VÄRIANALYYSI - onko kukaan käynyt?
Pitäisi tilata pari juhlamekkoa kesä- ja syyshäihin netistä, mutten osaa päättää minkä värisenä tilaan. En tiedä, mitkä vähän näyttävämmät värit mulle sopisi (mielellään tosi hyvin).
Missä pääkaupunkiseudulla pääsisi asiantuntevaan värianalyysiin, mikä ei kestäisi kahta tuntia ja maksa yli satasta?
Mulla on huonosti ruskettuva iho ja harmaanvihreät silmät, jos joku osaa sen perusteella sanoa jotain. Hiukset olisi luonnostaan maantienharmaat, enkä tiedä minkä väriseksi värjään kesällä.
Kommentit (107)
Ihanaa lukea tältä palstalta kerrankin järkevää keskustelua - ja kiinnostavaakin vielä! :)
Color me beautiful analyysissa olen käynyt. Tyytyväinen käyntiini. Olen vaalea kevät.
Vierailija kirjoitti:
Sopiskohan tuo Mintun käyttämä teal-väri soft summerille? Vai onko se ihana vain siksi, että näyttää Mintulla niin hyvältä?
Ranskalainen työkaverini on talvi, ja hänelle sopii tuo väri. Harmi vaan ettei pidä väreistä vaan on tyypillinen mustiin pukeutunut pariisitar :)
Luulin olevani vaalea kesä mutta olinkin vaalea kevät analyysissä. Silmät vähän enemmän utuiset ja vihreänharmaat kuin selkeän siniset.
Beauty For All Seasons-analyysissä kävin ja olin Light Golden Spring.
Tyypillinen suomiblondi.
Jos joudutte käyttää hopeashampoota vaalennuksen tai raidoituksen jälkeen keltaisuuden poistamiseksi, niin olette todennäköisesti keväitä tai syksyjä, koska näillä piilee punapigmenttiä hiuksissa vaikka sitä ei olisi muualla kuten ihossa.
Vierailija kirjoitti:
Värianalyysi voi jeesus! Teidän naisten kotkotukset on kyllä kerrassaan huvittavia.
Miesten värinäkö on heikompi kuin naisten.
Joten älä paasaa asiasta, jota sulla ei ole kykyä edes havaita.
Jälleen yksi hyvä puoli siinä, että on nainen: näkee värit!😃
https://i.pinimg.com/originals/9a/38/e4/9a38e4b48e5a614e43945c163aa160e…
Tuo on sellainen tyypillinen ruotsalainen väritys joka on light summer tai cool summer.
Tuhkaiset hiukset, punertava ihon pohjasävy ja siniset silmät.
.
Myös Prinsessa Diana oli kesätyyppiä eli hänessä on kaikki luonnostaan vaalean viileää
https://i.pinimg.com/originals/0e/4c/79/0e4c793eff65735483ef522f4118edc…
Onkohan noi miten luotettavia tuloksia? Jos esim. Värjätyt hiukset peitetään niin kummasta se katsotaan tulos, ihosta vai silmienväristä? Onko jompi kumpi dominoivampi? Entä ios on kylmänsävyinen iho mutta lämminsävyiset vihertävän ruskeat silmät. Tai että on kylmän siniharmaat silmät mutta iho lämmin. Onko iho se dominoivampi?
Olen vaatealan yrittäjä ja inhoan yli kaiken välillä värianalyyseihin hirttäytyviä asiakkaita. Aivan sama mitä sanot ja vaikka kuinka vaate näyttäisi oikeasti hyvältä päällä, mutta kun joku puoskari on joskus 80-luvulla sanonut, ettei tällainen sävy sovi niin ei sitten sovi. VÄlillä ihmettelen, miten valtavan vallan saavat yhden ihmisen elämään. Jos joku tuntuu itselle kivalta, niin ostaa sen vaatteen sitten vain eikä jää surkuttelemaan. Samoin nämä omena-vartalotyypeistä puhuvat stylistit sun muut saisi viedä saunan taakse. Hoikat nuoret tytöt kuvittelevat ihan ihmeellisiä omista muodoistaan. Jos joku vaate tuntuu kivalta ja hyvältä, niin antaa palaa vain!!
Vierailija kirjoitti:
Miten erottaa lämpimät ja kylmät sävyt? Mistä tietää, onko jokin harmaan sävy lämmin vai kylmä? Tai jokin sinisen, vihreän, ruskean tai beigen sävy?
Kylmät ja lämpimät punaiset ja keltaiset erotan jotenkuten.
Harmaa on yleensä aina kylmä ellei siihen ole sekoitettu beigeä niin että se näyttää beigen ja harmaan väliltä kun katsoo sitä esim. ulkosalla auringossa. Sitten taas sellainen burberrytrenssivärinen eli vaalea kitti on selvästi kylmä harmaabeige. Jos siitä mennään hunajaisempaan sävyyn niin se on yleensä lämmin beige.
Sinisissä eron huomaa parhaiten jos vertaa kahta sinistä vaatekappaletta keskenään. Toinen on yleensä harmaaseen tai mustaan menevä eli kylmä ja toinen saattaa olla enemmän turkoosiin menevä eli lämmin.
Laivastonsininen on tyypillinen kylmä väri. Kissankellonsininen tyypillinen neutraali/lämmin väri eli se sopii lämpimille tyypeille mutta myös joillekin pehmeille viileille kesä- tai talvityypeille.
Vierailija kirjoitti:
Olen vaatealan yrittäjä ja inhoan yli kaiken välillä värianalyyseihin hirttäytyviä asiakkaita. Aivan sama mitä sanot ja vaikka kuinka vaate näyttäisi oikeasti hyvältä päällä, mutta kun joku puoskari on joskus 80-luvulla sanonut, ettei tällainen sävy sovi niin ei sitten sovi. VÄlillä ihmettelen, miten valtavan vallan saavat yhden ihmisen elämään. Jos joku tuntuu itselle kivalta, niin ostaa sen vaatteen sitten vain eikä jää surkuttelemaan. Samoin nämä omena-vartalotyypeistä puhuvat stylistit sun muut saisi viedä saunan taakse. Hoikat nuoret tytöt kuvittelevat ihan ihmeellisiä omista muodoistaan. Jos joku vaate tuntuu kivalta ja hyvältä, niin antaa palaa vain!!
Siis parhaiten näkee mikä sopii kun vertaa esim. kahta erilaista vihreää vaatetta kuten neuletta leuan alla.
Ei se värianalyysipaletti ole mikään raamattu kuitenkaan, ja jos minä haluaisin vaikka juuri tietyn sävyisen viininpunaisen villakangastakin siitä paletistani, niin tuskin löytäisin sitä mistään vaan se pitäisi teettää ja käydä sovittamassa paletin kangaspalaa ihan kangasliikkeessä ja täytyisi olla hyvä tuuri jos tärppäisi sielläkään :D
Olen käynyt aikoinani Jenkeissä opiskellessani tyylianalyysissä jossa mitattiin vartalon jokainen kohta ja sen ansiosta opin katsomaan itselleni sopivia vaatteiden mittasuhteita oikealla silmällä. Sain tuon tyylianalyysin lahjaksi ennen erästä gaalaa ja se auttoi minua valitsemaan oikean sävyisen ja muotoisen iltapuvun, sillä valikoimaa oli älyttömästi ja olin ihan hukassa niiden satojen pukujen keskellä.
Se huvittaa kun pehmeän suoran malliset mutta kuitenkin hyvin hoikat nuoret naiset kuvittelee olevansa tiimalasin mallisia, eli X kuten Marilyn, vaikka perinteinen X vaatii 95-60-95 -mitat ja D-kupin.
Pitäisi varmaan käydä värianalyysissä, kun en itse saa mitään selkoa värityksestäni. Ihon sävy on kellertävä, mutta hiusten väri kylmä tummanruskea. Silmät vihreät, joissa jonkin verran ruskeaa (ilmeisesti "hazel"). Sen olen huomannut, että puhtaan valkoinen ja musta eivät sovi ollenkaan. En ollenkaan osaa sanoa, sopiiko hopea vai kulta paremmin.
Monesti noissa ohjeissa on myös, että verisuonet ranteissa näyttää sinisiltä tai vihertäviltä, mutta itse en ainakaan näe niissä mitään vihreää, vaikka iho selkeästi onkin kellertävä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisi turhalta käydä missään analyysissä. Näytän parhaalta kirkkaissa (ei kasarikirkkaissa, vaan selkeissä) väreissä. Värejähän ei suomalaisissa kaupoissa pahemmin näy, joten ihan sama mitä analyysit sanoo, sitä samaa osennuksen väriä on kaupat pullollaan.
Aivan, on kurjaa, että värivalikoima vaatteissa ja kengissä on miltei aina sama:
VAATTEET
Keväällä: Musta, itsensäpaljastajan takin kellertävä beige, sininen, punainen ja mahdollisesti pastellivärit.
Kesällä: Musta, valkoinen, punainen ja sininen
Syksyllä: Musta, beige, ruskea ja kuralätäkkö (hirveä harmaanruskea)
Talvella: Musta, luonnonvalkoinen, ruskea, sininen ja punainen
KENGÄT
Keväällä: Musta, beige, ruskea ja joskus jopa sininen
Kesällä: Musta, valkoinen, beige, sininen, punainen ja riemunkirjava
Syksyllä: Musta, beige, ruskea ja kuralätäkkö. Kumisaappaissa jopa värejä.
Talvi: Musta, beige ja ruskea. Monot voivat olla värikkäät.
Kesän rusketus on muuten sellainen vähän punertava ja Kevään vähän kultaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Yllätys? Hah hah hah! Eihän noita sävyjä ole edes tarjolla, vaan suurimmalle osalle epäpukevaa mustaa, mustaa ja vielä kerran mustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Värianalyysi voi jeesus! Teidän naisten kotkotukset on kyllä kerrassaan huvittavia.
Miesten värinäkö on heikompi kuin naisten.
Joten älä paasaa asiasta, jota sulla ei ole kykyä edes havaita.Jälleen yksi hyvä puoli siinä, että on nainen: näkee värit!😃
Ööh... ehkä enemmistö tunnetuista taidemaalareista on kumminkin miehiä?
Värit, sommittelut, harmonia - ei välttis naisten juttu.
Luulen sua kevääksi