Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä alaa sopisin opiskelemaan kuvailun perusteella?

Vierailija
12.03.2018 |

Olen 25v, ammatiltani lähihoitaja. Erikoistuin opiskeluissa mielenterveys-ja päihdetyöhön.
Työharjoitteluiden merkeissä sain monia erilaisia kokemuksia työskentelystä sosiaali-alalla: päiväkodissa, palvelutalossa, kotihoidossa sekä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisyksikössä.

Vahvuuksiani ovat auttavaisuus, muiden huomioiminen, tunneälykkyys ja hyvä tilannetaju. Olen kohtelias ja hyvä keskustelukumppani. Osaan lähestyä ihmisiä helposti niitä näitä juttelemalla.
Olen rauhallinen, ja olen saanut usein palautetta, että rauhallisuuteni tarttuu helposti muihinkin (esimerkiksi työpaikalla asiakkaisiin, joka on siis hyvä asia).
Olen koko ikäni ollut verbaalisesti lahjakas. Minulle eivät ole kirjalliset tehtävät, esseet ym. koskaan tuottaneet tuskaa ja tekstiä tulee vaivattomasti.
Opiskeluissa olen menestynyt parhaiten äidinkielessä, terveystiedossa, kulttuuritietämyksessä sekä terveystiedossa. Olen kiinnostunut erilaisista sairauksista, niin fyysisistä kuin psyykkisistä ja vapaa-ajalla katselen paljon terveyteen liittyviä dokukemtteja sekä luen erilaisia tutkimuksia ja artikkeleita. Olen myös kiinnostunut vieraista kulttuureista ja uusien kielin oppimisesta.

Lähihoitajana viihdyn parhaiten erilaisissa asumispalveluissa joissa ihmiset ovat ainakin jokseenkin omatoimisia ja tarvitsevat ohjausta, tukea, neuvomista, keskusteluapua, apua arkisissa askareissa.

Heikkouksiani ovat äärimmäisen huonot matemaattiset taidot, myöskään ruotsinkieltä en osaa 5 sanaa enempää. Koen, ettei hoidollinen työ ole juttuni (esim palvelutalossa tai sairaalassa osastolla työskentely).

Olen miettinyt jatko-opiskeluita, mutta minne?

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MM84 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verbaalinen lahjakkuuteni ilmenee siis vaivattomana tekstin tuottamisena ja suhteellisen hyvänä oikein kirjoituksena. Olen ollut aina kiitettävän arvoinen kirjallisten koulutöiden toteuttamisessa. Jos määräyksenä on kirjoittaa 2 sivun essee, kirjoitan yleensä 10.

Ammattikoulun papereissa kaikki työharjoittelujaksoni olivat arvioitu kiitettäviksi, samoin psykologia, äidinkieli, kulttuurien tuntemus, etiikka, ympäristötietous, yrittäjyyskurssit, terveystieto.

Ykkönen rapsahti vain matematiikasta (jota meillä oli 5 pakollista kurssia).

Lahjakkuus? Kyllähän nyt normaaliälyiseltä aikuiselta ihmiseltä voi odottaa sujuvaa ja oikeakielistä tekstiä. Ei se mitään erityislahjakkuutta ole.

En ole AP mutta näin asiaan puuttuen voin sanoa että monella tuntemallani yliopistonkaan käyneellä ihmisellä ei oikein tuo kirjoittaminen sujuvasti taivu oikeinkirjoituksesta puhumattakaan. Eikai ole sinulta pois jos ap kokee olevansa lahjakas kirjoittaja ja on saanut sellaista kommenttia osakseen joltain taholta?

Porvoon yliopistostako ne sinun tuttavasi ovat valmistuneet?

Vierailija
22/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa tää vauvapalsta kun aina lynkkaamassa toisia milloin mistäkin ei näköjään itsestään saa koskaan mitään hyvää sanoa!

Aloittaja sulle vois sopia jokin terapeutin työ ja on terapeuttejakin monia erilaisia että vaan tutustumaan vaihtoehtoihin ja tsemppiä opintoihin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nyt kävi ikävästi ap:lle - asiallisesti tuli kysymään alavaihtoehtoja ja kun vahvuuksiaan kertoili kuten tätä kirjoittamispuolta niin heti kateelliset lynkkausjoukot liikkeellä

Eikö tuo kateuskortti oo jo vähän kulunut? Monilla on liian suuret luulot itsestään ja sitten tullaan kovaa ja korkealta alas. Kai sitä huomauttaa saa, jos huomaa toisen epärealistiset käsitykset itsestään?

Vierailija
24/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että ihan oikein kirjoitus on hallussa :D

Vierailija
25/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ennemmin netin ammatinvalintatestejä. Ne auttavat paremmin kuin me. Esim. se avo on tosi monipuolinen.

Vierailija
26/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yläasteen perusteella pidät itseäsi kielellisesti lahjakkaana ja hyvänä kielissä? Mitä jos kävisit ekana aikuislukion puolelta kielten ja äidinkielen kursseja?

Vierailija
27/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verbaalinen lahjakkuuteni ilmenee siis vaivattomana tekstin tuottamisena ja suhteellisen hyvänä oikein kirjoituksena. Olen ollut aina kiitettävän arvoinen kirjallisten koulutöiden toteuttamisessa. Jos määräyksenä on kirjoittaa 2 sivun essee, kirjoitan yleensä 10.

Ammattikoulun papereissa kaikki työharjoittelujaksoni olivat arvioitu kiitettäviksi, samoin psykologia, äidinkieli, kulttuurien tuntemus, etiikka, ympäristötietous, yrittäjyyskurssit, terveystieto.

Lahjakkuus? Kyllähän nyt normaaliälyiseltä aikuiselta ihmiseltä voi odottaa sujuvaa ja oikeakielistä tekstiä. Ei se mitään erityislahjakkuutta ole.

Olen saanut koko ikäni kommentteja että olisin verbaalisesti lahjakas. Tiedä sitten. Viimeksi viime viikolla kuulin osallistuttuani avoimen yliopiston äidinkielen kurssille ja palautettuani tehtäviä. Itselläni on ollut tällainen käsitys että lahjakas olisin. Haaveammattini on kauan ollut kirjailija ja kyllähän tuolta pöytälaatikosta löytyy jos jonkinlaisia "kirjaksi" soveltuvia tarinointeja.

no nyt se selvis! Rupeet roskaromaanien kirjoittajaksi.

Vierailija
28/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja sopii kriisitilanteisiin, eli äärimmäisen raskaisiin työskentely-ympäristöihin. Tuo rauhallisuus nimittäin. Hakeudu ensiapuun? Vankilaan?

Vapaaehtoiseksi punaisen ristin kautta? Sota-alueille? Katastrofi/hätäapuun? Ebola/nälänhätä/sisällissodat? Tsemppiä ja lykkyä!! Älä sulje sairasnhoitoa pois. Mites lääkäriksi?

Vierailija
29/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa kateellisten huudella ;)

Vierailija
30/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nyt kävi ikävästi ap:lle - asiallisesti tuli kysymään alavaihtoehtoja ja kun vahvuuksiaan kertoili kuten tätä kirjoittamispuolta niin heti kateelliset lynkkausjoukot liikkeellä

Eikö tuo kateuskortti oo jo vähän kulunut? Monilla on liian suuret luulot itsestään ja sitten tullaan kovaa ja korkealta alas. Kai sitä huomauttaa saa, jos huomaa toisen epärealistiset käsitykset itsestään?

Kuittaanpa minäkin täältä sivusta tälle kommentille, että sen kirjoittaja lienee katkera.

Myös minä ihmettelen uudelleen ja uudelleen palstan huonoa ilmapiiriä!

Aloittaja vaikuttaa lahjakkaalta.

Vierailija
31/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityö?

Vierailija
32/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuittaanpa minäkin täältä sivusta tälle kommentille, että sen kirjoittaja lienee katkera.

Myös minä ihmettelen uudelleen ja uudelleen palstan huonoa ilmapiiriä!

Aloittaja vaikuttaa lahjakkaalta.

Niin vaikuttaa - lahjakas lähihoitaja. Kylläpä olen kateellinen. #

Vierailija
33/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin terapeutti tai sellainen, joka ei tuo itseään esille vaan kuuntelee muita, olisi varmaan hyvä. Olen itse valmistunut teknillisemmältä alalta, ja on totta ettei kaikilla korkeakoulutetuillakaan tuo kirjallinen puoli suju. Ja vaikka on akateeminen loppututkinto, voi hakeutua valmistuttuaan enemmän käytännön ammatinharjoittamiseen jossa ollaan asiakasrajapinnassa.

Jotain sosiaalityö - terapia - psykologityyppistä?

Vierailija
34/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovit huuhaa-kouluttajaksi vetämään pupukursseja.

Vierailija
35/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut koko ikäni kommentteja että olisin verbaalisesti lahjakas. Tiedä sitten. Viimeksi viime viikolla kuulin osallistuttuani avoimen yliopiston äidinkielen kurssille ja palautettuani tehtäviä. Itselläni on ollut tällainen käsitys että lahjakas olisin. Haaveammattini on kauan ollut kirjailija ja kyllähän tuolta pöytälaatikosta löytyy jos jonkinlaisia "kirjaksi" soveltuvia tarinointeja.

Avoimen yliopiston _äidinkielen_kurssille :D Mikä yliopisto tarjoaa äidinkielen kursseja? Jo mainittu Porvoon yliopisto?

Vierailija
36/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa mietin itsekin. On se kumma, kun ei voida olla asiallisia ja rakentavia, kun nuori ihminen tulee tosissaan kyselemään neuvoja tulevaisuudensuunnitelmiinsa. Ottamatta sen enempää kantaa ap:lle sopivaan koulutusvaihtoehtoon, kehottaisin uskomaan itseensä ja olemaan mystifioimatta korkeakoulutusta. Yliopistoon pääsee jatkuvasti ihan tavallisia pulliaisia, ei siis tarvitse olla mikään kaikessa loistava superlahjakkuus. Omien vahvuuksien tiedostaminen ja niiden kehittäminen on avainasemassa menestymiseen.

Ei kannata lannistua heikoista matematiikan arvosanoista. Sinun lähtötaso ei todennäköisesti määrittele sitä, mihin oikeasti pystyt kun motivaatio on kohdillaan. Suosittelen lämpimästi Matematiikan Linkki (Otava) -kertauskirjaa. Siinä on perusasteen teoria ja harjoitukset kätevästi samoissa kansissa, ja se sopii hyvin itsenäiseen opiskeluun. Sen tueksi vaikka opetus.tv:n youtube-videot. Itse pääsin sillä alkuun aikoinaan ja olen päätynyt heikolta matematiikan pohjalta DI:ksi. Motivaatio ja kiinnostus on se avainsana. Tsemppiä ap, mihin ikinä päädytkään!

Vierailija
37/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirjoittaminen ja sanallinen ilmaisu kiinnostaa, kävisikö viestintä? 

Vierailija
38/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että täällä päivystää muutama jonne, joiden suuri ilo on lytätä jokainen aloitus. Jotenkin tuntuu muissakin ketjuissa että muutama huutelija on vauhdissa. Jätetään ne nyt huomiotta. Minusta tuo viestintä kuulosti myös hyvältä idealta. Olin muutaman kerran radiohaastateltavana, ja radiotoimittaja oli sekä todella hyvä ihmistuntija, ja sai ensikertalaisen asiantuntijan rentoutumaan, että hänellä oli sanallinen ilmaisu hallussa. Poikkeuksellinen yhdistelmä.

Vierailija
39/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysioterapeytti, toimintaterapeutti tai puheterapeutti. Ihmisläheisiä hommia, mutta ei hoitotyötä. Lisäksi niissä vaaditaan anatomian, fysiologian ja erilaisten sairauksien tuntemusta.

Vierailija
40/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi noilla spekseillä korkea-asteen koulutukseen. Lähihoitajana voit laajentaa osaamistasi vaikka lapsi- ja nuorisopuolelle tai hammashoitajaksi. Tai miten olisi kouluohjaajan tutkinto?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän