Minka ikäiset lapset voi pelata fortnite peliä?
Meillä 11-vuotias poika vaatii lataamaan tuota koneelle. Kaikilla muilla kuulemma on. Itse en noista peleistä mitään ymmärrä. Lataisitteko?
Kommentit (151)
Itse antaisin pelata. Olen pelannut jo noin. 100 tuntia ja peli ei ole raaka. Aseita lötyy ja ihmiset pitää tappaa, mutta veri ei lennä.
Vierailija kirjoitti:
Itse antaisin pelata. Olen pelannut jo noin. 100 tuntia ja peli ei ole raaka. Aseita lötyy ja ihmiset pitää tappaa, mutta veri ei lennä.
Musta tämä on jopa pahempi asia. Jos tapetaan, tapetaan sitten niin kuin se oikeasti tapahtuu ja siinä sitten lentää veri, suolet ja p***a.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa psykologisissa tutkimuksissa on todettu, että tämä on haitallista. Se alentaa kynnystä väkivallankäyttöön tosielämässä, koska koko teon raakuus ei tule pelissä ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa psykologisissa tutkimuksissa on todettu, että tämä on haitallista. Se alentaa kynnystä väkivallankäyttöön tosielämässä, koska koko teon raakuus ei tule pelissä ilmi.
Ilmankos kaikki pienenä Tom & Jerryä, Bugs Bunnya ja vastaavia katsoneet ovat kaikki nykyään raakoja väkivaltarikollisia.
Vierailija kirjoitti:
Okei, eli ei ole raaka, kun ihmiset tapetaan siististi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos kaikki pienenä Tom & Jerryä, Bugs Bunnya ja vastaavia katsoneet ovat kaikki nykyään raakoja väkivaltarikollisia.
No se on kyllä pikkuisen eri asia katsoa videolta piirrettyjä, kuin pelata. Pelaamisessa olet itse sisällä siinä pelissä ja teet itse niitä tekoja. Tässä tapauksessa siis itse tapat.
Up! Tämä peli tuntuu nyt olevan tokaluokkalaisen poikani kavereiden suosiossa. Katsoin tuon youtube-pätkän ja ajattelin heti, että ei oo pikkukoululaisten juttu, eikä tule meidän pojalle. Kuinka lepsuja voi jotkut vanhemmat olla, kun jo 8-v:t saavat näitä pelata. Olishan sitä ihan kivojakin pelejä. Mites muilla?
8- 9v eivät pelaa meillä. Pyrin noudattamaan ikäraja suosituksia. Oon tylsä mutsi joka päivä ei edes saa pelata. Tylsyydestä syntyy paraat leikit ja pihapeli joita onneksi vielä harrastetaan. Kirjaakin pakotan lukemaan joka päivä. Onneksi se jo tokaluokkaaiselta tarttuu itsekseenkin käteen.
Ei sillä olen kyllä itse saanut kaikkea katsoa mutta ehkä vielä tokaluokkalsisten soisi puuhastella enemmän vielä muita juttuja.
Meillä pelaa 10v. Ihan kiinnostava peli, eikä ole pojan käytökseen vaikuttanut mitenkään kunhan pitää peliajoista huolta. Joskus pelataan vuorottelemalla pojan kanssa ja saatan käydä tyhjentämässä Tilted Towersin kokonaan. Pelissä oppii myös positiivisia kykyjä: tiimityöskentelyä, ongelmanratkaisua ja navigointia. Poika saattaa joskus matkustaa Pleasant Parkista aina Moisty Mireen asti. Huhhuh alkaa jalassa painaa.
Vierailija kirjoitti:
Up! Tämä peli tuntuu nyt olevan tokaluokkalaisen poikani kavereiden suosiossa. Katsoin tuon youtube-pätkän ja ajattelin heti, että ei oo pikkukoululaisten juttu, eikä tule meidän pojalle. Kuinka lepsuja voi jotkut vanhemmat olla, kun jo 8-v:t saavat näitä pelata. Olishan sitä ihan kivojakin pelejä. Mites muilla?
Samoilla linjoilla, lapsi tokalla. Kuulemma "kaikki muutkin saa pelata". No ladattiin pleikalle ja poistoon menee saman tien. Hakataan hakulla muita pelaajia jne. Itse katselen mm Walking Deadia, joten en ihan vähästä splättäyksestä säikähdä. Toki tuossa ei verta ole, mut jos pelin idea on tappaa muut, ei mielestäni sovi alakoululaisille.
Ootteko te ihan kujilla aikuiset? Teidän silmiin saattaa näyttää vähä pelottavalta mutta oikeasti ei ne lasten silmiin tule niin ja varsinkaan 12v ja sitä paitsi fortnite on vielä aika laimeaa räsikintää
Nämä pelit on kyllä suoraan sieltä ja syvältä.
Koulun jälkeen tuntuu olevan tapana, että keräännytään jonkun luo pelaamaan tätä, eikä tehdä mitään muuta.
Miten jotkut vanhemmat sallii? Onhan ne lapset kyllä kätevästi pois jaloista häiritsemästä mutta huh huh.
Sitten käy niin, ettäkun ei saa pelata, putoaa kaveriporukasta pois ja saa olka yksin. Kiva.
Me ollaan kielletty toistaiseksi 9-vuotiaalta, mutta kaikki luokkakaverinsa näyttävät pelaavan.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan kielletty toistaiseksi 9-vuotiaalta, mutta kaikki luokkakaverinsa näyttävät pelaavan.
Näin. Juuri kukaan vanhempi ei myönnä, että antaisi ikärajaan nähden alaikäisten pelata mitään tällaisia pelejä, mutta kummasti ne vaan jatkuvasti pelaa...
No niin mammat, Darudekin ihmetteli, miksi jotkut vanhemmat antavat lastensa pelata tätä. Hän ei anna 8-vuotiaansa. Mammojen mielestä tappaminen kuitenkin kehittää ryhmätaitoja ja ties mitä palaverikykyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kielletty 10-vuotiaalta, otettiin pois, vaikka oli itse sen ladannut. Meillä sääntö, että ampumispelejä ei pelata, vaikka ikäraja olisi mikä (tässä se on 12). Ideana on kerätä aseita ja tappaa niillä muita (ampumalla ja vetämällä kirveellä päähän). En ymmärrä mitä hyvää tuossa voi olla minkä ikäiselle tahansa, vaikka ei veri roiskuisikaan.
Eli jos et jotain ymmärrä = pakko olla turhaa/haitallista?
Tuommoiset räiskintäpelit kehittää koordinaatiota, yleistä aivotoimintaa ja kykyä käsitellä informaatiota. Lisäksi myös tiimityöskentelytaitoja ym.
Mutta toki kiellä kaikki räiskinnät koska et kykene itse käsittelemään asioita loogisesti ja neutraalisti.
Jos luulet että väkivalta peleissä/elokuvissa tekee väkivaltaiseksi niin suosittelen lukemaan tutkimuksia tai miettimään että mikä itsessäsi on vikana jos peli tekisi sinusta väkivaltaisen ja luulet että näin on muillakin.
Täyttä pötyä! Minä olen pelitutkija, ja voin todeta, että väkivaltaa sisältävien pelien vaikutuksesta ihmiseen on tuloksia joka lähtöön. Väkivaltarikollisella pelaaminen voi vähentää todellisen väkivaltarikoksen tekimisen halua. Mutta väkivaltaisten pelien vaikutus LAPSEEN on aina haitallinen. Lapsen aivot ovat vasta kehittymässä ja muovautuvat ympäristön vaikutuksesta. Myöhempinä vuosina vaikutus ei välttämättä ole väkivaltaisuus vaan se on yleensä masennus tai muu mielenterveyden ongelma. Fornite-pelistä varoitetaan monissa yhteyksissä, koska se on erittäin koukuttava peli, eli sen lähiriski on peliriippuvuuden kehittymisessä. Itse suhtaudun peleihin myönteisesti, ja siksi olenkin perehtynyt juuri pelien vaikutukseen lasten aivoihin. Oikeanlaisella pelillä voi olla suotuisiakin vaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kielletty 10-vuotiaalta, otettiin pois, vaikka oli itse sen ladannut. Meillä sääntö, että ampumispelejä ei pelata, vaikka ikäraja olisi mikä (tässä se on 12). Ideana on kerätä aseita ja tappaa niillä muita (ampumalla ja vetämällä kirveellä päähän). En ymmärrä mitä hyvää tuossa voi olla minkä ikäiselle tahansa, vaikka ei veri roiskuisikaan.
Eli jos et jotain ymmärrä = pakko olla turhaa/haitallista?
Tuommoiset räiskintäpelit kehittää koordinaatiota, yleistä aivotoimintaa ja kykyä käsitellä informaatiota. Lisäksi myös tiimityöskentelytaitoja ym.
Mutta toki kiellä kaikki räiskinnät koska et kykene itse käsittelemään asioita loogisesti ja neutraalisti.
Jos luulet että väkivalta peleissä/elokuvissa tekee väkivaltaiseksi niin suosittelen lukemaan tutkimuksia tai miettimään että mikä itsessäsi on vikana jos peli tekisi sinusta väkivaltaisen ja luulet että näin on muillakin.
Täyttä pötyä! Minä olen pelitutkija, ja voin todeta, että väkivaltaa sisältävien pelien vaikutuksesta ihmiseen on tuloksia joka lähtöön. Väkivaltarikollisella pelaaminen voi vähentää todellisen väkivaltarikoksen tekimisen halua. Mutta väkivaltaisten pelien vaikutus LAPSEEN on aina haitallinen. Lapsen aivot ovat vasta kehittymässä ja muovautuvat ympäristön vaikutuksesta. Myöhempinä vuosina vaikutus ei välttämättä ole väkivaltaisuus vaan se on yleensä masennus tai muu mielenterveyden ongelma. Fornite-pelistä varoitetaan monissa yhteyksissä, koska se on erittäin koukuttava peli, eli sen lähiriski on peliriippuvuuden kehittymisessä. Itse suhtaudun peleihin myönteisesti, ja siksi olenkin perehtynyt juuri pelien vaikutukseen lasten aivoihin. Oikeanlaisella pelillä voi olla suotuisiakin vaikutuksia.
Nimenomaan. On paljon muitakin asioita (myös muita pelejä), jotka kehittävät koordinaatiota ja kykyä käsitellä informaatiota. Toisekseen väkivaltaisten pelien pelaamisella voi olla kielteisiä seurauksia lapselle. Siitä ei takuulla ole mitään haittaa, että alle 12-vuotias ei pelaa ammuskelupelejä. Mun 9-vuotias ei pelaa noita. Sen sijaan harrastaa ohjelmointia, koripalloa ja parkouria, ja pelaa Minecraftia ja Mario-pelejä. En todellakaan usko, että häneltä jää mitää kehityksellistä saavuttamatta tämän takia.
https://www.telegraph.co.uk/news/2018/04/05/fortnite-game-craze-putting…
Tämän takia meidän 11-vuotias ei pelaa. "Kaikki muut saa", siinäpä saavat. Pidän muutenkin silmällä pelejä joissa on online viestinvaihtoa, pojalta oli jossain toisessa pelissä joku kysellytkin että missä asuu jne. Kuulemma joku samaikäinen, niin varmaan juu. Että ei se pelin sisältökään aina ole se pahin juttu vaan nämä muut lieveilmiöt. Suurin osa vanhemmista on ihan käsittämättömän pihalla tai sitten vaan piittaamattomia.
No nyt taisit vetää vähän mutkat suoriksi? Sanoivat tutkimukset mitä tahansa väkivaltapeleistä, on lapsissa myös yksilöllisiä eroja. En ole sanonut sanallakaan, että pelkään lapsesta tulevan väkivaltaisen pelin takia, saatikka itsestäni. Meillä tulee leffojenkin "pahat" kohtaukset lapsella uniin, joten en näe, että hänen kannattaisi mitään tappopelejä pelailla. Koordinaatiota ja tiimityöskentelytaitoja voi harjoittaa muissakin peleissä, esim. urhelupeleissä tai jopa ihan oikeassa elämässä vaikka joukkuelajeissa.
Mene sinä vain kernaasti pelailemaan niiden kersojesi kanssa niitä räiskintäpelejä ja katsokaa vaikka pari tappojännäriä siihen päälle, kun se on niin hyödyllistä ja kehittävää.