Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystäväni teki todella törkeän tempun - miten toimin?

Vierailija
11.03.2018 |

Mitä mieltä olette sellaisesta jos ystävä toistuvasti siirtää ennalta sovittujen tapaamisten kellonaikoja pienellä max 1h varoitusajalla? Jos hyvin usein ilmoittaisi ennen sovittua aikaa ja siirtelisi myöhemmäksi kellonaikaa. Mun ystävä tekee aika usein niin, ja minua se harmittaa koska omaa aikaani menee ihan hukkaan. Hän joskus saattaa myös ensin siirtää tunnilla myöhemmäksi sovittua aikaa ja sitten juuri ennen ilmoittaa että meneekin vielä toinen tunti. Jos taas olisin alusta alkaen tietänyt että tapaaminen siirtyy lopulta 2h olisin itse ehtinyt tehdä jotakin muuta sillä aikaa. Tästä asiasta olen pari kolme kertaa huomauttanut ihan asiallisesti ystävälleni, viimeksi eilen. Ja tämän johdosta sitten tulikin kauhea riita. Olen alkanut tuumimaan ihan tosissani haluanko itse enää olla hänen ystävänsä.

Eli itse tapahtuma:

Olimme ystäväni kanssa viikkoa ennen sopineet että lähdemme seuraavana lauantaina (eilen) yhdessä shoppailemaan ja illalla syömään ravintolaan. Vahvistimme vielä iltaa ennen, että menen hakemaan häntä kello 14 kaupungille. Pöytävaraus ravintolaan oli kello 18.

Ystävä soitti tuntia ennen sovittua aikaa, että hänen pitää vielä siivoilla kotona eikä olisi kahdeksi vielä millään valmis. Sanoi, että jos tulisinkin kolmeksi hakemaan häntä. Lupasin ilman mukinoita että asia käy.

Juuri ennen kolmea kun olin lähdössä häntä hakemaan hän soitti, että ei ole vielä ehtinyt suihkuun ja jos tulisinkin vasta puoli neljäksi ja lisäsi että ei ole minuutilleen varma onko puoleksi valmis että kai voin odottaa autossa hetken jos hänellä venähtää siitä puolesta vielä.
Olin tässä kohtaa turhautunut tähän toistuvaan ajan siirtämiseen. Sanoin ihan normaalilla äänellä että "No okei tulen puoli neljäksi, mutta toivottavasti olet silloin sitten valmis".
Tässä kohtaa ystäväni selvästi suutahti ja tiuskaisi että onko mulla jokin kiire johonkin että onko mulla nyt oikein minuutista kiinni kaikki. Vastasin, että ei mulla kiire ole mihinkään eikä minuutista tai kahdesta kiinni, mutta alunperin oltiin sovittu kello kahdesta ja hän on nyt toistuvasti siirtänyt kellonaikaa jolloin minun omaa aikaani on mennyt hukkaan. Ystäväni sanoi selkeästi hermostuneena, ettei jaksa vängätä puhelimessa kanssani ja hänellä olisi muutakin tekemistä ja löi luurin korvaani. Sitten laittoi viestin perään että "Mene sinä yksin sinne kaupungille kiertelemään. Mä en jaksa tulla kun sun kanssas on aina sama laulu näistä kellonajoista. En jaksa enää tätä. "
Laitoin viestin etten halua riidellä ja eikö voitaisi sinne kaupungille yhdessä mennä, sain vastaukseksi, että "En tule. Ei huvita. Meni juttu vituiksi.". Viestitin asian olevan selvä ja kysyin olemmeko menossa silti syömään illalla. Tähän hän ei enää vastannut vaikka lukikin viestin (näin whatsappissa siis lukeneen tämän).

Kävin yksin kaupungilla ja päätin viedä kotiin ostamani vaatteet. Ajoin kotimatkalla ystäväni talon ohi sillätavalla etäämmältä. Näin aivan sattumalta kun ystäväni tuli ulos pihaansa puhelin kädessä, ja pihaan kaartoi auto. Tunnistin auton erään hänen kaverinsa autoksi. Ystäväni hyppäsi auton kyytiin ja he lähtivät pois paikalta.

Ajoin tien sivuun ja koitin soittaa ystävälleni koska olin nähnyt hänellä olevan puhelin kädessä, mutta hän ei vastannut soittooni. Laitoin uuden kysymyksen viestillä syömään menosta johon ei vastannut.

Ystäväni ilmoitti myöhemmin illalla hieman ennen kello 18 jolloin pöytävaraus oli "En tule syömään".
Vastasin, että mielestäni hän toimi todella törkeästi minua kohtaan eikä hänellä ollut syytä alkaa tuolla tavalla kiukuttelemaan. Sanoin että hän olisi edes voinut perua syömäänmenon jo aiemmin päivällä. Tähän hän ei vastannut koskaan mitään.

Jatkuu ->

Kommentit (153)

Vierailija
101/153 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten en ota kantaa, mutta tunnustan olevani ihminen, joka arvioi usein ajankäytön väärin. Joten näitä "hups, vielä menee aikaa meikkaamiseen" tai "hups, bussi meni just" -juttuja valitettavasti tapahtuu. Onneksi kaikki muutkaan eivät ole kaveriporukassa puhtoisia, mutta olen kyllä yksi pahimmista. Kai sitä. pitäisi vaan mennä aina vaan aiemmin suihkuun. 

Vierailija
102/153 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla ap mutta en minäkään jaksaisi olla sinunkaltaisen ihmisen kanssa. Sinusta saa rasittavan nipottaja kuvan. Olen ite ystäväsi kaltainen add tyyppi ja ei meille kellonajat ole niin justiinsa. Sinä vaikutat sellaiselta, että sun on vaikea tehä spontaaneja muutoksia asioissa. Ystäväsi on saattanut väsyä sinuun ja käytöksellään viestittää, että ei halua enää olla tekemisissä kanssasi. Ota rennommin niin elämäsi ei ole niin vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/153 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi on täysi mulkku.Ei mulla muuta.ps.hanki oikeita kavereita.

Vierailija
104/153 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sovitaan jotain niin siitä pidetään kiinni eikä lipsuta,oli kyse kellonajasta tai muusta.Tuollaiset ovat täysiä ääliöitä jotka ei pidä sanojaan.Niistä kannattaa hankkiutua eroon.

Vierailija
105/153 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten en ota kantaa, mutta tunnustan olevani ihminen, joka arvioi usein ajankäytön väärin. Joten näitä "hups, vielä menee aikaa meikkaamiseen" tai "hups, bussi meni just" -juttuja valitettavasti tapahtuu. Onneksi kaikki muutkaan eivät ole kaveriporukassa puhtoisia, mutta olen kyllä yksi pahimmista. Kai sitä. pitäisi vaan mennä aina vaan aiemmin suihkuun. 

Menetkö töihinkin aina kaksi tuntia myöhässä? Jos et, kyse ei ole ajanhallinnasta, vaan siitä, että et oikeasti kunnioita kavereitasi.

Vierailija
106/153 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kahdeksi sovittua menoa, niin ei kovin moni siinä kohden enää siivoile. Ystävä pompotti ap:ta.

Vierailija
107/153 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miten tuossa toimisin.

Mulla on lähipiirissäni ihminen, jolla on ollut melkoisesti samanlaisia vinkeistä. Siis ihan sama mitä on sovittu, niin aina tulee jotain muuta tekemistä just sillä hetkellä ja pitäisi odotella. Alkuun odottelinkin, mutta kyllästyin toistuviin ohareihin ja lakkasin sopimasta hänen kanssaan yhtään mitään.

Välit on nykyisin ihan ok, mutta etäiset. Hyvin harvakseltaan nähdään, koska en jaksa sitä säätämistä.

Vierailija
108/153 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, joskus voi olla vähän myöhässä, se on inhimillistä. Mutta jos jatkuvasti myöhästelee (ja puhutaan vielä tunneista) tai tekee ohareita, on se merkki ettei arvosta toista ja hänen aikaansa. Joskus on myös hyväksyttävä, että ystävyys vaan tulee tiensä päähän ja tämä ap:n tapaus vaikuttaa juuri siltä.

Itsekin koin samanlaisen tilanteen aikanaan, kun olin sopinut näkeväni ystävääni ja hän perui tapaamisen viimehetkellä. Sattumalta näin yhteistä tuttavaamme hetkeä ennen kuin meillä olisi pitänyt olla (hetkeä aiemmin peruttu) tapaaminen. Tämä tuttava kertoi pikaisten kuulumisten vaihdon yhteydessä, että oli juuri menossa tapaamaan tätä ko. ystävääni. Eli minut oli siis vaihdettu lennossa. Pyysin tuttavaa kertomaan terveisiä ;) Enpä ole sen jälkeen enää ollut yhteyksissä tähän "ystävään".

Vierailija
109/153 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarinasi kolahti, koska mulla on vastaavia kokemuksia. Kyseessä oli oma siskopuoleni. Epäilen näin maallikkona, että hän on narsistinen luonne. Tämä minun siskopuoli osaa olla todella kiltti, suloinen ja hurmaava halutessaan. hän osaa sumuttaa todella tehokkaasti ja lumota ihmisiä. Todellisuudessa, ihmiset ovat hänelle vain pelinappuloita, korvattavia esineitä joita hän käyttää ja hylkää löydettyään paremman "esineen" tai jos hän ei enää saa "esineeltään" sitä, mitä hän tarvitsee, esim. rajatonta ihailua ja myötätuntoa. 

Hän soittaa sinulle ja selittää, kuinka hän rakastaa sinua ja olet niin kaunis ja suurenmoinen ja paras kaveri. Hän sanoo juuri oikeat sanat saadakseen sinut tuntemaan olosi hyväksi ja arvokkaaksi. Kun hän on suuttunut sinulle olet pelkkä halpa, ruma, ilkeä luuseri. Kun hän on tehnyt jonkun ilkeän teon sinulle, hän saa kaiken näyttämään siltä, että kaikki onkin sinun omaa päänsisäistä skitsoiluasi ja lopulta saa sinut pyytämään anteeksi omia reaktioitasi ja naurettavaa, pikkumaista suuttumustasi. 

hän soittaa sinulle aamuyöstä, parkuu ja kerjää sääliäsi ja kuinka olet ainoa, jolle hän pystyy puhumaan ja ainoa, joka häntä ymmärtää ja hän on itsarin partaalla. Sinusta tulee jälleen hänen rajattoman myötätuntoinen, rakastava kynnysmatto, jolle hänen hyvinvointinsa on ykkösasia. Kun hän on taas "niskanpäällä", paljastuu hänen todellinen luonteensa: ylimielinen, itsekäs ja halveksiva.

Pahinta on, että hän ei tee sitä vain minulle vaan monille muilekin esim. ystävättärilleen ja poikaystävilleen. Hänellä on ilmiömäinen vaisto löytää näitä "liian kilttejä", herkkiä, usein yksinäisiä ihmisparkoja uhreikseen. Heillä on monella ollut esim. vanhemmat tai jompi kumpi vanhemmista samanlainen narsistinen luonne, eli he ovat jo lapsuudessa kehittäneet läheisriippuvuuden näitä ihmsiä kohtaan. Monet näistä hänen ns. ystävistään ovat suorastaan sairaaloisen riippuvaisia ja mustasukkaisia hänen seurastaan ja tekevät mitä tahansa saadakseen esim. olla hänen henkilökohtaisia ilmaisia taksejaan kaupungista toiseen ja bileistä toiseen. 

Sinäkin varmasti haluaisit olla hänen "paras kaveri". Haluat voittaa sen rakkauden häneltä, mitä et ehkä ikinä voittanut äidiltäsi. Noilla ihmisillä ei ole "bestistä". He ovat pelkkä kuori, ilman syvempää substanssia tai sielua yms. Kaikki hänen ystävänsä joutuvat samaan kohteluun, mihin sinäkin. nuo ihmiset eivät ikinä muutu. He ovat kuin koiria: jos päästät heidät niskanpäälle, he purevat ja kohtelevat sinua alaisenaan.

Tuo, mitä kirjoitit voisi hyvinkin olla minun sisko. 

Vierailija
110/153 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itekin oon aina myöhässä ja toisinaan siirrän sovittuja menoja, mutta toi meni jo ihan yli.

Vierailija
111/153 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa vuodatukseeni: Seuraavan kerran, kun hän soittaa, niin kuuntele kylmän analyyttisesti mitä hän puhuu: syyllistääkö hän sinua, kerjääkö hän sääliä, imarteleeko hän... Hän tuntee sinun heikot kohtasi. Hän tietää, mistä naruista vetää. Kuuntelemalla hänen "esitystään", opit myös itse tuntemaan heikot kohtasi, miten sinua voi manipuloida.

Hän ei vastannut viesteihisi ja lähti toisen kaverin kanssa, koska hän tietää että hylätyksitulemisen pelko tms. on ehkä sinun heikko kohtasi, jolla hän voi manipuloida sinua. ei kukaan normi-ihminen toimi noin k*sipäisesti. Normisti ystävä soittaa ja peruu asiallisesti menonsa hyvissä ajoin tai ottaa myös sinut mukaan jos on sovittu yms.

Älä sure. Kyllä hän varmasti soittaa taas, kun hän tarvitsee sinua johonkin. Jos kieltäydyt hänen "ystävyydestään", hän voi kostaa sen tuhoamalla maineesi esim. juoruilemalla sinusta ilkeyksiä. He eivät hevin luovu "saaliistaan". 

Se, mitä en ymmärrä, on että monet kestävät tämäntapaista kohtelua ja kehittävät suorastaan addiktion näihin ihmisiin vaikka turpiin tulee aina.

Vierailija
112/153 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menetkö töihinkin aina kaksi tuntia myöhässä? Jos et, kyse ei ole ajanhallinnasta, vaan siitä, että et oikeasti kunnioita kavereitasi.

En mene, vaan hyvinkin ajoissa, jos töitä on. Mutta mä en laittaudu töihin, ja ongelma on siinä. Kyse on todellakin siis ajanhallinnasta eli millään en näköjään sisäistä, että suihkuun,  meikkaamiseen ym. on varattava se noin 3 h + vielä töppöilyvaroajat päälle kuten paita täytyykin vaihtaa, jokin tavara on hukassa jne. Olisi simppeliä nähdä asia siten, että kyse on kunnioituksen puutteesta. Ensisijaisesti kyse on siitä, etten tiedä, mitä tekisin, jos havahdun siihen, etten yksinkertaisesti ole valmis suunnitellussa ajassa. En voi lähteä pää märkänä matkaan tai meikkaamatta. Voin jatkaa meikkiä kylillä, mutta pohjatyöt on pakko tehdä kotona.

Vierailija
113/153 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi ei ole ystävä vaan itsekeskeinen hyväksikäyttäjä. Lopeta yhteydenpito lopullisesti.

Vierailija
114/153 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mene, vaan hyvinkin ajoissa, jos töitä on. Mutta mä en laittaudu töihin, ja ongelma on siinä. Kyse on todellakin siis ajanhallinnasta eli millään en näköjään sisäistä, että suihkuun,  meikkaamiseen ym. on varattava se noin 3 h + vielä töppöilyvaroajat päälle kuten paita täytyykin vaihtaa, jokin tavara on hukassa jne. Olisi simppeliä nähdä asia siten, että kyse on kunnioituksen puutteesta. Ensisijaisesti kyse on siitä, etten tiedä, mitä tekisin, jos havahdun siihen, etten yksinkertaisesti ole valmis suunnitellussa ajassa. En voi lähteä pää märkänä matkaan tai meikkaamatta. Voin jatkaa meikkiä kylillä, mutta pohjatyöt on pakko tehdä kotona.

Mutta tähän täytyy lisätä, että muutaman kanssa on onneksi sellainen "missä vaiheessa oot?" -systeemi eli kuulostellaan tilannetta eikä ole pakkomiellettä niitata tapaamisaikaa etukäteen. Tai sit just siirretään aikaa. En tiedä, miten monelle se on ongelma, mut vielä on selvitty. Oon itse noin muuten sellanen aika niuho tyyppi eli en tykkää ohareista, mutta se ei ole mulle tärkeätä,  nähdäänkö klo 21 vai 21.30. Jos aika siirtyy, on hyvä kuulla siitä etukäteen eikä mennä odottelemaan toista. 

Vierailija
115/153 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän on taustalla, jos toinen tekee jatkuvasti ohareita? Välinpitämättömyys yhtenä asiana, mutta mitä muuta?

Sukulaiselle oli tällainen tyyli, taustalla oli mielenterveysongelmia (skitsofrenia sekä kaksisuuntainen mielialahäiriö) jotka selittivät tällaisen käytöksen paremmin.

Yksi tuttava pyyteli minua shoppailemaan kanssaan hänen asuinpaikkakunnalleen. Ajelin 70km ja kun olin perillä, soitin kaverille sovitusti ja kerroin että oon nyt täällä. Kaveri totesikin, että hänen on äkkiä käytettävä äitiään kaupassa, mutta siinä menee vain noin kymmenen minuuttia. Lupasin odotella tämän ajan. Odotin kymmenen minuuttia, kaksikymmentä minuuttia, puoli tuntia. Kun mitään ei kuulunut, soitin. Hän ei vastannut puhelimeensa, vasta kahden tunnin kuluttua soitti takaisin ja kertoi että ei päässytkään. Joo, ihan kuin en olisi sitä huomannut... Ihmetteli vielä, miksi suutuin.

Sama on toistunut myös useita kertoja, kun olemme varautuneet tämän perheen kyläilyyn muuten vain tai esim. juhlien merkeissä. Turhaa valmistella mitään, kun eivät kuitenkaan tule.

Oli muuten laitimmainen kerta, kun tämän ihmisen kanssa mitään sovin! Nykyäänkin tää saattaa kysellä, eikö nähtäisi ja tehtäisi yhdessä jotain. Myöntelen, mutta en varaa hänelle aikaa.

Vierailija
116/153 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottava ihminen, ei ystävä tosiaankaan, eikä kunnioita sua ap. Jätä yhteydenpito kokonaan.

Vierailija
117/153 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tollanen "kaveri". pistin poikki. Ihmisraunio, jonka itsetunto oli kiinni miesten huomiosta. Meidän oli kerran tarkoitus nähdä, peruin toisen menoni koska mulla ja sillä oli tarkoitus nähdä tiettyyn aikaan.. Soitin ja varmistin ennen lähtöä että pitäähän lupauksensa. Sanoi, että "no kakskyt yli sittenkin". Olin että ok. Odotin siihen ja autostani soitin että tulossa.. ei vastausta. soitin 3 eri kertaa. No puolen tunnin päästä tuli viesti, että hänellä oli joku pano siellä, eikä viitsinyt sanoa sille että lähtis! Siinä taas näki miten kaverit on hänelle tärkeitä. :D Eipä sillä paljoa kavereita ookkaan.. Onneksi asun nykyään yli 300 kilsan päässä, niin ei voida vahingossakaan nähdä. Haukuin ämmän ja pistin estot somessa.

Vierailija
118/153 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin sopinut, että näette kaupungilla ja aika. Olisin mennyt sinne itse ja jos kaveria ei olisi näkynyt niin sitten ei.

Jos olisi ilmoittanut tulevansa myöhemmin olisin voinut viekä kierrellä kauppoja jne ja jos ei kaveria näkyisi niin lähteny omis sikojani pois.

Myöhemmin iloisena kehunut kuinka jostain sai huippuhalvalla jonkun hänenkin luultavammin himoitseman tuotteen, tyyliin 100 ekaa 3€:lla ja jokin oikeasti hyvä juttu.

Sit kun ois surkutellu mikset hänellekin niin oisit vaan pahoitellut, että ei se ois onnistunut kun piti olla henk.koht.paikalla.

Sitten oisin iloisesti kysynyt, että noh, mikä sulle tällä kertaa tuli kun ei sua näkynyt?

Tämä siinäkin tapauksessa, että kaveri olisi vaivautunut sopimaanne paikkaan, mutta reilusti myöhässä ja olisit jo ehtinyt lähteä.

Sen jälkeen en enää sopisi tapaamisia kun silloin kun ei ois niin väliä tuleeko vai ei,

Kyllä se sen sitten viimeistään ajan kanssa huomaa ja miettii uudestaan oletko hänelle tärkeä. Tai jopa tavata myös toisenkin kaverisi samalla kertaa ja jos kaverias ei näy ajallaan niin kerro törmännees "Tiinaan" ja, että nähkää te sittenkin toiste kun et voi jäädä nyt odottamaan ja Tiina lähtee kanssasi esim sinne syömään.

Toki voit vastaavasti miettiä asiaa samoin myös itse toistepäin ja toimia sen mukaan.

Pysäytyksen hän nyt kuitenkin tarttee.

Eikö teillä itsellänne sytytyä ollenkaan???

Tsemppiä ap!

Vierailija
119/153 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse asiassa ole yllättynyt ystävän reaktiosta. Ei siksi, että ystävä olisi toiminut millään tavalla oikein, vaan siksi, että tuo on aika klassinen kuvio - yllättävänkin räikeät asiat voivat ryhmissä vakiintua, kun ne tarpeeksi pitkälle sallitaan, eikä kyse tarvitse välttämättä edes olla yksittäisestä, hyväksyvästä ihmisestä, vaan koko yhteisöstä. Teidän ystävyyssuhteellanne on ollut aikaa vakiintua nykyisenlaiseksi, ja mitä enemmän olet hyväksynyt ja sallinut, sen pidemmälle ystäväsi on sitä rajaa vetänyt ja odottaakin, että hyväksyt hänen toimintatapansa mukisematta. Kun et hyväksynytkään - siis toiminut sillä tavalla, kuten olet välisessänne suhteessa aina ennenkin toiminut - hän yrittää palauttaa sinut takaisin paikalleen. Tässä tapauksessa hän päätti näpäyttää sinua osoittamalla, ettei ole sinusta riippuvainen, vaan menikin ravintolaan jonkun muun kuin sinun kanssasi. Usko pois, tämäntyyppiset ihmiset osaavat heittäytyä hyvinkin lapsellisiksi kouluttaessaan ihmisiä! 

Rajan vetäminen voi tällaisessa tapauksessa olla vaikeaa, mutta ehdottomasti sen arvoista, vaikka se maksaisikin ystävyytenne. Ja sitä rajaa voi joutua pitämään hyvinkin tiukasti, kun sen on kerran päästänyt luisumaan liian pitkälle. Sinun kannaltasi, ap, voi siis olla helpompi etsiä muita ystäviä. Ystäväsi todennäköisesti kääntää asiat itselleen parhain päin ja ehkä osoittaa sinulle mieltään, mutta se taitaa kuulua tämäntyyppisten ihmisten toimintamalliin muutenkin. Eli et tule todennäköisesti olemaan ainut, jota hän yrittää asettaa tällä tavalla alapuolelleen. 

Vierailija
120/153 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö minkä ikäisiä olette vai asutteko Porvoossa?

Ystäväni +30v, oon itse hiukan vajaa 30vuotias.

Onko se kaverisikin vajaa vai ihan täysjärkinen?