Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystäväni teki todella törkeän tempun - miten toimin?

Vierailija
11.03.2018 |

Mitä mieltä olette sellaisesta jos ystävä toistuvasti siirtää ennalta sovittujen tapaamisten kellonaikoja pienellä max 1h varoitusajalla? Jos hyvin usein ilmoittaisi ennen sovittua aikaa ja siirtelisi myöhemmäksi kellonaikaa. Mun ystävä tekee aika usein niin, ja minua se harmittaa koska omaa aikaani menee ihan hukkaan. Hän joskus saattaa myös ensin siirtää tunnilla myöhemmäksi sovittua aikaa ja sitten juuri ennen ilmoittaa että meneekin vielä toinen tunti. Jos taas olisin alusta alkaen tietänyt että tapaaminen siirtyy lopulta 2h olisin itse ehtinyt tehdä jotakin muuta sillä aikaa. Tästä asiasta olen pari kolme kertaa huomauttanut ihan asiallisesti ystävälleni, viimeksi eilen. Ja tämän johdosta sitten tulikin kauhea riita. Olen alkanut tuumimaan ihan tosissani haluanko itse enää olla hänen ystävänsä.

Eli itse tapahtuma:

Olimme ystäväni kanssa viikkoa ennen sopineet että lähdemme seuraavana lauantaina (eilen) yhdessä shoppailemaan ja illalla syömään ravintolaan. Vahvistimme vielä iltaa ennen, että menen hakemaan häntä kello 14 kaupungille. Pöytävaraus ravintolaan oli kello 18.

Ystävä soitti tuntia ennen sovittua aikaa, että hänen pitää vielä siivoilla kotona eikä olisi kahdeksi vielä millään valmis. Sanoi, että jos tulisinkin kolmeksi hakemaan häntä. Lupasin ilman mukinoita että asia käy.

Juuri ennen kolmea kun olin lähdössä häntä hakemaan hän soitti, että ei ole vielä ehtinyt suihkuun ja jos tulisinkin vasta puoli neljäksi ja lisäsi että ei ole minuutilleen varma onko puoleksi valmis että kai voin odottaa autossa hetken jos hänellä venähtää siitä puolesta vielä.
Olin tässä kohtaa turhautunut tähän toistuvaan ajan siirtämiseen. Sanoin ihan normaalilla äänellä että "No okei tulen puoli neljäksi, mutta toivottavasti olet silloin sitten valmis".
Tässä kohtaa ystäväni selvästi suutahti ja tiuskaisi että onko mulla jokin kiire johonkin että onko mulla nyt oikein minuutista kiinni kaikki. Vastasin, että ei mulla kiire ole mihinkään eikä minuutista tai kahdesta kiinni, mutta alunperin oltiin sovittu kello kahdesta ja hän on nyt toistuvasti siirtänyt kellonaikaa jolloin minun omaa aikaani on mennyt hukkaan. Ystäväni sanoi selkeästi hermostuneena, ettei jaksa vängätä puhelimessa kanssani ja hänellä olisi muutakin tekemistä ja löi luurin korvaani. Sitten laittoi viestin perään että "Mene sinä yksin sinne kaupungille kiertelemään. Mä en jaksa tulla kun sun kanssas on aina sama laulu näistä kellonajoista. En jaksa enää tätä. "
Laitoin viestin etten halua riidellä ja eikö voitaisi sinne kaupungille yhdessä mennä, sain vastaukseksi, että "En tule. Ei huvita. Meni juttu vituiksi.". Viestitin asian olevan selvä ja kysyin olemmeko menossa silti syömään illalla. Tähän hän ei enää vastannut vaikka lukikin viestin (näin whatsappissa siis lukeneen tämän).

Kävin yksin kaupungilla ja päätin viedä kotiin ostamani vaatteet. Ajoin kotimatkalla ystäväni talon ohi sillätavalla etäämmältä. Näin aivan sattumalta kun ystäväni tuli ulos pihaansa puhelin kädessä, ja pihaan kaartoi auto. Tunnistin auton erään hänen kaverinsa autoksi. Ystäväni hyppäsi auton kyytiin ja he lähtivät pois paikalta.

Ajoin tien sivuun ja koitin soittaa ystävälleni koska olin nähnyt hänellä olevan puhelin kädessä, mutta hän ei vastannut soittooni. Laitoin uuden kysymyksen viestillä syömään menosta johon ei vastannut.

Ystäväni ilmoitti myöhemmin illalla hieman ennen kello 18 jolloin pöytävaraus oli "En tule syömään".
Vastasin, että mielestäni hän toimi todella törkeästi minua kohtaan eikä hänellä ollut syytä alkaa tuolla tavalla kiukuttelemaan. Sanoin että hän olisi edes voinut perua syömäänmenon jo aiemmin päivällä. Tähän hän ei vastannut koskaan mitään.

Jatkuu ->

Kommentit (153)

Vierailija
41/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on nyt löytänyt paremman ystävän.

Vierailija
42/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi keino toimia tuollaisen ihmisen kanssa on esimerkiksi nähdä vain elokuvissa tai pöytävarauksen merkeissä, ja valmistautua menemään iloisena ja yksin.

Ei tarvitse tuhlata koko päivää jos vain ilmoittaa että kappas, nyt taisit myöhästyä, lähdenkin jo menemään.

Kaveri yrittää tehdä omasta ongelmastaan sinun ongelmasi, mutta ei sitä tarvitse purematta niellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuu:

Olin ja olen todella loukkaantunut ja vihainen ystävälleni.

En ymmärrä miten ystäväni suuttui niin paljon tuollaisesta että kiukutteli/kosti ja pilasi yhteisen päivämme tai ainakin hän pilasi minun  koko päiväni. Ensin olin käyttänyt aikaani hänen odottelemiseensa jonka jälkeen hän peruikin kaiken jolloin odotteluni olivat yhtä tyhjän kanssa. Kaikenhupuksi sopi itsellensä muuta tekemistä illaksi jättäen minut siihen uskoon, että menisimme yhdessä syömään ja tämänkin peruutti vasta juuri ennen kuin ravintolaan olisi pitänyt lähteä. Hän käytännössä katsoen tuhlasi minulta kokonaisen päivän tämän temppuilunsa takia.

Asiaa ei helpottanut, että tämä kaveri jonka eilen näin hakevan ystäväni, laittoi illalla nettiin kuvan missä oli tämän ystäväni kanssa syömässä jossain ravintolassa (eri ravintolassa kuin meidän oli ollut tarkoitus mennä).

Mielestäni jutussa pahinta oli se, että hän oli sopinut täysin toisia suunnitelmia ja lähti toisen kaverin matkaan antaen minun olla uskossa että menemme syömän, mutta vasta paljon myöhemmin peruutti minulle syömäänmenon luultavasti ollessaan toisen kaverin kanssa syömässä. En ole ystävästäni kuullut mitään. Tuntuu etten jaksa tätä enää. Ystäväni on varsin pitkävihainen luonne ja hänen on todella vaikea myöntää koskaan että vika voisi olla hänessä.

Hänellä on jotkin muut ystävyyssuhteet päättyneet siihen että on tullut riitaa jonkun  kaverinsa kanssa ja ottaessaan nokkiinsa on jäänyt odottamaan anteeksipyyntöä ja kun ei ole sitä saanut on lopettanut yhteydenpidon. Joissakin tilanteissa hän on ollut se osapuoli joka on toiminut typerästi toista kohtaan mutta ei itse ole koskaan pyytänyt anteeksi keneltäkään. Syy on aina jonkin toisen. Sitten hän muille kertoo riidastaan siinä valossa kuin hän olisi ollut "uhri". Voi olla että toimii samoin minuakin kohtaan ellen minä ota yhteyttä ja pyydä häneltä anteeksi.

Olen joskus kinastellut muista asioista hänen kanssaan. Niissä tilanteissa olen saanut kuulla että "Jos olisit toiminut tai sanonut näin ja näin niin oltaisiin vältetty koko kina" - eli yrittää manipuloida minuakin uskomaan että vika olisi minun ja oli minun vastuullani että asiat menivät kuinka menivät.

Mitä tuollaisen ihmisen kanssa voi oikein tehdä?

Lempata sen!

Vierailija
44/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppi pyrkii pitämään sua vallassaan. Ja sähän annat hänen tehdä niin. Poukkoilet hänen tahtiinsa.

Tuo puhelin hiljaisuuskin kertoo hallinnasta. Hän ei jaksa nyt tapella ajoista.. eli käänsi sun syyksi koko jutun.

Kasvatappa nyt selkäranka ja unohdat tuommoisen kaverin olemassaolon kokonaan.

Vierailija
45/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, luettuani aloituksesi molemmat jaksot ymmärrän ystävääsi täydellisesti.

Vierailija
46/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, luettuani aloituksesi molemmat jaksot ymmärrän ystävääsi täydellisesti.

Riidankylväjä.

Vierailija
47/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen että olet varalla, jos muut suunnitelmat menee myttyyn niin sun seura kelpaa.

Vierailija
48/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joskus samantyylinen kaveri. Minulla oli vain lyhempi pinna kuin sinulla ja olen snadisti vittumaisempi ihminen.

Jos kaveri ilmoitti että myöhästyy tapaamisesta niin ilmoitin vain etten kerkeä odottelemaan ja että nähdään sitten joskus paremmalla ajalla ja painuin leffaan tai syömään jonkun muun kaverin kanssa.

Tuo kehtasi vielä suuttua kun oli nähnyt somessa jotain valokuvia illanvietosta "vaikka meidän oli pitänyt nähdä!" (oli laittanut minulle viestiä että on yli kaksi tuntia myöhässä). Odotti minulta anteeksipyyntöä mutta feidasin tyypin elämästäni.

Vierailija
49/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo on teistä paha juttu ystävältä, ette ole kokeneet mitään. Työpaikallani on eräs tyyppi, joka puukottaa selkään säännöllisesti jotain ns ystävää. Juttelee, että mennään kahville ja matkoille ja sitten samantien on haukkumassa pomolle näitä "ystäviään". Yhden savusti ulos työpaikasta ja toisen mursi henkisesti ja vielä kehuskelee tuolla. Jättäkää ajoissa tuollaiset tyypit pois elämästänne. Ihmiset muuttuu ja kaverit sen mukana.

Vierailija
50/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiinnostava kuulla jos joku pystyy tässä kertomassani "tarinassa" samaistumaan tuohon ystäväni rooliin. Haluaisin jollakin tasolla edes yrittää ymmärtää miksi hän suuttui asiasta noin paljon ja päätyi sitten toimimaan kuten toimi. En oikein vain ymmärrä mistä hän ylipäänsä suuttui.

Hän ei kuitenkaan koskaan ennen ole tehnyt minulle mitään vastaavaa.

Hän on kyllästynyt sinuun ja pitää itsestäänselvyytenä.

Vierailija
51/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ns. ystäväsi tulee näkäjään hyvin toimeen ilman sinua, joten etköhän sinäkin pärjäile ilman hänen seuraansa.

Vierailija
52/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiinnostava kuulla jos joku pystyy tässä kertomassani "tarinassa" samaistumaan tuohon ystäväni rooliin. Haluaisin jollakin tasolla edes yrittää ymmärtää miksi hän suuttui asiasta noin paljon ja päätyi sitten toimimaan kuten toimi. En oikein vain ymmärrä mistä hän ylipäänsä suuttui.

Hän ei kuitenkaan koskaan ennen ole tehnyt minulle mitään vastaavaa.

No niin kuin sanoit, olet vasta viimeaikoina (kasvattanut itsellesi omanarvontuntoa ja oppinut pitämään puoliasi) sanonut ystävällesi tuosta odotuttamisesta. Sen olet tehnyt asiallisesti, joten mitään oikeaa hyvää syytä ei ole suuttua. Luulen että hän suuttui sen takia lapsellisesti koska teidän dynamiikkanne oli muuttumassa, kun pidit myös omia puoliasi eikä hän saanut pyöritellä sinua niin kuin on vuosikaudet tottunut. Onko suhteenne muuten ollut tasapuolinen niin, että olet kokenut saavasi yhtä paljon kuin annat ja panostat itse?

Vierailija
53/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö nyt oikein? Toinen on töykeä, huonostikasvatettu moukka, jolla ei ole alkeelisiakaan käytöstapoja ja silti tässä ketjussa kärsineestä osapuolesta leivotaan syyllistä ongelmaan.

Vierailija
54/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dumppaa koko kaveri. Toi käytöshän kieli siitä että viettää aikaa kanssasi vain jos jotain muuta kiinnostavampaa ei ilmaannu. Käyttää sua vain hyväksi. Mulla oli tuollainen kaveri joka ei koskaan pitänyt sopimuksista kiinni ja sit kun piti ilmoittaa samana päivänä et koska tavataan niin ei kuulunut mitään. Nyt tämä sama kaveri yrittää hieroa ystävyyttä ja sopia tapaamisia mutta minua ei enää kiinnosta.

Vierailija
55/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen tunti kerrallaan myöhästyminen on tahallista vedättämistä. Tämä "ystäväsi" ilmoitti sinulle päin naamaa, että siivoaminen on hänelle tärkeämpää kuin sinun seurasi.  Vielä tarvitsi sitten näyttää, että jos et hänen kiukutteluaan hyväksy, hän löytää kyllä muuta seuraa. Aivan mahdollista on, että hän soitteli muille tutuilleen sillä aikaa kun piti sinua varalla odottamassa.

Kas kummaa kun siihen toiseen tapaamiseen siivoamiseltaan ehti.

Sinä ajattelet, että olette ystäviä. Tämä toinen henkilö ei selvästikään koe samalla tavalla. Valitettavasti ystävyyteen tarvitaan kaksi.

Ymmärrän sinua ja samalla olen vihainen puolestasi. Olen nuorempana ollut samanlainen ylikiltti ymmärtäjä. Satuin kuulemaan kuinka hiukan tämän tapaisesti vedättävä opiskeluaikainen kaverini naureskeli omille kavereilleen, miten yksikertainen olen. Kolaus oli kova, mutta tarpeellinen. Lopetin yhteydenpidon omalta osaltani ja hänen mukanaan osa silloista ystäväpiiriä jäi myös pois. Silloin tuntui surulliselta, mutta oma itsetuntoni sai tilaa kasvaa, kun joku ei ollut kaiken aikaa dissaamassa tai vetämässä jotain draamaa.  Nyt  tämä samainen henkilö lähettelee kaveripyyntöjä feissarissa ja kontaktipyyntöjä Likedin'issä. Ei kiitos. Hyvä kun pääsin eroon.

Vierailija
56/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö nyt oikein? Toinen on töykeä, huonostikasvatettu moukka, jolla ei ole alkeelisiakaan käytöstapoja ja silti tässä ketjussa kärsineestä osapuolesta leivotaan syyllistä ongelmaan.

No nyt olet tainnut lukea ketjun vähän huonosti. Kyllä sympatiat on tässä ketjussa ollut suurimmaksi osaksi ap:n puolella ja tämän huonosti käyttäytyvää ystävää suomitaan. Toki muutama muukin näkökanta on esitetty, jotka eivät ole saaneet kuitenkaan kovin kannatusta.

Vierailija
57/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi roikut tossa tyypissä, kun sitä ei vähempää vois kiinnostaa sun seura..

Vierailija
58/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa tarinassa on aina kaksi puolta. Aina nämä tarinoiden kirjoittajat heittäytyvät uhreiksi ja varmasti kirjoittavat niin, että se kaveri ym. on aina se paha ihminen

Vierailija
59/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisen ihmisen kanssa voi tehdä niin että antaa hänen kiukutella ihan omassa ylhäisessä yksinäisyydessään ja itse etsii parempaa ja fiksumpaa seuraa.

Vastauksesi on melko itsestäänselvä mutta täyttä totta. Hankalaksi asian vain (ehkä omassa päässäni) tekee se, että olemme tunteneet koko ikämme ja olleet ystäviä. Eri asia, jos emme olisi tunteneet kauaa tai emme olisi kuitenkin niin läheisiä. Mutta siinäpä sen itse jo taas sanoinkin - ei läheiset ystävät toimi, ainakaan minusta, noin.

Tuntuu todella, että hän käyttäisi hyväkseen minua. On huomannut että olen ymmärtäväinen ja avulias. En ole useinkaan moittinut jos hän vetkuttelee ja siirtää tapaamisia. Ja nyt, kun olen alkanut hankkia selkärankaa ja sanoin TÄYSIN ASIALLISESTI että hänen odotuttamisensa ei tunnu kivalta ottikin nokkiinsa, alkoi kiukutella ja kosti sitten tuolla tavoin. Ilmeisesti hän ei kestänyt sitä, että ns, kritisoin häntä.

Mulla on myös ollut vaikeuksia poistaa kavereista näitä vanhoja ystäviä. Juuri hiljan sain karsittua yhden hyväksikäyttäjän. Piti mua kynnysmattona ja oli samanlainen aikojen siirtelijä. Olin tosin oppinut vuosien varrella, että kello 18 on 21. Kyllästyin lopulta kuuntelemaan haukkuja siitä miten huono ystävä olen ja miten en oikeastaan edes ole hänen ystävä. Olin hänelle ns. varakaveri, kun ei kukaan muu ollut saatavilla. Lopetin vain hänen yhteydenottoihin vastaamisen. Ollut kevyempää.

Vierailija
60/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ystävät voi valita. Minä en olisi tuommoisen ihmisen kanssa missään tekemisissä.