Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle Areenan Akuutti: " Yli lapsuuden traumoista" -ohjelma säväytti todella syvältä

Vierailija
05.11.2022 |

Katsoiko kukaan palstalaisista tätä dokumenttia näistä ihmisistä, jotka ovat selvitelleet lapsena kokemiansa asioita?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä linkki dokumenttiin " Yli lapsuuden traumoista"

https://areena.yle.fi/1-50931338

Vierailija
2/13 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes muista, koska olisin liikuttunut näin syvästi jostain dokumentista.

Eritoten siitä, kuinka lämmöllä ihmisiä käsiteltiin ja miten kauniisti kuvattiin välittämisen merkitystä erittäin vaikeista kokemuksista toipumisen tiellä.

Kiitos tekijöille hyvin tehdystä ohjelmasta ja siihen osallistujista, joilla oli rohkeutta ja voimaa asettaa itsensä avoimeksi ja alttiiksi lapsuuden kokemuksineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy katsoa. Kärsin lapsuudentraumoista yhä. En tiedä miksi, mutta nyt 30 ikävuotta lähestyessä tulleet taas mieleen enemmän

Vierailija
4/13 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolella tehty, viisas dokumentti rehellisyydessään.

Se pojan loppulaulu oli kerrassaan aivan huippusympaattinen sille äidilleen.

Jäi niin hyvä mieli lopuksi vaikka aihe oli vaikea käsitellä.

Vierailija
5/13 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa tuo viesti minkä ohjelma antaa, että kierteen voi katkaista eikä tarvitse toistaa oman lapsuuden kokemuksiaan vaan rakentaa poikkeuksellisen rakastavan parisuhteen tai hyvän elämän omien lastensa kanssa.

Vierailija
6/13 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niin totta että se puhuminen auttaa, ettei haudo itsekseen oman päänsä sisällä hiljaa asioitaan ja tyydy kärsimään yksin itsekseen.

Vierailija
7/13 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos linkin laittajalle! Tämä oli koskettava ohjelma. 

Vierailija
8/13 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

YleAreenasta löytyy välillä oikeita helmiä.

Aivan mahtavia tyyppejä nuo jotka olivat ko dokkariin tulleet kertomaan elämästään.

Monta kertaa on ne mukavimmat tyypit, jotka ovat elämässä tulleet vastaan, ovat kärsineet poikkeuksellisen paljon muiden ihmisten vuoksi, mutta eivät ole antaneet kärsimyksiensä määritellä itseään vaan jotenkin jalostuneet ihmisinä ihan huipputyypeiksi.

Sitten tietysti on heitä jotka ovat katkeroituneet ja muuttuneet ihmisvihaajiksi (eikä heitäkään saata syyttää) tai jatkaneet tiedostamattaan ja alitajuisesti kelvottomien isiensä ja äitiensä viitoittamalla itsetuhoisella polulla uskoen ettei onni ole heitä varten ja vain kärsimys on tuttu , sitä oikeaa elämää heille.

Vierailija
9/13 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa tuo viesti minkä ohjelma antaa, että kierteen voi katkaista eikä tarvitse toistaa oman lapsuuden kokemuksiaan vaan rakentaa poikkeuksellisen rakastavan parisuhteen tai hyvän elämän omien lastensa kanssa.

Kyllä, näin voi tehdä ja itsekin olen onnistunut.

Se ei silti poista traumaa. Sitä ei poista mikään. Vaikka katkaisin kierteen ja omat lapseni saa unelmalapsuuden ja valtavasti rakkautta, olen silti itse ikuisesti rikki. Mua kaltoinkohdeltiin niin sadistisesti ja julmasti että se muisto on ikuisesti ja aina minussa, joka hengenvedossa, joka sydämenlyönnissä. Ja se ei todellakaan jäänyt lapsuuteen vaan mun hakkaajavanhemmat elää yhä ja haluaa tuhota minut kaikin tavoin jos päästän heitä yhtään lähelle. Joudun asumaan satojen kilsojen päässä salatuin tiedoin.

Eli ei se koettu kauhu mihinkään katoa vaikka tv ohjelma niin antaa ymmärtää.

Vierailija
10/13 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa hieman liikaa pitkitetty luontokohtauksilla. Marin tarina ja suhde omaan poikaan oli mielenkiintoisin.

Vierailija
11/13 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa hieman liikaa pitkitetty luontokohtauksilla. Marin tarina ja suhde omaan poikaan oli mielenkiintoisin.

Musta oli ihan hyvä ratkaisu, että tosi rankkoja aiheita oltiin pehmitetty rauhoittavilla luontokuvilla. Ne loivat sellaista tasapainoa dokumenttiin.

Vierailija
12/13 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, näin voi tehdä ja itsekin olen onnistunut.

Se ei silti poista traumaa. Sitä ei poista mikään. Vaikka katkaisin kierteen ja omat lapseni saa unelmalapsuuden ja valtavasti rakkautta, olen silti itse ikuisesti rikki. Mua kaltoinkohdeltiin niin sadistisesti ja julmasti että se muisto on ikuisesti ja aina minussa, joka hengenvedossa, joka sydämenlyönnissä. Ja se ei todellakaan jäänyt lapsuuteen vaan mun hakkaajavanhemmat elää yhä ja haluaa tuhota minut kaikin tavoin jos päästän heitä yhtään lähelle. Joudun asumaan satojen kilsojen päässä salatuin tiedoin.

Eli ei se koettu kauhu mihinkään katoa vaikka tv ohjelma niin antaa ymmärtää.

Mutta sinä olet pystynyt sellaiseen johon kaikki eivät pysty. Olet uskaltautunut luottamaan kumppaniisi ja uskaltanut tehdö lapsia. Olet uskaltanut katkaista pahan kierteen ja rakastaa. Osa ei pysty luottamaan koskaan ja "luopuvat" onnestaan mitä he voisivat kokea. Sinulla on todella paljon ja salatut tiedot ovat lopulta pieni hinta. Alkuperäinen lapsuutesi oli se kova (ja oikeudeton) hinta.

Vierailija
13/13 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kohta kun Jonna saapuu miehensä Eetun luo ja katsoo tätä niin iloiena ja onnellisena ja ylpeänä.... ihan lempparikohtaus koko dokkarissa, toinen se kun aikuinen poika laulaa äidilleen lopussa ...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän