia rahojanihan minä "tuhlaan", en miehen rahoja. Ei minulla niille rahoilleni mitään muutakaan erityistä kohdetta ole. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa minun mielestä mitään ongelmaa ole, jos rahaa siihen on.
Ovatko rahanne yhteisiä? Silloin mies saattaa naputtaa. (mutta toisaalta jos sinä kannat kekoon enemmän rahaa niin sinä saat päättää mihin sitä kulutetaan)
Ihan varmasti itsekin, jos olisi erittäin vaativa, kiireinen työ (ja hyväpalkkainen) saattaisin välillä palveluja ostaa. Tosin en kehtaisi laittaa meille ketään siivoamaan. Varmaan ensin siivoaisin itse, että siivooja ei tuomitsisi.
Ei ne siivoojat mitään tuomitse, ne on nähneet paljon pahempaa sotkua kuin sinulla tai minulla. Ja ne näkee sotkuisissa kodeissa vaan hyvän tulonlähteen itselleen :) . On ihan turhaa hukata elämäänsä miettimällä, että mitä muut (ulkopuoliset) sinusta ajattelee. Eikö se lopulta ole aika yhdentekevää, että mitä muut ajattelee. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haastava tilanne. Itse olen vähän tuon tyylinen mies. Vaikka pystyisin palkkaamaan ammattilaisen, yleensä en kykene oikeuttamaan itselleni sitä, mikäli itse kykenen hyvään lopputulokseen kohtuullisella ajankäytöllä. Kyllä se kaiketi hieman harmittaisi, jos rakas ihminen (näkemykseni mukaan) "heittäisi rahaa kankkulan kaivoon" teettämällä nopeastikin itse tehtävissä olevat hommat. Peruspihillä luonteella haluaa käyttää rahat järkevästi ja toivoo parasta rakkailleen; on hankala ymmärtää, miksi toinen "tuhlaa".
Ehkä rauhassa keskusteleminen ilman kiihkoa tekojen motiiveista voisi auttaa miestäsi hyväksymään toimintaasi.
M29Mutta omia rahojanihan minä "tuhlaan", en miehen rahoja. Ei minulla niille rahoilleni mitään muutakaan erityistä kohdetta ole. Ap.
Ei kyse olekkaan siitä. Vaan mitä yritin tuolla, että haluaa parasta rakkailleen sanoa, on että mieltää jonkin toiminnan järjettömäksi ja ehkä haitalliseksi ja toivoo parasta, jolloin pyrkii vaikuttamaan haitallisena pitämäänsä toimintamalliin. Ikäänkuin parantaakseen rakkaansa elämää.
Siksi ehkä pitäisi saada mies ymmärtämään motivaatiotasi toimintaan ja siten vaikuttamaan järjelliseltä
M29
Lakkaat nyt vaan välittämästä. Annat mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Omalla toiminnallasi tai millään mitä sanot et saa häntä muuttumaan.
Tiedän kyllä tekniikoita, joilla ammattilainen pystyisi paljastamaan hänelle hänen uskomustensa juuret ja mies pystyisi valitsemaan tilalle uudet uskomukset, mutta siihen vaaditaan ihmisen oma halu ja motivaatio.
Sinun kannattaa nyt muuttaa omaa mieltäsi. Mitä haluaisit kuulla miehesi urputuksen sijasta? Mustarastaan laulua? Kosken kohinaa? Kokeilepa vääntää mielesi musiikkisoittimesta päälle jotakin miellyttävämpää, kun urputus alka. Pian se on vain kohinaa korvissasi ja voit jatkaa elämistä omien uskomustesi mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M29Mutta omia rahojanihan minä "tuhlaan", en miehen rahoja. Ei minulla niille rahoilleni mitään muutakaan erityistä kohdetta ole. Ap.
Ei kyse olekkaan siitä. Vaan mitä yritin tuolla, että haluaa parasta rakkailleen sanoa, on että mieltää jonkin toiminnan järjettömäksi ja ehkä haitalliseksi ja toivoo parasta, jolloin pyrkii vaikuttamaan haitallisena pitämäänsä toimintamalliin. Ikäänkuin parantaakseen rakkaansa elämää.
Siksi ehkä pitäisi saada mies ymmärtämään motivaatiotasi toimintaan ja siten vaikuttamaan järjelliseltä
M29
Ok, eli tarkoitat, että mieheni haluaa pelastaa minut itseltäni (pelastaa minut minun hölmöilyltä), koska rakastaa minua. No hyvä tarkoitushan siinä sitten on tavallaan takana, mutta hieman ärsyttää tuo asenne, että joku voisi tietää minua paremmin, että mikä juuri minulle on hyväksi. En minäkään puutu toisten tapaan elää heidän henkilökohtaista elämää, vaan luotan siihen, että kukin itse tietää, mikä hänelle on paras ratkaisu. Ap.
Meillä vähän sama, mutta remontin suhteen. Ostettiin vuosi sitten omakotitalo, jota ollaan pikkuhiljaa remontoitu mieleiseksi. Pikkuhiljaa sen takia, että asutaan tässä jo, joten ei voida pitää koko taloa työmaana.
Mun mielestä järkevintä, tehokkainta ja työjäljen kannalta parasta ois palkata ammattilainen tekemään kaiken, mutta tää on miehen mielestä ihan kamalaa. Me voitais muka tehdä pintaremontit ihan ite (seinien maalaukset ja jopa kylppärin laatoittaminen). Mä en taas nää tässä mitään järkeä, sillä meillä on varaa palkata ammattilainen, jonka työnjälki on ripeämpää ja laadukkaampaa.
Täatä väännetään joka jumalan huoneen kohalla, ärsytttää!!
Vierailija kirjoitti:
Lakkaat nyt vaan välittämästä. Annat mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Omalla toiminnallasi tai millään mitä sanot et saa häntä muuttumaan.
Tiedän kyllä tekniikoita, joilla ammattilainen pystyisi paljastamaan hänelle hänen uskomustensa juuret ja mies pystyisi valitsemaan tilalle uudet uskomukset, mutta siihen vaaditaan ihmisen oma halu ja motivaatio.
Sinun kannattaa nyt muuttaa omaa mieltäsi. Mitä haluaisit kuulla miehesi urputuksen sijasta? Mustarastaan laulua? Kosken kohinaa? Kokeilepa vääntää mielesi musiikkisoittimesta päälle jotakin miellyttävämpää, kun urputus alka. Pian se on vain kohinaa korvissasi ja voit jatkaa elämistä omien uskomustesi mukaisesti.
Tämä on ehkä ihan hyvä neuvo. Kuvittelen miehen naputuksen joksikin kauniiksi mustarastaan lauluksi, eikä se enää haittaa minua :) . En tosin tiedä miten mies siihen reagoi, hän nimittäin selvästi yrittää naputuksellaan saada minusta jotain reaktiota "irti", ja jos en enää välitä naputuksesta niin.... Ap.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vähän sama, mutta remontin suhteen. Ostettiin vuosi sitten omakotitalo, jota ollaan pikkuhiljaa remontoitu mieleiseksi. Pikkuhiljaa sen takia, että asutaan tässä jo, joten ei voida pitää koko taloa työmaana.
Mun mielestä järkevintä, tehokkainta ja työjäljen kannalta parasta ois palkata ammattilainen tekemään kaiken, mutta tää on miehen mielestä ihan kamalaa. Me voitais muka tehdä pintaremontit ihan ite (seinien maalaukset ja jopa kylppärin laatoittaminen). Mä en taas nää tässä mitään järkeä, sillä meillä on varaa palkata ammattilainen, jonka työnjälki on ripeämpää ja laadukkaampaa.
Kuulostaa tutulta. Ja tuohon hommaan kuuluu herkästi se, että viikonloput ja lomat pitäisi käyttää siihen itse remontoimiseen. Ja se on aina pois jostain muusta elämästä nauttimisesta, ei ehdi lomailla kun loma meni seiniä maalatessa. Ap.
Tässä näkee sen, että kun mennään yhteen eri yhteiskuntaluokasta tulevan kanssa, arvot risteävät. Suomessa työväenluokka puunaa kotejaan ja haukkuu selän takana niitä, jotka eivät sitä tee, ja ylempi keskiluokka ottaa rennommin.
Asun itse Suomen ulkopuolella eliitin asuma-alueella, ja parasta täällä ehdottomasti on se, ettei kukaan nainen päde täällä kotitöillä, eikä keneltäkään naiselta täällä sitä odoteta. Sen sijaan kirjallisuuden ja politiikan tuntemus on naisilla täällä sosiaalinen meriitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M29Ok, eli tarkoitat, että mieheni haluaa pelastaa minut itseltäni (pelastaa minut minun hölmöilyltä), koska rakastaa minua. No hyvä tarkoitushan siinä sitten on tavallaan takana, mutta hieman ärsyttää tuo asenne, että joku voisi tietää minua paremmin, että mikä juuri minulle on hyväksi. En minäkään puutu toisten tapaan elää heidän henkilökohtaista elämää, vaan luotan siihen, että kukin itse tietää, mikä hänelle on paras ratkaisu. Ap.
Ei todennäköisesti tee sitä tietoisesti; alitajuinen juttu. Tuohon päätelmään päädyin miettimällä mikä olisi ärsytykselle looginen syy.
M29
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkee sen, että kun mennään yhteen eri yhteiskuntaluokasta tulevan kanssa, arvot risteävät. Suomessa työväenluokka puunaa kotejaan ja haukkuu selän takana niitä, jotka eivät sitä tee, ja ylempi keskiluokka ottaa rennommin.
Asun itse Suomen ulkopuolella eliitin asuma-alueella, ja parasta täällä ehdottomasti on se, ettei kukaan nainen päde täällä kotitöillä, eikä keneltäkään naiselta täällä sitä odoteta. Sen sijaan kirjallisuuden ja politiikan tuntemus on naisilla täällä sosiaalinen meriitti.
Minun tuttavapiirissä naisia ja miehiä arvostetaan juuri kirjallisuuden ja politiikan tuntemuksesta. Itsellänikin on niitä koskevaa tuntemusta, ja pidän tärkeänä hankkia sitä lisää, esimerkiksi siinä riippumatossa lukien. Omien ystävieni kesken ei koskaan puhuta kotitöistä vaan juuri vaikka kirjallisuudesta, ja ystävinä on sekä miehiä että naisia ollut. Ensimmäistä kertaa oikeastaan kohtaan ihmisen, joka arvostaa arjen raatamista, siis mieheni, en ole ennen senkaltaisia ihmisiä tuntenut. Ap.
Meillä ostettaisiin erilaisia palveluita. Mies tahtoo palkata meille siivoojan ja lastenhoitajan. Teen mieluummin itse, koska vaikeaa päästää ulkopuolista kotiin ja vauvakin vielä niin pieni etten vieraalle uskalla jättää.
Ostaisin sen sijaan muuttoavun, isojen juttujen siirron kuten jättivenen. Mies kai tykkää haasteesta.mikä lie siinä että pitää tehdä vaarallisia, raskaita juttuja.
Päädytään tekemään kaikki itse :/
Suomessa palvelu maksaa sen vuoksi se on ylellisyyttä. Vaikka tienais 10 000e, siitä verot, kulut niin et sitä niin paljon palveluihin jää, jos haluaa myös matkustaa ja säästää.
Meillä pyörähti pelkästään vuokraan, sähköön , veteen melkein 3000e/kk eikä ollut edes hulppea koti. Perus okt., joka söi paljon öljyä. Onneksi muutettiin pois. Osta siinä vielä palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama! Mies ei ole edes mikään erityisen näppärä käsistä, joten työnjälki on aina vähän sinne päin. Varsinkin autorempat kestävät monta päivää, vaikka ammattilaisella menisi muutama tunti samaan. Miehelle usein käy myös niin, etthän ostaa kaikenlaisia työkaluja ja remppatarvikkeita, jotka ovat vääriä tai jäävät käyttämättä. Mies ei tajua, että ammattilaisia käyttämällä samat hommat sujuisi huomattavasti nopeammin ja lopputulos olisi oikeasti hyvännäköinen! Rahasta ei ole kyse, vaan juuri jostain tuosta suomalaisesta mentaliteetistä ettei haluta maksaa asiasta minkä periaatteessa voi tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ostettaisiin erilaisia palveluita. Mies tahtoo palkata meille siivoojan ja lastenhoitajan. Teen mieluummin itse, koska vaikeaa päästää ulkopuolista kotiin ja vauvakin vielä niin pieni etten vieraalle uskalla jättää.
Ostaisin sen sijaan muuttoavun, isojen juttujen siirron kuten jättivenen. Mies kai tykkää haasteesta.mikä lie siinä että pitää tehdä vaarallisia, raskaita juttuja.
Päädytään tekemään kaikki itse :/
Suomessa palvelu maksaa sen vuoksi se on ylellisyyttä. Vaikka tienais 10 000e, siitä verot, kulut niin et sitä niin paljon palveluihin jää, jos haluaa myös matkustaa ja säästää.
Meillä pyörähti pelkästään vuokraan, sähköön , veteen melkein 3000e/kk eikä ollut edes hulppea koti. Perus okt., joka söi paljon öljyä. Onneksi muutettiin pois. Osta siinä vielä palveluita.
Me muutettiin puoli vuotta sitten. Ehdotin, että maksan muuttoa varten kaksi tai kolme muuttomiestä ja muuttoauton, jotta päästään molemmat helpolla muutosta. Ei käynyt, miestä selvästi ärsytti ehdotukseni. Sitten ehdotin, että hän saa kantaa jos haluaa, mutta voin maksaa hänelle kaveriksi kaksi muuttomiestä, jotta en joudu itse kantamaan. Se ehdotus ärsytti vielä enemmän. Hänelle oli jotenkin kovin tärkeää, että minä raadan ja hikoilen siinä muutossa. Mutta sitten jos alan kantamaan, niin häntä ärsyttää että en kanna riittävän tehokkaasti (en raada riittävän kovaa). Ap.
Sano sille että teet jo töitä, et tarvitse niitä enää vapaa-ajalla vaan saat palkkaa jolla voit ostaa haluamiasi hyödykkeitä. Tuossa ei pitäisi olla mitään epäselvää.
Mikä miestä niin loukkaa? Onko hällä sitten niin paljon vähemmän rahaa ja kokee että tämän rahan vuoksi kokee jotain altavastaajan asemaa suhteessanne? Kokee että sinä teet isot taloudelliset päätökset yksin joihin hän ei pysty koska ei itsellään ole varaa. Tekee mieluummin koska haluaa nekin rahat käyttää muuhun. Mihin mies muuten sitten itse käyttää rahojaan?
Vierailija kirjoitti:
Sano sille että teet jo töitä, et tarvitse niitä enää vapaa-ajalla vaan saat palkkaa jolla voit ostaa haluamiasi hyödykkeitä. Tuossa ei pitäisi olla mitään epäselvää.
Mikä miestä niin loukkaa? Onko hällä sitten niin paljon vähemmän rahaa ja kokee että tämän rahan vuoksi kokee jotain altavastaajan asemaa suhteessanne? Kokee että sinä teet isot taloudelliset päätökset yksin joihin hän ei pysty koska ei itsellään ole varaa. Tekee mieluummin koska haluaa nekin rahat käyttää muuhun. Mihin mies muuten sitten itse käyttää rahojaan?
Mies ostelee rahoillaan itselleen kaikenlaista kivaa, harrastusvälinettä ja sen sellaisia omia juttujaan. Minä taas en halua itselleni oikein mitään tavaraa, harrastan asioita, joissa ei tarvita isoja ja kalliita välineitä ja muutenkaan en mielelläni laita rahojani tavaraan, koska en tunne tarvitsevani tavaroita. Ap.
Yritä katsoa asiaa miehesi näkökulmasta. Ymmärrän että ärsyttää, mutta miehesi voi myös itse olla taakoittunut päähän iskostuneen ajattelumallin vuoksi ja tarvitsisi empatiaa ja aikaa päästäkseen siitä irti. Luultavasti hän jossain syvällä sisimmässään haluaisikin suhtautua asioihin samalla huolettomuudella kuin sinä (kukapa ei haluaisi elää huoletonta elämää?), mutta ei ainakaan vielä pysty siihen. Itselläni on myös ollut lapsuudesta perittyjä toiminta- ja ajattelumalleja (ei tosin palveluiden ostamiseen tms. liittyviä), jotka ovat taakoittaneet minua, mutta koska ne ovat niin tiukasti päässäni, on ollut valtavan työn takana yrittää muuttua. Veikkaisin, että rauhallinen ja empaattinen suhtautuminen auttaisi eniten. Hyökkääminen miehen toimintapaa vastaan taas saattaa saada hänessä aikaa huonommuudentunteita - hänhän ei ole voinut valita sitä, kuinka hänen lapsuudenperheessään on toimittu ja millaisen mallin hän on sieltä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä on siis pienempi palkka kuin minulla, eikä kyse ole mistään vain satasen erosta. Molemmat ollaan työssä, jossa on kiinteä palkka, eli tekemällä jotain urakkahommia ei kumpikaan meistä voisi tienata lisää, eli palkkakuvio on tuo ja se ei oikein muuksi muutu. Mutta minkä minä sille voin? Millä voisin poistaa hänen altavastaaja-aseman? Siis jos hän sellaista kokee. Ap.
M29