Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soitin lääkäriaikaa rauhoittavien lääkkeiden uusimista varten ja hoitaja...

Vierailija
10.03.2018 |

..puhelimessa kohteli jälleen kerran kuin jotain narkkaria. Jos minulle on määrätty ko. lääkettä jo vuosikaudet, niin mikä intressi tuolla hoitajalla oli kysellä mihin vaivaan sitä määrätään ja että olenko a-klinikan kanssa hoitosuhteessa?

Vittuako se sille kuuluu ja tietää itsekin, että kyseisen lääkkeen reseptin uusinta vaatii aina lääkärin näkemisen, eli totaalisen turhiakin kysymyksiä kaikenlisäksi.

Halusikohan hän vain päästä piilovittuilemaan? Kuvitteli varmaan pienessä päässään, että tuon lääkkeen käyttäjän on pakko olla joku narkki.

Joo, kunhan purkauduin...

Kommentit (189)

Vierailija
81/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe vapaalla on mahtava matikkapää. 100 tablettia kun menee 200 päivään, niin se oli jonkun mielestä 2 kpl päivässä. :D Mitenkäs jos kävisitte ensin sen peruskoulun loppuun!?

Mutta joo, hoitajalle on voitu antaa tehtäväksi asiakkaiden seulominen. Puhelinkäytös kuulostaa kuitenkin siltä, että siellä ei ole ollut oikeutta päästä katsomaan ap:n tietoja, joista olisi selvinnyt asian oikea laita. Ei rauhoittavien lääkkeiden käyttäjiä vaan voi niputtaa kaikkia samaan nippuun. 

Semmoinen tuli mieleen, että hoitajan näkökulma on voinut värittyä ammattiympäristön takia. Ammattiryhmittäin hoitoalan ammattilaiset ovat yliedustettuna lääkkeiden väärinkäyttäjinä. Joko niin, että tilaisuus tekee varkaan tai sitten jo valmiiksi hakeutuvat alalle, koska lääkkeet kiinnostavat.

Vierailija
82/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä annoksella käytät?

10mg diapam aina kun tarve vaatii. Ei ole jokapäiväisessä käytössä.

Mulla on sama. Aina epilepsiakohtauksen jälkeen koko keho on niin kipeä ja jäykkä, että diapam (lääkärin määrämä) auttaa paljon.

En tosin ole nyt 10 vuoteen joutunut syömään yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Menin työterveyslääkärille pahan unettomuuden vuoksi (johtuu nivelkivuista)

Lääkäri sitten haastatteli ja kysyi muut voinnit jne, ja varmuuden vuoksi laittoi hoitajalle ihan sellaisen jutteluajan (työoloista ja omasta vapaa-ajasta)

Sanoin että ok. Lisäksi määräsi hieman vahvemmat unilääkkeet sekä vahvat kipulääkkeet, koska kuulemma olin niin pahassa jamassa univajeen vuoksi, että kierre oli saatava katkaistua heti.

Menin sitten lääkärin jälkeen hoitajalle varaamaan sitä jutteluaikaa. Sain järkyttyneitä katseita ja sellaista ihme kuiskuttelua, ja mua kohdeltiin kuin jotain mielisairasta :D Luulisi, että jos kyseessä olisi oikeasti henkilö, jonka mieli on järkkynyt, niin pitäisi olla vähän hienovaraisempi.

Olin niin väsynyt etten oikein reagoinut, mutta vähän huvitti kyllä.

Vierailija
84/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei tarvitse mitään rauhoittavia lääkkeitä.

Te lampaat olette täysin lääkefirmojen talutusnuorassa.

Olet onnekas, jos et ole kokenut tilannetta, jossa tarvitsisit rauhoittavia lääkkeitä. Itse käytin rauhoittavia sen jälkeen kun olin löytänyt kihlattuni hirttäytyneenä.

Äitini, jolla on sama asenne kun aloituksen hoitajalla, oli sitä mieltä että ei rauhoittavia tarviya, nehän vain turruttaa.Kyllä, turruttavat muutaman tunnin kerrallaan niin että ahdistus ei ole täysin lamauttava ja saa asioita tehdyksi, ei niitä ole tarkoituskaan syödä joka hetki vuosikausia.

Näinpä. En minäkään ilman rauhoittavia ois saanut hoidettua kuolleen 19-vuotiaan poikani asioita, kuten kämpän irtisanomista, yliopistolle ilmoitusta, tavaroiden kuskausta pois pojan kotoa ja hautajaisia. Lääkkeillä henkisesti turraksi ja hommat hoitui melko konemaisesti.

Mitenhän ihminen selvisi tuollaisesta muutama kymmenen vuotta sitten, kun lääkkeitä ei määrätty samaan tahtiin?

Vierailija
85/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävä asenne. Lääkkeitä popsitaan kuin karkkia. Ei mietitä haittavaikutuksia tai aiheuttaako lääke riippuvuutta. Ymmärrän kyllä sokeritautisen lääkkeen käytön, mutta jatkuva Buranan syöminen on vaarallista.

Ei kyllä hyvältä näytä ihmisten asenne...

Pidetään ihan normaalina jotain psyykelääkkeiden ja rauhoittavien käyttöä. Moni idiootti vielä käyttää alkoholia samaan aikaan. Ei oteta minkäänlaista vastuuta omasta olosta ja terveydestä, vaan kuvitellaan, että lääkärin määräämä nappi vie kaikki ongelmat pois.

Vai pesiytyykö tänne palstalle ja nettiin ne sairaimmat tapaukset?

Vierailija
86/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet onnekas, jos et ole kokenut tilannetta, jossa tarvitsisit rauhoittavia lääkkeitä. Itse käytin rauhoittavia sen jälkeen kun olin löytänyt kihlattuni hirttäytyneenä.

Äitini, jolla on sama asenne kun aloituksen hoitajalla, oli sitä mieltä että ei rauhoittavia tarviya, nehän vain turruttaa.Kyllä, turruttavat muutaman tunnin kerrallaan niin että ahdistus ei ole täysin lamauttava ja saa asioita tehdyksi, ei niitä ole tarkoituskaan syödä joka hetki vuosikausia.

Näinpä. En minäkään ilman rauhoittavia ois saanut hoidettua kuolleen 19-vuotiaan poikani asioita, kuten kämpän irtisanomista, yliopistolle ilmoitusta, tavaroiden kuskausta pois pojan kotoa ja hautajaisia. Lääkkeillä henkisesti turraksi ja hommat hoitui melko konemaisesti.

Mitenhän ihminen selvisi tuollaisesta muutama kymmenen vuotta sitten, kun lääkkeitä ei määrätty samaan tahtiin?

Konjakilla tai viinalla, niinkuin nykyäänkin moni. Mielestäni se on kuitenkin huonompi keino kuin tilapäinen lääkitys.

Vierailija
87/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän kommentteja tästä ketjusta on poistettu? Kuka on huomannut oman kommenttinsa kadonneen? Vaikka havaitsin kyllä itsekin idioottimaista jankkaamista, niin en huomannut yhtäkään kommenttia, joka olisi pitänyt jälkisensuroida. Mielenkiinnosta haluaisin tietää...

Ap

Vierailija
88/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konjakilla tai viinalla, niinkuin nykyäänkin moni. Mielestäni se on kuitenkin huonompi keino kuin tilapäinen lääkitys.

Ei läheskään jokainen ihminen tarvitse viinaa tai lääkkeitä selvitäkseen ajoittaisista ongelmista/pahasta olosta. Näyttää unohtuvan monilta nykypäivänä.

Vierailija
89/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän kommentteja tästä ketjusta on poistettu? Kuka on huomannut oman kommenttinsa kadonneen? Vaikka havaitsin kyllä itsekin idioottimaista jankkaamista, niin en huomannut yhtäkään kommenttia, joka olisi pitänyt jälkisensuroida. Mielenkiinnosta haluaisin tietää...

Ap

Eipä tuolta kai ole kuin yksi poistettu, kun oma kommenttisi on 89/90 ketjun viimeisenä kommenttina.

Jos käyt kaikki viestit läpi, näet mistä kohdasta yksi numero puuttuu, ja saatat saada vihiä siitä, minkälainen kommentti siinä välissä on ollut. Jos joku on ehtinyt vastata siihen ennen poistoa, löytyy poistettu kommentti vastauksestakin.

Vierailija
90/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei läheskään jokainen ihminen tarvitse viinaa tai lääkkeitä selvitäkseen ajoittaisista ongelmista/pahasta olosta. Näyttää unohtuvan monilta nykypäivänä.

Totta että ei läheskään jokainen. Mutta aika moni kuitenkin tarvitsee ainakin jossain elämänsä vaiheessa.

89, ei ap

Vierailija
91/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tiedätkö joskus esimerkiksi persoonaltaan vinoutuneen ihmisen piinan kohteeksi joutuminen saattaa aiheuttaa ajoittain melko voimakastakin ahdistusta etenkin kun tietää, että kukaan ei auta ja yksin olisi kestettävä ja suoriuduttava kaikesta muustakin, outoa eikö? Tuolloin voi hyvinkin joskus olla tarpeen ottaa järisyttävä minimiannos rauhoittavaa. Lammashan sitä tietenkin on kun ei yli kymmenen vuoden piinaa uhkailuineen ja kiristyksineen yksin kestä eikö niin? Näin joudun välillä toimimaan, hyi minua säälittävää lammasta. Tässä yksi esimerkki.

Vierailija
92/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eipä tuolta kai ole kuin yksi poistettu, kun oma kommenttisi on 89/90 ketjun viimeisenä kommenttina.

Jos käyt kaikki viestit läpi, näet mistä kohdasta yksi numero puuttuu, ja saatat saada vihiä siitä, minkälainen kommentti siinä välissä on ollut. Jos joku on ehtinyt vastata siihen ennen poistoa, löytyy poistettu kommentti vastauksestakin.

52 on puuttuva kommentti. Satutko muistamaan mitään arveluttavaa siltä kohdalta keskustelua?

Vierailija
93/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kaksi kommenttia on ainakin kadonnut.

Vierailija
94/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa asioissa on määrätty tietty kaava minkä mukaan mennään. Esim. hiv-testissä kartoitetaan onko henkilöllä oikea riski vai kuuluuko hän pelkääjiin joka luuleen saannensa tartunnan ilmasta. Olisihan se kiva jos voisi itse ilmoittaa, että haluaa magneettikuvat tai lääkärin vastaanotolle. Syynä komea lääkäri tms.

Vierailija
95/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ihminen ei tarvitse rauhoittavia lääkkeitä". Ihminen ei tarvitse kipulääkkeitä, reuma- tai syöpähoitoja. Jos minulla ei ole sitä sairautta tai ominaisuutta geeneissäni, niin ei sitä ole muillakaan.

Vierailija
96/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiallisia kysymyksiä. Jos sinulla olisi hoitosuhde A-klinikalle, niin järkevää olisi, että A-klinikan lääkäri uusisi reseptisi. Joissain tapauksissa taas tk-lääkäriä parempi osoite on erikoissairaanhoidon puolella, silloin taas on järkevää varata aika (jos on jo hoitosuhde) tai tehdä lähete sinne suoraan ja säästää taas tk-lääkärin aikaa.

Rauhoittavat lääkkeet eivät pääsääntöisesti ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön, joten on ihan asiallista pohtia olisiko nyt sopiva aika alkaa purkaa lääkitystä tai kokeilla taukoa lääkitykseen. Esim. lääketauon osalta on järkevää, että aloitat tauon keskustelemalla lääkärin kanssa (jolloin riittää soittoaika) tai jopa pelkästään hoitajan kanssa sopimalla. Sitten taas on hyvä olla varattuna lääkärin aika esim. 1-2 kuukauden päähän, jolloin pääset käymään lääkärin kanssa läpi lääkkeen lopettamisen vaikutuksia. 

Sanoin kyllä hänelle ennen noita hänen esittämiä a-klinikka- ja miten narkkaat-kysymyksiä, että tätä kautta olen vuosien ajan varannut ajan lääkärille uusimaan reseptini ja se että se on uusittu jo varmaan 15 eri lääkärin toimesta. Eli hoitaja esitti turhia kysymyksiä. Lisäksi, olen vuosia sitten syönyt 100kpl paketin noita 10 mg diapameja 30 päivässä ja nyt 100kpl paketti kestää noin 200 päivää ja tämä on se mikä oli ylilääkärin kanssa suunniteltu lopputulema lääkkeen käytössä.

Miksi pyrkisin eroon lääkkeestä, joka parantaa elämänlaatuani merkittävästi ja jota en käytä vuosien käytönkään jälkeen väärin? Tunnen minä montakin rauhoittavien viihde-ja ongelmakäyttäjää, mutta onko liian hankalaa ymmärtää, että täällä on myös lääkkeiden oikeinkäyttäjiä ja ei meidän kaikkien tarvitse pyrkiä lääkkeettömyyteen.

APUA::ITSE SÖIN 12KPL KUUSSA ja ihan samalla lailla kohdeltiin..kun reseptiä uusin

OLET HUUMEKOUKUSSA/HÖRHÖ

Vierailija
97/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aikaisemmin käyttänyt bentsoja unettomuuteen ja esiintymisjännitykseen.  En muista määriä, mutta todella harvoin. Esimerkiksi 1 tenox viikossa. Näin ollen määrätyt lääkkeet kestivät todella kauan.

Kukaan ei ole noista valittanut, tosin en hoitajan kautta olekaan uusinut vaan aina lääkärin. Jos harvakseltaan ap syöt, niin ehkäpä se hoitaja ei vaan osanut katsoa ja laskea nopeasti millainen kulutus on ollut. Minusta tuo kyllä pitäisi osata eli onko jatkuvasti uusimassa vai miten. Sitten mielestäni jo jos sinulla on sen lääkärin kanssa sellainen hoitosuhde että molemmat tiedätte systeemin niin sen hoitajan ei pitäisi työntää nokkaansa väliin. Tällaisiin hoitajiin olen kyllä törmännyt, että nokka työnnetään sinne minne se ei kuulu. Pitää päteä tai jotain.

Vierailija
98/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:llä 100 tbl:n pakkaus ketää 200 pvää, jolloin tabletteja menee keskinmäärin 2 kpl/pvä. Mielestäni kohtuulliseen iso määrä "ei säännölliseen käyttöön".  Jos näin on mennyt useita useita vuosia, olkoonkin että määrä on joskus ollut huomattavasti isompi, kyseesssä on säännöllinen käyttö, johon tulisi saada taukoa. Sairaanhoitajina kohtaamme paljon lääkkeiden väärinkäyttäjiä ja meidän on pakko puuttua reseptien uusimispyyntöihin niin ikävältä kuin se voi soittajista tuntuakin. Kyseessä ei kuitenkaan ole v-tuilu, vaan teemme työtämme. Siihen kuuluu välittäminen ja potilaan hoidon tarpeen selvittäminen. Ikävää, jos se otetaan kettuiluna , tahdomme kuitenkin vain potilaan parasta. Ja se ei aina kulje käsi kädessä potilaan "minä itse tiedän mikä minulle on parasta"-käsityksen kanssa.  Toivon, että ap pystyisi ymmärtämään myös tämän toisen näkökulman asiasta.

Entäs minä?

Viime vuonna 12kpl kuussa

Nyt 3 kk tauko

Soitin uusiakseni ja sain moraalisaarnan

Vierailija
99/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan muuten teille kauhistelioille tiedoksi, että melko moni ihminen pysyy yhteiskuntakelpoisena ja työkykyisenä syömällä tarvittavia rauhoittavia silloin kun niitä todella tarvitsee. Jos jättäisin ne itse syömättä, niin te poraisitte täällä sitä, miten loisin yhteiskunnan varoilla sairaseläkeläisenä.

Täysin samaa mieltä. Itsellä ahdistuneisuushäiriö ja Opamox välillä käytössä (psykiatrin määrämä). Ja hui kauheeta, työskentelen itse hoitajana. SSRI lääke myös käytössä mutta ei se kaikkia paniikkikohtauksia poista.

Ss

Vierailija
100/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiallisia kysymyksiä. Jos sinulla olisi hoitosuhde A-klinikalle, niin järkevää olisi, että A-klinikan lääkäri uusisi reseptisi. Joissain tapauksissa taas tk-lääkäriä parempi osoite on erikoissairaanhoidon puolella, silloin taas on järkevää varata aika (jos on jo hoitosuhde) tai tehdä lähete sinne suoraan ja säästää taas tk-lääkärin aikaa.

Rauhoittavat lääkkeet eivät pääsääntöisesti ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön, joten on ihan asiallista pohtia olisiko nyt sopiva aika alkaa purkaa lääkitystä tai kokeilla taukoa lääkitykseen. Esim. lääketauon osalta on järkevää, että aloitat tauon keskustelemalla lääkärin kanssa (jolloin riittää soittoaika) tai jopa pelkästään hoitajan kanssa sopimalla. Sitten taas on hyvä olla varattuna lääkärin aika esim. 1-2 kuukauden päähän, jolloin pääset käymään lääkärin kanssa läpi lääkkeen lopettamisen vaikutuksia. 

Sanoin kyllä hänelle ennen noita hänen esittämiä a-klinikka- ja miten narkkaat-kysymyksiä, että tätä kautta olen vuosien ajan varannut ajan lääkärille uusimaan reseptini ja se että se on uusittu jo varmaan 15 eri lääkärin toimesta. Eli hoitaja esitti turhia kysymyksiä. Lisäksi, olen vuosia sitten syönyt 100kpl paketin noita 10 mg diapameja 30 päivässä ja nyt 100kpl paketti kestää noin 200 päivää ja tämä on se mikä oli ylilääkärin kanssa suunniteltu lopputulema lääkkeen käytössä.

Miksi pyrkisin eroon lääkkeestä, joka parantaa elämänlaatuani merkittävästi ja jota en käytä vuosien käytönkään jälkeen väärin? Tunnen minä montakin rauhoittavien viihde-ja ongelmakäyttäjää, mutta onko liian hankalaa ymmärtää, että täällä on myös lääkkeiden oikeinkäyttäjiä ja ei meidän kaikkien tarvitse pyrkiä lääkkeettömyyteen.

Saanko kysyä mikä sinua on alunperin vaivannut? Kuulostaa isolta päiväannokselta :O