Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystäväni teki todella törkeän tempun - miten toimin?

Vierailija
11.03.2018 |

Mitä mieltä olette sellaisesta jos ystävä toistuvasti siirtää ennalta sovittujen tapaamisten kellonaikoja pienellä max 1h varoitusajalla? Jos hyvin usein ilmoittaisi ennen sovittua aikaa ja siirtelisi myöhemmäksi kellonaikaa. Mun ystävä tekee aika usein niin, ja minua se harmittaa koska omaa aikaani menee ihan hukkaan. Hän joskus saattaa myös ensin siirtää tunnilla myöhemmäksi sovittua aikaa ja sitten juuri ennen ilmoittaa että meneekin vielä toinen tunti. Jos taas olisin alusta alkaen tietänyt että tapaaminen siirtyy lopulta 2h olisin itse ehtinyt tehdä jotakin muuta sillä aikaa. Tästä asiasta olen pari kolme kertaa huomauttanut ihan asiallisesti ystävälleni, viimeksi eilen. Ja tämän johdosta sitten tulikin kauhea riita. Olen alkanut tuumimaan ihan tosissani haluanko itse enää olla hänen ystävänsä.

Eli itse tapahtuma:

Olimme ystäväni kanssa viikkoa ennen sopineet että lähdemme seuraavana lauantaina (eilen) yhdessä shoppailemaan ja illalla syömään ravintolaan. Vahvistimme vielä iltaa ennen, että menen hakemaan häntä kello 14 kaupungille. Pöytävaraus ravintolaan oli kello 18.

Ystävä soitti tuntia ennen sovittua aikaa, että hänen pitää vielä siivoilla kotona eikä olisi kahdeksi vielä millään valmis. Sanoi, että jos tulisinkin kolmeksi hakemaan häntä. Lupasin ilman mukinoita että asia käy.

Juuri ennen kolmea kun olin lähdössä häntä hakemaan hän soitti, että ei ole vielä ehtinyt suihkuun ja jos tulisinkin vasta puoli neljäksi ja lisäsi että ei ole minuutilleen varma onko puoleksi valmis että kai voin odottaa autossa hetken jos hänellä venähtää siitä puolesta vielä.
Olin tässä kohtaa turhautunut tähän toistuvaan ajan siirtämiseen. Sanoin ihan normaalilla äänellä että "No okei tulen puoli neljäksi, mutta toivottavasti olet silloin sitten valmis".
Tässä kohtaa ystäväni selvästi suutahti ja tiuskaisi että onko mulla jokin kiire johonkin että onko mulla nyt oikein minuutista kiinni kaikki. Vastasin, että ei mulla kiire ole mihinkään eikä minuutista tai kahdesta kiinni, mutta alunperin oltiin sovittu kello kahdesta ja hän on nyt toistuvasti siirtänyt kellonaikaa jolloin minun omaa aikaani on mennyt hukkaan. Ystäväni sanoi selkeästi hermostuneena, ettei jaksa vängätä puhelimessa kanssani ja hänellä olisi muutakin tekemistä ja löi luurin korvaani. Sitten laittoi viestin perään että "Mene sinä yksin sinne kaupungille kiertelemään. Mä en jaksa tulla kun sun kanssas on aina sama laulu näistä kellonajoista. En jaksa enää tätä. "
Laitoin viestin etten halua riidellä ja eikö voitaisi sinne kaupungille yhdessä mennä, sain vastaukseksi, että "En tule. Ei huvita. Meni juttu vituiksi.". Viestitin asian olevan selvä ja kysyin olemmeko menossa silti syömään illalla. Tähän hän ei enää vastannut vaikka lukikin viestin (näin whatsappissa siis lukeneen tämän).

Kävin yksin kaupungilla ja päätin viedä kotiin ostamani vaatteet. Ajoin kotimatkalla ystäväni talon ohi sillätavalla etäämmältä. Näin aivan sattumalta kun ystäväni tuli ulos pihaansa puhelin kädessä, ja pihaan kaartoi auto. Tunnistin auton erään hänen kaverinsa autoksi. Ystäväni hyppäsi auton kyytiin ja he lähtivät pois paikalta.

Ajoin tien sivuun ja koitin soittaa ystävälleni koska olin nähnyt hänellä olevan puhelin kädessä, mutta hän ei vastannut soittooni. Laitoin uuden kysymyksen viestillä syömään menosta johon ei vastannut.

Ystäväni ilmoitti myöhemmin illalla hieman ennen kello 18 jolloin pöytävaraus oli "En tule syömään".
Vastasin, että mielestäni hän toimi todella törkeästi minua kohtaan eikä hänellä ollut syytä alkaa tuolla tavalla kiukuttelemaan. Sanoin että hän olisi edes voinut perua syömäänmenon jo aiemmin päivällä. Tähän hän ei vastannut koskaan mitään.

Jatkuu ->

Kommentit (153)

Vierailija
141/153 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ap:n kaveri kuulostaa hirveältä ihmiseltä, mutta kyllä ap:llakin vähän mopo karkasi käsistä, kun ajoi autolla stalkkaamaan kaverinsa kodin huudeille.......

Tuo kaverin käytöshän (=lähtee toisen kaverin kanssa vastaavasti syömään) on suoraan seurausta kaverin suuttumisesta ja tarkoituksena osoittaa ap:lle ja ehkä itselleenkin, että muitakin kavereita löytyy ja että hän ei ole riippuvainen ap:n seurasta. Selvä herneet nenään vetäneen tyypin "kosto".

Toki toki, mutta ei ole ihan tervettä ajaa kaverin kotiovelle stalkkaamaan, että mitä se kaveri oikein puuhailee! Ja kaveri on täysmulkku, se on aivan selvä, mutta ei ap:n touhu ihan tervettä ole.

Vai mitä itse ajattelisitte, jos joku kyttäisi asuntosi ulkopuolella tekemisiäsi? Pitäisitkö sitä ihan normaalina riidan jatkeena?

Kysyisin nyt teiltä lukuisilta alapeukuttajilta, että onko teistä todellakin normaalia mennä stalkkaamaan kaveria tämän kotioven ulkopuolelle?

Mistä olet saanut päähäsi, että ap stalkkasi ystäväänsä? Vähän rajaa tälle vapaana riehuvalle mielikuvituksellesi. Hehän voivat asua samassa kaupunginosassa. Ap voi ihan vapaasti ajaa kotiinsa mitä reittiä haluaa vaikka hän onkin riidoissa ystävänsä kanssa. 

Stalkkaaminen puolestaan on  sitä, että pysäytetään auto ja jäädään kyttäämään jopa tuntikausiksi ystävän kotitalon eteen. Siitähän tässä ei kuitenkaan ole kysymys. 

Vierailija
142/153 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää keskiviikkoa kaikille! AP täällä.

Asiasta kun tuntuu olleen epäselvytttä niin kerrottakoon, etten viime viikonloppuna "ystävää" ollut pysähtynyt minnekään kyttäämään ja tarkkailemaan.

Hän asuu lähellä ostoskeskusta jossa kävin kaupoilla. Kun lähdin pois kohti kotia ainoa keino päästä kotiini on ajaa yhtä tiettyä isoa tietä. Tältä tieltä näkee ystäväni talon edustalle etäämmältä.

Ajoin tietä kun äkkäsin ystäväni tulevan ulos talostaan ja hyppäävään tutun auton kyytiin. Tämän kaiken havaitsin ajessani omaa autoa. Mihinkään en ollut pysähtynyt odottelemaan ja kyttäämään. Kyse oli hauskasta sattumasta, jos näin voi ilmaista. Hauskasta siksi, että täysin sattumalta pystyin omin silmin todistamaan hänen lähtevän tämän kaverinsa matkaan ennenkuin oli minulle peruuttanut aiemmin sopimaamme.

Lisäksi päivityksenä asiaan kerrottakoon etten ole ollut tähän nk. ystävääni missään yhteydessä enkä ole edes yrittänyy olla. Sama pätee hänen suunnaltaan.

Ehkä se selkäranka on viimein kasvanut minullekin täyteen mittaansa. Ja aion todistaa sen etupäässä itselleni. En enää suostu olemaan alistuja ja anteekipyytäjä. Jos ystävästä ei kuulu mitään en aio itsekään ottaa häneen mitään yhteyttä.

Jos hän sattuisi ottamaan yhteyttä (luultavasti silloin vain jos tarvitsee minulta jotain esim. apua jossain tai seuraa) ja pyytäisi anteeksi voisin sopia asian mutten enää koskaan aio olla vetämättä rajoja ystävyydellemme ja suostua joustamaan hänen mielensä mukaan. Olen nyt asian päättänyt etten enää suostu sätkyukoksi ja tajunnut että minun aikani on aivan yhtä arvokasta kuin kenen tahansa muunkin enkä ole huono ihminen jos en alistu toisen kiukuttelun alla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/153 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ap että olet tehnyt tuon päätöksen. Toivon että pystyt pitämään siitä myös kiinni vaikka varmasti on vaikeata jos olet aiemmin tottunut olemaan se miellyttäjä.

Vierailija
144/153 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme kukaan voi diagnosoida tätä kaveriasi koska emme ole siihen koulutettuja tai vaikka olisimme meillä ei hoitoauhdetta häneen ainakaan ole, mutta mielestäni hänellä saattaa olla diagnosoimaton? narsistinen persoonallisuushäiriö. Näin maallikon mielestä.

Ystävääsi pätee monia narsistille tyypillisiä piirteitä. Hän näyttää olevan ainakin alentuneesti empatiakyvytön, ei pyydä anteeksi eikä pahoittele käytöstään ja ajaa vain omaa etuaan. Ja käyttäytyy törkeästi ja piittaamattomasti muita kohtaan.

Se, että olitte sopineet tapaamisajan jota toistuvasti siirteli siivoushommien vuoksi kertoo minusta oman edun ajamisesta. Hän haluaa että koti tulee puhtaaksi ja se on tärkeämpää kuin sovittu tapaaminen tai se että toinen odottaa häntä. Kyllä muut odottavat että HÄN on valmis. Hän pitää sitä itsestään selvänä asiana.

Minusta tuossa tilanteessa jos olisin tämä kaverisi ja on kotihommia niin teen ne mitä sovitun ajan puitteissa ehdin ja loput jätän myöhemmäksi. Mikäli kävisi niin että myöhästyn sovitusta ajasta väistämättä ilmoittaisin hyvissä ajoin ja Pyytäisin anteeksi ja kysyisin voiko toinen odottaa/tavata myöhemmin.

Ystäväsi ei todennäköisesti edes ymmärrä että muita voi haitata hänen odotuttamisensa - hän ei osaa asettua toisen asemaan ja ymmärtää toisen tunteita vastaavassa tilanteessa. Että toista voi harmittaa kun oma aika menee hukkaan. Myös toinen osapuoli eli ap on voinut itse pitää kiirettä ollakseen ajoissa tapaamassa ystäväänsä ja luopua itse jostain muista tehtävistään omassa kotonaan - sitähän tarina ei kerro. Kyllähän se nyt jostain kertoo jos toiselle on tärkeämpää että lattiat on talossa puhtaat kuin olla ajoissa tapaamassa ystävää.

Ymmärrän kyllä että kaikki voivat myöhästyä joskus mutta ap:n kertoman perusteella kyseessä on enemminkin sääntö kuin poikkeus. Ja ymmärrän myös jos tapaaminen on vaikka klo 14.00 niin hyvin voi myöhästyä 5-10min. En usko että ap:tä tässä kohtaa jurppii minuutin tai edes vartin myöhästyminen vaan se että kaverilla on useimmiten tapana siirtää sovittuja tapaamisia tunneilla useissa eri erissä, ensin siirretään tunnilla ja sitten taas toisella kun hyvin voisi heti aluksi siirtää tapaamista niin monella tunnilla kuin on tarvis.

Ap tsemppii tulevaan. Uskon että voit paremmin ilman tuota kaveriasi!

Vierailija
145/153 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vanhoille ja uusille kommentoitsijoille. Vaikka asia painaa vielä hiukan mieltä niin toisaalta voin henkisesti jotenkin ihan oikeasti paljon paremmin!!! Ihan uskomatonta. Tuntuu että paino harteilta olisi keventynyt ihmeellisellä tavalla.

Mitä tulee vielä tuohon "ystävääni" niin hänellä tosiaan on tapana melkeinpä aina pistää minut odotuttamaan itseään. Aika vaihtelee yleensä 20min-4h. Ei nuo 20min odottelut haittaisi jos juttu jäis siihen ja olisi sillointällöin.

Mutta sitten sillä hetkellä kun hän itse on valmis hän yleensä soittaakin kuin salama että "Olen nyt valmis. Voit nyt tulla. Koita tulla nopsaan!" tai "Sain omat hommat tehty - tavataanko pian kaupungilla?" kun vastaan että juu käym wc ja lähden kotoa niin hän laittaa "Koita tulla ripeesti paikalle!".

Aina sama kuvio. Hän edellyttää itse muita olemaan nopeita ja aina muistaa korostaa ainakin minulle että tuuhan ripeesti tai oohan nopea.

Vierailija
146/153 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
147/153 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin kyydistä hyppääminen ei ole niin yksinkertaista kuin luulisi. Se on iso henkisenkasvun paikka. Narsisti tulee monesti yrittämään luikerrella takaisin elämääsi. hän osaa olla sydäntäsärkevän hurmaava. Lopulta alat ajatella, että olet itse "hullu" ja tosiaan ylireagoineesi koko tilanteen ja olet itse liian julma ja ymmärtämätön.

Oma neuvoni on, että kun joudut hänen kanssaan tekemisiin, niin menet tarkkailijan roolissa. Tietoisesti ymmärtäen että olet manipuloinnin kohteena. Käy koko "näytelmä" läpi tarkkailijana: miten hän osaa olla mukava, miten hän osaa etevästi syyllistää sinua  yms. Aivan kuin seuraisit näytelmää, jossa myös itse esiinnyt.  Muista ne kerrat, jolloin otit koko hänen näytelmänsä tosissasi, sydänjuuriasi myöten. Kuinka pahoitit mielesi, tunsit itsesi arvottomaksi, epäkelvoksi yms. mutta tällä kertaa näet hänen lävitseen.

Homma ei kuitenkaan ehkä pääty tähän. Hän raivostuu sinuun, koska osaat asettaa nyt rajasi kohtelullesi ja näet hänen lävitseen. Narsistit ovat äärettömän kostonhimoisia. Heillä ei näytä olevan energiaa mihinkään "ikävään" eli he mielellään delegoivat muille ikävät ja hankalat tehtävät. Esim. hän haluaa syömään tai shoppaileen, niin se olet sinä, joka haet hänet autollasi. hän pitää itsestäänselvyytenä, että muut palvelevat häntä ja tanssivat hänen pillinsä mukaan. Mutta mitä kostamiseen tulee, heillä tuntuu olevan rajattomasti viha-energiaa.

Heillä on taito saada ihmiset uskoutumaan heille. He eivät toimi empatia-syistä vaan sen takia, että he tuntevat olevansa niskan päällä kun he tietävät kaikki salaisuutesi. näitä salaisuuksiasi he sitten levittelevät ympäriinsä ja yrittävät mustamaalata sinun maineesi. He demonisoivat sinua kaikille ystäväpiirissäsi ja saavat itsensä näyttämään sinun uhriltasi.

He eivät ymmärrä, missä sinun rajasi alkavat ja hänen loppuvat. He kokevat jollain kumman tavalla, että olet osa heitä, "heidän jatkeensa" ikuisesti ja että sinun tulevakin elämäsi kuuluu jotenkin heille ja heillä on oikeus tunkeutua sinun tulevaan elämääsi ja pilata se. 

Vierailija
148/153 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti toi ystäväsi. Karkuun ja äkkiä! :(

Vierailija
149/153 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti toi ystäväsi. Karkuun ja äkkiä! :(

samaa mieltä!

Vierailija
150/153 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vanhoille ja uusille kommentoitsijoille. Vaikka asia painaa vielä hiukan mieltä niin toisaalta voin henkisesti jotenkin ihan oikeasti paljon paremmin!!! Ihan uskomatonta. Tuntuu että paino harteilta olisi keventynyt ihmeellisellä tavalla.

Mitä tulee vielä tuohon "ystävääni" niin hänellä tosiaan on tapana melkeinpä aina pistää minut odotuttamaan itseään. Aika vaihtelee yleensä 20min-4h. Ei nuo 20min odottelut haittaisi jos juttu jäis siihen ja olisi sillointällöin.

Mutta sitten sillä hetkellä kun hän itse on valmis hän yleensä soittaakin kuin salama että "Olen nyt valmis. Voit nyt tulla. Koita tulla nopsaan!" tai "Sain omat hommat tehty - tavataanko pian kaupungilla?" kun vastaan että juu käym wc ja lähden kotoa niin hän laittaa "Koita tulla ripeesti paikalle!".

Aina sama kuvio. Hän edellyttää itse muita olemaan nopeita ja aina muistaa korostaa ainakin minulle että tuuhan ripeesti tai oohan nopea.

Moi. Oon viestin jättäjä nro 29. sanoin, että olen päässyt kaveristani eroon 10-vuoden jälkeen. Noh, eilen se soitti ja menin vastaamaan kun en ollut tallentanut sen uutta numeroa puhelimeeni. Kas näin. Juuri kun luulin, että nyt ei enää oltaisi tekemisissä niin hän yrittää taas luikerella elämääni.

Olen aivan varman, että hän haluaa nähdä taas että voisin olla hänen terapeuttinsa.

Eli muistutus sinulle, un olet ottanut etäisyyttä niin aiva varmasti se sun mulkku kaveris koittaa tulla takaisin.

Varo kaveriasi ja säästä voimiasi! Olen ollut oikeasti välillä ihan helvetin kovassa stressissä kaverini vuoksi, koska olen "liian kilttinä" koittanut selvitellä joskus sen asioita. Ja kaikki voimat on mennyt tuon akan vuoksi.

Sori sekava sepustus, olen flunssassa.

Koitan vaan korostaa, että vedä oikeasti ne rajat.

Vierailija
151/153 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi samanlainen ajanvenyttäjä kavereissa. Suhtaudun kaikkiin hänen kanssaan sovittuihin asioihin tyyliin +2 tuntia. En siis välitä sovituista ajoista itsekään, vaan varaudun aina ohareihin.

Hän ei kyllä tapaa käydä ylimieliseksi, jos hälle kilahtaa. Loukkaantuu kyllä, mutta ei ala samalla tavalla temppuilemaan ja kostamaan.

Tuskinpa hän on pahuuttaan sellainen, mutta jokaisessa on jotain huonoja puolia, eikä oikeesti venyvä aikakäsitys oo niitä pahimpia. Sellaisten tyyppien vahvuus voi olla, että ovat sit paikalla ollessaan oikeesti läsnä.

Toi kaverisi suuttuminen on kyllä ikävämpi juttu. Sinuna oottelisin rauhassa anteeksipyyntöä... tiedän että oma impulsiivinen ajanvenyttäjäkaveri esim. ymmärtäisi itse ylittäneensä rajan, kuten kuka tahansa ns. normaali ihminen. Jos ei anteeksipyyntöä ei ala kuulua, se kertoo että kaverisi pitää ylpeyttään tärkeämpänä kuin sua.

Vierailija
152/153 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä tommonen kaveri.

Ihminen joka ei nää itsessään mitään vikaa on turha ihminen. Kelpaamaton kaveriksi

Vierailija
153/153 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama onko adhd. Silti on mulkku.

Jos on adhd niin silti voi pyytää anteeksi, yrittää parantaa tapojaan tms.

Ap:n kaveri on itsekäs.