Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä alaa sopisin opiskelemaan kuvailun perusteella?

Vierailija
12.03.2018 |

Olen 25v, ammatiltani lähihoitaja. Erikoistuin opiskeluissa mielenterveys-ja päihdetyöhön.
Työharjoitteluiden merkeissä sain monia erilaisia kokemuksia työskentelystä sosiaali-alalla: päiväkodissa, palvelutalossa, kotihoidossa sekä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisyksikössä.

Vahvuuksiani ovat auttavaisuus, muiden huomioiminen, tunneälykkyys ja hyvä tilannetaju. Olen kohtelias ja hyvä keskustelukumppani. Osaan lähestyä ihmisiä helposti niitä näitä juttelemalla.
Olen rauhallinen, ja olen saanut usein palautetta, että rauhallisuuteni tarttuu helposti muihinkin (esimerkiksi työpaikalla asiakkaisiin, joka on siis hyvä asia).
Olen koko ikäni ollut verbaalisesti lahjakas. Minulle eivät ole kirjalliset tehtävät, esseet ym. koskaan tuottaneet tuskaa ja tekstiä tulee vaivattomasti.
Opiskeluissa olen menestynyt parhaiten äidinkielessä, terveystiedossa, kulttuuritietämyksessä sekä terveystiedossa. Olen kiinnostunut erilaisista sairauksista, niin fyysisistä kuin psyykkisistä ja vapaa-ajalla katselen paljon terveyteen liittyviä dokukemtteja sekä luen erilaisia tutkimuksia ja artikkeleita. Olen myös kiinnostunut vieraista kulttuureista ja uusien kielin oppimisesta.

Lähihoitajana viihdyn parhaiten erilaisissa asumispalveluissa joissa ihmiset ovat ainakin jokseenkin omatoimisia ja tarvitsevat ohjausta, tukea, neuvomista, keskusteluapua, apua arkisissa askareissa.

Heikkouksiani ovat äärimmäisen huonot matemaattiset taidot, myöskään ruotsinkieltä en osaa 5 sanaa enempää. Koen, ettei hoidollinen työ ole juttuni (esim palvelutalossa tai sairaalassa osastolla työskentely).

Olen miettinyt jatko-opiskeluita, mutta minne?

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstisi olisi voinut 95 % kertoa minusta. Olen sosiaalityöntekijä ja pidän työstäni kovasti sekä olen saanut paljon kiitosta niin työnantajalta kuin asiakkailtakin eli ilmeisesti olen hyvä siinä mitä teen. Sen perusteella voisin suositella sinulle samaa ammattia tai miksei myös sosiaaliohjaajaa :)

Vierailija
42/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verbaalinen lahjakkuuteni ilmenee siis vaivattomana tekstin tuottamisena ja suhteellisen hyvänä oikein kirjoituksena. Olen ollut aina kiitettävän arvoinen kirjallisten koulutöiden toteuttamisessa. Jos määräyksenä on kirjoittaa 2 sivun essee, kirjoitan yleensä 10.

Ammattikoulun papereissa kaikki työharjoittelujaksoni olivat arvioitu kiitettäviksi, samoin psykologia, äidinkieli, kulttuurien tuntemus, etiikka, ympäristötietous, yrittäjyyskurssit, terveystieto.

Ykkönen rapsahti vain matematiikasta (jota meillä oli 5 pakollista kurssia).

Lahjakkuus? Kyllähän nyt normaaliälyiseltä aikuiselta ihmiseltä voi odottaa sujuvaa ja oikeakielistä tekstiä. Ei se mitään erityislahjakkuutta ole.

Olen saanut koko ikäni kommentteja että olisin verbaalisesti lahjakas. Tiedä sitten. Viimeksi viime viikolla kuulin osallistuttuani avoimen yliopiston äidinkielen kurssille ja palautettuani tehtäviä. Itselläni on ollut tällainen käsitys että lahjakas olisin. Haaveammattini on kauan ollut kirjailija ja kyllähän tuolta pöytälaatikosta löytyy jos jonkinlaisia "kirjaksi" soveltuvia tarinointeja.

Avoimen yliopiston _äidinkielen_kurssille :D Mikä yliopisto tarjoaa äidinkielen kursseja? Jo mainittu Porvoon yliopisto?

abikurssi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kähertäjäkouluun mars!

Vierailija
44/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi noilla spekseillä korkea-asteen koulutukseen. Lähihoitajana voit laajentaa osaamistasi vaikka lapsi- ja nuorisopuolelle tai hammashoitajaksi. Tai miten olisi kouluohjaajan tutkinto?

Ööh, miksi et lähtisi? On kyllä naurettavin keskustelu hetkeen. Korkeakoulututkinto ei vaadi mitään erityistä älykkyyttä tai matemaattista lahjakkuutta. En ymmärrä kyllä yhtään näitä alapeukkuja ja kehotuksia pysyä lähihoitajana. Melkoisen katkeraa ja pahoinvoivaa sakkia täällä. Ap, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos! Mt-ongelmaisten palsta.

Vierailija
45/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa kyllä jotenkin tiivistyy av:n kävijöiden henkinen pahoinvointi ja naisten keskinäinen ilkeys toisiaan kohtaan. Luulen että monet noista huutelijoista, jotka ovat jatkokouluttautumista vastaan, ovat itse jotain elämänkoululaisia tai katkeria pienipalkkaisia duunareita, joita sisäisesti kaivertaa se, etteivät kouluttautuneet enempää.

Vierailija
46/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työt ei kiinnosta, voi ryhtyä kotiäidiksi. Tukia tulee enemmän kuin duunarintöistä palkkaa. Erityisesti jos alat yh:ksi. Silloin voi rauhassa kehittää kirjoittajantaitoja. Voit onnistua julkaisemaan muutaman kirjankin. Keskity kuitenkin niihin kirjoihin äläkä tuhlaa aikaasi blokipelleilyihin.

Vierailija
47/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa. Mikset pysyttele lähärin hommissa, näyt sopivan siihen mainiosti.

Minun lh-ystäväni kurotti kuuseen ja on nyt lääkäri. Että näitäkin on.

Vierailija
48/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi noilla spekseillä korkea-asteen koulutukseen. Lähihoitajana voit laajentaa osaamistasi vaikka lapsi- ja nuorisopuolelle tai hammashoitajaksi. Tai miten olisi kouluohjaajan tutkinto?

Ööh, miksi et lähtisi? On kyllä naurettavin keskustelu hetkeen. Korkeakoulututkinto ei vaadi mitään erityistä älykkyyttä tai matemaattista lahjakkuutta. En ymmärrä kyllä yhtään näitä alapeukkuja ja kehotuksia pysyä lähihoitajana. Melkoisen katkeraa ja pahoinvoivaa sakkia täällä. Ap, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos! Mt-ongelmaisten palsta.

Nimenomaan!

Vierailija
49/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no kirjoitustaito tai kielellinen lahjakkuus ei ole älykkyyttä. Kehitysvammainen sisareni kirjoittaa myös erinomaista suomea, eikä ole kai koskaan tehnyt yhtään kielioppivirhettä.

Sen sijaan moni tuntemani älykäs insinööri ei ole osannut kirjoittaa, mutta insinööriltä vaaditaan oikeasti älykkyyttä, eikä pelkkiä liibalaaba taitoja ja huuhaa humanismia. Matematiikka, fysiikka ja kemia ovat ne tärkeimmät.

Vierailija
50/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis et ole käynyt lukiota? Nippinapin pääset ehkä ammattikorkeaan. Turha haaveilla psykasta 😂 ”Sujuva” äidinkielen tuottaminen ei kyllä auta yliopistostassa varsinkaan jos ei kirjasta lukeminen kiinnosta.

Vierailija
51/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa kyllä jotenkin tiivistyy av:n kävijöiden henkinen pahoinvointi ja naisten keskinäinen ilkeys toisiaan kohtaan. Luulen että monet noista huutelijoista, jotka ovat jatkokouluttautumista vastaan, ovat itse jotain elämänkoululaisia tai katkeria pienipalkkaisia duunareita, joita sisäisesti kaivertaa se, etteivät kouluttautuneet enempää.

Ei, vaan haluamme palauttaa tämän "kielellisesti erityislahjakkaan" nuoren takaisin realiteetteihin. Korkeakoulutus ei ole itseisarvo, eikä sopiva valinta kaikille. Toisilla ei todella pää riitä suorittamaan amk-

tai yliopistotason tutkintoa. On yksilön ja yhteiskunnan resurssien tuhlausta puskea ihminen väkisin korkeakouluu ja ap viihtyy ja pärjää lähihoitoalalla hyvin, mihin ihmeeseen sieltä on väkisin lähdettävä? . Ap:han kyseli objektiivista arviota omasta soveltuvuudestaan - valitettavasti arviot eivät aina kohtaa omia odotuksia.

Vierailija
52/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajaksi? Päätellen tekstisi tasosta, osaan kirjoittaa yhtä hyvin kuin sinä.  Sekä ammattikorkeassa että yliopistossa tarvitaan kohtuu hyviä kirjallisia taitoja, ei enempää. Todista olevasi erityisen lahjakas tai muuten olet keskiverto!

En usko että opettajan työhön soveltuisin. En tykkää olla esillä. :D

Mietin lähinnä kuulostanko enemmän yliopistoon soveltuvalta vai olisiko sosionomin opinnot sopivammat... Jos yliopistoon mielisin, ei alan tarvitse liittyä välttämättä hoitoalaan. Psykologia, äidinkieli ja vieraat kulttuurit kiinnostavat, samoin kaikenlaiset sairauksien syntymekanismit ja lääketeollisuuteen ja lääkkeiden kehittämiseen liittyvät asiat.

Lääkkeiden kehittämiseen ja lääketeollisuuteen tarvitaan kemiaa, jossa taas tarvitaan niitä matemaattisia taitoja. Paitsi, jos lääkemarkkinointi kiinnostaa, siinä on hyötyä supliikkitaidosta ja rauhallisuudesta.

Kuvauksestasi tuli mieleen toimittajan ammatti.

Vierailija
53/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista että iltalukio on aina olemassa, mikäli et nyt pääse haluaamasi paikkaan. Sieltä saa hyvät valmiudet korkeakouluopiskeluun. Ammattitutkinnon jo tehneenä voit suorittaa pelkän ylioppilastutkinnon, eli opiskelet ainoastaan kirjoitettavat aineet (äikkä, matikka tai ruotsi, pitkä kieli (yleensä enkku) ja joku reaali). Tuon tutkinnon voi rykäistä aika nopeaan läpi, jos on motivaatiota. Plussana saat arvosanat kirjoituksista, jotka helpottavat sisäänpääsyä.

Vierailija
54/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa. Mikset pysyttele lähärin hommissa, näyt sopivan siihen mainiosti.

No sinun ystäväsi ja blaablaa. Harvinaista se on, että lähihoitaja onnistuu pääsemään lääkikseen.

Vierailija
55/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä on näin katkeria vastaajia? 

Vierailija
56/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinun ystäväsi ja blaablaa. Harvinaista se on, että lähihoitaja onnistuu pääsemään lääkikseen.

Jos on halunnut aiemmin lähihoitajaksi, se ei tarkoita ettei olisi kykeneväinen mihinkään vaativampaan.

Vierailija
57/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala bloggariksi. Aiheena terveystieto ja sosiaaliset suhteet.

Vierailija
58/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on halunnut aiemmin lähihoitajaksi, se ei tarkoita ettei olisi kykeneväinen mihinkään vaativampaan.

Totta. Siksi ap:n kannattaisi aloittaa lukio-opinnoista nähdäkseen todellisen tasonsa ja saadakseen pohjatietoja, jos ovet jatko-opintoihin aukeavat. 

Vierailija
59/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa tähän ketjuun vastanneista voisi pitää pienen hiljaisen hetken itsetutkiskeluun, ja sen aikana miettiä että onko oikeasti tyytyväinen omaan elämään ja käytökseensä. Huono käytös ja kiusaaminen ehkä hetkellisesti helpottaa ja saa tuntemaan jotain ylemmyyttä, mutta takaan että pidemmällä aikavälillä se alkaa kalvaa teitä sisältäpäin kunnes olette vain ilkeä ihmisraunio, jota kukaan ei rakasta.

Vierailija
60/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto-opiskelu, mm. lähes kauttaaltaan englanninkielinen oppimateriaali ja "tieteellisen kirjoittamisen" oppiminen, on pilannut omat luovan kirjoittamisen taidot kokonaan. En usko, että enää saisin äidinkielen ylppäreistä laudaturia, minkä sain vuosia sitten. Alana psyka.

Sori ei liittynyt aiheeseen, tulin vaan mainitsemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi