Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehet! Mitä on se naisten ”kiukuttelu”, josta miehet puhuvat?

Vierailija
13.03.2018 |

Olen kolmelta eri mieheltä kuullut seuraavat kommentit. Siis mies on puhunut toiselle miehelle:

- minulle ei kukaan enää kiukuttele. Asiasta saa sanoa, mutta ei kiukutella.

- teitä nuoria miehiä käy sääliksi, kun joudutte katsomaan nuoria naisia. Nelikymppinen nainen ei enää kiukuttele.

- vaimo oli tosi sairas, mutta nyt tuli hyvä mieli. Hän on selvästi paranemaan päin, kun jaksaa sairaalavuoteella kiukutella.

Kommentit (129)

Vierailija
61/129 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai jokainen ihminen joskus vähän kiukuttelee. Jos on huonolla tuulella. Mitä olen nyt omia vanhempiani vuosia seurannut, niin olen saanut käsityksen siitä, mitä se naisten "kiukuttelu" misten mielestä on.

Mies avaa arki-iltana kaljan - nainen huomauttaa, ettei kai nyt arkena kuulu juoda = kiukuttelua.

Isä ottaa perheen ruokapöydässä ne parhaat palat - äiti kivahtaa, että jätä nyt lapsillekin = kiukuttelua.

Mies sanoo jotain typerän loukkaavaa liittyen naisen osaamiseen/tekemiseen/ulkonäköön - nainen loukkaantuu - mies: "nomitämänytmukasanoin??" = kiukuttelua

Mies on huidellut koko illan ties missä ja tulee myöhään yöllä kotiin ympärikännissä - vaimo on pettynyt ja loukkaantunut = kiukuttelua.

Isä ei vietä aikaa lastensa kanssa - äiti on pettynyt ja sanoo, että sen pitäisi panostaa yhdessäoloon enemmän = kiukuttelua.

Vierailija
62/129 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Termiä kiukuttelu käytetän kun halutaan vähätellä toisen tunteita. Jos nainen on miehelle jostain asiasta vihainen, on helppo sanoa, että nainen kiukuttelee, sen sijaan, että ottaisi tosissaan toisen tunteet ja miettisi tuliko tehtyä jotain väärin..

Esimerkiksi ottamalla lusikan liian hitaasti oliiveille jne. Näinhän se on, pitäisi ymmärtää ottaa se lusikka oliiveille siinä tahdissa kun nainen haluaa ja ymmärtää, että naisen tunnepurkaus asiasta johtuu vain omasta virheestä...

Jos nainen huutaa oliiveista, todennäköisesti mies on tehnyt jotain muuta paljon pahempaa, mitä ei tyhmänä vain tajua tehneensä. Sen jälkeen kun ihminen on vihainen, hän on sitten kokonaisvaltaisesti vihainen.

Sen takia meillä otetaan riidan tullessa aikalisä, jolloin ollaan omissa oloissa niin kauan kuin suurimman kiukun hälveneminen kestää. Sen jälkeen voi puhua siitä todellisesta riidanaiheesta ilman huutamista tai eksymistä aiheen viereen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/129 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen törmännyt kiukutteleviin miehiin kyllä. Eli vänisevät jostain turhuudesta tai ilman mitään syytä, kun oikeasti ovat vain väsyneitä tai haluavat haastaa riitaa.

Sen sijaan en ymmärrä, miksi toisten mielipiteitä halvennetaan sanomalla, että taas se nalkuttaa. Minulla on ollut miehiä, jotka ovat ottaneet häiritseviä asioita puheeksi juuri sillä lailla, mitä toiset kutsuvat nalkuttamiseksi kun puhuja on nainen.

Nalkuttaminen ei ole eriävän mielipiteen esittämistä, vaan kaikki tietää minkälaista se on... todella rasittavaa käytöstä, jolle tarvitaan oma verbi

Itse käsitän asian niin, että on toki olemasas ärsyttävää nalkuttamista, jossa aina uudestaan ja uudestaan takerrutaan pieniin asioihin ja ilmaistaan se epärakentavalla tavalla ja tämä liittyy jollakin tavalla ylikontrollointiin. Eli nalkuttaminen on ihan oikea termi tuollaiselle toiminnalle.

Mutta sitten on sellainen yleinen tapa, että sanotaan jonkun (yleensä siis naisen) nalkuttavan, vaikkei hän sitä tee. Joskus täysin asiallinenkin sanominen kuitataan alentavasti nalkuttamiseksi, vaikka se olisi todellisesta nalkuttamisesta hyvin kaukana. Tämä on helppo ja yleinen tapa mitätöidä toisen mielipide tai sanominen ja jättää toinen huomioimatta, sekä jättää oikea keskustelu aiheesta väliin, jos sanottu asia tai mielipide ei ole mieleinen.

Vierailija
64/129 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Termiä kiukuttelu käytetän kun halutaan vähätellä toisen tunteita. Jos nainen on miehelle jostain asiasta vihainen, on helppo sanoa, että nainen kiukuttelee, sen sijaan, että ottaisi tosissaan toisen tunteet ja miettisi tuliko tehtyä jotain väärin..

Esimerkiksi ottamalla lusikan liian hitaasti oliiveille jne. Näinhän se on, pitäisi ymmärtää ottaa se lusikka oliiveille siinä tahdissa kun nainen haluaa ja ymmärtää, että naisen tunnepurkaus asiasta johtuu vain omasta virheestä...

Jos nainen huutaa oliiveista, todennäköisesti mies on tehnyt jotain muuta paljon pahempaa, mitä ei tyhmänä vain tajua tehneensä. Sen jälkeen kun ihminen on vihainen, hän on sitten kokonaisvaltaisesti vihainen.

Sen takia meillä otetaan riidan tullessa aikalisä, jolloin ollaan omissa oloissa niin kauan kuin suurimman kiukun hälveneminen kestää. Sen jälkeen voi puhua siitä todellisesta riidanaiheesta ilman huutamista tai eksymistä aiheen viereen.

Väärin, todennäköisesti sinä yrität esittää miehen vikaa argumenttia kun et kestä totuutta. Surullista munattomuutta ja muiden syyttelyä kun syyllinen on peilissä. Katso sinne peiliin ja mieti puheitasi, aikuisten oikeasti.

Vierailija
65/129 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja julistettakoon: "Miehen syy, syy, syyyy!"

Vierailija
66/129 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa miehet nyt samalla, mitä se kuuluisa nalkuttaminen on.

Omassa elämässäni pahin nalkuttaja oli isäni. Täysin tunteidensäätelyyn kykenemätön yksilö, joka valitti ihan mistä tahansa. Kerran esimerkiksi siitä, kun vein kouluun juomapullon; kysyi, onko tuo joku muotijuttu. Olen itse yrittänyt kaikin voimin kasvaa erilaiseksi eikä nalkuttajamiehistäkään kokemusta ole, joten kertokaapas, millaista se naisten nalkutus on.

Vierailija
67/129 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostu ymmärtämäään että naisessa on vikaa kaikki on miesten salaliitoa. 

Vierailija
68/129 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen väsynyt, enkä jaksa jutella ja sanon ihan ystävällisesti, että "olen tänään vähän väsynyt kun oli niin rankka päivä, en jaksaisi nyt jutella" , miehen mielestä kiukuttelen.  Mies tietysti voi pitää mykkäkouluaan ja minä osaan aina kristallipallosta katsoa tai arvata, mistä mikäkin johtuu. Sehän ei ole kiukuttelua

Vierailija
69/129 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentolääkäri kirjoitti:

Moni mies pitää naisten kiukutteluna sitä, kun asioita ei voi selvittää järkiperäisesti tahi loogisesti, vaan mukaan vedetään tunteet ja tuntemukset. Silloin mies ei enää pysy kärryillä ja kokee naisen toiminnan epäjohdonmukaisena 'kiukutteluna'. Mies koettaa löytää ratkaisun asiaan, kun taas nainen haluaisi vain, että toinen kuuntelisi ilman mitään neuvoja.

No mitä jos ajattelisit niin että yhden ongelman sijasta on kaksi: on paha mieli, ja sitten se asia, joka aiheuttaa sen pahan mielen. Ensin pitää hoitaa paha mieli pois, jotta voi keskittyä hoitamaan sitä itse ongelmaa.

Onko helpompaa?

Vierailija
70/129 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa elämässäni pahin nalkuttaja oli isäni. Täysin tunteidensäätelyyn kykenemätön yksilö, joka valitti ihan mistä tahansa. Kerran esimerkiksi siitä, kun vein kouluun juomapullon; kysyi, onko tuo joku muotijuttu. Olen itse yrittänyt kaikin voimin kasvaa erilaiseksi eikä nalkuttajamiehistäkään kokemusta ole, joten kertokaapas, millaista se naisten nalkutus on.

Miksi halusit muoti juomapullon =). Kai loukkaannuit ja aloit kiukuttelemaan isällesi? Nähtävästi vieläkin syyhyttää päästä näpä'yttämään isääsi aiheesta juomapullo. Etkö ole päässyt aiheesta yli? Oletko yli 18?

Vierailija
71/129 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kiukuttelu on joko sitä, että naputan jostain tai möksötän. Eihän se fiksua ole, mutta välillä on niin lapsellinen, että sen sijaan, että kertoisi asian asiallisesti heittäytyy kakaraksi.

Vierailija
72/129 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisena voin sanoa, että pahin nalkuttaja on ollut kyllä isäni. Kaikesta valitettiin, kommentoitiin negatiiviseen sävyyn ja huudettiin. En uskokaan että ns. Nalkuttaminen on edes ns. Naisten tapa vaan vain tietynlaisten henkilöiden tapa.

Vierailija
73/129 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi halusit muoti juomapullon =). Kai loukkaannuit ja aloit kiukuttelemaan isällesi? Nähtävästi vieläkin syyhyttää päästä näpä'yttämään isääsi aiheesta juomapullo. Etkö ole päässyt aiheesta yli? Oletko yli 18?

Heh :D Olen 26, tuolloin varmaan 13. Juomapullo oli ihan tavallinen vanha limsapullo tai vastaava. Lähinnä toi juttu jäi mieleen, kun isä alkoi irvimään niin täydellisen mitättömästä ja millään tavalla hänelle kuulumattomasta asiasta, ja oletti, että kyse on jostain muotipelleilystä eikä vaikka siitä, että koulupäivän aikana saattaisi tulla jano.

Vierailija
74/129 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain ex-mieheltäni kuulla kiukuttelevani, kun olin pettynyt ja loukkaantunut jatkuvasta ryyppäämisestä, lupausten rikkomisesta, katoamistempuista ja siitä että hän kännissä aivan törkeällä tavalla haukkui minua. Edelleen kuulemma kertoo kaikille, että meidän suhde olisi toiminut jos mä olisin lopettanut jatkuvan kiukuttelun.

Vierailija
75/129 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiukuttelu on kiukuttelua, oli mies tai nainen. Aggressiivista käytöstä tai puhetta, sättimistä, sadattelua taikka valittamista. Tosin valittaa voi kiukuttelematta, samoin toista voi vähätellä kiukuttelematta.

Kunnioituksen ja kohteliaisuuden puute on ongelma parisuhteessakin.

Vierailija
76/129 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiukuttelu oli edellisessä elämässäni ihan tajutonta itsekeskeisyyttä. Nainen piti oman mielenterveytensä kunnossa kaatamalla kaiken välittömästi toisen niskaan. Nälkä, väsy, kuukautiset. työstressi tai mitä vaan vastaavaa, niin ne kaadettiin suoraan minulle. Sitten ei kuitenkaan esimerkiksi töissä uskaltanut omalle esimiehelle pistää vastaan, kun koki epäoikeudenmukaisuutta.

Harmi että kestin sitä niinkin kauan, koska oma mieli alkoi sairastua ja itsetunto rakoilemaan.

Mutta: Kaikki naiset eivät todellakaan ole tuollaisia. Itse asiassa nyt elän onnellisena parisuhteessa ja olen löytänyt sen, kuka mun olisi pitänyt tavata jo 15 vuotta sitten. Totta kai välillä voi jompaa kumpaa kiukuttaa, mutta kun nyt kaikki perustuu haluun keskustella pienetkin ongelmat pois, niin en edes pidä sitä kiukutteluna.

Vierailija
77/129 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh :D Olen 26, tuolloin varmaan 13. Juomapullo oli ihan tavallinen vanha limsapullo tai vastaava. Lähinnä toi juttu jäi mieleen, kun isä alkoi irvimään niin täydellisen mitättömästä ja millään tavalla hänelle kuulumattomasta asiasta, ja oletti, että kyse on jostain muotipelleilystä eikä vaikka siitä, että koulupäivän aikana saattaisi tulla jano.

Lapsellinen 26, jos vieläkin koet tarpeelliseksi avautua ko aiheesta. Erittäin lapsellinen, jos kyseinen asia mielestäsi kumoaa jotenkin naisten kiukuttelun sekä nalkuttamisen. Miksi kuvittelet että esimerkkisi isästasi kertoisi jotain muuta, kuin miten juuri sinä ajattelet (ehkä noin 10 vee tasolla)? Tämä juttu paljastaa vain lapsellisen luonteenpiirteesi, olla kantamatta vastuuta ja yrittää vaihtaa puheenaihetta isäsi aiheuttamaan henkiseen traumaan. Heh :D kommppaa kaikkea mitä kirjoitin. Aikuisten oikeasti yritä päästä yli traumastasi koskien heikon itsetuntosi luomaa vääryyttä koskien isäsi kommenttia juomapullosta. Sinuna miettisin tätä peiliin katsomalla.

Vierailija
78/129 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsellinen 26, jos vieläkin koet tarpeelliseksi avautua ko aiheesta. Erittäin lapsellinen, jos kyseinen asia mielestäsi kumoaa jotenkin naisten kiukuttelun sekä nalkuttamisen. Miksi kuvittelet että esimerkkisi isästasi kertoisi jotain muuta, kuin miten juuri sinä ajattelet (ehkä noin 10 vee tasolla)? Tämä juttu paljastaa vain lapsellisen luonteenpiirteesi, olla kantamatta vastuuta ja yrittää vaihtaa puheenaihetta isäsi aiheuttamaan henkiseen traumaan. Heh :D kommppaa kaikkea mitä kirjoitin. Aikuisten oikeasti yritä päästä yli traumastasi koskien heikon itsetuntosi luomaa vääryyttä koskien isäsi kommenttia juomapullosta. Sinuna miettisin tätä peiliin katsomalla.

Mikähän suakin vaivaa? En ole tuo, jota kohtaan hyökit, ihmetyttää vaan tollanen kiukuttelu.

Vierailija
79/129 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän suakin vaivaa? En ole tuo, jota kohtaan hyökit, ihmetyttää vaan tollanen kiukuttelu.

Vastasit vain kysymykseen, koska tuo "suakin.." vastaus kertoo että 10 vee on jo edellä sinun keskustelutaitojas ja henkistä kehitystäsii. Kiitos että todistat jatkossa yliarvioneeni sinua enemmän. Ole hyvä todista lapsellisuutesi. Huomioithan että vastauksesi vaikuttaa siihen miten sinulle vastataan, kun et käyttäydy yli 10 vuotiaan tasolla ei sinua yli kymmenvuotiaana voida kohdellakkaan.

Vierailija
80/129 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen törmännyt kiukutteleviin miehiin kyllä. Eli vänisevät jostain turhuudesta tai ilman mitään syytä, kun oikeasti ovat vain väsyneitä tai haluavat haastaa riitaa.

Sen sijaan en ymmärrä, miksi toisten mielipiteitä halvennetaan sanomalla, että taas se nalkuttaa. Minulla on ollut miehiä, jotka ovat ottaneet häiritseviä asioita puheeksi juuri sillä lailla, mitä toiset kutsuvat nalkuttamiseksi kun puhuja on nainen.

Nalkuttaminen ei ole eriävän mielipiteen esittämistä, vaan kaikki tietää minkälaista se on... todella rasittavaa käytöstä, jolle tarvitaan oma verbi

Jaa. Meillä mies valitti että nalkutan, kun pyysin, että viittitkö tyhjentää tiskikoneen sillä välin kun mä laitan ruokaa. Rähähti, että lakkaa nalkuttamasta ja lähti ulos. Ja oli muuten ensimmäinen pyyntö. Arvannette tuliko siitä suhteesta mitään..

Annoin kommentillesi kyllä tietty yläpeukun, mutta se sai minut pohtimaan noita tilanteita laajemminkin kun nainen pyytää miestä tekemään jotakin kotitöitä. On pääasiassa kuitenkin yleensä aika paljon kivempi tehdä niitä kotitöitä silloin kun itse haluaa eikä silloin kun toinen haluaa että niitä tehdään.

Niitäkin tapauksia (yleensä kai naisia) kun on, joille ei riitä että mies tekee osansa silloin kun hänellekin sopii, vaan pitää mennä aina naisen aikataulujen ja halujen mukaan tässä kotityöasiassa. Toki asiaan varmasti usein vaikuttaa se, jos sillä toisella ei sitä oma-aloitteessutta sitten ole kotitöihin.. eikä tekisi osaansa ollenkaan tai paljon vähemmän jos ei pyytäisi. Sellaisessa tilanteessa tuo toiminta on tietty ymmärrettävää. (Vaikka silloin paikallaan olisi varmasti myös periaatteellinen keskustelu kotityö-asiasta.)

Olen ilmeisesti ollut itse onnekkaassa parisuhteessa yhdessä asuessani kottitöiden suhteen, koska molemmat on niitä tehnyt samalla tavoin, silloin kun itse haluaa mitäkin tehdä, tai yhdessä sopien ("Siivotanko tänään? " "joo siivotaan" tai "mitä jos huomenna vasta kun väsyttää ja on muutakin?" "joo ok.") On myös pyydetty puolin ja toisin toista joskus tekemään tai auttamaan jossain kotityössä. Aika tasan ja kivasti meni ja tajuan ettei mun tarvinnut kotityöasiaa edes erikseen koskaan silloin ajatella. (...Mieheni oli tosin joskus nuorena työskennellyt jonkin aikaa siivoojana...ja ai niin, hänen aiempi tyttöystävänsä ei osannut oikein siivota...että joo...)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän