Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Down-sikiön abortointi

Väsynyt234
14.03.2018 |

Niskapoimututkimuksen ja ultraäänen mukaan odotan down-lasta. Järkytyin kuullessani tästä, ja nopeasti on vahvistunut halu tehdä abortti. En usko että jaksaisin erityislapsen kanssa.

Ongelma on kuitenkin mieheni, joka haluaisi silti pitää lapsen. Olemme riidelleet tästä todella paljon, ja tuntuu etten mitenkään saan miehelleni järkeä päähän. Keskustelut menevät saman jankkaamiseksi ja huutamiseksi.

Eikö tämä yleensä mene toisin päin? Luulisi että mies hyväksyisi asian...mitä oikein voin tehdä?

Kommentit (484)

Vierailija
241/484 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni joka opiskeli kätilöopistolla näki videon, jossa kohdussa oleva vauva abortoitiin. Raukka yritti väistää ja paeta pihtejä/välineitä jotka sitten silpoivat hänet.

No ei tosiaan ole olemassakaan mitään tuollaista videota

Kyllä muuten on. Olen itsekin nähnyt sen. Todella järkyttävää katsottavaa. :(

:D. Mitä väliä sillä videolla edes on, koska Suomessa ei abortoida sikiötä noin? T:ohis

Vierailija
242/484 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni joka opiskeli kätilöopistolla näki videon, jossa kohdussa oleva vauva abortoitiin. Raukka yritti väistää ja paeta pihtejä/välineitä jotka sitten silpoivat hänet.

:D. Mitä väliä sillä videolla edes on, koska Suomessa ei abortoida sikiötä noin? T:ohis

Samalla tavalla se sikiö kärsii kuitenkin, kun väkisin kohdusta revitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavalla se sikiö kärsii kuitenkin, kun väkisin kohdusta revitään.

Ei kuollut kipua tunne, Pitäiskö sun nyt ottaa ensin asioista selvää, ennenkun julistat tyhmyyttäs?

Vierailija
244/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se nyt niin hienoa /kaunista että ensin sikiö tapetaan lääkkeillä ja sitten otetaan ulos??

Vierailija
245/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se nyt niin hienoa /kaunista että ensin sikiö tapetaan lääkkeillä ja sitten otetaan ulos??

Kai se sentään hienompaa on kun sun kuvailema brutaali toiminta?

Vierailija
246/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ole puhunut aborttivideoista mitään. Nähnyt kyllä olen YouTubesta kaikenlaista. Mieleen on jäänyt amerikkalainen video jossa abortista selvinnyt silloin parikymppinen nainen kiersi puhumassa abortteja vastaan. Puhui jostain sikiöön ruskutettavasta salinesta.

Vierailija
247/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ole puhunut aborttivideoista mitään. Nähnyt kyllä olen YouTubesta kaikenlaista. Mieleen on jäänyt amerikkalainen video jossa abortista selvinnyt silloin parikymppinen nainen kiersi puhumassa abortteja vastaan. Puhui jostain sikiöön ruskutettavasta salinesta.

Parempi sekin, mutta lohdutuksena voin sanoa että sikiölle kehittyy tuntohermo viikon 24 jälkeen joten nykyiset aborttirajat on hyvät.

Vierailija
248/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oli itse abortin kohteena mutta säilyi hengissä

Vierailija
249/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä löytyy tämä selviytyjä saline abortion survivor (nuo youtubeen hakusanoiksi)

Vierailija
250/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä löytyy tämä selviytyjä saline abortion survivor (nuo youtubeen hakusanoiksi)

Evvk

Vierailija
251/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi aborttia paheksutaan niin paljon. Siis paheksutaan siinä tapauksessa, että sikiön huomataan olevan viallinen tai sairas. Mielestäni siinä ei ole mitään paheksuttavaa ja tuomittavaa, vaikka se ikävä ja surullinen asia onkin. Odotettu lapsi ei olekaan terve ja siitä joudutaan luopumaan, se on todella surullista. Mutta miksi olisi parempi synnyttää valmiiksi sairas lapsi tähän maailmaan? Miksi se olisi lapselle parempi? Koko lapsen loppuelämä olisi mahdollisesti enemmän tai vähemmän kärsimystä, puhumattakaan vanhemmista. En vaan ymmärrä.

Vierailija
252/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä miestäsi. Itsellenikin olisi down-diagnoosia huomattavasti isompi järkytys jos saisin tietää puolisoni vaativan lapsen tappamista.

Eugeniikka on hirveä asia jolle pitäisi olla nykyaikana nollatoleranssi.

Miksi helvetissä pitäisi? Ensinnäkin maailmassa on jo nyt muutama miljardi ihmistä liikaa, ja silti pitäisi vielä ehdoin tahdoin vammaisia synnyttää? En ymmärrä ihmisiä jotka koittavat puuttua toisten valintoihin. Jos tiedossani olisi, että odottaisin vammaista lasta, tekisin aivan varmasti abortin. Kenelläkään ei olisi siihen mitään sanottavaa.

Vierailija
253/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mosaikismi ei ole mikään teoria tai mututietoa, jota vois ehkä tapahtua. Downin syndroomaa on eri muotoja ja mosaikismi on yksi muoto. Mosaikismissa mutaatio tapahtu myöhemmin kuin hedelmöitys hetkellä, minkä vuoksi osa soluista ovat täysin normaaleja. Usein näillä on lievät piirteet, josko lainkaan näkyvät ja kehitysvammakin huomaamaton. On myös mosaikkeja joilla DS on todettu vasta aikuisena.

Aloittelijalle vinkiksi, jos haluat saada aiheesta faktatietoa ja aitoja kokemuksia, niin mene DS vertaisten pariin. Siellä on paljon onnellisia lapsia ja perheitä, jotka voivat näyttää asiasta hieman todellisemman puolen, kuin nämä jotka ei selkeästikään asiasta mitään tiedä.

Vierailija
254/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sairas sekopää edes trollaa tällaisesta aiheesta? Siis AP selvä trolli, mutta kuka voi olla näin julma, että trollaa tällaisesta aiheesta? Olisiko aika hankkia se elämä? Mene vaikka sanomaan jollekin komealle miehelle ’hei’ ja katso miten käy.

Vierailija
255/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä huudellaan AP:ta trolliksi? Siksikö, että vakava aihe voitaisiin sivuuttaa olan kohautuksella? Trollin huutelijat taitavat olla abortin vastustajia. 

Vierailija
256/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee aborttia. Se on syyttömän ihmisen murhaamista. Pilaat omankin elämäsi, et saa sitä ikinä mielestäsi.

Vierailija
257/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi elämään tulee toisinaan hyvin laajasti jatkuvia terapiota, tutkimuksia ja tukiviinakossa selviytymistä. Down lapsilla on monesti liitännäissairauksia.

Vierailija
258/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen joutuu itse miettimään nämä ratkaisunsa ja viime kädessä päätösvalta aborttiin on onneksi äidillä.

Mulla on kohta täysi-ikäinen down-lapsi ja kolme muuta lasta joista yhdellä on lievempää erityisyyttä, hän tulee kuitenkin aikuisena pärjäämään omillaan. Rakastan kaikkia lapsiani ja tähän down-lapseen on jotenkin erityinen side koska hän on tarvinut niin paljon erityistä tukea ja hoitoa, pariin otteeseen olemme joutuneet pelkäämään hänen menehtymistäkin. Hän on antanut meille paljon, on kauniita muistoja läpi lapsuuden.

Silti. Jos nyt katson elämää taaksepäin ja ajattelen että olisin raskausaikana saanut tietää lapsen vammasta. Toivon että olisin silloin päätynyt aborttiin, vaikka se siinä nuorena odottajana sen hetkisin ajatusmaailmoin ei varmaan olisi onnistunut. Kuitenkin nyt keski-ikäisenä äitinä tiedän että se olisi ollut meille kaikille parasta. Niin paljon rankkoja vaiheita, pelkoa, väsymystä ja ahdistusta näihin vuosiin on kuulunut. Vaikka olen aina tehnyt kaiken mahdollisen lapseni eteen ja yrittänyt tarjota perheelle mahdollisimman normaalia elämää ollaan kuitenkin eletty monilta osin hyvin rajoitetuissa olosuhteissa. On paljon asioita joita on saatu sisarusten kanssa käydä läpi ja joudutaan varmasti käymään vielä pitkään. Itse tunnen yhä jatkuvaa huonoa omaatuntoa siitä etten riitä kaikkeen mihin pitäisi, siitä että toinen erityislapsemme ei näissä olosuhteissa ole saanut kaikkea sitä tukea mitä olisi tarvinut.

Muutaman vuoden päästä down-lapsemme muuttaa pois kotona, samalla pelkään jo valmiiksi omaa romahtamista kun vuosien väsymys pääsee lopulta purkautumaan. Tiedän myös että vaikka arki kotona tulee vihdoin helpottamaan, tietty huoli tulee säilymään mielessä lapseni loppuelämän ajan.

Tässä siis mun ajatuksia tällä kokemuksella.

Vierailija
259/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen joutuu itse miettimään nämä ratkaisunsa ja viime kädessä päätösvalta aborttiin on onneksi äidillä.

Mulla on kohta täysi-ikäinen down-lapsi ja kolme muuta lasta joista yhdellä on lievempää erityisyyttä, hän tulee kuitenkin aikuisena pärjäämään omillaan. Rakastan kaikkia lapsiani ja tähän down-lapseen on jotenkin erityinen side koska hän on tarvinut niin paljon erityistä tukea ja hoitoa, pariin otteeseen olemme joutuneet pelkäämään hänen menehtymistäkin. Hän on antanut meille paljon, on kauniita muistoja läpi lapsuuden.

Silti. Jos nyt katson elämää taaksepäin ja ajattelen että olisin raskausaikana saanut tietää lapsen vammasta. Toivon että olisin silloin päätynyt aborttiin, vaikka se siinä nuorena odottajana sen hetkisin ajatusmaailmoin ei varmaan olisi onnistunut. Kuitenkin nyt keski-ikäisenä äitinä tiedän että se olisi ollut meille kaikille parasta. Niin paljon rankkoja vaiheita, pelkoa, väsymystä ja ahdistusta näihin vuosiin on kuulunut. Vaikka olen aina tehnyt kaiken mahdollisen lapseni eteen ja yrittänyt tarjota perheelle mahdollisimman normaalia elämää ollaan kuitenkin eletty monilta osin hyvin rajoitetuissa olosuhteissa. On paljon asioita joita on saatu sisarusten kanssa käydä läpi ja joudutaan varmasti käymään vielä pitkään. Itse tunnen yhä jatkuvaa huonoa omaatuntoa siitä etten riitä kaikkeen mihin pitäisi, siitä että toinen erityislapsemme ei näissä olosuhteissa ole saanut kaikkea sitä tukea mitä olisi tarvinut.

Muutaman vuoden päästä down-lapsemme muuttaa pois kotona, samalla pelkään jo valmiiksi omaa romahtamista kun vuosien väsymys pääsee lopulta purkautumaan. Tiedän myös että vaikka arki kotona tulee vihdoin helpottamaan, tietty huoli tulee säilymään mielessä lapseni loppuelämän ajan.

Tässä siis mun ajatuksia tällä kokemuksella.

<3.

Itse en ole katunut omaa aborttiani vaikka sillä hetkellä se oli maailman kamalin kokemus, tai on se sitä mun elämässä vieläkin. Onneksi saimme vielä yhden lapsen tuon jälkeen, niin ei tarvinnyt jäädä sitä asiaa märehtimään. Joka päivä kuitenkin muistan laittaa kiitoksen yläkertaan lapsistani, varsinkin viimeisemmästä, jonka sain tilalle.

Esikoinen on jo sairas, tavalla joka aiheuttaa vammaisuutta ja on nyt työkyvyttömyyseläkkeellä, ja tuskin tulee koskaan ihan kokonaan pärjäämään omillaan. En olisi jaksanut downia vielä siinä sivussa.

Vierailija
260/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se rankkaa. Downeilta pitää usein leikata sydänvika. Veronmaksajiahan heistä ei ikinä tule. Koko loppuelämä laitoksessa.

Ota miehelle koira.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi