Onko mielestäsi yhtään pätevää syytä kieltää elinluovutus?
Jos on kuollut niin mihin niitä elimiä enää tarvitsee? Niillä voi pelastaa jonkun toisen hengen. Musta on todella itsekästä ajatella, että MUN ELIMET siinä vaiheessa kun niillä ei itse enää mitään tee. Joku uskonnollinen syy voi olla vielä ihan hyväksyttävä mutta jotkut ilmeisesti ei vaan halua olla missään muodossa muille avuksi vaan jopa kuolleena se pitää haudan takaa estää.
Kommentit (116)
1.) Olen elämäntyylilläni todennäköisesti pilannut elimeni.
2.) En ikinä ottaisi vastaan muiden elimiä ja eläisi loppuelämääni hyljinnänestolääkityksellä, mielummin kuolisin.
3.) Haluan päästä viimeiseen lepoon kokonaisena, toivon ettei tarvitse edes ruumiinavausta tehdä.
Tämä nyt vaan on oma ajatusmaailmani, ei ihmistä voi vaatia tekemään sellaisia päätöksiä joista tulee inhottava olo. Elinluovuttajia ymmärtääkseni on ihan riittävästi.
Joo, on. Sairaudet ja lääkitykset, joiden kanssa elinsiirto ei ole mielekästä. Mun maksa ei kelvanne kellekään.
Ihan kuule riittää se ettei itse halua elimiään luovuttaa. Sitä ei tarvitse perustella. Oma tahto riittää syyksi ja sitä on kunnioitettava.
Elämä jatkukoon kirjoitti:
Ei ole. Ei edes se uskonto. Mielestäni lakia pitäisi muuttaa ja ottaa käyttöön käänteinen elinluovutustestamentti. Eli se olisi aina luvallista, ellei vainaja olisi sitä itse elinaikanaan kieltänyt. Sukulaisilta ei pidä kysyä.
Kyllä sukulaisilta pitää kysyä.
Ei ole. Ei edes se uskonto. Mielestäni lakia pitäisi muuttaa ja ottaa käyttöön käänteinen elinluovutustestamentti. Eli se olisi aina luvallista, ellei vainaja olisi sitä itse elinaikanaan kieltänyt. Sukulaisilta ei pidä kysyä.
Eikös tuo ole nykyinen käytäntö?
Vahvista elinluovutustahtosi
Yhtä ainoaa virallista tai oikeaa tapaa elinluovutustahdon ilmaisemiseen ei ole. Tärkeintä on, että se on tiedossa. Voit kirjata elinluovutustahtosi esimerkiksi tämän mallin mukaisesti. Jos tahtoasi ei tiedetä, sinun oletetaan suostuvan elintesi luovutukseen.
Entä jos itse saa siirrossa elimen sellaiseen ryhmään kuuluvalta ihmiseltä, jonka olemassaoloa ei siedä? Sanotaan vaikka kristillisdemokraatin.
Vierailija kirjoitti:
2.) En ikinä ottaisi vastaan muiden elimiä ja eläisi loppuelämääni hyljinnänestolääkityksellä, mielummin kuolisin.
3.) Haluan päästä viimeiseen lepoon kokonaisena, toivon ettei tarvitse edes ruumiinavausta tehdä.
Tämä nyt vaan on oma ajatusmaailmani, ei ihmistä voi vaatia tekemään sellaisia päätöksiä joista tulee inhottava olo. Elinluovuttajia ymmärtääkseni on ihan riittävästi.
Syy tähän? Ethän sinä niitä osaa kaivata kun olet, tiedätkö - KUOLLUT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä on eriävä syy siitä kuin että elinluovuttaja haluaa että elämänsä jatkuisi edes yksittäisessä elimessä?
Olen kieltänyt ihan vain sen takia että kaikki ihmiset ovat enemmän tai vähemmän kusipäitä eikä meistä puutetta ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en haluaisi kuolemani jälkeen myöskään lääkäriopiskelijoiden pällisteltäväksi, muumioksi museoon, kannibaalien ateriaksi, tai että nettihistoriani tai seksileluni leviteltäisiin koko kansan nähtäville.
Eihän sillä kuoleman jälkeen väliä ole, mutta onneksi näihin asioihin voi vaikuttaa kun vielä on elossa. Kuoleepahan levollisilla mielin.
Itse en näe mitään syytä evätä elinluovutusta ainakaan täällä sivistyneessä pohjolassa. Itsellänikin on elinluovutuskortti täytettynä ja allekirjoitettuna lompakossa kaiken varalta, ja olen kertonut tästä läheisilleni. En minä niillä elimilläni mitään. Muutenkin haluan että minut tuhkataan. Jos joku osa minusta voi pelastaa tai jatkaa jonkun elämää, niin go for it. Hieno homma.
Mutta. On paljon köyhempiä maita + Kiina, joissa luovutetut elimet lähtevät ns. pimeille markkinoille. Niissä paikoissa eläville ymmärrän sen, että elimiä ei tahdo luovuttaa. Jos maailma olisi oikeudenmukainen, ja jonossa olevat saisivat tärkeys- ja kiireellisyysjärjestyksessä luovutettuja elimiä, niin tämähän olisi oikein kiva paikka asua ja elää. Ikävä vain, että näin ei kaikkialla ole. On korruptiota, ahneutta, ja ihmisiä joilla on ns. v***una rahaa. Ja jos on niin paljon rahaa, pääsee tietyissä maissa (ellei jopa kaikissa?) jonojen ja muiden edelle. Olen siinä mielessä ikävä ihminen ,että tätä en hyväksy. On monia maita, joissa esimerkiksi munuaisia varastetaan hyväuskoisilta ihmisiltä.
Täällä Suomessa tämä toki on vähän tällaista yhyy-ajattelua, koska jos Mirjami Seinäjoella kuolee, niin hänen maksansa tuskin päätyy trokareiden käsiin Itä-Aasiassa, mutta kuitenkin.
Loppukaneettina - en näe mitään järkevää syytä pitää niitä omia elimiä happanemassa maan uumenissa. En vaan ymmärrä mitä niillä siellä tekee. Jos on uskonnollinen ihminen, niin eikös siinä kuoleman jälkeisessä elämässä juurikin se henkinen juttuhomma lähde jatkamaan matkaa kuoleman jälkeen? Mitä niillä lihaklönteillä ja muilla tekee kun on lusikan nurkkaan heittänyt? Toki, jokaisella on omasta kehostaan itsemääräämisoikeus. Itsekkyys taas on mielestäni perseestä - varsinkin tällaisessa asiassa, jossa siitä ei itselle ole _yhtään_mitään_hyötyä_.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sukulaisilta pitää kysyä.
Miksi pitäisi? Entä jos minä kuolisin ja minun elimeni voisi pelastaa jonkun hengen. Onko todella jonkun hihhulisukulaiseni mielipide tärkeämpi kuin vaikka sinun lapsesi elämän jatkuminen?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Jopa 10% elinsiirtoa odottavista kuolee, koska luovuttajia ei ole tarpeeksi.
Minä kiellän kuten olen halunnut elvytyskiellonkin. Sen jälkeen kun täytän 60 minä en haluanettä mut elvytetään rnkä myöskään halua että mua sorkitaan ja viedään elimet keput ja kokkarit saavat olla ilman mun elimiä enkä luovuta verta spr saa nussia muualta ne verer
Vierailija kirjoitti:
Entä jos itse saa siirrossa elimen sellaiseen ryhmään kuuluvalta ihmiseltä, jonka olemassaoloa ei siedä? Sanotaan vaikka kristillisdemokraatin.
Niin, eikö tämä aiheuttaisi jo vakavan hylkimisreaktion? Siinä ei enää estolääke auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Onko mielestäsi yhtään pätevää syytä kieltää elinluovutus?
Esimerkiksi se, ettei joku listi sua elimen toivossa.
Tai se, jos elinluovutus koskee myös aivoja.
Tai jos olet aika varma, että sulla on jokin tarttuva sairaus, jota lääketiede ei syystä tai toisesta tunnista.
Minulla on elinten luovutuksen KIELTÄVÄ kortti. Kukaan ei koske minuun, ei elävänä eikä kuolleena!
On. Mitä sitten jos joku kuoleekin siksi ettei joku luovuta elimiään? Ihan hyvä vain, onpahan vähän vähemmän ihmisiä äiti-maata raiskaamassa. Saisi tulla joku super-pöpö joka vie puolet ihmiskunnasta...
Se jos siirtoelintä ei löydy on suuri tragedia yksilön tasolla, mutta minun mielestäni meidän myös täytyy hyväksyä ihmiselämän rajallisuus ja se, että jokaisen meistä aika on lähteä jossain vaiheessa.
Laajassa mittakaavassa katsottuna on parempi, ettei lääketeollisuus pysty venyttämään ihmisen elinaikaa liikaa.