Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestäsi yhtään pätevää syytä kieltää elinluovutus?

Vierailija
13.03.2018 |

Jos on kuollut niin mihin niitä elimiä enää tarvitsee? Niillä voi pelastaa jonkun toisen hengen. Musta on todella itsekästä ajatella, että MUN ELIMET siinä vaiheessa kun niillä ei itse enää mitään tee. Joku uskonnollinen syy voi olla vielä ihan hyväksyttävä mutta jotkut ilmeisesti ei vaan halua olla missään muodossa muille avuksi vaan jopa kuolleena se pitää haudan takaa estää.

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni elinluovutuskielteisistä kieltäytyisi vastaanottamasta elintä omalle lapselleen?

Se nyt on ihan eria asia. Jotkut pitävät kieltoa siksi, että hampaankolossa on jotain, toiset siksi että pelkäävät tuntevansa, jotkut taas siksi että eivät halua paloitella ruumista. Jne. Noilla ei sinänsä ole mitään tekemistä elimen vastaanottamisen kanssa. 

Vierailija
42/116 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua luovuttaa elimiäni. Omalle lapselleni voisin luovuttaa, mutta muuten ei. En myöskään haluaisi mitään ruumiinavauksia. Kumpa senkin pystyisi kieltämään. En halua, että ruumistani tarkastellaan ja tutkitaan.

Kansalaisaloite siitä, että lopetetaan turha ruumiiden häpäisy!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua, että minun annetaan kuolla siksi, että tarvitaan varaosia. Lääkäri joutuu miettimään rahaa eli kumpi on halvempaa, tehohoitoni vai kuolemani ja sitä seuraavat elintensiirrot. Aika usein päädytään siihen, että parempi jatkaa 5-10 ihmisen elämää minusta irrotetuilla elimillä sen sijaan, että pelastetaan yhden ainoan potilaan henki. Tämä on täyttä totta jo nyt suomalaisissa sairaaloissa, jokainen alle 30 v tajuton kolaripotilas on ensisijaisesti varaosia, vasta sen jälkeen potilas.

Siis mistä tällaisia viestejä oot saanu? Avaruudesta? Hei oikeesti nyt se lääkitys kuntoon.

Elinluovuttaja on joko täysin terve ihminen. Terveeltä voidaan saada esimerkiksi verta tai munuainen.

Elinluovuttaja, jolta voidaan saada esimerkiksi kudoksia, keuhkot, sydän, maksa, suolistoa tai munuaiset, on aivokuollut. Tarkoittaa siis, ettei mitään ole tehtävissä. On jo kuollut.

Taisi nyt mennä tajuttomat ja aivokuolleet sekaisin.

Vierailija
44/116 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyn miten paljon täällä on elinluovutusta vastustavia kommentteja. Muistattehan vastustaa asiaa myös silloin, kun itse tai lähimmäinen tarvitsee elintä ja on jonossa. 

Vierailija
45/116 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle elimeni ovat erottamaton osa minua enkä halua että niitä jaetaan varaosiksi ympäri maailmaa. Samasta syystä en ole valmis vastaanottamaan muiden elimiä.

Ja muutenkin, haudassa vatuttaisi niin stanasti jos elimeni annettaisiin jollekin kusipäälle.

Vierailija
46/116 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemääräämisoikeus. Ihmisellä on oikeus päättää omasta ruumiistaan sekä eläessään että kuoltuaan. Jokainen tekee sitten omat valintansa sen suhteen miten tätä oikeuttaan käyttää.

Vierailija
47/116 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni elinluovutuskielteisistä kieltäytyisi vastaanottamasta elintä omalle lapselleen?

Mielenkiintoinen kysymys. Kysyin eräältä joka oli kertonut ettei hyväksy koskaan et hänen läheiseltään esim lapseltaan otettaisiin siirtoelimiä toiselle ( kuoleman jälkeen).

Kysyin et entäs kun sinun lapsi tarvitsis kipeästi siirtoelimen ja tiedetään et olisi hyvä ja sopiva ( kuollut) luovuttaja mutta kuolleen läheiset kieltävät? Mitä koet?

Tuttuni meni hiljaiseksi ja sanoi että enpä ole tullut ajatelleeksi et tilanne voisi olla noin. Hän muutti asennettaan sen jälkeen. Koskaan ei voi tietää kuka tarvitsee. Se voi olla et itse tai läheinen tarvitsee.

Elinsiirtojen vastustajat lukekaa tosielämän selviytymistarinoita miten moni on selvinnyt elämään elinsiirtojen ansiosta. Mm ex-urheilija Tuija Helander on elänyt pitkään keuhkosiirron ansiosta. Hyvä nykylääketiede!!

Vierailija
48/116 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin se elinten saaja ilahtuisi mun sytostaattihoidoissa "marinoituneista" elimistä, vaikka itse niistä tykkäänkin. On kielletty verenluovutus, joten kiellän elinluovutuksenkin, ettei käy vahinkoa kellekään.

Newsflash, elimesi tuskin kelpaavat jos olet sairastanut syöpää, ovat jo tuhottu. Sen sijaan mikäli hoitosi tuhoaa esim. munuaisesi voit ehkä saada siirron. Mites se suu nyt pannaan?

Onneksi aivoja ei siirretä koska järjenkäyttö on ilmeisemmin hyvin haastavaa monelle tämän palstan käyttäjälle.

Vierailija
49/116 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä jatkukoon kirjoitti:

Ei ole. Ei edes se uskonto. Mielestäni lakia pitäisi muuttaa ja ottaa käyttöön käänteinen elinluovutustestamentti. Eli se olisi aina luvallista, ellei vainaja olisi sitä itse elinaikanaan kieltänyt. Sukulaisilta ei pidä kysyä.

Tuo on jo voimassa. Ollut muutaman vuoden.

Sukulaisten kiukuttelun varalle on silti syytä kirjata halunsa elinluovutukseen kanta.fi -palveluun.

Vierailija
50/116 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yksikään, paitsi lahkolaiset jotka eivät hyväksy verensiirtoakaan, koska "sielu asuu veressä".

Kiinnostaa tietää, mitä he tekevät käytetyille kuukautissuojille. Haudataanko ne juhlamenoin Pyhään Maahan?

Vierailija
51/116 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt on ihan eria asia. Jotkut pitävät kieltoa siksi, että hampaankolossa on jotain, toiset siksi että pelkäävät tuntevansa, jotkut taas siksi että eivät halua paloitella ruumista. Jne. Noilla ei sinänsä ole mitään tekemistä elimen vastaanottamisen kanssa. 

Kaksinaismoralismia! Mulle kelpaa, mutta toisista en välitä. Kuoleman ylittävää itsekkyyttä...

Vierailija
52/116 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1.) Olen elämäntyylilläni todennäköisesti pilannut elimeni.

2.) En ikinä ottaisi vastaan muiden elimiä ja eläisi loppuelämääni hyljinnänestolääkityksellä, mielummin kuolisin.

3.) Haluan päästä viimeiseen lepoon kokonaisena, toivon ettei tarvitse edes ruumiinavausta tehdä.

Tämä nyt vaan on oma ajatusmaailmani, ei ihmistä voi vaatia tekemään sellaisia päätöksiä joista tulee inhottava olo. Elinluovuttajia ymmärtääkseni on ihan riittävästi.

Eli fiilis estää luovuttamisen, tunnesyyt?

Luovuttajista on pula, koska väki kuolee jonoihin.

Toki jos ymmärrys on noinkin niukka, niin pakko kai päättää tunteella.

Mites olisi jos miettisit pelastavasi sairaana syntyneen kolmivuotiaan? Pikku auringon? Itseäsi paremman ihmistaimen?

Vierailija
53/116 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen kysymys. Kysyin eräältä joka oli kertonut ettei hyväksy koskaan et hänen läheiseltään esim lapseltaan otettaisiin siirtoelimiä toiselle ( kuoleman jälkeen).

Kysyin et entäs kun sinun lapsi tarvitsis kipeästi siirtoelimen ja tiedetään et olisi hyvä ja sopiva ( kuollut) luovuttaja mutta kuolleen läheiset kieltävät? Mitä koet?

Tuttuni meni hiljaiseksi ja sanoi että enpä ole tullut ajatelleeksi et tilanne voisi olla noin. Hän muutti asennettaan sen jälkeen. Koskaan ei voi tietää kuka tarvitsee. Se voi olla et itse tai läheinen tarvitsee.

Elinsiirtojen vastustajat lukekaa tosielämän selviytymistarinoita miten moni on selvinnyt elämään elinsiirtojen ansiosta. Mm ex-urheilija Tuija Helander on elänyt pitkään keuhkosiirron ansiosta. Hyvä nykylääketiede!!

Miksi sekoitatte lapset heidän vanhempiinsa? Ei vanhemman omalla päätöksellä ole mitään tekemistä lapsen kanssa. Esimerkiksi itse en haluaisi kenenkään yököttäviä ruumiinosia itseeni vaan kuolisin mieluummin, mutta lapseni voisi haluta olla sekä vastaanottaja että luovuttaja. Lapseni kroppa ei ole minun asiani vaan hänen omansa.

Vierailija
54/116 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kieltänyt ihan vain sen takia että kaikki ihmiset ovat enemmän tai vähemmän kusipäitä eikä meistä puutetta ole.

Eivät kaikki ole vaikka itseäsi muihin projisoit.

Tosin kuka edes haluaisi tuollaisen paskiaisen elimiä?

Vierailija
55/116 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo ei tietenkään sairaan ihmisen elimiä luovuteta. Ne lääkärit, uskokaa tai älkää, osaavat katsoa kenen elimet on luovutettavissa ja kenen ei, teidän ei tarvitse miettiä että "minä nyt kiellän koska söin lääkettä!!"

Minun mielestä ei ole hyvää syytä kieltäytyä luovutuksesta. Toki niin pitäisi olla, että jos kiellät elimiesi käytön, luovut samalla myös oikeudestasi vastaanottaa uutta elintä.

Onneksi todellakin on voimassa käänteinen luovutuskielto, eli mikäli et ole kieltänyt, katsotaan sinun suostuvan luovutukseen. Näin sen pitääkin olla. Itse olen kuitenkin tästä huolimatta kirjannut Kantaan tahdon elinteni hyödyntämiselle kuolemani jälkeen, kaiken varalta.

Vierailija
56/116 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sekoitatte lapset heidän vanhempiinsa? Ei vanhemman omalla päätöksellä ole mitään tekemistä lapsen kanssa. Esimerkiksi itse en haluaisi kenenkään yököttäviä ruumiinosia itseeni vaan kuolisin mieluummin, mutta lapseni voisi haluta olla sekä vastaanottaja että luovuttaja. Lapseni kroppa ei ole minun asiani vaan hänen omansa.

Ihan vanhempi olet. ”Kuulepa Kerttuseni, äiti vois ottaa toisen ihmisen maksan ja selvitä hengissä mutta äitiä se ällöttää niin äiti nyt kuolee ja sinä saat elää ilman äitiä”.

Vierailija
57/116 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on elinten luovutuksen KIELTÄVÄ kortti. Kukaan ei koske minuun, ei elävänä eikä kuolleena!

Vakava psyykkinen sairaus siinä ilmoittaa itsestään. Valitettavasti joku joutuu suojahanskat käsissä ja pyykkipoika nenässä sinut viimeiselle matkallesi pakkaamaan, kun itsesi lopetat.

Vierailija
58/116 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden jotka ovat kieltäneet elinluovutuksen ei myöskään pitäisi olla oikeutettuja saamaan siirtoelintä, jos sellaista joskus tarvitsisivat. Jääköön ilman jos kerran niin vastustavat.

Vierailija
59/116 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mielestäsi yhtään pätevää syytä kieltää elinluovutus?

Esimerkiksi se, ettei joku listi sua elimen toivossa.

Tai se, jos elinluovutus koskee myös aivoja.

Tai jos olet aika varma, että sulla on jokin tarttuva sairaus, jota lääketiede ei syystä tai toisesta tunnista.

Luuletko tosiaan että elinsiirtokielto rikollisia estäisi??? Naiiviuden maailmanennätys.

Mitähän tattuvaa, lääketieteelle tuntematonta kannat, oletko ollut ufon kanssa sillai 😂😂😂

Vierailija
60/116 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua, että minun annetaan kuolla siksi, että tarvitaan varaosia. Lääkäri joutuu miettimään rahaa eli kumpi on halvempaa, tehohoitoni vai kuolemani ja sitä seuraavat elintensiirrot. Aika usein päädytään siihen, että parempi jatkaa 5-10 ihmisen elämää minusta irrotetuilla elimillä sen sijaan, että pelastetaan yhden ainoan potilaan henki. Tämä on täyttä totta jo nyt suomalaisissa sairaaloissa, jokainen alle 30 v tajuton kolaripotilas on ensisijaisesti varaosia, vasta sen jälkeen potilas.

Ei pidä paikkaansa, mutta sinulla on pää kipeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän