Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystäväni teki todella törkeän tempun - miten toimin?

Vierailija
11.03.2018 |

Mitä mieltä olette sellaisesta jos ystävä toistuvasti siirtää ennalta sovittujen tapaamisten kellonaikoja pienellä max 1h varoitusajalla? Jos hyvin usein ilmoittaisi ennen sovittua aikaa ja siirtelisi myöhemmäksi kellonaikaa. Mun ystävä tekee aika usein niin, ja minua se harmittaa koska omaa aikaani menee ihan hukkaan. Hän joskus saattaa myös ensin siirtää tunnilla myöhemmäksi sovittua aikaa ja sitten juuri ennen ilmoittaa että meneekin vielä toinen tunti. Jos taas olisin alusta alkaen tietänyt että tapaaminen siirtyy lopulta 2h olisin itse ehtinyt tehdä jotakin muuta sillä aikaa. Tästä asiasta olen pari kolme kertaa huomauttanut ihan asiallisesti ystävälleni, viimeksi eilen. Ja tämän johdosta sitten tulikin kauhea riita. Olen alkanut tuumimaan ihan tosissani haluanko itse enää olla hänen ystävänsä.

Eli itse tapahtuma:

Olimme ystäväni kanssa viikkoa ennen sopineet että lähdemme seuraavana lauantaina (eilen) yhdessä shoppailemaan ja illalla syömään ravintolaan. Vahvistimme vielä iltaa ennen, että menen hakemaan häntä kello 14 kaupungille. Pöytävaraus ravintolaan oli kello 18.

Ystävä soitti tuntia ennen sovittua aikaa, että hänen pitää vielä siivoilla kotona eikä olisi kahdeksi vielä millään valmis. Sanoi, että jos tulisinkin kolmeksi hakemaan häntä. Lupasin ilman mukinoita että asia käy.

Juuri ennen kolmea kun olin lähdössä häntä hakemaan hän soitti, että ei ole vielä ehtinyt suihkuun ja jos tulisinkin vasta puoli neljäksi ja lisäsi että ei ole minuutilleen varma onko puoleksi valmis että kai voin odottaa autossa hetken jos hänellä venähtää siitä puolesta vielä.
Olin tässä kohtaa turhautunut tähän toistuvaan ajan siirtämiseen. Sanoin ihan normaalilla äänellä että "No okei tulen puoli neljäksi, mutta toivottavasti olet silloin sitten valmis".
Tässä kohtaa ystäväni selvästi suutahti ja tiuskaisi että onko mulla jokin kiire johonkin että onko mulla nyt oikein minuutista kiinni kaikki. Vastasin, että ei mulla kiire ole mihinkään eikä minuutista tai kahdesta kiinni, mutta alunperin oltiin sovittu kello kahdesta ja hän on nyt toistuvasti siirtänyt kellonaikaa jolloin minun omaa aikaani on mennyt hukkaan. Ystäväni sanoi selkeästi hermostuneena, ettei jaksa vängätä puhelimessa kanssani ja hänellä olisi muutakin tekemistä ja löi luurin korvaani. Sitten laittoi viestin perään että "Mene sinä yksin sinne kaupungille kiertelemään. Mä en jaksa tulla kun sun kanssas on aina sama laulu näistä kellonajoista. En jaksa enää tätä. "
Laitoin viestin etten halua riidellä ja eikö voitaisi sinne kaupungille yhdessä mennä, sain vastaukseksi, että "En tule. Ei huvita. Meni juttu vituiksi.". Viestitin asian olevan selvä ja kysyin olemmeko menossa silti syömään illalla. Tähän hän ei enää vastannut vaikka lukikin viestin (näin whatsappissa siis lukeneen tämän).

Kävin yksin kaupungilla ja päätin viedä kotiin ostamani vaatteet. Ajoin kotimatkalla ystäväni talon ohi sillätavalla etäämmältä. Näin aivan sattumalta kun ystäväni tuli ulos pihaansa puhelin kädessä, ja pihaan kaartoi auto. Tunnistin auton erään hänen kaverinsa autoksi. Ystäväni hyppäsi auton kyytiin ja he lähtivät pois paikalta.

Ajoin tien sivuun ja koitin soittaa ystävälleni koska olin nähnyt hänellä olevan puhelin kädessä, mutta hän ei vastannut soittooni. Laitoin uuden kysymyksen viestillä syömään menosta johon ei vastannut.

Ystäväni ilmoitti myöhemmin illalla hieman ennen kello 18 jolloin pöytävaraus oli "En tule syömään".
Vastasin, että mielestäni hän toimi todella törkeästi minua kohtaan eikä hänellä ollut syytä alkaa tuolla tavalla kiukuttelemaan. Sanoin että hän olisi edes voinut perua syömäänmenon jo aiemmin päivällä. Tähän hän ei vastannut koskaan mitään.

Jatkuu ->

Kommentit (153)

Vierailija
21/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa raskassoutuista tekstiä. ei jaksa kiinnostua ihan vieraan ihmisen tajunnanvirrasta.

Vierailija
22/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö minkä ikäisiä olette vai asutteko Porvoossa?

Ystäväni +30v, oon itse hiukan vajaa 30vuotias.

Anteeksi, mutta aloin nauramaan tästä :D "hiukan vajaa 30vuotias"

En siis millään pahalla.

Mutta ystäväsi vaikuttaa kuspäältä. Jos olisin sinä, unohtaisin koko ihmisen. Jos joku aika sovitaan niin se on sitten se aika. Toki edellisenä päivänä voi vielä muuttaa aikatauluja, jos on jotain painavaa tekemistä, mutta tuo kaverisi näyttää vaan olevan välinpitämätön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet läheisriippuvainen. Jostain syystä tarvitset tämän henkilön hyväksyntää, ja haet sitä tekemällä palveluksia, kuten autokyytejä tms. Tämä henkilö, jota erheellisesti pidät ystävänäsi, käyttää sinua hyväkseen. Hän ei kunnioita sinua. Hän keksii tahallaan ongelmia, joita pistää sinut korjaamaan. Miksi ihmeessä suostut hakemaan aikuisen autolla? Miksi ihmeessä et sano suoraan, ettet aio istua autossa odottelemassa että kaveri saa siivottua?

Miksi ihmeessä SINÄ lähettelet hänelle viestejä, kun HÄNEN pitäisi pyytää sinulta anteeksi törkeyttään. Nyt oikeasti rupeat kunnioittamaan itseäsi, etkä vastaa enää mihinkään viestiin mitä tuollainen törkykasa lähettelee. Miksi ihmeessä roikut tuollaisessa? Vaikka olisi ainoa ystäväsi, voit hankkia heti uusia, parempia.

Vierailija
24/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän saman olisi voinut tiivistää yhteen kappaleeseen. Mutta en tuollaisen ystävän kanssa enää mitään sopisi. Ei selkeästi arvosta sua, koska ei ole edes pahoillaan näistä tempauksistaan. Korkeintaan voisin kysyä häntä spontaanisti jonnekin, niin että lähtö tapahtuu melkeinpä samalta seisomalta. Jos noin paljon tuottaa pahaa mieltä ja stressiä niin parempi jättää yhteiset tekemiset minimiin, jollei itse tajua ongelmaansa.

Vierailija
25/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ystäväsi" on vain lapsellisen itsekäs ja ehkä jonkinlainen persoonallisuushäiriö myös kyseessä. Varmasti sinua harmittaa, mutta häntä tuskin. Joten anna olla. Ystävyytenne on tiensä päässä. 

Vierailija
26/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sovittujen menojen lykkääminen sen takia, että pitää siivota, on kyllä omituista. Siivoamisen voi kyllä jättää kesken tai hoitaa muulloin, ellei suhtaudu asiaan jotenkin pakkimielteisesti.

Vierailija
27/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tähän voisin todeta vaikken se ystäväsi olekaan, että hänellä saattaa ja todennäköisesti onkin mahdollisesti erittäin vakavia ongelmia. Itsellä oli tällainen ystävä eikä hän toiminut näin pahuuttaan, ilkeyttään, tai tarkoituksella.

Ikävä kyllä tämä ystävä on nyt kuollut joten lopullisia vastauksia en saa jos olisin koskaan saanutkaan.

Pointtini on että ihmiset ovat epätäydellisiä. Ystävätkin. Jopa sinä, jopa minä.

Jos haluat lopettaa yhteydenpidon, lopeta. Ei sua kukaan aseella uhkaa soittelemaan.

Vierailija
28/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei "ystäväsi" ole sinulle suuttunut, hän vain käyttää rajatonta valtaansa sinuun. Tietynlaiset ihmiset voivat käyttäytyä julmasti ja täysin vailla empatiaa, kun he ovat vastakkain läheisriippuvaisen, epävarman ihmisen kanssa joka hakee heiltä hyväksyntää eikä osaa sanoa ei. Hän ajaa tilannetta yhä pitemmälle ja nöyryyttää sinua yhä räikeämmin niin kauan kun sallit sen jatkua. Tähän usein perustuu kiusaaminen ja nöyryytys.

Olet typerys, jos mietit vielä hetkenkin hänen "suuttumistaan" ja tekemisiään. Yhteydenpidon lopettaminen on ainoa järkevä vaihtoehto.

Vierailija
29/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, minulla oli todella samanlainen tilanne "ystäväni" kanssa. Kestin tuollaista paskaa 10-vuotta ja olin kyllä kynnysmattona.

Nyt suhteemme on katkennut jotenkin luonnostaan. Yritin pistää useasti poikki välit ystävääni, mutta sitten hän jotenkin luikerteli takaisin elämääni. Aina silloin kun hänellä oli jotain ongelmia (itse aiheutettuja) tuli taas soittoa ja pyydettiin näkemään ja vuodatettiin sydänsuruja. Sitten kun olin toiminut hänen terapeuttinaan niin hauskaa lähdettiin pitämään aina muiden kavereiden kanssa.

sitten tälle "ystävälleni" tuli jonkilainen hermoromahdus  mitä en tässä sen enempää ala ruotimaan, hän kuitenkin pisti silloin poikki välit moneen ystäväänsä. Silloin viimeistään tulin tulokseen, että tällä muijalla on luultavasti epävakaapersoonallisuus tai jotain muuta vastaavaa.

Hänen ystävyys suhteensa on toistanut aina samaa kaavaa. Joku ystävä nostetaan jaustalle ja hänen kanssa vietetään kaikki aika. Sitten tulee ystävyydessä jokin ensimmäinen riita tms. ja ystävä onkin entinen ja tilalle valitaan uusi ystävä.

Jos ystäväsi on luonnehäiriöinen niin varaudu siihen, että hän ottaa sinuun yhteyttä kun sinä olet ottanut etäisyyttä ja sitten alkaa sellainen kissa hiiri leikki.

tsemppiä sinulle AP

Minun "ystäväni" pyörii treen seudulla ja etunimi alkaa K:lla

Vierailija
30/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet läheisriippuvainen. Jostain syystä tarvitset tämän henkilön hyväksyntää, ja haet sitä tekemällä palveluksia, kuten autokyytejä tms. Tämä henkilö, jota erheellisesti pidät ystävänäsi, käyttää sinua hyväkseen. Hän ei kunnioita sinua. Hän keksii tahallaan ongelmia, joita pistää sinut korjaamaan. Miksi ihmeessä suostut hakemaan aikuisen autolla? Miksi ihmeessä et sano suoraan, ettet aio istua autossa odottelemassa että kaveri saa siivottua?

Miksi ihmeessä SINÄ lähettelet hänelle viestejä, kun HÄNEN pitäisi pyytää sinulta anteeksi törkeyttään. Nyt oikeasti rupeat kunnioittamaan itseäsi, etkä vastaa enää mihinkään viestiin mitä tuollainen törkykasa lähettelee. Miksi ihmeessä roikut tuollaisessa? Vaikka olisi ainoa ystäväsi, voit hankkia heti uusia, parempia.

Puhut, tai kirjoitat, suuremmilta osin täyttä asiaa. Mutta siitä olen eri mieltä että olisin läheisriippuvainen.

Keskustelin asiasta eilen miesystäväni kanssa. Hän sanoi sen, minkä tiesin jo itse.

Miesystäväni sanoi että häntä harmittaa miten tyhmä olen, täsmensi toki etten ole yleisesti ottaen tyhmä, mutta ystäväni tapauskessa kyllä. Tyhmällä tarkoitti jonkinkaltaista hyväuskoisuutta/sinisilmäisyyttä.

Mielestäni en ole läheisriippuvainen vaan ehkä liiankin auttavainen, kiltti ja hyväuskoinen.

Ystäväni on monet kerrat vetkutellut ja ketkutellut sovittuja aikoja ja yleensä en ole niistä sanonut mitään -> syynä ei ole ollut riippuvuus hänen hyväksynnästään vaan kiltteys ja halu uskoa siihen että kaikille voi sattua joskus viivytys ja ensikerralla ystävä on ajoissa. Ikävä kyllä olen siinä mielessä tyhmä etten ole aiemmin pystynyt uskomaan ettei ystäväni edes aio tuosta muuttua.

Vierailija
31/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kuule vedät rajan. Eli et anna 'ystäväsi' enää pompotella sinua. Jos toi tyyppi olis mun ystävä, niin entinen olisi.

Vierailija
32/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä usko että ap on läheisriippuvainen. Ei hänen kertomastaan sellaista käsitystä saa. Sellaisen käsityksen kyllä saa että olet ap hyvin kiltti ja ymmärtäväinen ihminen,sen tyyppinen että pistää toiset aina etusijalle etkä huolehdi omasta hyvinvoinnistasi. Tämä ystäväsi kerta tuntee sinut vuosien takaa varmasti tietää sinun olevan ns hyväuskoinen ja tätä käyttää nyt hyväkseen.

Vierailija
33/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomasin nuorempana etten sovi ihmisten kanssa yhteen, jotka pompottavat oman mielensä mukaan paikkoja ja aikoja. Mulle tuli myös stressiä ja aika meni hukkaan. Usein ne muut hyötyivät nimenomaan ajan, rahan ja muun suhteen. He arvottivat muut asiat tapaamistamme edelle, saatoin olla viimeinen vierailupaikka - kun henkilö oli ensin käynyt syömässä, hieronnassa, sukulaisella ja ostoksilla tyyliin. Tai valitti kun oli sovittu joku aika, että ehtiikö - ei kuitenkaan lähtenyt ajoissa ajamaan. Aina toisen mukaan piti sopia pelkästään. Sitten minulle riitti sen tyyppiset ihmiset.

Jos toinen ei ole aikaa /paikkaa tunnusteleva, että sopiiko kummallekin, niin antaa olla. Joskus on pakko tehdä toisen mielen mukaan, kun huoltomiehet, putkimiehet tai muut ammattilaiset eivät jousta kuin vähän. Vaikka heille maksetaan palkkaa ja itselle tulee menetyksiä kun heitä päivystelee. 

Vierailija
34/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä tietoinen siitä, että siinä missä auttavaisuuteni ja muiden huomioiminen on parhaimpia puoliani ne ovat myös heikkouksiani. Koska näitä ominaisuuksia ovat muutkin kuin tämä 1 ystävä käyttäneet hyväkseen, enkä ole osannut viheltää peliä aina oitis poikki. Ystäväni tapauksessa tämä on kyllä lähtenyt täysin lapasesta. On jotenkin todella vaikea vaan nähdä sitä, että läheisin ystävä käyttää minua vain hyväkseen.

Olen pyrkinyt aina selittelemään hänen käytöstään itse itselleni milloin milläkin tekosyyllä "kaikille voi sattua viivytyksiä", "ensikerralla asia menee toisiin" jne.

Vierailija
35/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, että onkohan sun ystävällä ADHD tai ADD? Silloin myöhästely ja ajantajun puute on tyypillinen piirre. Sekä impulsiivisuus ja se, että kiihtyy nollasta sataan konfliktitilanteessa. 

Käyppä kattomassa vaikka netistä joku aikuisiän ADHD-oireiden kuvaus ja pohdi, et oisko ehkä tällainen juttu kyseessä. 

T: ADD-diagnoosin saanut aikuinen nainen

Vierailija
36/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tällainen ystävä. Hän ei ole suomalais-saksalaisen täsmällinen ja on lähes aina myöhässä mutta Välimeren maissa asuneena tämä on minulle normaalia. Tulee kun tulee.

Jos sinulle ap tämä kaveri käy kovin hermon päälle niin lopeta yhteydenpito. Eiköhän hänkin tajua missä mennään.

Vierailija
37/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.S. tässä aika hyvä esimerkki aikuisesta ADHD-naisesta: https://www.youtube.com/watch?v=4VoZPxD22zM

Vierailija
38/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieskaverini ei ole koskaan pitänyt tästä ystävästäni. Hän sanoo usein että luulee ystävälläni olevan diagnosoimaton persoonallisuushäiriö joka oireilee vahvalla taipumuksella mainipuloida muita ihmisiä. Hän ei kestä itseensä kohdistuvaa kritiikkiä ja riitatilanteissa usein projisoi = eli väittää esimerkiksi minun toimivan siten kun hän oikeasti itse toimii.

Nyt kun mietin oikeasti asiaa tarkemmin, niin kieltämättä se on totta.

Vierailija
39/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt pitäisi tuota "tosi törkeänä temppuna", mutta ehkä ette vaan ole samalla aaltopituudella? Jotkut ystävyyssuhteet kuten parisuhteetkin päättyy ja siinä on se ettei kemiat kohtaa. Omalle kohdallekin on sattunut näin, kuten veikkaisin kaikille, eri syistä, mikä kellekin on tärkeää.

Mun ystävä on AINA myöhässä mutta ei se mua haittaa. Ihmiset on erilaisia. Ollaan kyllä molemmat suht boheemeja.

Vierailija
40/153 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt pitäisi tuota "tosi törkeänä temppuna", mutta ehkä ette vaan ole samalla aaltopituudella? Jotkut ystävyyssuhteet kuten parisuhteetkin päättyy ja siinä on se ettei kemiat kohtaa. Omalle kohdallekin on sattunut näin, kuten veikkaisin kaikille, eri syistä, mikä kellekin on tärkeää.

Mun ystävä on AINA myöhässä mutta ei se mua haittaa. Ihmiset on erilaisia. Ollaan kyllä molemmat suht boheemeja.

... jatkan: joillekin ihmisille on neurologisesti lähes mahdotonta olla aina ajoissa. En ota sitä henkilökohtaisesti. Mutta jos se sulle ap on kynnyskysymys, niin ilman muuta teidän molempien takia on ehkä paras lopettaa ystävyys. Ei hänellekään voi olla helppoa se, että syyllistetään asiasta, jolle hän ei ehkä voi mitään. Sen enempää kuin joku sokeudelleen.

Jatkatte eri polkuja. Tsemppiä. Kenenkään kanssa ei oo pakko olla kaveri.