VÄRIANALYYSI - onko kukaan käynyt?
Pitäisi tilata pari juhlamekkoa kesä- ja syyshäihin netistä, mutten osaa päättää minkä värisenä tilaan. En tiedä, mitkä vähän näyttävämmät värit mulle sopisi (mielellään tosi hyvin).
Missä pääkaupunkiseudulla pääsisi asiantuntevaan värianalyysiin, mikä ei kestäisi kahta tuntia ja maksa yli satasta?
Mulla on huonosti ruskettuva iho ja harmaanvihreät silmät, jos joku osaa sen perusteella sanoa jotain. Hiukset olisi luonnostaan maantienharmaat, enkä tiedä minkä väriseksi värjään kesällä.
Kommentit (107)
up, kandeeko mennä vai onko rahan heittämistä kaivoon?
Vierailija kirjoitti:
Olen vaatealan yrittäjä ja inhoan yli kaiken välillä värianalyyseihin hirttäytyviä asiakkaita. Aivan sama mitä sanot ja vaikka kuinka vaate näyttäisi oikeasti hyvältä päällä, mutta kun joku puoskari on joskus 80-luvulla sanonut, ettei tällainen sävy sovi niin ei sitten sovi. VÄlillä ihmettelen, miten valtavan vallan saavat yhden ihmisen elämään. Jos joku tuntuu itselle kivalta, niin ostaa sen vaatteen sitten vain eikä jää surkuttelemaan. Samoin nämä omena-vartalotyypeistä puhuvat stylistit sun muut saisi viedä saunan taakse. Hoikat nuoret tytöt kuvittelevat ihan ihmeellisiä omista muodoistaan. Jos joku vaate tuntuu kivalta ja hyvältä, niin antaa palaa vain!!
Inhoapa ihan vapaasti!
Mä taas inhoan myyjiä, jotka valehtelee kaikista räteistä mitkä omassa rekissä roikkuu tyrkyllä, "sopii sulle tosi hyvin!"
Inhoan myös muotivärejä ja malleja: kaupoista ei muuta saa, ja sitten tuputetaan uutta sesonkia joka iikalle.
Sen tähden olen tyytyväinen opittuani tunnistamaan omat värini. Kaupoissa on rumat sähkövalot, joten ostoksille lähtiessä pukeudun minulle parhaiten sopiviin väreihin. Ostan vain sellaista mikä sopii niiden sävyyn. Vinkvink!
Vielä tyytyväisempi olen tajuttuani oman vartalotyyppini. En enää yritä väkisin näyttää hyvältä vaatteissa jotka eivät minulle istu. Kun se ei kuitenkaan onnistu.
Suosittelen Trinnyä ja Susannahia kaikille naisille. Suomessa ei tunneta muuta kuin omena, päärynä, neliö ja tiimalasi. Niitäkin opastetaan (kyllä, jopa pukeutumisneuvojat!) pukeutumaan aivan päin honkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vaatealan yrittäjä ja inhoan yli kaiken välillä värianalyyseihin hirttäytyviä asiakkaita. Aivan sama mitä sanot ja vaikka kuinka vaate näyttäisi oikeasti hyvältä päällä, mutta kun joku puoskari on joskus 80-luvulla sanonut, ettei tällainen sävy sovi niin ei sitten sovi. VÄlillä ihmettelen, miten valtavan vallan saavat yhden ihmisen elämään. Jos joku tuntuu itselle kivalta, niin ostaa sen vaatteen sitten vain eikä jää surkuttelemaan. Samoin nämä omena-vartalotyypeistä puhuvat stylistit sun muut saisi viedä saunan taakse. Hoikat nuoret tytöt kuvittelevat ihan ihmeellisiä omista muodoistaan. Jos joku vaate tuntuu kivalta ja hyvältä, niin antaa palaa vain!!
Inhoapa ihan vapaasti!
Mä taas inhoan myyjiä, jotka valehtelee kaikista räteistä mitkä omassa rekissä roikkuu tyrkyllä, "sopii sulle tosi hyvin!"
Inhoan myös muotivärejä ja malleja: kaupoista ei muuta saa, ja sitten tuputetaan uutta sesonkia joka iikalle.
Sen tähden olen tyytyväinen opittuani tunnistamaan omat värini. Kaupoissa on rumat sähkövalot, joten ostoksille lähtiessä pukeudun minulle parhaiten sopiviin väreihin. Ostan vain sellaista mikä sopii niiden sävyyn. Vinkvink!
Vielä tyytyväisempi olen tajuttuani oman vartalotyyppini. En enää yritä väkisin näyttää hyvältä vaatteissa jotka eivät minulle istu. Kun se ei kuitenkaan onnistu.
Suosittelen Trinnyä ja Susannahia kaikille naisille. Suomessa ei tunneta muuta kuin omena, päärynä, neliö ja tiimalasi. Niitäkin opastetaan (kyllä, jopa pukeutumisneuvojat!) pukeutumaan aivan päin honkia.
Mun mielestä ne Trinnyn ja Susannahin vaatteet on ihan kauheita, Laittaa aina leveälahkeiset housut kaikille. Oli omena, päärynä ym ja vyötärölle jonkun tissivyön. Mutta makuasioista ei voi kiistellä. Mulla on Noiden kirjakin ja ihan huono.
Olen aivan perso tällaisille luokitteluille. Väritykset, vartalonmuodot, kasvojenmuodot kaikki, hiuslaadut, aah... Tuntikausia saan kulumaan.
Olen Pehmeä Kesä. Ihoni on tosi kalpea ja neutraalinsävyinen, pisamat haalean vaaleanruskeita, ranteen verisuonet jotain sinisen ja vihreän väliltä, hiukset tummanvaaleat valon mukaan tuhkaiset tai punertavat, silmät tumman sinivihreät ja kuviolliset, huulet ruusunpunaiset ja yleinen vaikutelma pehmeä, ei viileä eikä lämmin. Parhaat värini on harmaalla murretut ja sammutetut. Voimakkaissa tai kirkkaissa väreissä näytän ihan olemattomalta ja niitä olenkin osannut aina vältellä.
Joskus kun olin värianalyysissä shampanjablondiksi vaalennetuilla hiuksilla, minut luokiteltiin Vaaleaksi Kesäksi. Väärin meni, valkoisella taitetut aurinkoiset sävyt eivät imartele. Ostin monta paitaa ja puseroa ennen kuin uskoin ettei sovi enkä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan perso tällaisille luokitteluille. Väritykset, vartalonmuodot, kasvojenmuodot kaikki, hiuslaadut, aah... Tuntikausia saan kulumaan.
Olen Pehmeä Kesä. Ihoni on tosi kalpea ja neutraalinsävyinen, pisamat haalean vaaleanruskeita, ranteen verisuonet jotain sinisen ja vihreän väliltä, hiukset tummanvaaleat valon mukaan tuhkaiset tai punertavat, silmät tumman sinivihreät ja kuviolliset, huulet ruusunpunaiset ja yleinen vaikutelma pehmeä, ei viileä eikä lämmin. Parhaat värini on harmaalla murretut ja sammutetut. Voimakkaissa tai kirkkaissa väreissä näytän ihan olemattomalta ja niitä olenkin osannut aina vältellä.
Joskus kun olin värianalyysissä shampanjablondiksi vaalennetuilla hiuksilla, minut luokiteltiin Vaaleaksi Kesäksi. Väärin meni, valkoisella taitetut aurinkoiset sävyt eivät imartele. Ostin monta paitaa ja puseroa ennen kuin uskoin ettei sovi enkä tykkää.
sulla on ihan sama väritys kuin mulla. Itellä kylmät siniharmaat silmät, vaalean maantienharmaat hiukset ja valosta riippuen tuhkan tai lämpimän väriset. Pisamia jotka haaleita, kesällä terävöityy. Iho neutraali, suonet sinivihreät. Mistä oot löytänyt tuon pehmeä kesä luokituksen? Mulle kyllä sopii jotkut korallin väritkin,
varsinkin huulipunassa voi olla hienoinen korallin tai neutraali vivahde. Ei oikein liilat sovi huulille tai silmiin.
t: yksi joka miettii värianalyysiin menemistä
Minun ystävätär teki muinoin näitä väri- ja tyylikonsulttina, kävi mm. Jenkeissä kouluttautumassa. Tehtiin minulle analyysi pari kertaa.
Ensimmäisellä kerralla minulla oli tummanvaaleissa hiuksissa sellaisia länsirannikon ruotsinkieliseudun "suomenruotsalaistyylisiä" raitoja, ihoni oli hieman päivettynyt ja punoitti ehkä vähän koska oli lämmin loppukesä, ja silmäni ovat sinivihreät eli näyttävät sinisiltä tietyssä valossa ja vihreiltä tietyssä valossa.
Olin vaalea kesä.
Reilu kuukausi tuon jälkeen olin värjäyttänyt hiukseni eri sävyisillä raidoilla eli vaaleaa kultaa, kalpeaa vaniljaa ja ihan vaaleaa karamellia, ihostani oli kadonnut päivetys ja se näytti kellertävämmältä. ja silmät olivat siis ainoat jotka olivat saman väriset kuin aiemminkin.
Olin vaalea kevät.
Pienen pienet muutokset voivat siis saada aikaan erilaisen analyysin paletteineen. Koen kuitenkin olevani enemmän kevät koska minulle sopii raikkaat värit, ja kesän värit näyttävät minulla hieman tunkkaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Minun ystävätär teki muinoin näitä väri- ja tyylikonsulttina, kävi mm. Jenkeissä kouluttautumassa. Tehtiin minulle analyysi pari kertaa.
Ensimmäisellä kerralla minulla oli tummanvaaleissa hiuksissa sellaisia länsirannikon ruotsinkieliseudun "suomenruotsalaistyylisiä" raitoja, ihoni oli hieman päivettynyt ja punoitti ehkä vähän koska oli lämmin loppukesä, ja silmäni ovat sinivihreät eli näyttävät sinisiltä tietyssä valossa ja vihreiltä tietyssä valossa.
Olin vaalea kesä.
Reilu kuukausi tuon jälkeen olin värjäyttänyt hiukseni eri sävyisillä raidoilla eli vaaleaa kultaa, kalpeaa vaniljaa ja ihan vaaleaa karamellia, ihostani oli kadonnut päivetys ja se näytti kellertävämmältä. ja silmät olivat siis ainoat jotka olivat saman väriset kuin aiemminkin.
Olin vaalea kevät.
Pienen pienet muutokset voivat siis saada aikaan erilaisen analyysin paletteineen. Koen kuitenkin olevani enemmän kevät koska minulle sopii raikkaat värit, ja kesän värit näyttävät minulla hieman tunkkaisilta.
eli hiustenväri on se mikä merkkaa kuitenkin? Harvalle suomalaiselle sopii ne kultaisen sävyiset keltaiset hiukset vaan ainakin talvella vaaleaa ihonsävyä vasten harmaaseen taittuvat blondit parempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sulla on ihan sama väritys kuin mulla. Itellä kylmät siniharmaat silmät, vaalean maantienharmaat hiukset ja valosta riippuen tuhkan tai lämpimän väriset. Pisamia jotka haaleita, kesällä terävöityy. Iho neutraali, suonet sinivihreät. Mistä oot löytänyt tuon pehmeä kesä luokituksen? Mulle kyllä sopii jotkut korallin väritkin,
varsinkin huulipunassa voi olla hienoinen korallin tai neutraali vivahde. Ei oikein liilat sovi huulille tai silmiin.t: yksi joka miettii värianalyysiin menemistä
http://30somethingurbangirl.com/are-you-summer-autumn-soft-summer/
http://cardiganempire.com/2017/02/best-worst-colors-for-summer-seasonal…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis parhaiten näkee mikä sopii kun vertaa esim. kahta erilaista vihreää vaatetta kuten neuletta leuan alla.
Ei se värianalyysipaletti ole mikään raamattu kuitenkaan, ja jos minä haluaisin vaikka juuri tietyn sävyisen viininpunaisen villakangastakin siitä paletistani, niin tuskin löytäisin sitä mistään vaan se pitäisi teettää ja käydä sovittamassa paletin kangaspalaa ihan kangasliikkeessä ja täytyisi olla hyvä tuuri jos tärppäisi sielläkään :D
Olen käynyt aikoinani Jenkeissä opiskellessani tyylianalyysissä jossa mitattiin vartalon jokainen kohta ja sen ansiosta opin katsomaan itselleni sopivia vaatteiden mittasuhteita oikealla silmällä. Sain tuon tyylianalyysin lahjaksi ennen erästä gaalaa ja se auttoi minua valitsemaan oikean sävyisen ja muotoisen iltapuvun, sillä valikoimaa oli älyttömästi ja olin ihan hukassa niiden satojen pukujen keskellä.
Se huvittaa kun pehmeän suoran malliset mutta kuitenkin hyvin hoikat nuoret naiset kuvittelee olevansa tiimalasin mallisia, eli X kuten Marilyn, vaikka perinteinen X vaatii 95-60-95 -mitat ja D-kupin.
Minua taas huvittaa, kun joku lätkäisee X-vartalotyypille niin tiukat kriteerit, että itse Marilynkaan ei niitä olisi täyttänyt.
Jokainen vartalo on omanlaisensa, vartalotyypit ovat vain apukäsitteitä, joiden avulla voi löytää itselleen parhaiten sopivia vaatteita. X:n ja pehmeän suoran pukeutumisohjeet ovat samat, joten sikäli on ihan yhdentekevää, mihin niiden raja vedetään. Keneltä se on pois, jos hyvin hoikka nuori nainen, jolla on kuitenkin leveät hartiat ja leveä lantio, pitää itseään X:nä?
Jännä ilmiö, kun laitan ns. kevään värejä, korallia tai beigeä päälleni niin tymmansiniharmaat silmäni ikäänkuin vaalenevat. Onko tämä se "efekti" mitä toivotaan oikeilta väreiltä?
ei ap
Huomasin teininä että punainen sai kasvot hehkumaan ja violetti näytti aneemiselta. Kulta sopii tosi hyvin, hopea ei ollenkaan. Sittemmin kauneudenhoitoalaa opiskellessa yhteisesti todettu että olen syksy. Hiukset ruskeat, omalla värillä taisi kesällä näyttää siltä että olisi kultaisia raitoja. Silmät vihreät joissa kullanruskea reunus, iho on tosi vaalea keltapohjainen. Nuorempana olin tosi tarkka että kaikki kasvojen lähelle tuleva on oltava oikean väristä. Nykyään pidän että musta, harmaa ja monet beiget ovat aika neutraaleja kunhan hiusten väri ei ole kylmä ja tärkein on että meikki on oikean värinen. Vääränvärinen meikki on monella pahin miina. Housut, hame tms voi olla hyvin musta, harmaa, farkku jos yläosa on edes lämmin. Silloin ysärillä ei ollut näitä sävyeroja ja tuntuu että nuorempana kävi vahvemmat värit, enemmän talven suuntaan menevät, nykyään suosin pehmeämpiä. Jotkut ovat selkeästi jotain, jotkut enemmän neutraalia, mutta valitettavan usein näkee sitä vääränväristä meikkiä, kylmän pinkkiä vaatetta ja hopeaa kullan sijaan. Moni suomalainen on kesä, tai viileään menevä kevät ja nämä vaaleanpunaiset ja siniset sopivat kyllä.
Mun mielestä Suomessa eniten keväitä, kesiä ja syksyjä. Talvet on tosi harvinaisia täällä. Se vaatii tosi vahvat piirteet että kestää talven voimakkaat värit.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan noi miten luotettavia tuloksia? Jos esim. Värjätyt hiukset peitetään niin kummasta se katsotaan tulos, ihosta vai silmienväristä? Onko jompi kumpi dominoivampi? Entä ios on kylmänsävyinen iho mutta lämminsävyiset vihertävän ruskeat silmät. Tai että on kylmän siniharmaat silmät mutta iho lämmin. Onko iho se dominoivampi?
Kokonaisvaikutelma ratkaisee. Henkilö voi olla myös jotain kahden tyypin väliltä.
Voiko olla talvi luonnostaan vaaleilla hiuksilla? Jos käy kulta sekä hopea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis parhaiten näkee mikä sopii kun vertaa esim. kahta erilaista vihreää vaatetta kuten neuletta leuan alla.
Ei se värianalyysipaletti ole mikään raamattu kuitenkaan, ja jos minä haluaisin vaikka juuri tietyn sävyisen viininpunaisen villakangastakin siitä paletistani, niin tuskin löytäisin sitä mistään vaan se pitäisi teettää ja käydä sovittamassa paletin kangaspalaa ihan kangasliikkeessä ja täytyisi olla hyvä tuuri jos tärppäisi sielläkään :D
Olen käynyt aikoinani Jenkeissä opiskellessani tyylianalyysissä jossa mitattiin vartalon jokainen kohta ja sen ansiosta opin katsomaan itselleni sopivia vaatteiden mittasuhteita oikealla silmällä. Sain tuon tyylianalyysin lahjaksi ennen erästä gaalaa ja se auttoi minua valitsemaan oikean sävyisen ja muotoisen iltapuvun, sillä valikoimaa oli älyttömästi ja olin ihan hukassa niiden satojen pukujen keskellä.
Se huvittaa kun pehmeän suoran malliset mutta kuitenkin hyvin hoikat nuoret naiset kuvittelee olevansa tiimalasin mallisia, eli X kuten Marilyn, vaikka perinteinen X vaatii 95-60-95 -mitat ja D-kupin.
Minua taas huvittaa, kun joku lätkäisee X-vartalotyypille niin tiukat kriteerit, että itse Marilynkaan ei niitä olisi täyttänyt.
Jokainen vartalo on omanlaisensa, vartalotyypit ovat vain apukäsitteitä, joiden avulla voi löytää itselleen parhaiten sopivia vaatteita. X:n ja pehmeän suoran pukeutumisohjeet ovat samat, joten sikäli on ihan yhdentekevää, mihin niiden raja vedetään. Keneltä se on pois, jos hyvin hoikka nuori nainen, jolla on kuitenkin leveät hartiat ja leveä lantio, pitää itseään X:nä?
Tyylianalyysissä oli kuitenkin näin. Tiimalasi eli X oli Marilyn ja siitä sellainen vähemmän kurvikas versio oli pehmeä suora. Minä luulin olevani tiimalasi mutta olin pehmeä suora 90-62-90-mittoineni.
Minun tyylini oli sekoitus romanttista ja klassista, sain kuvaston jossa mm. minulle parhaat kangasvaihtoehdot ja vaatemallit, eli mitkä kankaat laskeutuvat parhaiten ja minkä malliset vaatteet imartelivat vartaloani parhaiten. Siinä mentiin jopa niin syvälle henkilön tyyliin että ehdotettiin siihen sopivia astiastoja, sisustuskankaita ja tuoksuja :)
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla talvi luonnostaan vaaleilla hiuksilla? Jos käy kulta sekä hopea.
Pitää olla todella viileän vaalea viileällä iholla ja kirkkailla silmillä, tai sellainen "mummomainen" vaaleanharmahtava salt&pepper sävy hiuksissa.
Olen käynyt. Oli valaiseva kokemus. Parasta oli kun tajusi värien vaikuttavan tosi paljon. Yksi teki kuolleeksi kummitukseksi ja toinen sai säikymään.
Parasta on kun pääsee vaihtamaan eriväristä vaatetta kasvojen edessä. Siinä näkee nopeasti eron. Jos pitää laittaa esim.mustaa eikä se sovi kasvoille, voi laittaa korun tai huivin kasvoja vasten.
Olin ryhmässä ja sekin oli valaiseva, kun näki toisten ihmisten analyysin ja muutokset kasvoilla. Ehkä.vielä.helpommin kuin itsellä. En kyllä mitään väripaletti ole käyttänyt. Opin kerrata katsomaan eron.
Joo, sama täällä. Olen itse kumminkin huomannut, että lämpimät, hiukan murretut värit pukevat minua. Ja tykkään luontaisesti niistä väreistä. Mustaa ja kliinisen valkoista olen aina karttanut, samoin harmaata erityisesti lähellä kasvoja. Inhokkejani ovat fuksia ja ultramariini. X-((
Uskoisin, että suurin osa lämmin kevät -sävyistä (true spring, warm spring) on ok, henk koht tykkään myös lämmin syksy -väreistä, mutta ovat ainakin talvella minulle liian "latteita", kun iho vaaleankelmeä. Rusketun hyvin ja nopeasti, joten heinä-elokuussa deep autumn käy. (En asu Suomessa, jos joku miettii, miten voi ruskettua vesisateella...)