Ystäväni teki todella törkeän tempun - miten toimin?
Mitä mieltä olette sellaisesta jos ystävä toistuvasti siirtää ennalta sovittujen tapaamisten kellonaikoja pienellä max 1h varoitusajalla? Jos hyvin usein ilmoittaisi ennen sovittua aikaa ja siirtelisi myöhemmäksi kellonaikaa. Mun ystävä tekee aika usein niin, ja minua se harmittaa koska omaa aikaani menee ihan hukkaan. Hän joskus saattaa myös ensin siirtää tunnilla myöhemmäksi sovittua aikaa ja sitten juuri ennen ilmoittaa että meneekin vielä toinen tunti. Jos taas olisin alusta alkaen tietänyt että tapaaminen siirtyy lopulta 2h olisin itse ehtinyt tehdä jotakin muuta sillä aikaa. Tästä asiasta olen pari kolme kertaa huomauttanut ihan asiallisesti ystävälleni, viimeksi eilen. Ja tämän johdosta sitten tulikin kauhea riita. Olen alkanut tuumimaan ihan tosissani haluanko itse enää olla hänen ystävänsä.
Eli itse tapahtuma:
Olimme ystäväni kanssa viikkoa ennen sopineet että lähdemme seuraavana lauantaina (eilen) yhdessä shoppailemaan ja illalla syömään ravintolaan. Vahvistimme vielä iltaa ennen, että menen hakemaan häntä kello 14 kaupungille. Pöytävaraus ravintolaan oli kello 18.
Ystävä soitti tuntia ennen sovittua aikaa, että hänen pitää vielä siivoilla kotona eikä olisi kahdeksi vielä millään valmis. Sanoi, että jos tulisinkin kolmeksi hakemaan häntä. Lupasin ilman mukinoita että asia käy.
Juuri ennen kolmea kun olin lähdössä häntä hakemaan hän soitti, että ei ole vielä ehtinyt suihkuun ja jos tulisinkin vasta puoli neljäksi ja lisäsi että ei ole minuutilleen varma onko puoleksi valmis että kai voin odottaa autossa hetken jos hänellä venähtää siitä puolesta vielä.
Olin tässä kohtaa turhautunut tähän toistuvaan ajan siirtämiseen. Sanoin ihan normaalilla äänellä että "No okei tulen puoli neljäksi, mutta toivottavasti olet silloin sitten valmis".
Tässä kohtaa ystäväni selvästi suutahti ja tiuskaisi että onko mulla jokin kiire johonkin että onko mulla nyt oikein minuutista kiinni kaikki. Vastasin, että ei mulla kiire ole mihinkään eikä minuutista tai kahdesta kiinni, mutta alunperin oltiin sovittu kello kahdesta ja hän on nyt toistuvasti siirtänyt kellonaikaa jolloin minun omaa aikaani on mennyt hukkaan. Ystäväni sanoi selkeästi hermostuneena, ettei jaksa vängätä puhelimessa kanssani ja hänellä olisi muutakin tekemistä ja löi luurin korvaani. Sitten laittoi viestin perään että "Mene sinä yksin sinne kaupungille kiertelemään. Mä en jaksa tulla kun sun kanssas on aina sama laulu näistä kellonajoista. En jaksa enää tätä. "
Laitoin viestin etten halua riidellä ja eikö voitaisi sinne kaupungille yhdessä mennä, sain vastaukseksi, että "En tule. Ei huvita. Meni juttu vituiksi.". Viestitin asian olevan selvä ja kysyin olemmeko menossa silti syömään illalla. Tähän hän ei enää vastannut vaikka lukikin viestin (näin whatsappissa siis lukeneen tämän).
Kävin yksin kaupungilla ja päätin viedä kotiin ostamani vaatteet. Ajoin kotimatkalla ystäväni talon ohi sillätavalla etäämmältä. Näin aivan sattumalta kun ystäväni tuli ulos pihaansa puhelin kädessä, ja pihaan kaartoi auto. Tunnistin auton erään hänen kaverinsa autoksi. Ystäväni hyppäsi auton kyytiin ja he lähtivät pois paikalta.
Ajoin tien sivuun ja koitin soittaa ystävälleni koska olin nähnyt hänellä olevan puhelin kädessä, mutta hän ei vastannut soittooni. Laitoin uuden kysymyksen viestillä syömään menosta johon ei vastannut.
Ystäväni ilmoitti myöhemmin illalla hieman ennen kello 18 jolloin pöytävaraus oli "En tule syömään".
Vastasin, että mielestäni hän toimi todella törkeästi minua kohtaan eikä hänellä ollut syytä alkaa tuolla tavalla kiukuttelemaan. Sanoin että hän olisi edes voinut perua syömäänmenon jo aiemmin päivällä. Tähän hän ei vastannut koskaan mitään.
Jatkuu ->
Kommentit (153)
Sitä en ymmärrä, miksi oletit että olette edelleen menossa syömään, jos kaveri kerran veti herneet nenään eikä edes vastannut viesteihin? Itse olisin tuossa vaiheessa olettanut, että kaikki suunnitelmat on peruttu ja toiminut sen mukaan.
Tuollaisten tyyppien suhteen, jos haluaa kuitenkin olla kaveri, pitää hyväksyä ja ottaa huomioon hänen "erityisyytensä". Eli esimerkiksi sopia tapaaminen kaupungille ja varautua shoppailemaan yksin niin kauan että kaveri ehtii paikalle. Ei missään nimessä olla pompoteltavana ja mennä oven taakse autoon odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiinnostava kuulla jos joku pystyy tässä kertomassani "tarinassa" samaistumaan tuohon ystäväni rooliin. Haluaisin jollakin tasolla edes yrittää ymmärtää miksi hän suuttui asiasta noin paljon ja päätyi sitten toimimaan kuten toimi. En oikein vain ymmärrä mistä hän ylipäänsä suuttui.
Hän ei kuitenkaan koskaan ennen ole tehnyt minulle mitään vastaavaa.
En pysty samaistumaan, mutta kykenen kuvittelemaan miten hän suunnilleen ajattelee. Ensiksi hänellä on muita ystäviä. Siksi hänestä hänen ei tarvitse vastaan ottaa mitään negaa, koska hän voi aina vaihtaa seuraa sellaiseen, joka ei arvostele häntä. Hänelle oman kodin siivoaminen oli paljon tärkeämpää kun sinun tapaamisesi. Hän suuttui kun toit sen esille. Eihän se ole hyvä asia, jos ystävälle oikeasti puhdas lattia on tärkeämpää kuin ystävä. Ihanteellisessa ystävyysmyytissä, paras ystävä tulisi vaikka koti palaisi, jos ystävä tarvitsisi.
Nyt sinä olit vain joku jonka kanssa viettää iltaa, mennä ostoksille, jotta ei yksin tarvitsisi mennä. Suorittaa sellaista ystävyyttä, jonka voi sitten vaikka kuvata facebookin. Muille nähtäväksi ja kehuttavaksi. Siinä näkökulmassa sinä olet tietenkin vaihdettavissa ihan keneen muuhun tahansa. Kuten kävikin. Johonkin toiseen, tilanteesen sopivampaan. Sellaiseen jonka aikataulu toimi paremmin. Tiina, Minna tai Kaisa sama se, koska kysehän oli hänen päivänvietostaan. Ei oikeasti jonkun seurasta tai halusta olla jonkun kanssa yhdessä.
Nyt olet surullinen ja ehkä vihainen, koska huomaat, kuinka merkityksetön olet hänelle. Heti korvattavissa. Etkä edes puhelinvastauksen arvoinen.
Näille ihmisille ystäviä tulee kuin busseja. Yksi jättää ja aina tulee uusia yrittäjiä ja jos ei niin voihan sitä kotia aina siivota. Kunnes taas tulee.
Ainut järkevä teko on poistaa tuollainen henkilö ystäväpiiristä. Vietä aikaa sellaisten kanssa jotka sinua arvostaa.Ennen sitä voisit kerran tehdä tälle tyypille kunnon oharit...tuskin kyllä oppii mitään.
Seuraavalla kerralla älä siirrä aikaa. Jos ilmoittaa, että on sitä sun tätä eikä ehdi ensiksi sovittuun aikaan, ilmoita, että selvä juttu - koko juttu on peruttu ja se siitä. Suuttuuhan se siitä, mutta anna suuttua - suuttuihan se nytkin, vaikka joustit muutamaankin kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö minkä ikäisiä olette vai asutteko Porvoossa?
Ystäväni +30v, oon itse hiukan vajaa 30vuotias.
Tarinasi perusteella myös ystäväsi on hiukan vajaa.
Unohda ap tuo kaveri. Ei oikeasti kunnioita sinua tippaakaan, kerta pystyy toimimaan noin. Mikä tuollaisen käytöksen aiheuttaa, niin siihen voi olla useita eri syitä esim: ystäväsi on vain itsekäs ja välinpitämätön, olit vain varalla, ystäväsi ei kykene myöntämään kenellekään toimineensa missään väärin eikä kestä omaa häpeäänsä joten peittää sen tuollaisella puolustautumisella...jne. Syitä voi olla monia, sinuna en miettisi niitä sen kummemmin, vaan menisin eteenpäin.
Joudun toisinaan siirtelemään tapaamisten ja suunnitelmien aikatauluja työkuvioiden takia. Osa läheisistäni ymmärtää tämän paremmin, osa ärsyyntyy selvästi muutoksista. Ja se ärsyyntyminen ärsyttää itseäni, koska kaikilla ei vain ole virallista virastotyöaikaa, vaan joillakin on sellainen työ, että pitää olla joustava työaikojen suhteen. En voi jättää asiakkaiden laskutettavia hommia kesken viikonloppua vasten ka sanoa sekä asiakkaille että pomolle, että meikä lähtee nyt viihteelle. Enkä edes haluaisi näin tehdä, sillä pomoni on ihana. Varoitan aina etukäteen, että en tiedä tarkkaa työpäivän kulkua ja infoan aina heti kun tiedän, monelta suurinpiirtein pääsen. Joskus tekisi mieli sanoa, että minun kanssani ei ole pakko sopia yhtään mitään, jos ilta menee kiukutteluksi muutosten takia, sillä se muutoksen mahdollisuus on aina tiedossa. Anteeksi rönsyily, oli vain pakko purkautua :D.
Tuohan on täysin eri asia jos tulee työeste. Ap:n kaveri kun siivoilee yms. eli tekee asioita joita ei ole pakko tehdä juuri silloin kun on se tapaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on täysin eri asia jos tulee työeste. Ap:n kaveri kun siivoilee yms. eli tekee asioita joita ei ole pakko tehdä juuri silloin kun on se tapaaminen.
Niin onkin. Siksi pahoittelinkin rönsyilystä. Kirjoitin alkuun ap:lle, että unohtaa ystävänsä, koska tämä ns. ystävä ei selvästikään kunnioita eikä arvosta häntä tippaakaan.
Haiskahtaa siltä, että tälle ystävälle entinen ystävyys on vain kerta kaikkiaan kiviriippa, josta haluaakin päästä eroon. Että ap on tällä "ystävälle" pakollinen ikiaikainen jäänne, josta ei ole päässyt irti; siksi kohtelee tätä niin tietoisen törkeästi, että ap ymmärtäisi jo luovuttaa.
Mieti tätä ap. Tämä ihminen ei halua olla kanssasi tekemisissä, siksi käyttäytyy noin. Kysyt mitä tehdä tämmöisen ihmisen kanssa. Vastaus on, että et nyt enää tee mitään tämän ihmisen kanssa. Ja sillä siisti.
Kusipäinen kaveri. Tuollaiset kannattaa unohtaa, ja pitää osaa pitää puolensa. Eli et voi antaa pompottaa noin, kaverihan aiheutti sinulle tahallaan pahan mielen. Joskus pitää uskoa, että ihminen ei ole kiva ihminen. Ei myöskään pidä lähteä taistelemaan kumpi on oikeassa, vaan jätät omaan arvoonsa koko tyypin; eli yksin.
Jännää on myös se, että tällaisiin ketjuihin tulee aina jotain kiusaajia kommentoimaan. Älä ap välitä.
Vierailija kirjoitti:
il Lord kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, mutta ap on kyllä enemmän kuin hiukan vajaa.
Ja sinä olet kiusaaja.
Ja tollasilla idiooteilla on ystäviä kun mun kaltaiset ihmiset on yksinäisiä. Ei mahu päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
il Lord kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, mutta ap on kyllä enemmän kuin hiukan vajaa.
Ja sinä olet kiusaaja.
Mielummin kiusaaja kuin hölmö ja hyväksi käytetty.
Tuo ap:n kaveri kuulostaa hirveältä ihmiseltä, mutta kyllä ap:llakin vähän mopo karkasi käsistä, kun ajoi autolla stalkkaamaan kaverinsa kodin huudeille.......
Vierailija kirjoitti:
Tuo ap:n kaveri kuulostaa hirveältä ihmiseltä, mutta kyllä ap:llakin vähän mopo karkasi käsistä, kun ajoi autolla stalkkaamaan kaverinsa kodin huudeille.......
Tuo kaverin käytöshän (=lähtee toisen kaverin kanssa vastaavasti syömään) on suoraan seurausta kaverin suuttumisesta ja tarkoituksena osoittaa ap:lle ja ehkä itselleenkin, että muitakin kavereita löytyy ja että hän ei ole riippuvainen ap:n seurasta. Selvä herneet nenään vetäneen tyypin "kosto".
Minun mielestäni taas se ei kuulostanut kostolta vaan siltä, että kaveri oli vain tyytyväinen kun ap ehkä vihdoinkin käsitti ettei tätä "kaveria" nappaa yhtään ap:n seura. Ap taas kuulostaa siltä ettei sillä ole muita kavereita eikä muuta elämää kun ripustautuu tällaiseen "kaveriin" joka naureskellen pompottelee ihan miten huvittaa ap:tä.
Ap, tässä neuvo sulle : älä ole tuollaisen ihmisen kaveri, käytä aikasi mukavampiin ihmissuhteisiin. Noista ei saa mitään irti. Niin perus narsisti - marttyyri tuo ystäväsi. Heti jos jostain huomauttaa niin loukkaantuu ja kääntää asian niin että sinä olet syyllinen ja häntä loukataan.
Hyvä asia on, että jokainen täällä saa itse päättää kenen kaveri haluaa olla. Joten toisesta korvasta sisään, toisesta ulos kaverisi lässytys ja uusia ystäviä kehiin. :)
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, että onkohan sun ystävällä ADHD tai ADD? Silloin myöhästely ja ajantajun puute on tyypillinen piirre. Sekä impulsiivisuus ja se, että kiihtyy nollasta sataan konfliktitilanteessa.
Käyppä kattomassa vaikka netistä joku aikuisiän ADHD-oireiden kuvaus ja pohdi, et oisko ehkä tällainen juttu kyseessä.
T: ADD-diagnoosin saanut aikuinen nainen
ADHD- ihminen voi olla impulsiivinen ja ajantaju voi olla hakusessa, mutta ei se diagnoosi silti selitä huonoa käytöstä.
Mä en ymmärrä miksi nykyään kaikki ihan tavan k*sipäät ovat joko "temperamenttisia tunneihmisiä" tai sitten niille pitää löytää joku diagnoosi. Eikö voida sopia että osa ihmisistä on oikeasti vain jäänyt asemalle kun hyviä käytöstapoja lähdettiin hakemaan?
Miksi kaveri suuttui? Siksi, että tähän asti hän on saanut pompotella sua mielensä mukaan, mutta nyt kun osoitit yllättäen sen suuntaista käytöstä ettet olekaan enää hänen narussaan, niin hänen piti kehittää jotain draamaa jolla saa sut varpailleen, eli nykäistyä narua taas vähän kireämmälle. Tämä kaverisi saa ilmeisesti jonkinlaisia kiksejä siitä, että pystyy pitämään ihmisiä hallinnassaan. Ja siihen, että kohteeksi olet valikoitunut juuri sinä, ei varmaankaan liity mitään sen ihmeempää kuin että olet sallinut sen. Käytös liittyy häneen itseensä, ei sinuun.
Olihan tää nyt aikamoista keittiöpsykologiaa, mutta kertomasi perusteella veikkaan tämmöstä asetelmaa.
ap vaikuttaa minun mielestä ylitakertuvalta sekopäiseltä stalkkerikaverilta. Että ihan sattumoisin ajelit hänen asuntonsa läheltä ja juuri silloin tuli ulos ja kaikkea... eikä sinulla sitten ole edes muita kavereita pyytää ulos sinne ravintolaan?